Hy End Fed Antenna

rob007

Yarr, Matey!

een ander concept:
http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=11593
.
Maar hij wil er nu ook weer eentje maken voor een vriend,
En ook met die trap voor 40mTr band.

dit wou hij gaan na maken (dit is niks, alleen voor 20mTr):
http://2.bp.blogspot.com/-ib-vhDWGvfI/TgMWFrakZBI/AAAAAAAAAWU/g7hS5meJ…
http://3.bp.blogspot.com/-z0Vg9UHo3-I/TgMML2ebP7I/AAAAAAAAAWQ/AFEY6Dql…
en dan als trap van deze link de onderste:
http://4.bp.blogspot.com/-cAuNGcMmaqU/T50FeB2qXKI/AAAAAAAAAdk/NpFqFFeD…
40-20-10 Meter en of het allemaal wil gaan werken???
Hebben jullie misschien nog INFO of iets dat we zouden moeten weten?
Gedachtens of ideetjes er voor/over? Alles is goed!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo rob.
Op het forum radiozendamateur.com staat veel over deze antenne beschreven; http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=6682
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9842
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9840
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9455
en als je even verder oekt daar zal je nog wel meer daar kunnen vinden.
Veel sucses alvast, grts

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hugo Welther

Moderator

Dat werkt als een speer. Tijdens onze "club expeditie" naar LX, met alle leden acht End Fed's voor 40-20-10m gebouwd.
Hele leuke verbindingen mee gemaakt met VK en JA.

De hele antenne zit in een uurtje in elkaar. Wij hebben FT240 kernen gebruikt. Daarna wel even goed afregelen door eerst de 20m op maat te maken op het bandmidden (iets te lang houden), daarna verlengspoel er aan en het 40m deel op maat maken in midden van de band, (dit beinvloed de 20m iets). Als laatste de trimmer voor 10m afregelen ergens op 28.500.
Zolang de bandeinden binnen 1:2 SWR zitten is het prima.

De End Fed is naast de 2x15m dipool (NVIS) één van de vaste antennes op ons clubgebouw met een katrol in de boom. Thuis heb ik hem als sloper hangen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 13 september 2012 19:10:37 schreef Hugo Welther:
Thuis heb ik hem als sloper hangen.

Hoe bevalt dat? Ik zit ook over na te denken deze te gaan gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel Martin voor al die INFO ik kan weer even lezen hier.
En Hugo wil jij vertellen welke en hoe jullie het gedaan hebben?
Ringkern, Wikkel gegevens, C cap./coax lengte, draadL trap draadL ?
Henry welke ga jij dan maken? (die van Hugo?....of....?)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Schimanski

Golden Member

Op 13 september 2012 19:43:53 schreef Henry S.:
[...]
Hoe bevalt dat? Ik zit ook over na te denken deze te gaan gebruiken.

End-fed werkt heel goed. Heb hem op vakantie ook gebruikt als sloper, verbindingen Frankrijk - Nederland ging heel goed. Ik had ook een ZS6BKW. Dat werkt wel beter, want er hangt meer draad in de lucht. Verschil tussen de ZS6BKW op 9 meter hoogte en de end-fed als sloper van 9 meter naar 2 meter hoog was in mijn geval 3 S-punten. Dus nog prima bruikbaar.

Zorg wel dat de end-fed een beetje vrij hangt (ook het topje) anders is hij niet meer resonant op de frequentie waarvoor je hem hebt afgeregeld en is het voedingspunt geen 50ohm meer. Je kunt evt. een tunertje gebruiken als je een set hebt die 50 Ohm wil zien (sets met een vast pi-filter die terugregelen op slechtere aanpassing). Maar resonant gebruik werkt beter (eigen ervaring). Indien de end-fed resonant is dan is een stukje coax naar de set van 2 meter al voldoende als counterpoise.

Bij resonantie is de spanning (en impedantie) aan beide einden van de end-fed hoog, de trafo maakt daar dan netjes 50 Ohm van. Bij het afregelen is de antenne op maat gemaakt zodat SWR 1:1 is. Als de resonantie freq. veranderd (b.v. omdat ant. minder vrij hangt dan bij afregelen) dan veranderd de imp.

Ik had op één camping niet zo'n hoge boom, dus de top van de end-fed hing in de boom tussen/over takken en bladeren. Ik kreeg hem toen ook met mijn tunertje eerst niet goed en was de boel HF-heet, pas na verlengen van de coax tussen voedingspunt en tuner ging het goed.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
rob007

Yarr, Matey!

Mijn neef heeft hem geprobeerd te maken met een T200-2
We hadden rond de 20..19wDg maar kwamen qua frequentie niet goed uit!
11 daarna 12 ....13mHz maar hij wou niet meer omhoog???
(ik zal iets fout hebben gedaan, maar wat?)
Lengte van de coax tussen ring en TX maakte ook nog uit.
We hadden die speciale coax niet dus maar even met RG58/U coax gebruikt,
Weet niet precies wat er aan die andere coax zo special is maar volgens mij moet het hier ook mee kunnen! (capaciteit rond de 20pF)
.
Dat het niet lukte denk ik dat het aan het aantal wDg licht???
.
De vorige keer gebruikte we een 4C65 en volgens mijn neef werkte dat toen beter.
(of het ook echt zo was???)
Alleen kan nergens de gegevens niet meer terug vinden, iemand?
.
VrGr Rob.
Word vervolgt!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Met een T200 of 4C65 werkt het niet.
Een T200 is een poederijzerkern, van de 4C65 (ferriet) is de AL waarde veel te laag.

Gebruik een FT140-43 of een FT240-43 kern.
De eeste twee wikkelingen twisten, dan 5 wikkelingen enkel draad 1mm², goed oversteken (bovenlangs/onderlangs) en nog 7 windingen.

http://pa3hho.files.wordpress.com/2011/10/1op50-trafo.jpg?w=367&h=348
Plaatje met dank aan PA3HHO

Als je end-fed antenne resonant is op de frequenties waarvoor je hem hebt gebouwd, maakt de lengte van de coax niet meer uit.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob007

Yarr, Matey!

Mijn neef heeft dit ook gelezen en zij ook dat jij gelijk had en ik mij vergiste.
.
(AL waarde veel te laag)
Maar om nu nog even eigenwijs te wezen!
Met die Mini Ring Core Calculator kom ik met 22 windingen en 22pF wel op 14.213mHz.

wij denken dat het een T106-2 is met 20wDg en een stukje coax (ongeveer 20-22pF)
wij hebben dit de eerste keer nagemaakt en dit werkte,
en als ik het goed heb zonder coax (weet het niet meer 100% zeker)
naderhand ook eens gedaan met een 4C65 mijn neef zegt dat dit ook werkt(durf het niet te onderstrepen)
maar een te lage AL waarde is dat niet op te vangen met meer wikkelingen dan???
Trouwens de aftaking naar de kern met die 4C65 zat op 5 wDg ongeveer!
Of we dat met die T106-2 ook zo gedaan hebben weet ik even niet meer.
.
Afijn we zijn lekker van de straat geweest vanmiddag,
:+ Wanneer kom jij nou ook eens een keertje buiten spelen???.....LOL hahahaaaaaaaaa
Vriendelijke groetjes van hier Hugooooooooooooo...........
.
VrGr Rob.
weet ut allumaal niet meer zoow 100% pecies jahhhhh wor ok een jaartju ouwur!!!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Het is geen resonante kring! De condensator zit immers niet over de spoel.
Je kunt het fotovoorbeeld van EKE vergelijken met een L-antennetuner.
Lage input impedantie naar hoge output impedantie. Schema B in onderstaand plaatje.
http://www.qrp.pops.net/images/before%202008/SWL1-FILES/swl1_ant4.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 13 september 2012 19:10:37 schreef Hugo Welther:
De hele antenne zit in een uurtje in elkaar. Wij hebben FT240 kernen gebruikt. Daarna wel even goed afregelen door eerst de 20m op maat te maken op het bandmidden (iets te lang houden), daarna verlengspoel er aan en het 40m deel op maat maken in midden van de band, (dit beinvloed de 20m iets). Als laatste de trimmer voor 10m afregelen ergens op 28.500.
Zolang de bandeinden binnen 1:2 SWR zitten is het prima.

Die trimmer, bedoel je daar een varco mee, zoals is aangesloten als C1 in schema B? Waar moet ik dan aan denken? Iets van 350-500pF?

HF-junk, verslaafd aan ether.
Henry S.

Moderator

Op 13 september 2012 19:54:05 schreef rob007:
Henry welke ga jij dan maken? (die van Hugo?....of....?)

Wat Hugo en Mans bedoelen, een sloper . En dan bij mij vanaf de dakkapel tot een paaltje achter in de tuin. Ik heb een FT240-43 liggen.

@Hugo/Mans: Jullie zijn bezig geweest met verlengspoelen, waar kan je meer info over de spoelen voor bijv 80m en 40m terugvinden?

Edit: Staat in de startpost: http://4.bp.blogspot.com/-cAuNGcMmaqU/T50FeB2qXKI/AAAAAAAAAdk/NpFqFFeD…
Bedankt Rob!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

En dan bij mij vanaf de dakkapel tot een paaltje achter in de tuin. Ik heb een FT240-43 liggen.

Als je dat al weet dan kun je er alvast rekening mee houden welke kant van de verlengspoel je dichtmaakt ;). Omdat de antenne aan beide einden hoogohmig is kun je n.l. net zo goed het voedingspunt (kastje met ringkern) bij het zolderraam monteren. Dan kun je korte coax naar de radio gebruiken.

Jullie zijn bezig geweest met verlengspoelen, waar kan je meer info over de spoelen voor bijv 80m en 40m terugvinden?

De 40m spoel voor de end-fed is ong. 35uH (120 windingen 0,8 CuL op 5/8 elektrabuis)

Mijn spoel. Na het wikkelen een stuk krimpkous eroverheen, een kant laten vollopen met lijm (lijmpistool) en dan krimpen. Jij moet dus de "onderkant" dichtmaken als je de voeding op zolder houdt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/end-fed-spoel.jpg

Het "kastje" met de ringkern (geen echte FT240-43, maar een goedkope Italiaanse welke als zodanig werd verkocht. De AL is veel lager, maar ondanks dat goed bruikbaar) de trimmer is een 10 - 160pF exemplaar (Radio Twenthe). Hiermee zet je op 28MHz de SWR 1:1. Deze opzet werkt prima met 100W vermogen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/end-fed%20kastje.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
rob007

Yarr, Matey!

Hugo begrepen dankjewel!
Ziet er mooi uit schmanski!
Zie ik nu goed van massief getwiste draad naar litze overgegaan? Had dat nog een rede?
Jij heb begrijp ik schema A maar dan nog weer anders?
Kan het zijn dat je van af de coax op de kern de trimmer hebt naar de getwiste spoel?
.
.
sorry nee je hebt hem ook over de twee wikkelingen zie ik nu!
.

Ik had (als ik het goed begreep) trouwens ergens gelezen met die andere vorm van endfed -
De B uitvoering dat met die coax condensator,
ongeveer de waarde van 20pF het beste zou zijn omdat de impedantie dan het dichtst rond de 50oHm zou liggen?
.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb ook nog wel wat vraagjes (machtige topic, dit ;)).

1.) Is de ringkern FT240-43 voldoende om ook goed te (kunnen) functioneren op 80-meter? En zo ja, blijven de wikkelingen dan identiek aan die van de lagere banden?

2.) Wat de verlengspoel aangaat... Is deze gewoon uit te rekenen aan de hand van het "Mini Ring Core Calculator"-progje?

HF-junk, verslaafd aan ether.
Schimanski

Golden Member

De verlengspoel moet ong. 35uH zijn, kun je uitrekenen met de "Mini Ring Core Calculator". Op 80 kan het ook (je zou een 80/40 mtr. end fed kunnen maken), maar dan moet de draad veel langer zijn (20 mtr. en nog 4 mtr. na de spoel) ook de spoel moet groter (100uH) en evt. de transformatieverhouding van de trafo aanpassen.

Met zoveel draad is wel het effect van een leuke "compacte" antenne weg. Het blijft een resonante antenne, die dus een beetje vrij van takken en obstakels moet kunnen hangen.

In ons clubblad zijn twee uitgebreide artikelen van PA3HK aan de bouw van de end-fed gewijd. Zeer de moeite van het lezen waard. In deel 2 wordt o.a. het afregelen besproken.

deel 1
deel 2

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Wow! Mooi clubblad, Schimanski! Bedankt voor jouw informatie en het uitgebreide artikel!

HF-junk, verslaafd aan ether.
rob007

Yarr, Matey!

Ja dankjewel ook Schimanski een zeer interessant blad moet ik ook zeggen!
Goeie INFO ook!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Schimanski

Golden Member

Leuk dat jullie ons clubblad mooi vinden. Frank, PA3CNO steekt daar veel tijd in.

Hier kun er nog meer downloaden: RAZzies

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
rob007

Yarr, Matey!

Mijn neef heeft de post van Hugo ook gelezen,
maar wou het toch nog een keertje proberen met die T200.
Ik zelf eerlijk gezegd ook! (jaaaa eigenwijs ik weet het!)
Ut was voor mij ook voor de lol om het uit te proberen.
En daarbij vond ik het ook vreemd dat hier op deze Blog:
http://pa-11019.blogspot.nl/
een T130-2 werd gebruikt??? Is dat dan niet de zelfde poederijzerkern de zelfde mix of zo?
(ik hoor Hugo nu al zuchten, Sorry Hugo!)
Resultaat.
Tweede keer:
We kregen de draad (+_ 10mTr 25) op ongeveer 11 mHz netjes 1 op 1,
de SWR bleef best over een breed gebied plat liggen trouwens!
De wikkelingen die we om de T200 gelegd hadden was nu 22wDg
De aftakking naar de kern op 5 wDg. (naderhand ook getest op 4wDg)
We hebben gewone RGU/58 coax gebruik voor de condensator (+_ 25CM lang)
Eerste keer:
We hadden het al eerder ook geprobeerd en toen kwamen we rond de 12....13mHz.
T200 20wDg aftakking naar de kern op 2wDg.
.
Wat we niet gedaan kregen was de frequentie naar 14mHz krijgen!
(dus ja Hugo het lukte niet!) vond het toch wel raar we waren zo dichtbij.
Los van het hele verhaal vond ik het toch leuk om er mee bezig te zijn
(een stukje experimenteren vind ik wel leuk!)
.
Nog iets anders?
Ik heb ergens gezien dat er iemand ook voor de test een gele ring kern gebruikte!
En het leek er heel erg op dat het een ring kern was uit een PC voeding,
Ik vroeg mij nu af is zo'n kern inderdaad ook te gebruiken???

Los van dit verhaal de FT140-43 of een FT240-43 kern gaat besteld worden!
We vroegen ons alleen af welke is de beste??? Waar het beste te bestellen???
.

VrGr Rob.

Ow is waar ook de trap is ook al gemaakt! (m'n Neef is niet te stoppen!)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Zie http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Baluns/baluns.htm
20 windingen op een T200-2 is 4.8µH
14 windingen op een FT240-43 is 182µH

Je hebt bij een T200-2 veel meer windingen nodig, 123... Gaat dat passen?

Op een T130-2 wordt het nog krapper om genoeg windingen te krijgen.

Rekentooltje daarvoor: http://www.circuitsonline.net/download/93/schakeling-ontwerp/mini-ring…

Bedankt voor de info Mans, binnenkort maar eens wat opspannen (voor de winter!).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Dat het niet klopt dat zal zo zijn (MAAR, we zijn lekker bezig geweest)
.
Nu kom ik net binnen van weer wat geëxperimenteer (ook weer saampjes met de neef)
Nu hebben we voor de lol de 4C65 geprobeerd.
Met 19wDg en de aftakking naar de kern op 2,5wDg en uit eindelijk zonder condensator/coax.
De draad 10,50mTr lang is de staande golf rond de 14mHz 1 op 1.
.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Met andere ringkernen dan 'de ideale' is de boel ook 1:1 te krijgen, alleen de prestaties kunnen minder zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henry.
Ja het is maar gerommel wat we nu doen.(heb het zelfs ook ff met een gele uit de PC geprobeert)
Maar zeg jij nu eens wat je er van vind Henry?
Hugo zegt ook de 4C65 is er niet geschikt voor.
En ergens ondanks dat ik hem nu 1 op 1 heb vind ik het ook maar twijfel achtig zo zonder condensator.
.
Maar nu even wat anders, nu voor duidelijk beste mensen de volgende vraag.
Welke FT koop ik nu het beste? De FT240-43 of de FT140-43.
Ik dacht te begrepen hebben dat ze in principe alle twee gelijk zijn op de maat na.
Maar de grootste, de FT240-43 minder snel warm zou worden en dus gewild zou zijn.
Ik zou dan ook voor de FT240 gaan wat vinden jullie daarvan?
Er komt trouwens in het ergste geval iets van 100Watt op te staan.(Kenwood TS-480SAT)
Voor ik nu iets ga bestellen graag jullie mening?
LET OP!!! Ik stel jullie nooit ergens aansprakelijk voor!!!
Dus schrijf gerust wat jullie denken, vinden, zouden doen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Met 100W zou ik een FT240 nemen. Voor QRP vermogen (tot max. 25W) een FT140.
De FT140 kan je wel met 100W gebruiken maar wordt dan warm blijkt uit de experimenten van PA3HK.

Sommige FT140 of FT240 kernen hebben een scherpe rand. Om te voorkomen dat je wikkeldraad beschadigt eerst een paar laagjes teflontape (dat witte gastape) wikkelen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.