Hallo,
Ik had laatst een ta2024 versterker en een bleutooth module gekocht om een kistradio mee te maken.
Nu had ik de bluetooth module op een normale huiskamer radio aangesloten en dit werkt perfect en storingsvrij.
Nu sluit ik hem aan op de ta2024 en zit er een irritante piep/brom door het geluid heen.
Als ik de muziek hard genoeg zet hoor ik het niet meer.
Is hier iets aan te doen?
Groeten,
Thijs
Dstaal
Bzzzzt
Meer filteren?
Als je de bluetooth module uitgang verandert in directe source heb je de brom dan nog steeds?
Bedoel je met directe source, dat de module direct op de ingang van de versterker komt?
Want dat zit hij al.
Het gaat om deze module:
http://samenkopen.net/action_product/726132/643177
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het zit op dezelfde 12v accu.
maar de btmodule zit via een 7805.
een ground loop is niet mogelijk, want ik heb op de signaalingang van de versterker geen ground aangesloten.
als ik die wel aansluit, ruist hij iets minder maar het blijft veel te veel.
Op 26 november 2012 20:36:12 schreef tysie:
een ground loop is niet mogelijk, want ik heb op de signaalingang van de versterker geen ground aangesloten.
Wel bij de bron?
Dat vroeg ik niet... Gebruik je wel een afgeschermde kabel met een kant van de mantel aan de massa?
Audiomassa is geen voedingsmassa!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Sorry begreep het verkeerd.
ik gebruik geen afgeschermde kabel. Dit omdat het maar om 5 cm draad gaat. Kan dit al verschil uitmaken om het afgeschermd te doen?
Op 26 november 2012 20:36:12 schreef tysie:
als ik die wel aansluit, ruist hij iets minder maar het blijft veel te veel.
Ja dus.
Maar dan klopt er nog iets niet, sluit beide kanten van de mantel eens aan.
Waar ik het toen over had waren gewoon 3 losse draadjes.
ik zal morgen wel even op zoek gaan naar een afgeschermde kabel
Hallo,
helaas helpt een kabel met afscherming ook niet.
heb ook de versterker en de btmodule allebei op een andere accu gezet, maar dit verhelpt het ook niet.
de btmodule wordt gevoed vanaf een printje met microcontroller en een FET. Maar dit kan het probleem niet zijn lijkt me.
zou het misschien helpen om een audio-trafo te gebruiken?
groeten,
Ik ga morgen even een schetsje maken.
ik ben er nu na nog wat testen wel achter gekomen dat hij harder ruist als ze op dezelfde accu zitten.
ik ga morgen ook een audiotrafo bestellen om te testen.
groeten,
Hoi,
Ik heb even een schets gemaakt:
Ik heb vandaag ook een audio trafo besteld. Hoop dat het hiermee beter gaat.
Zit er een irritante piep/brom
ruist hij iets minder ; [...] dat hij harder ruist
Misschien moeten we eerst eens kiezen welke soort storing we nu eigenlijk hebben. Ze klinken nogal verschillend!
De oorzaken kunnen ook heel verschillend zijn.
- brom: opgepikt door aardlus; door niet correcte afscherming
- piep: oscilleren (evt. door foute aarding of -lus)
- ruis: oscilleren; storing van bluetooth module
Het is een constante pieptoon, die elke halve seconden even harder en hoger wordt.
dit zou dus zitten in een foutieve aarding.
is dit op te lossen met de trafo?
jup, ik zat ook al op de fet te kijken,
deze schakelt 0v naar 0v? die kan bijna niet volledig open gaan zonder de massa van de versterker op te laten lopen.
ik begrijp dat dit een aan/uit knop moet voorstellen? waarom haal je die er niet tijdelijk tussenuit tot alles naar behoren werkt, deze voegt op het moment weinig toe
[Bericht gewijzigd door DK op (35%)]
Op 29 november 2012 18:01:27 schreef tysie:
Het is een constante pieptoon, die elke halve seconden even harder en hoger wordt.
dit zou dus zitten in een foutieve aarding.
De foutieve aarde zelf is natuurlijk geen halve-secondetimer. Misschien hoor je de bluetooth module, of de uC.
Maar de anderen hebben gelijk, je mag de nul/aarde/massa niet op die manier zomaar 'schakelen'.
In de 'uit' toestand loopt de nul toch via de bluetooth module.
heeft een TA2024 niet zoiets als een mute / sleep / idle pin of hoe ze het mogen noemen?
stuk netter en deze kun je wel gewoon digitaal schakelen zonder dat je allemaal rare massa verschijnselen krijgt.
intern zorgt deze dan voor dat de chip geen stroom meer verbruikt en de outputs afgeschakeld worden.
Op 29 november 2012 19:10:49 schreef Frederick E. Terman:
Maar de anderen hebben gelijk, je mag de nul/aarde/massa niet op die manier zomaar 'schakelen'.
In de 'uit' toestand loopt de nul toch via de bluetooth module.
Idd, dat moet anders gedaan worden.
Ik dacht hier ook al even aan inderdaad.
Maar als ik nu de audiotrafo gebruik dan heb je hier toch geen last meer van?
Of zie ik dit verkeerd.
Want dan heb ik kans dat het gaat werken als de trafo gebruikt gaat worden.
Als ta2024 module heb ik
http://www.accusafe.nl/shop/46-ta2024-12v-class-t-versterker-modded-.h…
En de fet gebruik ik inderdaad om de module aan/uit te zetten.
maar ik heb de versterkermodule ook al eens direct op de ground gezet, en dit verhelpt het probleem nog niet.
Dus eigenlijk kan het niet aan de fet liggen.