Op 10 februari 2013 01:32:18 schreef big bang:
Is het gebaseerd op een Cockroft Walton multiplier? Deze hebben bij toenemende trappen een sneller toenemende inwendige impedantie, waardoor de spanning snel zakt als je ze belast.
Zelf dacht ik dat het een Villard cascade was, maar nu ik de Cockcroft&Walton generator heb gelezen, komt het op hetzelfde neer.
De oscillator, gebaseerd op een NE555, stuurt via een BJT darlington de secundaire kant van een net trafo aan. Uit de primaire kant komt bij mij ongeveer 90V. (mijn verbrande trafo leverde 110V). Hierachter zit een 8 stage voltage multiplier met 'dikke' elko's (low ESR). Via een 6 tal 10 meg weerstanden wordt dit weer teruggekoppeld naar de oscillator en een potmeter waar ik de max-spanning mee kan regelen. De minimale spanning is nu nog 300V, maar ik denk dat ik dit nog lager kan krijgen.
Ik ben helemaal geen fan van de NE555 en ook hier moest ik de voeding rail flink ontkoppelen doordat de NE555 zoveel spikes gegeneerd. Die kleine low-ESR elco dichtbij het IC werkt goed. Misschien dat ik er nog een keramische condensator bij zet.
Bedankt voor de complimenten voor de opbouw. Ik had verwacht dat er iemand op CO weer zou beginnen dat 1000V op baantjes print erg gevaarlijk is. Tijdens het bouwen heb ik natuurlijk al nagedacht over een grotere afstand in het HV deel van de print.
Gisteren had ik 840V, gemeten met mijn NI-99II. Ik kan ook in het terugkoppel deel meten, want in feite is dat ook een HV probe. Dat was mijn idee omdat met een LED paneel meter te doen om zo een permanente uitlezing te krijgen.
De vrijloop diode zit aan de laagspannings kant van de trafo, en beschermt de BJT darlington. Ik denk dat ik met een UF4004 ook uit de voeten kan of een andere snelle diode. Ik hou mij dus aanbevolen als je er nog eentje hebt !!