Show your projects! Part 26

Dit topic is gesloten

Op 3 februari 2013 22:31:49 schreef Tidak Ada:
[...] Het kan een dwangneurose zíjn, maar Professioneeel wordt het ook gedaan, vanwege een betere afleesbaarheid en daardoor gemakkelijkere trouble shooting.
Doe je het allen voor het zicht?... ja, dan is het wat anders

Het zou voor een bestukkingsmachine moeilijker zijn om ze niet gelijk op de print te steken, ze zitten namelijk allemaal hetzelfde op een rol.
Maar ook ik probeer mij hier zoveel mogelijk aan te houden, het ziet er netter uit.

Op 3 februari 2013 23:23:27 schreef RS2^Racer^:
Ik heb altijd last van dezelfde dwangneurose, maar nu heb ik er dus een excuus voor gevonden. "het is gewoon professioneler" >:-)

haha, precies :) ik doe het ook wegens esthetische redenen...
al is een 5-rings weerstand van 120R en 10K bij mij hetezlfde gecodeerd. dan is het wel handig.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
EricP

mét CE

Ohje... Ik heb een dwangneurose :)
Bij SMD valt het minder op. Al moet ik daar zeggen dat de opdruk ook altijd dezelfde kant op staat :+

@Pros
Een beetje late reactie, maar heb je misschien een schema van jouw AVR-programmer. Ik ben ook op zoek naar een mooie kleine SMD-programmer, die onder Linux is te gebruiken. Liefst via Avrdude.

m.vr.gr.,
Frysk

Kom, laten we geen daglicht verknoeien
EricP

mét CE

@frysk: kijk even bij tuxgraphics. Wel zelf PCB maken, maar de knutsel van Guido kan volledig in SMD en het ding werkt prima.

Dat is een afgeslankte versie van de LUFA AVRISP-MKII-kloon.
Afgeslankt, omdat ik een ATmega8U2 gebruik, die enkel aan ICP doet.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Alles zo dicht mogelijk bij elkaar zetten en mooi in rijtjes is niet altijd technisch de beste keuze. Bv twee sample condensators vlak naast elkaar geeft meetfouten ( ze koppelen) zo ook voor spoelen. Maar ook traces waar grote stroom loopt vlak naast traces waar meetingangen of meetsignalen lopen. ( of elkaar kruisen). Daar wil je geen crosstalk/ lekkage. Soms is ruim opgezet gewoon beter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Mijn nieuwste project is eindelijke af.
Het is een component tester gebaseerd op een ATMEGA328p

Orgineel project: http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR_Transistortester

Ik wilde eigenlijk eerst alleen maar een LC-meter maken, maar toen stuitte ik hier op. Kan het zelfde als de Peak Atlas DCA55 en nog meer.
Hij werkt echt prima, ik hoefde hem verder ook niet te debuggen.
Ik had uiteindelijk maar 1 probleempje: Het lcd backlight vroeg een te hoge stroom waardoor het voltage van de 9 volt batterij inzakte en niet genoeg spanning kon leveren aan de voltage regelaar.

Ik heb overigens het omhulsel van het 9 volt blokje afgehaald anders kon het doosje niet dicht...

Foto's zijn klikbaar.

https://lh6.googleusercontent.com/-jGodcxlm8jg/UQ-Hwn8squI/AAAAAAAAArU/dUpo9iasB3o/w387-h290-n-k/2013-02-04%2B10.48.15.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-PTTKky6NGFw/UQ-HxFemf5I/AAAAAAAAArU/JEdHSz0y01M/w388-h290-n-k/2013-02-04%2B10.49.39.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-LlfCkP6UHLo/UQ-HxY44i2I/AAAAAAAAArU/22C6F8ihstI/w388-h290-n-k/2013-02-04%2B10.50.47.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-bKRUPqKvjCU/UQ-HypwJmUI/AAAAAAAAArU/XqJE219I-Aw/w397-h298-n-k/2013-02-04%2B10.52.35.jpg

EDIT: Die led is inmiddels weg. Die was daar als indicator voor de voedingsspanning. Maar daar dient eigenlijk het lcd al voor

Maar ook ruim opgezet hoeft het er niet als een onregelmatige zooi op te staan.

Zelf probeer ik vaak de componenten in rijen op te stellen, zo dicht mogelijk rond hun IC. Het voordeel van rijen is dat het redelijk overzichtelijk is met routen. Ook geeft het voordelen voor sterpunten etc. Het verkleinen/dichter op elkaar drukken is fase 2. Er zijn gevallen waarbij ruim opzetten belangrijk is en het niet met een beetje shielding kan worden opgelost. Maar dan begeef je je toch al ver richting de hf-voodoo.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Als je het pcb afknipt onder de batterij hoef je niet steeds moeilijk te doen. Verder mooi gedaan, scheelt een hoop geld tov die peak.
Ik heb een din chassisdeel gepakt, daar IC socket pootjes ingesoldeerd. Dat is bij kleine torren makkelijker dan krokodil klemmen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Tja dat afknippen was nogal lastig vanwege de mounting holes.
Ik ga idd denk ik maar daar waar de draden uit het doosje komen een 3pins female header zetten. En dan die krokodillen klemmen zo maken dat ik die daar in kan pluggen.

Op 4 februari 2013 10:11:06 schreef Frysk:
@Pros
Een beetje late reactie, maar heb je misschien een schema van jouw AVR-programmer. Ik ben ook op zoek naar een mooie kleine SMD-programmer, die onder Linux is te gebruiken. Liefst via Avrdude.

m.vr.gr.,
Frysk

Stuur even een mailtje naar info@bitwizard.nl, we hebben wel wat liggen (zo uit mijn hoofd 13mm bij 28mm).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
flash2b

Special Member

Mijn high voltage regelbare voeding werkt. Bij het eerste prototype werd de trafo te heet en brandde door. Aangezien de trafo op de print was gesoleerd, kon ik dus overnieuw beginnen. Gelukkig nu op baantjes print ipv. eilandjes print, wordt uiteindelijk toch mooier. Ik heb ervoor gekozen om print kroonstenen te gebruiken zodat ik gemakkelijk trafo's kan wisselen. Ik had gehoopt dat ik op 1000V max uit kwam, op dit moment heb ik 828V max. De voeding spanning is 9V, stroom opname heb ik nog niet gemeten. Als vrijloop diode heb ik nog een 1N4007, aangezien mijn enige UF4007 verdween tijden het bouwen. Hele kamer afgestruind, maar niet meer kunnen vinden.

Iemand een UF4007 over voor mij?

Hierbij de opgebouwde print, uiteindelijk komt er nog een behuizing en een LED uitlezing bij, die ik nog moet ombouwen om netjes 999V aan te kunnen laten geven.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06348_cleaned.jpg

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Mooie constructie! Die diode ladder is een mooie oplossing om de uitgangsspanning flink omhoog te krijgen.
Op welke frequentie wordt de trafo gestuurd?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zeer zeker heel netjes opgebouwd.

Op 9 februari 2013 20:51:12 schreef flash2b:
... Ik had gehoopt dat ik op 1000V max uit kwam, op dit moment heb ik 828V max. ...

Is het gebaseerd op een Cockroft Walton multiplier? Deze hebben bij toenemende trappen een sneller toenemende inwendige impedantie, waardoor de spanning snel zakt als je ze belast.

Op 9 februari 2013 20:51:12 schreef flash2b:
Als vrijloop diode heb ik nog een 1N4007, aangezien mijn enige UF4007 verdween tijden het bouwen. Hele kamer afgestruind, maar niet meer kunnen vinden.

Iemand een UF4007 over voor mij?

Ik heb zeker nog UF4004's liggen (gebruik ik als ik er eens 1 nodig heb met ultrafast recovery), mogelijk de UF4007 ook. Maar dan moet ik eens goed zoeken. Als ik deze nog heb laat ik het wel weten en stuur ik je er wel een paar toe.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

En als die impedantie toeneemt dan wordt de misaanwijzing van je multimeter groter zonder HV probe.

Hallo Fred, ook nog wakker :-)
Klopt. Hier nog een link waarmee je de spanningsdrop kan berekenen naar de belastingsstroom: http://home.earthlink.net/~jimlux/hv/cw1.htm

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
flash2b

Special Member

Op 10 februari 2013 01:32:18 schreef big bang:
Is het gebaseerd op een Cockroft Walton multiplier? Deze hebben bij toenemende trappen een sneller toenemende inwendige impedantie, waardoor de spanning snel zakt als je ze belast.

Zelf dacht ik dat het een Villard cascade was, maar nu ik de Cockcroft&Walton generator heb gelezen, komt het op hetzelfde neer.

De oscillator, gebaseerd op een NE555, stuurt via een BJT darlington de secundaire kant van een net trafo aan. Uit de primaire kant komt bij mij ongeveer 90V. (mijn verbrande trafo leverde 110V). Hierachter zit een 8 stage voltage multiplier met 'dikke' elko's (low ESR). Via een 6 tal 10 meg weerstanden wordt dit weer teruggekoppeld naar de oscillator en een potmeter waar ik de max-spanning mee kan regelen. De minimale spanning is nu nog 300V, maar ik denk dat ik dit nog lager kan krijgen.

Ik ben helemaal geen fan van de NE555 en ook hier moest ik de voeding rail flink ontkoppelen doordat de NE555 zoveel spikes gegeneerd. Die kleine low-ESR elco dichtbij het IC werkt goed. Misschien dat ik er nog een keramische condensator bij zet.

Bedankt voor de complimenten voor de opbouw. Ik had verwacht dat er iemand op CO weer zou beginnen dat 1000V op baantjes print erg gevaarlijk is. Tijdens het bouwen heb ik natuurlijk al nagedacht over een grotere afstand in het HV deel van de print.

Gisteren had ik 840V, gemeten met mijn NI-99II. Ik kan ook in het terugkoppel deel meten, want in feite is dat ook een HV probe. Dat was mijn idee omdat met een LED paneel meter te doen om zo een permanente uitlezing te krijgen.

De vrijloop diode zit aan de laagspannings kant van de trafo, en beschermt de BJT darlington. Ik denk dat ik met een UF4004 ook uit de voeten kan of een andere snelle diode. Ik hou mij dus aanbevolen als je er nog eentje hebt !!

fred101

Golden Member

Als jij nu over 60 MOhm meet ( als ik dat goed begrijp) dan zit je al dik over de 1000V.
Die meter is waarschijnlijk 10M wat nu parallel staat aan 60M. Dan zit je in theorie nu op 5796 V ipv 828V ( in theorie want door die multimeter zakt de spanning van je terugkoppeling ook in, dus wat het echt is moet je helemaal doorrekenen.
Als je over een 10M weerstand meet dan is de parallelweerstand op dat moment 5M. Daardoor zakt je feedback ook weer in. In neem aan dat je op het laatst over een 100K ofzo meet ( ook je feedback, tenzij de input van je opamp in de GOhm zit, want anders trekt de Rin van je opamp de spanning omlaag)

Ik denk niet dat het de 555 is die zoveel spikes op de voedingsrail produceert. Hoe heb je de uitgang van de 555 gekoppeld aan de gate van de FET? Het kan zijn dat door directe koppeling het laden en ontladen van de gate die spikes veroorzaakt (en dus EMI). Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je er een 2Ω tussen de 555-uitgang en de gate zet. Daardoor zal de FET iets minder steile flanken krijgen voor het schakelen, maar daarmee worden wel de schakelstromen (van/naar de gate) beperkt.

Op 4 februari 2013 09:34:56 schreef EricP:
Ohje... Ik heb een dwangneurose :)
Bij SMD valt het minder op. Al moet ik daar zeggen dat de opdruk ook altijd dezelfde kant op staat :+

Hmmm... Dan heb ik blijkbaar ook diezelfde dwangneurose. :P

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zondag 10 februari 2013 11:01:16 (23%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Wat je ook kan doen is een hoogohmig spanningsdelertje maken met hoogohmige weerstanden tot een kleine spanning en deze bufferen met een opampje met hoogohmige ingang (vb met Jfet of nog beter Cmos ingang) en daarachter je meter. Zo belast je niets.

Op 10 februari 2013 09:44:58 schreef flash2b:
De vrijloop diode zit aan de laagspannings kant van de trafo, en beschermt de BJT darlington. Ik denk dat ik met een UF4004 ook uit de voeten kan of een andere snelle diode. Ik hou mij dus aanbevolen als je er nog eentje hebt !!

Heb net gekeken, het zijn idd UF4004's. Damn, ik dacht dat ik ook UF4007 had maar toch niet. De 4007 is ook iets trager dan de 4004 zie datasheet. Heb er nog een paar met lange pootjes (nieuw) en een paar gerecupereerde maar best op een print te verwerken.
Stuur me maar een PM, emailadres in profiel, met jou adres waar ze heenmoeten, dan komen ze jou kant op.

- - big bang - -

flash2b

Special Member

Op 10 februari 2013 10:14:56 schreef MNM(tm):
Ik denk niet dat het de 555 is die zoveel spikes op de voedingsrail produceert. Hoe heb je de uitgang van de 555 gekoppeld aan de gate van de FET?

Ik gebruik geen FET maar een darlington BJT. Heb al vaker gemerkt dat in astabiele configuratie de NE555 goed ontkoppeld moet worden met minimaal 100µF en het liefst low-esr of tantaal.

Op 10 februari 2013 13:20:18 schreef big bang:
Stuur me maar een PM, emailadres in profiel, met jou adres waar ze heenmoeten, dan komen ze jou kant op.

Dank je, de e-mail komt eraan.

Op 10 februari 2013 10:14:21 schreef fred101:
Als jij nu over 60 MOhm meet ( als ik dat goed begrijp) dan zit je al dik over de 1000V.

Je hebt gelijk!. Ik heb net met een 20 giga ohm meter de ingang weerstand van mijn NI99-II gemeten en die is idd 10 mega ohm. Hoe jij bij die 5796V komt snap ik niet. 60 mega parallel aan 10 mega is 8.57 mega ohm. Ik meet dus 828V bij een belasting van 8.57 mega ohm. Ik zou idd beter over een van de 10 mega ohm weerstanden kunnen meten en die waarde met 5.5 vermenigvuldigen.

En ik maar denken dat mijn meting goed was. Zodra ik de waarde heb, zal ik dat hier vermelden.

Henry S.

Moderator

Op 10 februari 2013 09:44:58 schreef flash2b:
Bedankt voor de complimenten voor de opbouw. Ik had verwacht dat er iemand op CO weer zou beginnen dat 1000V op baantjes print erg gevaarlijk is. Tijdens het bouwen heb ik natuurlijk al nagedacht over een grotere afstand in het HV deel van de print.

Waar is de 'verplichte' foto van de onderkant? ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Flash, die waarde was een brainfart, dat slaat idd nergens op. Dat krijg je als je rekent zonder het eerst uit te tekenen.

Er gebeuren twee dingen. De meetwaarde is lager door de hoge impedantie, maar door de hogere belasting zakt de spanning ook in, de rimpel op die cascades is schijnbaar redelijk groot, zeker met extra belasting, dus de topwaarde zal al hoger liggen dan de DC waarde. Maar door die belasting zakt ook de feedback omlaag waardoor ook de output weer extra zakt.

Als je nu over de onderste 10 M meet, wordt het nog erger, dan wordt dat 5M met een 10 M meter er over. Als je feedback aftakpunt daarboven zit dan zakt die spanning tgv de veranderde deler ook fors en dus zakt je amplitude extra in en dus de spanning over de weerstand en meet je veel minder spanning dan er zonder multimeter staat.

Het beste is om tussen je onderste weerstand en gnd gewoon nog een kleine weerstand plaatsen. Even uitrekenen wat bij 1000V en de andere weerstanden nog genoeg resolutie geeft voor je meter. Als je een potmeter neemt kun je daar direct een metertje aan hangen en zo calibreren. Die gebruik je ook voor de feedback en dan naar een fet opamp evt extra als volger als je al een opamp hebt en dat niet wil veranderen ( als je tenminste een closed loop booster hebt)
Andere manier is spanningdeler los gooien en dan een stroommeter er tussen hangen. Als je de stroom weet weet je ook de spanning over alle weerstanden

flash2b

Special Member

Even gemeten, er zit nl. al een 47K weerstand naar massa in het feedback circuit, de potmeter staat in serie hiermee en heb ik op 0 gedraaid.

Gemeten 0,62V over 47K dus 13,19µA door de 6x 10MΩ weerstanden. Dan kom ik op ongeveer 792V. Dat klopt dan vrij aardig aangezien de trafo spanning 90V AC was en de multiplier 8x.

Met de multimeter (10MΩ ) over de 6x 10MΩ geeft een 825V over 8,57MΩ, en dan is de stroom 96µA.

De feedback stuurt de reset ingang van de NE555, en schakelt deze in een veel hogere frequentie in een soort 'druppel lading' mode. Bij belasten gaat de frequentie weer terug naar het ingestelde van 100Hz.

Mijn elco's in de voltage multiplier zijn 10µF, veel groter als de gebruikelijke keramische condensators in de conventionele HV voedingen die doorgaans op een veel hogere frequentie draaien.

Deze high voltage regelbare voeding is natuurlijk voor mijn proefjes met de avalanche diode's.

Dit topic is gesloten