Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Blackdog,

Dat moet vlak voor het einde van van Dam geweest zijn !
In de tijd dat ik er kwam was het 709 en later 741 wat de klok sloeg.

Maar dat terzijde. Ik heb je project tot nog toe niet gevolgd, maar krijg nu wel interesse. Te meer omdat ik ooit zelf met een labvoeding bezig ben geweest. Dat moest een voor toendertijd een gigantische 2 A bij 50 V CC/CV worden. Het grappige is dat ik voor de referentie ook op de door jou genoemde temperatuurgecompenseerde spanngsreferentiediode ben gekomen.
Als opamp had ik voor een nu obsolete µA725 gekozen. Doorlaat transistor 2× 40411 (ook niet meer leverbaar).
Het project is gestopt doordat ik er geen gat zag in een triac pre-regulator op te zetten. Een SMPS bestond nog niet. Alles was 'state of art 1973'.

Ik denk dat ik je thread maar eens ga volgen... :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 21 februari 2013 17:30:46 schreef Tidak Ada:
Hoi Blackdog,

Dat moet vlak voor het einde van van Dam geweest zijn !
In de tijd dat ik er kwam was het 709 en later 741 wat de klok sloeg.

Toen zaten ze in de Snellemanstraat vlakbij het Zwaanshals in Noord!
Dat was ook de tijd dat ik er wel kwam vnl. voor het Hartversterkerproject, later zijn ze verhuisd.
Het was eigenlijk een particulier verkoop kanaal van de NV. Diode, een importeur.
Ze waren de enige waar je een uA709 kon kopen.

transistor 2× 40411 (ook niet meer leverbaar).

Gelukkig zijn er goede replacements.

@blackdog
Ik ben bezig met een ultra low. noise ontwerp. Geen opamps en geen koolpot voor de V instelling. Kijken of ik onder de 2 uV rms noise kom bij 2A last. Meet met een oude HP AC microvoltmeter.

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12,

Ik hoop dat je het schema kan delen met ons, ik zie graag hoe jij het oplost :-)

Behalve de discrete oplossing met de MAT12 die ik gebruik kan je ook
een klein signaal transitor als de BC327a en de BC337a gebruiken.
Deze transistoren hebben ook een lage Rbb dus weinig ruis.
Maargoed, laat eens wat zien waar je mee bezig bent.

Verder heb ik vandaag wat onderzoek gedaan om kleine signalen
via mijn accu gevoede digitale scoop te kunnen bekijken.
Dat word een dual versterker (Niet het HiFi merk ;-) )
met 200 of 2000x versterking, dat lijkt wat hoog maar er word een 1:10 probe op aangesloten en echte 50 Ohm uitgang.
Dan kom je dus uit op 10 of 100x versterking bij afsluiting met 50 Ohm.

Dat ga ik dus bouwen in zo'n Cisco Firewall doosje waar ik er nog drie van heb.
Deze is vooral bedoeld voor het meten aan voedingen en krijgt een bandbreedte van een paar Mhz.
Zal daar ook een topic van maken als de eeerste versie draaid.

Mooi, nu gaatjes boren voor de uitgangsbusssen +, - en 2x sense.
Verder ook de U en de i potmeter.

Tot later,
Blackdog

PS
Tidak Ada

Die uA725 heb ik nooit in mijn handen gehad.
Vele precisie opamps verzameld in 30 jaar maar deze nooit tegen gekomen.
Als je naar de specs kijkt van deze toch echt bejaarde opamp
was hij uniek in die tijd.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Het is een instrumentatieversterker.
Ik heb ook nog een voortrap om van een LM308 een instrumentatieversterker te maken (LM321). Was een sample setje.

OT
Van Dam had ook een high slew rate opamp : MC1530 op de Snellemanstraat. Heb ik ook nog me geëxprimenteerd. Alleen mijn scoop (Verbeterde Glimworm) haalde de stijgtijd niet :D
Ze zijn verhuisd naar de Spoorsingel en daarna naar de Schiekade, waarschijnlijk omdat de Spoorsingel te duur werd. En gingen toen vrij snel falliet.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Mooi,
nu weer back on topic ;-)

Vanavond weer eens voor loodgieter gespeeld...

Dit is het begin van mijn testopstelling.
Het is een houten snijplankje dat ik koop bij Blokker,
hierop heb ik met hobby lijm dunne printplaat geplakt.
Dit voor een uurtje met 6 trafos lekker aangedrukt.
De nabouwers mogen het van mij ook met 3 tot 15 trafo's doen *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-108.png

Twee schotjes gemonteerd waarop de aansluitbussen zitten en de twee potmeters.
De schakelaar is voor de "Mute" functie.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-112.png

Dit is het "Sub" printje achter op de banaan bussen waar
de uitgangs elco en de sense weerstanden R19 en R20 op komen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-110.png

Bij deze foto kan je zien hoe het er van boven uit ziet.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-109.png

Dit is de voorzijde.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-111.png

Mooi, nu tijd voor ontspanning!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ben weer een stukje verder met de opbouw van de testomgeving
van de Na-01 Lab voeding.

Dit is de aansluit sectie met nu de 100 Ohm sense weerstanden gemonteerd.
Verder zit er nu ook al vast de 220uF Low ESR uitgangs condensator er op.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-117.png

Overzicht hoe de onderdelen op de testomgeving worden gemonteerd.
Voor de gene die denken dat ik dronken was toen ik de trafo monteerde, moet ik uit hun droom helpen.
Dit is typisch geval van op details letten, geleerd bij ontwkkeling van microfoon en gevoelig lijn trapjes.
Ik heb met de scoop en een oppikspoeltje gekeken als ik de trafo draaide dat ik op de plek waar het regelprintje
komt er het minste stoorveld aanwezig was.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-113.png

Zijaanzicht van de twee trafo's, let vooral op de "Low Cost Low Noise" pre regelaar ;-)
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-116.png

Dat was het weer even, nu koken...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi blackdog,

Even iets wat me opvalt : Is de bedrading naar de elco en de regeltransistoren/FET's niet aan de dunne kant. als ik dat vergelijk met mijn 30V 10A Delta voeding, in ieder geval wel. Verder herinner ik me dat ooh de HP's op het werk met iets van 6 mm2 bedraad waren. Of is dit maar tijdelijk ?

Heb jij AN-90A van HP ? Dat is 'verplichte literatuur'...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Tidak Ada,

Goed opgemerkt, maar is met opzet, wil even weten wat nu echt de verliezen zijn in zo'n stukje kabel.

Voor een goede indruk, de trafo weerstand totaal op de 24V aftakking...
Dat is op de brukcel gemeten met de banaanstekker natuurlijk in de 24V is 0,27 Ohm.

De rode draad van de brug naar de Elco is 0,006 Ohm dit maal 2, dit is dan 0,012 Ohm.
Dit is dus veel minder dan de Trafo weerstand, maar ik ga in ieder geval
de spanningsval meten bij 4 a 5 Ampere uitgansstroom.

Trouwens de trafo is ook maar 4A, maar ik vind dat ik die best voor een korte tijd mag kietelen met 5A uitgansstroom. ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag voor de eerste keer de voeding onder spanning gezet en hij werkte niet in een keer...
Oorzaak, verkeerde bedrading van de spanning potmeter, deze stond doorverbonden en dat is het zelfde als minimale uitgansspanning :-)

Foutje opgelost en ik had een redelijk stabiele spanning op de uitgang.
Alleen de LT1013 heeft een kleinere phase ruimte over dan de ADA4077-2.
Dus soms wat oscilatie, vooral bij stroombegrensing, standaard gevalletje eigenlijk.
Snel de ADA4077-2 er in gezet en nu is hij heerlijk stil...

Voor Tidak Ada
De bedrading van de brug naar bufferelco is te dun, deze word te warm
naar mijn zin, niet zo gek met 47.000uF beest.
De weerstandverliezen lopen dan lekker op met de hoge laadstromen.
De bedrading is niet zo dun maar 1 a 1,5 Kwadraad lijkt mij zinnig hier.

Het testen met de sense aansluitingen gaat in ieder geval niet zo voorspoedig.
Zoals ik al vermoede geeft dit meer problemen dan dat het oplost.
Ik krijg voorloping de uitgansweerstand met Sense niet zo laag als dat ik deze weglaat.

Als ik de sense weglaat is de inwendige weerstand op de uitgansklemmen
bijna niet te meten, 1 digit op een 6,5 digit meter zakt de spanning in.
Dit is natuurlijk meetpuntafhankelijk maar met de sense aansluitingen in werking duidelijk slechter.

Nu wat plaatjes, de eerste is de testopstelling.
De trafo heeft nog steeds invloed ondanks dat hij optimaal staat opgesteld.
Ik heb de bedrading zo moeten neerleggen zodat de trafo daar het minste invloed op heeft.
Met een ringkern zal dit een stuk beter zijn i.v.m. het kleinere stoorveld.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-122

Verder moet de lezer er rening mee houden dat de meeste voedingen
een stoorniveau hebben dat tussen 2 tot 5mV zit.
Mijn uitgangpunt was bijna 60db lager < 10uV

OK wat haal ik nu dan...
Tja, hum, pfff, nu nog met het bromfilter aan rond de 3uV!!! 20Khz BW.

Dit is de belasting, die de voeding ziet weergegeven op mijn "Active Load"
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-121

Dit laat de Analyzer zijn bij bovenstaande belasting.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-120

Dit is het signaal dat uit de monitor aansluiting van de analyser komt, zodat je het gemeten signaal kan bekijken.
De schaal van 50mV op de scoop heeft geen directe betrekking op het signaal niveau
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-119

De volgende stap is wat bedrading aanpassen en als ik daar tevreden over ben ga ik hem dynamisch testen.
Hoe beter de bedrading is hoe beter het dynamisch gedrag, een win/win situatie :-)

Dat was het weer voor vandaag,
Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Netjes!

Misschien helpt ook wat blik plaatsen als interne afscherming.

blackdog

Golden Member

Hi rbeckers,

Het plaatsen van afschermende materiaalen kan ik altijd doen en zal het ook even proberen met en stukje blik voor je :-)

Maar de beste oplossing is zorgen dat je er zo min mogelijk last van hebt.
En ik bedoel natuurlijk het machnetische veld van de voedingstransformator.

Een ringkern type is wat dit betreft een stuk beter maar ook niet helemaal zonder problemen.

Met de ringkerntrafo zal ik ook een test doen zodat ik en jullie het verschil kunnen zien.
Voorloping doet het highpass filter in mijn Analyzer goed zijn werk.

Doordat mijn eisen aan brom en ruis onderdrukking erg hoog zijn moet ik allerlij detais letten om dit te kunnen bereiken.
Zoals ik al eerder zij, ik zit met mijn eisen bijna 60dB lager dan de gemiddelde voeding.
Meer richting het niveau van een goede spannings referentie...

Waarom dit alles, omdat ik het kan en omdat ik het leuk vind om te doen en er veel van leer :-)

Later natuurlijk weer meer.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Heb je er al aan gedacht om afgeschermde kabel te nemen voor je sense leidingen ?

(wel even je ijsen beistellen met betrekking tot het gebruik van ei en ij >:) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Inderdaad een heel probleem die hum @ noise. Veel meters geven zomaar 2 mV AC aan met directe kortgesloten ingang, zelfs batterijgevoede toestellen. Ik heb het nagekeken op een Fluke 87 en 867B. Je moet dus echt in een pand zonder 50Hz leidingen zitten (incl. buren) om goed te kunnen meten. Of een REL meting doen dus de man made noise cq. storing van het resultaat aftrekken.
@blackdog

Staat jouw meter echt op nul of doe je ook een REL meting? Neem aan dat
je meter RMS meet?
Ik wilde een low noise supply bouwen maar gezien het stoornivo hier kom ik toch niet laag genoeg om te meten.

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Je moethet maar voor lief nemen, ik bedoel die ei of ij.
Een paar jaar terug kon ik alleen met veel moeite teksten typen die voor anderen begrijpelijk waren,
als ik moe was kon ik het zelf regelmatig geen kaas meer van maken wat ik getyped had.
"Live Sucks" voor een dyslect ;-)

De instraling wat brom betreft, komt niet door het "Electrische" veld maar door het "Magnetische" veld.
Het electrische veld is met dun metaal makkelijk te dempen of zelfs met grafietspay werkt dat goed voor b.v. plastick kastjes als de electronica
"hand" gevoelig is.

Dit is echter het Magnetische veld wat de boosdoener is.
Dit kan meestal alleen gedempt warden met goed machnetisch geleidend materiaal, zoals Mumetaal.
Dit is er weer in veel verschillende typen, je hebt b.v. heel dun materiaal
dat zeer goed dempt maar ook snel verzadigt en dan wandeld het veld er weer zo doorheen.
Maargoed ik zal hier eens wat testjes doen met de materialen die ik nog heb liggen.

RAAF12

Mijn Analyser heeft bij 20Khz bandbreedte een ruisvloer van ongeveer 0,8uV
Vergeet alle Asymetrische voorversterker/meetapparatuur.
Deze Analyser heeft twee Symetrische ingangen.
Ik wil nooit meer iets anders!

Maar wil je "low noise" meten bouw dan iets met dit IC van Analog Devices, de AD8229
http://www.bramcam.nl/AD8229.pdf

Ik ben hier al mee bezig een voorversterker te maken met 40, 60 en 80dB gain.
Dit schakel ik dan met relais om, verder neem ik er een paar filters in op.

Het echter wat lastig om de goede ruiswaarde van dit IC te behouden en ook een beveiliging toe te voegen.
Ik denk dat ik de beveiliging ga uitvoeren met "1N4007 glass passivated" dioden
Deze heeft wat lagere lek ed.
Om lage ruis te behouden heb je grote koppelcondensatoren nodig en die laden/ontladen dan via de diodes.
Daar ik deze preamp alleen ontwerp voor signalen van beneden 1mv kan ik met een simpel beveiliging toe.

Oja, de Analyser die ik gebruik meet RMS.
Verder kan je met een multimeter geen kleine AC signalen meten.
Ga er vanuit dat de RMS converter in je meetinstrument een dynamisch bereik heeft van 26dB dus ongeveer 20x.
Als je multimeter 4,5 digit is, dus 200.00mV volle schaal
kan je ongeveer 10mV bij een paar % nauwkerigheid meten.
Dit echter alleen bij LAGE frequenties, de RMS converter in de meeste
multimeters hebben aan de onderzijde van hun bereik heel weinig bandbreedte over.
De enige uitzondering die ik ken is de LT1968 serie RMS converters series.

Ik heb hier twee echte RMS meters, eigenlijk drie maar één moet ik er nog reviseren.
De beroemde HP3400A en de Fluke 8920A, beide meten Thermisch de RMS waarde.
Voor deze instumenten wil ik die voorversterker bouwen zodat ik ook bij kleine signalen zeker weet dat ik goed binnen het dynamische bereik blijf.

Wil je niet zo'n dure AD8229 kopen of sampelen dan kom je ook al een heel end met de veel goedkopere SSM2019 (SSM2017 mag ook maar deze is uit productie)

Nu maar hopen dat ik Tidak Ada niet te veel ontrief met mijn taalfouten *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Haha machnetische velden vind ook wel mooi. Een nieuw woord voor velden sneller dan Mach 1 :-)
Persoonlijk vind ik teksten zonder hoofdletters en punten een stuk lastiger te lezen dan die van jou.
Keep up the good work. Ik heb geen zin om er allerlei apparatuur bij te kopen om onder de 1mV rms te kunnen meten. Daarom vertrouw ik op afschermschotjes en inblikken. Net zoals in de RF techniek.
Btw. Buizentrafo's zitten vaak ook helemaal ingeblikt (Quad, Radford ect)
Ik meen dat je ook zoiets met de voorregelingdoos had gedaan, met doorvoer C's enzo.

Op het printje staat zo'n blauw componentje waar je in de hoek aan kan draaien. Is dat een potmeter?

JayPeeeeeee
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
rbeckers

Overleden

Ik heb verschillende TRMS meters waarbij een zelfbouw met een LT1968 naar een wat gewijzigde app note van Linear. Die zelfbouw haalt 1mV volle schaal bij 3Hz-10MHz.
Daar was blik nodig. Trafo zit tegen achterwand en print met ingang aan de voorkant.

Let trouwens op met beveiligingsdiodes.
O.a. lekstroom, capaciteit en lichtgevoeligheid.

blackdog

Golden Member

Hi,

JayP,
Dat is een 20 slagen instelpotmeter voor de stroombron die de TIP142 voed.
Deze is instelbaar tussen ongeveer 4 en 10mA.
Ik heb de stroombron in deze testopstelling instelbaar gemaakt
omdat ik wou weten wat de limieten zijn bij b.v. als de TIP142 bijna verzadigt,
het bepalen dus van de dropout spanning van het lineare deel.

Als ik ga testen met de powerfet wil ik weten hoeveel "Gate Stroom" er nodig is voor goed dynamisch gedrag.
(laden en ontladen van de gate capaciteit bij snel wisselende belastingen)

Oja, heb ook nog gemeten wat de gevoeligheid was voor de netspanning
variaties tussen 215V en 240V. Nix, Nada, Noppes.
Bij een 6.5 digid meter, geen digit verandering.
Heeft het toch zin gehad, om uitgebreide metingen te doen aan het referentie circuit :-)

rbeckers
Mijn uitgangspunt voor de voorversterker is ook de application note's van LT,
het wordt alleen een beetje van Maggi en een beetje van mij ;-)

Wat de diodes betreft, daar ben ik mee op de hoogte, maar mijn dank voor de tip.
Gegroet Heren,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 februari 2013 19:44:14 schreef blackdog:
Hi Tidak Ada,

Je moethet maar voor lief nemen, ik bedoel die ei of ij.
Een paar jaar terug kon ik alleen met veel moeite teksten typen die voor anderen begrijpelijk waren,
als ik moe was kon ik het zelf regelmatig geen kaas meer van maken wat ik getyped had.
"Live Sucks" voor een dyslect ;-)

Sorry, wist ik niet. Ik had het bij jou ook niet verwacht !
Ik zie ook niet goed. Of dat dyslexie is weer ik niet, maar mijn ogen zijn zodanig dat ik dingen soms (al te vaak) over het hoofd zie.

Toch nog één opmerking je schijft 'machnisch' en pas na een aantal keren overlezen ontdelkte ik dat je 'magnetisch' bedoelt (ik dacht eerst aan mechanisch). Missschien kun je het in de tekst verbeteren. Daar hebben veel andere wat aan. Ik zeg dit niet om je te betuttelen, maar om je te helpen een interessant stuk voor iedereen leesbaar te maken.

Ach ja, zelfs een lelijke vrouw kan vaak nog wel goed zoenen... :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hallo Tidak Ada!!!

Ben ik nu ook al een lelijke vrouw voor jou die lekker zoent!!!! *grin*

Ik heb de tekst even in Word gegooid en de meeste fouten er uit gehaald.
Zal dat in het vervolg voor langere teksten zo blijven doen,
daar ik het nu toch wel veel aanpas als het online staat omdat ik later pas de fouten zie.
Zal me waarschijnlijk veel tijd schelen om het in Word te schrijven en dan te kopiëren.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, dat bedoel ik niet. Het is meer dat iets/iemand, dat/die in sommige dingen minder is, juist in andere dingen met kop en schouders boven de rest uitsteekt; een verdekt compliment dus ;)

Zo nu weer on topic.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik volg dit topic nu al een tijdje, en ben stiekem wel een beetje jaloers op de mate van professionaliteit. Desalniettemin ben ik benieuwd naar TS' uiteindelijke resultaten en aanpassingen :) 't ziet er puik uit, complimenten!

Op 22 februari 2013 21:50:36 schreef Tidak Ada:
Heb jij AN-90A van HP ? Dat is 'verplichte literatuur'...

Ik zal je er ook nog 2 heel interessante aangeven:

Linear & switching voltage regulator handbook
Switchmode power supply reference manual

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Hi blackdog,

Ik wil toch ook even iets positief over je kwijt.

Blackdog had al eerder aangegeven dat hij wat last heeft van dyslectie. Ieder heeft zijn afwijkingen maar blackdog heeft daar in tegen een uitstekend technisch inzicht bravo.

Voor techneuten is de Nederlandsetaal vaak wat minder sterk, maar hun technisch inzicht vaak veel beter en daar gaat het om!
De meesten van ons zullen het technisch onderwerp beter eerder waarderen en zo niet meer van smullen.

Blackdog succes en ik blijf dit onderwerp en ook andere van jou (op de voet) volgen.