38ste editie Rosmalen vlooienmarkt

Mijn buit van dit jaar:

http://img404.imageshack.us/img404/7245/img4500n.jpg

  • 3 Weller sponsjes
  • 2 rolletjes desoldeerlitze
  • Gossen Metrahit 15S multimeter
  • 2 meetsnoeren
  • zakje elco's diverse waarden
  • nieuwe behuizing
  • zakje 1A printzekeringen
  • verschillende laagohmige vermogensweerstanden
  • printklemmen
  • verschillende zenerdiodes

De multimeter heeft een mankement: op de VDC stand wijkt hij behoorlijk af (enkele volts bij 12V). De andere standen ga ik eerst eens testen om te zien wat de rest van de meter doet. Het was een gokje, we zullen zien.

Vond het weer een leuke markt.

fred101

Golden Member

Verse batterij geprobeerd?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 maart 2013 21:54:24 schreef Hewlett:
Prima dag. Het viel mij idd ook op dat er herhaal omgeroepen werd met een waarschuwing voor zakkenrollers.

Typisch. Ik heb die omroep niet gehoord (ook lastig te horen soms, zeker boven), maar ik heb dus letterlijk (tegen KIF of Sine geloof ik) gezegd dat er een paar ongure types rondliepen en dat het me niet zou verbazen als er een paar mensen aan het eind van de dag de portemonnee missen.

Nu ik dit achteraf lees weet ik vrijwel zeker wie het waren: 2 mannen, eentje met een langere jas, ander zonder jas, spraken iets dat leek op Roemeens (maar pin me er niet op vast). Ik dacht eerst dat het standhouders waren (die komen ook van heinde en verre), maar ik heb ze diverse malen zien rondlopen als 'bezoeker', ze keken overal naar, behalve naar de spullen op de stands, en ze liepen ook niet met gekochte spullen ofzo. Vielen ook op omdat ze als een van de weinige de hele tijd (ben ze 4 keer tegen gekomen) in het midden van de gangpaden bleven lopen.

Maargoed, dat zijn gewoon ordinaire zakkenrollers, die je ook in de supermarkt kan treffen. Hand op de knip, en goed uitkijken. Jammer dat je ze tegenwoordig overal tegenkomt, maar ze weten gewoon waar mensen met de contanten lopen.

Ik denk dat de paar missende dingetjes op de CO-stand zeker niet door deze lieden zijn meegenomen, want dat betrof hobby-spul dat wel wat duurder was dan een paar dubbeltjes, maar ook weer niet de hoofdprijs. Gewoon gewetenloze mensen. Karma komt ze vanzelf wel achterna, en mijn dag is er ook zeker niet minder leuk door geworden.

Iedereen bedankt voor de gezellige dag, de leuke praatjes, en onze kopende bezoekers natuurlijk voor het spekken van de CO-spaarpot!

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Op 23 maart 2013 21:06:13 schreef Hoeben:
Recht voor onze stand werd iemand beroofd die net had gepind en bij ons in de bak met buizen ic's zat te zoeken. Portemonnee en alle pasjes weg

Dat was ik dus, het is allemaal heel erg balen.

Ik heb al wel aangifte gedaan via internet. Het waren volgens mij 2 mannen, zwart haar, een was langer als de andere, donkere kleding.

Ach ik krijg mijn geld en pasjes toch niet meer terug, zal zo mijn aankopen foto hier posten om toch nog wat plezier van de beurs gang te hebben gehad.

En Hoeben, nog bedankt voor de LM308's

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 24 maart 2013 10:54:51 (36%)

pasjes al afgemeld gehad ? kan zijn dat ze de codes al hebben afgespiekt miss..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@flash2b: ja, dat lengte verschil is mij ook opgevallen, zwart haar eveneens. Ik ben bijna 100% zeker dat ik dezelfde mensen bedoel. Flink balen dat het nu ook nog een CO'er betreft. Mag ik vragen of het roven of rollen was? Oftewel: uit je hand getrokken, of ineens je portemonnee kwijt blijken te zijn?

Zou je ook melding (emailtje) willen doen bij de organisatie? Wij doen dat vanuit het beursteam ook, en hopen dat de organisatie wellicht na wil denken over wat bewaking volgend jaar.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 24 maart 2013 11:03:19 (21%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik vond het een gezellige beurs gisteren! Gelukkig niets gemerkt van diefstallen en dat soort zaken. Wel enorm balen dat anderen te grazen zijn genomen op zo'n 'vriendschappelijke' beurs.

Mijn buit van gisteren is heel beperkt.
- schroevendraaiersetje 10 eu
- schakelaartjes
- grote 2x16 lcd
- Philips led-module van de CO-stand.

Heeft iemand een idee hoe ik aan een 84v 40w voeding kan komen voor de led-module? Ben benieuwd of hier een goedkope oplossing voor te vinden is. Welke voeding werd bij de stand gebruikt?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

LED OP :): die LEDs wel stroomgestuurd voeden! Niet zomaar aan de 84V hangen!

We hadden op de stand geen werkende demo, dus ook niet de juiste voeding/driver (vandaar dat de modules voor slechts 5 euro werden verkocht).

Ik wil ook nog even benadrukken dat het echt een geslaagde, gezellige en drukke beurs was, en dat doordat het hier ter sprake kwam de nadruk misschien wat teveel op het jat-aspect is komen te liggen.

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

Was er dit jaar ook een time laps cam aanwezig?
Wie weet zijn de beide rovende heren daarop te vinden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik wil ook nog even benadrukken dat het echt een geslaagde, gezellige en drukke beurs was, en dat doordat het hier ter sprake kwam de nadruk misschien wat teveel op het jat-aspect is komen te liggen.

Dat het wederom een gezellige beurs betrof staat onomstotelijk vast.
Dat er een 2-tal lieden rondliepen met heel andere interesses, dan voor elektronica zal mij niet weerhouden om naar de volgende editie te komen, maar zal wel dubbel zo voorzichtig zijn.
Ik leef in ieder geval mee, met de mensen die door die lieden minder enthousiast huiswaarts keerden.

Dit jaar toch weer "iets" meer uitgegeven dan gepland (zo'n 150 euro inclusief brandstof, entree, parkeren, eten e.d.).

De buit:

van de CO stand (totaal: 25 euro!)
- 50x BUW13A NPN torren
- veel keer 100V 1A P-channel MOSFETs in DIP-4 behuizing (dus vermomd als optocoupler)
- 11x DIN rail relais van Phoenix
- 2x trafo voor CO voeding (bedankt Kareltje!)

- 12V druppellader CTEK
- AC solid state relais (gratis bij acculader)
- Ethernet -> CAN bridge
- 2x assortiment kleine krimpkous (kleurtjes en zwart)
- assortiment 1/2W weerstanden
- Intel Atom boardje als multimedia PCtje
- 8GB RAM voor de desktop (oude RAM gaat naar bovenstaande)
- vermogensweerstanden (250W 0.25 ohm, 75W 2.5 ohm, 10x 51 ohm)
- spuitjes koelpasta
- desoldeerlitze
- 4x TIP142 voor CO voedingen

- 250k potmeter met schakelaar (gratis, werd zielig rond geschopt, geadopteerd)

Die zakkenrollers hebben we lef gehad, in zo'n beurshal met maar 1 normale uitgang , een flink stuk lopen naar de parkeerplaats, en weinig andere vluchtroutes. Op een timelapse camera zul je ze niet terugvinden, en zeker niet herkenbaar in beeld hebben, denk ik. Dat wordt een beetje een "waar is Wally" zoekplaatje, en zelfs als je ze vindt, kun je hun identiteit toch niet vaststellen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 24 maart 2013 11:47:22 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 maart 2013 11:14:55 schreef Jochem:
LED OP :): die LEDs wel stroomgestuurd voeden! Niet zomaar aan de 84V hangen!

We hadden op de stand geen werkende demo, dus ook niet de juiste voeding/driver (vandaar dat de modules voor slechts 5 euro werden verkocht).

...maar ik zag toch weldegelijk zo'n module in werking. Er moet dus iets van een voeding zijn geweest.

Hahahaha...ik heb 10 euro voor de module betaald! Maar ja, het is voor een goed doel.

Maar mijn vraag blijft wel staan...hoe kom ik aan (of maak ik) een +/-80v 500mA stroombron :)

Op 24 maart 2013 10:18:11 schreef fred101:
Verse batterij geprobeerd?

@ Fred: Ik heb er een nieuwe Varta in gestopt, hij was zonder batterij en zonder zekeringen. De kans was dus erg groot dat er iets mis mee zou zijn.
Op de 300mA stand is 'ie spot-on (getest van 0.5 tot 150mA met mijn precisie stroombron). De 10A stand moet ik nog testen.
De ohmmeter wijkt ook toenemend af boven 100k (97k voor een 100k weerstand, 820k voor een 1M weerstand).

Overigens heb ik het bericht over de zakkenrollers ook meerdere keren voorbij horen komen, maar ik heb ze (gelukkig) zelf niet gezien.
Wel jammer dat dat tuig ook zo nodig naar Rosmalen moet komen om je dag te verzieken... :(
Flash2b, succes met het afhandelen van deze ellende!

Leuke beurs weer, was daar tegen 9u en nauwelijks aanschuiven.

De aankopen:
- 30m Aircell 7 + 2x N, 2x BNC en 1x UHF connector daarvoor
- wat nostalgisch leesvoer
- 3 verschillende waardes (x2, x5, x10) uurwerkmakers-loepjes (met streepje,anders zijn het sloepjes) voor het fijnere werk
- een 1G latje geheugen voor een HP t370.be PC (hopelijk past het...)
- een 'perfect reflector', gewoon omdat het een mooi ding is
- een Powerex lader en 8x eneloop AA (eigenlijk voor mijn pa)
- 3x 50 ohm dummy van 150W in blokje om op koelplaat te plaatsen

http://users.telenet.be/on1aht1/IMG_4478a.jpg

datasheet van de linkse dummy

edit: datasheet van de rechtse. Weliswaar zonder montageflens.
Beiden zouden geen BeO bevatten, wel aluminium nitride.

@intake: de plaatjes, en de schroefjes heb ik ook.

http://users.telenet.be/on1aht1/IMG_4481a.jpg

[Bericht gewijzigd door Pertinax op zondag 24 maart 2013 15:56:51 (13%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
bprosman

Golden Member

Die Powerex heb ik een paar jaar geleden gekocht in BE (volgens mij nog op aanraden van Free_Electron) , nog nooit een minuut spijt van gehad !

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 maart 2013 21:39:34 schreef fred101:
...en de groene stofzuigerman ;-)

:7

Volgend jaar maar spijkers op m'n krukken monteren, zullen mensen vást ineens een stuk voorzichtiger zijn.
M'n buit:
Gelijkrichterbuisjes (Bedankt Hugo voor het pin pointen!)
EM84 die er als nieuw uitziet voor een euro, kan hem helaas nu nog even niet testen.
Nog een paar grappige buisjes die ik nog niet in m'n verzameling had (dubbel diode en diode triode).
6 kleine schattige nixies (B-5755)
LCD met touchscreen, nu alleen even kabeltje maken voor de lvds interface.
2 flitsbuisjes
DC buck converter
RTC moduletje
Ik kwam ook een Arduino LCD+knoppen module in m'n tas tegen, maar die bleek helaas niet van mij te zijn :+ Reisgenoot vergeten uit mijn tas te halen.
Verder voor jan met de drieletterige achternaam een parkeerticket.. Ze vonden het blijkbaar te koud en waren weggegaan.

Anoniem

@ pertinax er waren ook dekseltjes bij de dummy's heb je die gekregen?

Zelf heb ik er ook eentje gekocht..

Op 24 maart 2013 00:13:51 schreef Jeroen: (Philips?) printje van onze stand met een 25 MHz TCXO

Ja, Philips, ik heb ze ook nog even in mijn hand gehad en ik meende ze wel te herkennen waar ze uit komen: Een P300 systeem. Dat is een MPEG multiplexer rack (19" 6U)van DVS voor satelliet broadcasting. Er zit ook een Motorola coldfire chip op.
Is een compleet cpu systeem om een mpeg2 stream te combineren met andere mpeg streams. In zo'n rack zitten meerdere borden 1 per stream.
Dit board is volgens mij de master controller.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Ik had ze ook even in handen en eentje gekocht, en het opvallende vond ik dat er geen enkele opdruk (het woordje Philips telt niet mee, want fabrikanten zetten hun eigen naam niet als regel op de printplaat immers weten ze toch wel van en voor wie het ding is) op wijst dat ze ook daadwerkelijk door Philips zelf ontwikkeld en gebouwd werden (geen 12NC's maar wel wat korte en onbekende nummers). Ik begreep dat het gebruik van Altera logica wel op Philips Eindhoven wees, maar heb vaag het vermoeden dat het wel werk van een spin-off of toeleverancier kan zijn geweest?

Verder verslag van een geslaagd maar net iets te kort bezoek, niet noodzakelijk in chronologische volgorde: heb van de Haan AV wat bijzondere laserdiscs gekocht; ongeveer 1/3 van de beursvloer afgelopen, overdracht gedaan van een kleine 300 Tratec-filters die ik deels meteen wederverdeeld heb waaronder 10 op de stand gelegd. Praatje gemaakt met diverse CO'ers, zoals Fred die ik nog niet eerder de hand had geschud. Overdracht van wat televisie-onderdelen op de parking. Van TA nog wat goodies in ontvangst mogen nemen.

@Sonytech: Jammer! Je zou ze toch #^&$(&* Ik hoop volgende keer beter (misschien is er dan vantevoren met CO'ers iets te organiseren buiten notoir onbetrouwbare zorgtaxi's om? Is toch te idioot voor woorden dat een bevlogen electronicus niet in staat wordt gesteld om zo'n bezoekje af te leggen).

@henri62: dank voor de info!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 24 maart 2013 17:43:27 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 maart 2013 15:18:23 schreef maartenbakker:
Ik begreep dat het gebruik van Altera logica wel op Philips Eindhoven wees, maar heb vaag het vermoeden dat het wel werk van een spin-off of toeleverancier kan zijn geweest?

Altera is/was favoriet bij de ontwerpers in het SFJ gebouw (strijp complex). P.S. Als je spul met Lattice tegenkomt komt het zeer waarschijnlijk uit Hasselt.
Het is een board van de DVS (Digital Video Systems). Staat ook op het frontpanel handle. Waar die borden origineel ontworpen zijn weet ik zo niet, zou ook DVS Hilversum geweest kunnen zijn of een externe firma die het voor Philips gemaakt heeft in volledige samenwerking met Philips.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Maarten ik heb nog ergens een laserdisk van een Kuifje tekenfilm. Ooit gehad in 1986 maar nooit een speler. Iets voor jou.

Mijn buit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/buit2013fred.jpg
Klein spul, Tidak nog bedankt voor de 2 GR adapters. De 100 tratec filters staan er niet op. Ik heb van Schimanski ook nog een doos vol printplaten uit medisch apparatuur met veel precisie spul erop.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gr_beurs.jpg
De GR apparaten. Nog geen manual gevonden dus even een mailtje naar Henry Hall gestuurd, die heeft bijna alle manuals.

http://www.uploadarchief.net/files/download/delmhorstrhmeter.jpg
Met dank aan Ex-fietser, een geleidingstester voor papiervochtigheid, Eerste testje, 11 op de schaal is 1uS

http://www.uploadarchief.net/files/download/dynatech232.jpg
Medische tester, TRMS (AC+DC tegelijk), Ohm en mOhm meter met 0.1 mOhm resolutie, lektester met 0.1uA resolutie. meggerachtige functie, kelvin aansluiting, 10 en 100 mA stroombron, De ECG isolatie-lekstroom functie ga ik verbouwen tot Elco lektester. Hij werkt inmiddels al op 230V (was ex-USA army en 110V maar dmv de trafos anders aan te sluiten en een weerstand te overbruggen werkt hij op perfect 230V

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Om ook de vrolijke noot van mijn beursbezoek te tonen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06422_cleaned.jpg

- Print met een 25MHz TCXO (CO stand)
- Print met een 5V/1A voeding van Oltronix (CO stand)
- Boek met referentie tabellen van oude op-amps
- Buis met 50 stuks LM308 (bedankt!)
- Verloopsnoer BNC - SMA
- Bürster Gernsbach Digistant Model 6426
- 13MHZ OCXO (niet op de foto)

O ja... ook de free_electron pulse generator kit.

Sine

Moderator

Ik heb me dit jaar goed gedragen ... ik heb meer zut naar rosmalen gesleept dan mee terug genomen.

Mijn buit:
http://www.gigawatts.nl/co/rosmalen/2013/Ros2013_loot.JPG

De overzicht timelapse cam heeft ( door een fout van mij ) niet veel nuttigs geschoten, maar die op de stand wel (klikerdeklik)

http://www.gigawatts.nl/co/rosmalen/2013/kareltje.jpg

High met Henk

Special Member

heren verdacht eruit zien/gedragen en schuldig zijn zijn 2 dingen...

laten we ALSJEBLIEFT geen heksenjacht beginnen, met zulke mensen kun je alleen iets als je de goederen bij hen aantreft of ze op heterdaad hebt... aangezien dat waarschijnlijk niet is...

lijkt mij stug dat de time lapse exact een shot heeft van iemand die rolt..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Door omstandigheden dit jaar niet rond kunnen struinen. :(
Had wel heel graag een paar van die DL2416 bubble displays willen aanschaffen...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)