38ste editie Rosmalen vlooienmarkt

Sine

Moderator

Er zijn nog zo'n 30 displays over ... misschien dat we daar nog IA-iets van doen ...

Wie heeft er trouwens zelf nog foto's geschoten van de stand of beurs ?
Dat is ook altijd leuk om hier terug te zien.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 24 maart 2013 16:18:16 (42%)

Mjah, maar die zullen waarschijnlijk niet meer voor de "vlooienmarkt-prijs" verkocht gaan worden?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
klein is fijn

Moderator

De buit:
http://www.kleinisfijn.nl/co/rosmalen/buit_2013_th.jpg

  • Reel met stripje 0.1Ω 2512 shunt weerstanden
  • Reel met 270 stuks MBRS360 60V, 3.0A schottky diode
  • Reel met +/- 100 stuks 10µH 3.6A powah inductor
  • Barcode scanner
  • VFD kassa display (vermoedelijk)
  • Fluke 8050A bench multimeter
  • Twee printen met 25MHz TCXO
  • Twee zakjes power jacks
  • Twee rolletjes litze
  • Twee stappenschakelaars
  • Twee fancy printplaten, puur vanwege fancyness meegenomen. En de prijs was goed. 10ct.
  • Vier NiCd accupacks
  • Drie Weller sponsjes
  • PCV pijp snijder, gaat als een mes door boter. Bewijs ligt erop.
  • 25-50mm micrometer
  • Centerboor
  • Drie dezelfde scoopbuizen
  • 5 dubbele starburst displays
  • Stapeltje SMD diversen waaronder:
    2 stripjes I2C 4kB EEPROM van free electron
    10 stuks XP131a1145SR 7A N-channel MOSFET in SOP-8
    Zakje met 1 FT245RL USB to FIFO in SSOP-28
    Doosje met 1 MCP121 1.9V voltage detector in SOT23-3
    Zakje met 9 stuks MAX1724 5V 150mA step-up regelaars in SOT23-5
    Stripje met 12 stuks 18V varistor in 1206
  • Twee grote 7 segment displays

Nee, ik heb me niet echt ingehouden dit jaar.

De tesla deed het goed dit jaar:
http://www.kleinisfijn.nl/co/rosmalen/tesla_2013_th.jpg

Totdat er een kolom rook uit kwam. :)

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 24 maart 2013 17:44:07 (12%)

De beurs ben ik even snel overheen gerend, meer verkocht dan gekocht gelukkig. Leukste apparaat is onderstaande zaklamp, op onze eigen stand gevonden bij het afruimen :)

http://i49.tinypic.com/nnnvnt.jpg
http://i46.tinypic.com/2nqzkgx.jpg

Nu dacht ik het een looplamp was met een accu erin (er zit ook een aanduiding "batt" op). Ik maakte het open met het idee een grote accu te vinden, maar dit zit erin:

http://i47.tinypic.com/m80my1.jpg

Die twee dingen rechts lijken me wel heel klein als het accu's zijn, er zit namelijk een 200W HMI lamp in (die trouwens kapot is; een nieuwe lamp doet 100 euro zag ik net).

Jeroen

Moderator

Het zou iets van een film lamp kunnen zijn, Arri maakt namelijk apparatuur voor speelfilms (camera's, lampen, etc).

klein is fijn

Moderator

Voor iedereen dit zo'n print met een 25MHz TCXO heeft meegenomen, daar zit nog meer leuk spul op.

  • DS1620 digitale thermometer
  • DA2502 ID chip
  • MAX156 high speed 8 bit DAC
  • MAX1232 uC monitor
  • DS9034PCX RAMified Watchdog Timekeeper

Waren die dingen nou op halverwege of heb ik er gewoon overheen gekeken?

klein is fijn

Moderator

Dan heb je er overheen gekeken, ik heb tijdens het inpakken nog 2 stuks uit een volle doos gehaald.

die nicd packjes ( 2,2Ah ) zijn cellen uit noodverlichting van vanlien. tevens kunnen die cellen als je ze loshaalt zo in een maglite magcharger gestoken worden,het is de juiste celmaat.

die arri lamp is wel nostalgie, 1967 nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Wat was er overleden in de Tesla ? Ik zag op het TimeLapse filmpje dat er aan geknutseld werd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 24 maart 2013 20:46:45 schreef klein is fijn:
Dan heb je er overheen gekeken, ik heb tijdens het inpakken nog 2 stuks uit een volle doos gehaald.

Ah nou ja.. Poep gebeurd dan.

> Buis met 50 stuks LM308N

Graag gedaan hoor. Je wilde ze toch kopen en kwam er toen achter dat je geld weg was. Wat een ellende, bellen met iedereen om alle pasjes te blokkeren, geen geld voor uitrijden en benzine en ook niet om spullen te kopen. Waarvoor je dus kwam. Vandaar dat ik je graag dat buisje gaf. Het helpt natuurlijk niet veel maar geeft tenminste weer wat vertrouwen in mensen terug.

De bewaking was ook best ontdaan. Van een ander hebben ze zelfs de jas kapotgesneden om zijn portemonnee eruit te halen, alweer 600 Euro.

Verder is van mij een 75 Ohm - 75 Ohm 6 dB N-connector verzwakker van mijn netwerkanalyzer afgestolen. Als iemand die tegenkomt of op marktplaats oid ziet houd ik me voor wat nadere informatie aanbevolen. Ik kom het heeeel graag ophalen.

Heeft iemand toevallig een 75-50 Ohm omzetter (-5,7 dB) voor N connectoren liggen? Ik heb er 1 gekocht op de beurs maar heb er 2 nodig.

High met Henk

Special Member

Op 24 maart 2013 21:02:27 schreef bprosman:
Wat was er overleden in de Tesla ? Ik zag op het TimeLapse filmpje dat er aan geknutseld werd.

kan nooit zo heftig zijn als in het erste jaar toen alle diodes eruit vlamden.... Was best wel paniekklus om dat ding terug in bedrijfte krijgen. Zijn toen bruggelijkrichters van de stand in gegaan. Geloof dat ze hem toen in 20 minuten draaiend hadden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

De snubbercondensatoren over de diodes waren gesneuveld (de papiercondensatoren waren eruitgeknipt toen ik kwam kijken, de overgebleven polyestercondensator was uiteindelijk de boosdoener; die stond flink te spuiten). Bij het wederom in bedrijf stellen deed hij het weer redelijk, alleen toen knalden (vermoedelijk) de diodes eruit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Van die papier C's lag er ook al eentje uit.

Dus weer de gelijkrichter. Ik moet nog *ergens* zo'n identieke print hebben geloof ik.

Heeft ie het toch twee dagen bijna volcontinu uitgehouden op die C's

hobby luke

Honourable Member

Ben er ook geweest, maar niet veel meegebracht:

-3 retro displays van de CO stand (niet voor mijzelf, zien er wel mooi uit!).
-6 leds 10 mm.
-2 rolletjes chemwick litze (zoals bijna iedereen hier ;) ).
-3 kleine USB cameras voor 5 euro.
-2 rode en 2 zwarte krokodilklemmen die mits een kleine aanpassing op de meetpennen van mijn Appa multimeter passen(soms wel handig als je de massaklem ergens kunt vastzetten).
Ik heb nog gezocht naar een speaker selector switch voor mijn Pioneer SA800 versterker of iets wat als vervanger kan dienen, maar niets gevonden.

Ik was redelijk vroeg (ong. 09.45 uur),maar vond het toch al zeer druk.

Blijkbaar overbelasten jullie de condensatoren. Wat voor capaciteit hebben jullie nodig en wat voor spanningen? Al eens aan MMKP gedacht ivm pulsvastheid?

Voor diodes zou ik controlled-avalanche types aanraden. Wat zijn de spanningen, stromen en stijgtijden maar ook afschakeltijden?

Overigens is standhouder zijn niet altijd gunstig: ik heb geen litze..

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 24 maart 2013 22:19:34 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Die papieren Ero'tjes waren geloof ik 600VAC/1000VDC pulsvast voor gebruik tot in het megahertzbereik. Opzich klinkt dat bruikbaar en zou het defect daarvan gewoon aan de veroudering kunnen hebben gelegen, al waren ze fysiek wat aan de kleine kant naar mijn smaak (warmteafvoer enzo). De Siemens MKH (polyester) was wat forser van oppervlakte maar is simpelweg gesneuveld omdat hij niet pulsvast was, lijkt me.

Lijkt mij dat je met een paar moderne FKP1 blokjes van 1250VDC of ergens in die regionen een heel eind moet komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had iemand aan mijn stand die om FKP vroeg. Waren jullie dat? Helaas werd toen net mijn klant bestolen en zijn we het gesprek kwijtgeraakt.

Ik heb toen nog gezegd dat de Vishay MMKP (voorheen BC Components en daarvoor Philips, van de fabriek in Roeselaere, nu helaas gesloten en ingeruild voor een plek in een goedkoop-lonen-land) zeer pulsvast zijn. Ze kunnen twee tot drie keer een overspanning aan gedurende korte tijd, hebben versterkte aansluitingen aan de folies, zijn erg goed. FKP is misschien wat kleiner van omvang. De MMKP zijn ook in hogere spanningen verkrijgbaar. Ik heb misschien nog wat voor je liggen. Voor een dank-je post hier doe ik veel....

Warmteontwikkeling hoor je niet teveel te hebben in een condensator. Je verliesfactor hoort zo gekozen te worden dat het niet erg warm wordt, anders gaan je parameters aan de haal. Als temperatuur invloed heeft op de verliesfactor (weet ik niet) zou je zelfs thermal runaway kunnen krijgen. Vuistregel mbt temperatuur: je moet het altijd (net) vast kunnen pakken met je vingers. Waarbij me het even uitschakelen van je ozonsproeier wel verstandig lijkt.

MKH lijkt me zeker niet geschikt als je pulsvormig werkt. Je moet echt condensatoren nemen die voor pulsbelasting gemaakt zijn, die hebben een betere mechanische opbouw. Zie http://www.vishay.com/docs/28124/mmkp383.pdf voor een hoop informatie.

Welke capaciteit heb je nodig? Hoeveel stuks?

Ik wil anders wel eens meekijken. Heb je een schema of gegevens?

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 maart 2013 11:08:12 schreef Jeronimo_34:
[....]
Mijn buit van gisteren is heel beperkt.
- [....]
- Philips led-module van de CO-stand.

Heeft iemand een idee hoe ik aan een 84v 40w voeding kan komen voor de led-module? Ben benieuwd of hier een goedkope oplossing voor te vinden is. Welke voeding werd bij de stand gebruikt?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Hier wat gegevens voor de voeding, die Philips voorschrijft:

FORTIMO® LED-system

xitanium-constant-current-led-xtreme

Zijn wel dure sets, zoals je ziet. Die van de stand zijn (gelukkig) engineering samples, maar zijn wel iets anders (ouder type?).
De voeding heeft 5 draden, mogelijk zit er iets van temperatuurbewaking of stroom-sensing in.
Let op!: De bedradingskleuren van de bijgeleverde snoertjes zijn anders geordend dan die op de Philips site !!

@fred101:
Mooi apapraat, die Safety Analyzer.
Ik heb daar nog een speciaal netsoer voor liggen. Niet met gouden pennen en massief zilveren kern >:), maar wel met de vereiste veiligheidsmantel. Inclusief amerikaanse aangelaste polaire netsteker. De andere kant is een gewoon Euro-chassisdeel met vaste polariteit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 24 maart 2013 21:22:51 schreef Hoeben:
Heeft iemand toevallig een 75-50 Ohm omzetter (-5,7 dB) voor N connectoren liggen? Ik heb er 1 gekocht op de beurs maar heb er 2 nodig.

Heb ik wel in BNC, tot 1,4GHz gespecificeerd
Er staat - zo even uit mijn blote hoofd - op: verzwakking
-> 7,5dB
<- 4,6dB

fred101

Golden Member

Tidak, dat is denk ik de zelfde kabel die ik erbij heb. Maar ik moet van USA stekker naar NL contra stekker. Ik heb al gekeken of er een NL doos inpast maar dat lukt niet. Dat USA snoer wat er bij zit is om het ding op 110V aan te sluiten. Maar dat hoeft nu niet meer.
Ik denk dat ik daar dat euro deel afknip en en er een contra stekker aanzet, of ik maak een gat en zet een contra parallel met een stukje kabel over de 110V doos. Moet ik nog even over denken, kan die kabel namelijk ook gebruiken bij de verhuistrafos voor 110V spul.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Denk er aan dat in jou situatie de polariteit wèl van beleng is. Een Schucko (contra)steker heeft geen vastgelegde polariteit, de Belgisch-Franse variëteit wel. Poloariteit in deze is de plaats van de fase en de neutraal. Je doet er m.i. beter aan een aparte contactdoos mat vaste polariteit te monteren Amerikaans, Brits dan wel Belgisch, voor het gebruik van dit apparaat en de originele snoeren te gebruiken. Dat is denk ik, de enige correcte situatie in deze meetopstelling.
Amerikaanse snoeren zijn inderdaad op 115 V ontworpen, wat zich manifesteert in dikker draad (dubbele stroom).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Jaja ik kom mijn aanwinsten ook even showen al hoewel het niet veel bijzonders is:

http://briansservice.nl/uploads/rosmalen2013.jpg

Hier zie je het volgende (met bijhorend doel):

De trafo van Kareltje (Co voeding)
Een behuizing (Co voeding)
Een 4x20 blauw/wit lcd (Co voeding)
3m rgb ledstrip (Sfeerverlichting/Domotica)
Voeding 12V 2A (Sfeerverlichting/Domotica)
Een driverless webcam (Domotica)
2x 1GB RAM (Media pc tot leven wekken)
En een cd hoes want de mijne was vol :p
(De rest op de foto is meuk dat ik al had)

Al en al heb ik het gezellig gehad met Tolunay
en ook nog is gratis eten gehad :D

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Geen foto van de aanwinsten.
1 TB Harddisk
4 230V contactdozen met deksel.
wat headers voor flatcable
paar Sata kabeltjes
CAT5 UTP patchpanel
wat computer geheugen
wat 32,7... kHz Crystalblokjes die geen kHz maar MHz zijn. Opdruk van de behuizing klopte niet.
2 IEEE488 kabels.
2 koffie en een muffin. :+

Ik heb me redelijk in gehouden dit jaar.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.