free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
zo , de laatset zijn verzameld en gaan maandag op de bus.
ik ben nu aan het tellen wat er nog overblijft. dus de laatkomers hebben nog ene kans.
ter verduidelijking.: de 24K weerstnd in het schema is in werkelijkheid een 20K weerstand. die zit los in het zakje ( dus niet in paperstrip )
de reden daar achter is dat met de 24k weerstand de spanning soms kantje-boordje is om de transistor proper te laten avalanchen. de 20k weerstand drijft de spanning van de booster verder op en vermijdt dat probleem
voor de transistor maakt het niks uit. die avalanched wanneer hij geneog spanning krijgt dus er is geen risico dat er iets defect gaat.
de transistor ziet alleen de spaning die op de geladen stripline + de 2pf condensator komt. die wordt geladen via de 1 megaohm. waneer de condensatorspanning gelijk is aan de avalanch threshold van de transisotr slaat hij door en ontlaadt hij de condensatoren. de spanning op de condensator wordt dus automatisch nooit hoger dan de avalanchespanning.
Hallo free,
Ik geef toe het was even flink priegelen maar het resultaat mag er zijn. Voor mij was het even wennen aan SMD componenten en codering, maar gelukkig kon er niet veel mis gaan behalve dan het wegschieten/zoek raken van het componentje.
Free, bedankt voor je inzet, tijd en moeite die je voor mij en de andere er hebt ingestoken. Ik heb er ook weer wat van geleerd en een testtooltje er bij.
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Zo eindelijk de feed-trough adapter binnen gekregen en even een testje gedaan. Nu ziet het beeld er zo uit.
Voor de duidelijkheid het betreft hier een Tektronix 2225 50Mhz oscilloscoop
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
En de meetplanken uit een degelijk materiaal: multiplex. Heb ik ook gedaan. Het heeft weinig kruip (blijvende doorbuiging na belasting). Met de holfrees errond en klaar.
Heb je je tijdbasis maximaal staan? En de X10 schakelaar?
- - big bang - -
Ook nr. 34 is alive!
De pulser aan mijn Tektronix TDS520A:
De totale puls:
Specifiek de rise time:
Hier staan de average en equivalent time sampling opties aan, daarom geeft de scope 500GS/s aan. In real-time sampling bakt hij er niets van met 500MS/s. In vergelijking met de cal sheet van f_e is de amplitude nagenoeg hetzelfde: 10.37V versus 10.32V, risetime natuurlijk niet: 191ps versus 516ps beide gemeten op 80%/20%.
De frequentie ligt zo rond de 32KHz, maar dit is niet erg stabiel.
Wat is nu de correcte manier om de bandbreedte te berekenen rekening houdend met de echte rise time?
Bij het opbouwen is het belangrijk de PCB goed schoon te maken rond R4. Toen ik flux gebruikte en de PCB niet schoon maakte, startte de LT1073 niet op en bleef op ongeveer 7V hangen door te veel lek rond R4.
Bedankt Free!
Tinus016
@Carpin, Nee, valt wel mee hoogstens 30Cm
@big bang, Tijdsbasis staat idd op max (0,05uS) en VDiv staat op 2V X10 staat uit.
Mooi om al die mooie scoop plaatjes te zien. Ik hoop dat de mijne ook gauw aankomt want ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan!
@Tinus016
Zet je "Horizontal" eens op "Mode=MAG" (hij staat nu op X1), dan kun je onder je "Sec/Div" draaiknop MAG aanpassen naar X5 of X10. Je moet dan wel even aan "<- Position ->" regelaars Course en Fine draaien om je puls mooi in het midden van het scherm te zetten.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (10%)]
Tinus016
Op 29 april 2013 16:39:14 schreef Watermelon:
Wat is nu de correcte manier om de bandbreedte te berekenen rekening houdend met de echte rise time?
Om mezelf dan te beantwoorden:
Zie http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5988-8008EN.pdf
Measured rise time = (RTsignal2 + RTsystem2) 0.5
Oftewel RTsystem = SQRT(RTmeasured2 - RTsignal2)
Dit houd in dat mijn scope ene rise time heeft van:
SQRT( (518*10-12)2 - (191-12)2 ) = 481*10-12 = 481 ps
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Watermelon, ik denk dat het interessant is om dat ook nog te delen door het spanningsverschil van die stijgtijd. Je hebt dan de maximale stijgsnelheid van je oscilloscoop in ps/V. Dat is een getal waar je meer aan hebt als je het effect van de traagheid van je scoop later terugziet in andere metingen.
Hoe zit het met de rest van de pakketjes? Zijn er nog meer mensen die hun kit nog niet ontvangen hebben? Mijn pakje is dus naar alle waarschijnlijkheid twee weken geleden (22 april) verzonden en nog niet aangekomen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hier staan de average en equivalent time sampling opties aan, daarom geeft de scope 500GS/s aan. In real-time sampling bakt hij er niets van met 500MS/s.
Komt me bekend voor, mijn TDS620A bakt er ook niks van. Watermelon, had jij nog last van het elco probleem gehad met deze serie?
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
mijn pulser is ook nog niet aangekomen. Het was waarschijnlijk al verzonden voor rosmalen. dus al meer dan 5 weken.
Het is onwaarschijnlijk dat hij bij de douane ligt, want ik heb nog geen brief gehad.
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Ik heb mijn pulser ook nog niet.
Zelf heb ik nog nooit een brief gehad van de douane maar wel een aantal keer aan de deur belasting moeten betalen.
De kans is dus altijd nog aanwezig dat de pakjes bij de douane liggen en dat de postbode je pakje komt brengen samen met de rekening.
Ik heb mijn pulsers ook nog niet. Volgens mij zijn ze twee weken geleden in de laatste batch verzonden. Als de spullen met USPS verstuurd zijn kan het tussen de 2 tot 8 weken duren voordat de postbode aanbelt. Wachten duurt altijd lang 
Ben mijn pakje persoonlijk gaan ophalen 
Dat was 2 weken terug op vrijdag (26 april). Ik denk dat Free die dag de laatste set van pakketjes verstuurd heeft.
Ghole
Op 7 mei 2013 13:23:07 schreef mr.stijntje:
Watermelon, ik denk dat het interessant is om dat ook nog te delen door het spanningsverschil van die stijgtijd. Je hebt dan de maximale stijgsnelheid van je oscilloscoop in ps/V. Dat is een getal waar je meer aan hebt als je het effect van de traagheid van je scoop later terugziet in andere metingen.
Dat wordt dan dus ((0.8-0.2)*10.32)/481 = 77.68 ps/V. Opzich wel een interessant getalletje om rekening mee te houden met de meer geavanceerde metingen. Zal wel niet heel vaak voorkomen dat ik in het ps/ns bereik zit te meten... 
Op 7 mei 2013 13:32:30 schreef Roland van Leusden:
[...]Komt me bekend voor, mijn TDS620A bakt er ook niks van. Watermelon, had jij nog last van het elco probleem gehad met deze serie?
Ja, hier had ik ook last van. Deze scope heb voor niet al te veel via Ebay kunnen bemachtigen. Gelukkig viel de schade mee en waren de zelftest failures te reparen door alle alu elco's te vervangen, aquistitie PCB meerdere malen proper schoon te maken en de NVRAM te vervangen.
Mijn twee pulsers waaronder kitje met nummer 38 heb ik vandaag in ontvangst genomen. Dank Free! Nu nog even tijd vinden om de boel op te bouwen en wat scopen in mijn verzameling te testen. Morgen vroeg eerst naar de Jutberg, daarna maar eens kijken
Ha Ha, na je jutberg heb je waarschijnlijk nog meer werk, en beter nu kijken , dan kan je morgen reserve onderdelen scoren 
@free, staan de grafiekjes voor #37 en #69 ook ergens online? Kan ze op jou site niet vinden (met aangepaste url).
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
zijn er mensen die hun spul nog niet gehad hebben ?
(alles zou er moeten zijn tenzij je in verweggistan woont )
ik ga proberen vandaag de laatste grafieken online te zetten.
tis verschrikkelijk druk op twerk. we proberen 3 "baby's" tegelijk af te leveren...
met als resultaat dat ik , als ik thuiskom, geen soldeerbout of computer meer kan zien. er is alleen aandacht voor die plas water met de barbeque er naast...
[Bericht gewijzigd door free_electron op (58%)]
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Free, ik heb mijn twee pulsers (30 en 59) en pcb ook nog niet.
Mocht je tracking nummers hebben dan kunnen we hier bij de post informeren waar de pakjes blijven.