Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

haasje93

Golden Member

mooie delta voedingen, dat vind ik nou nooit op de rommelmarkt.
Wat hebben jullie er eigenlijk voor betaald?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
guidob

Overleden

Vandaag even in Eksel geweest op de beurs. Niet veel interessants meegenomen, maar het was het zeker waard om even te kijken:

http://members.home.nl/baltusg/HVprobe.jpg

CPS HVP-250. 50kV max. Tot 400Hz. ratio van 1:1000.
Wordt nog gemaakt: http://www.cpshv.com/products/hvp250data.htm

Nu kan ik tenminste de HV van mijn scopes bekijken als er weer eens eentje problemen geeft. Ik heb even getest met een variac, dat zag er goed uit. Je kan het ding ook afregelen.

Kosten waren twee tientjes. Er waren er nog meer, zonder extra HV kabel. Hij ging naar de Jutberg meen ik.

Nice. Hoe werkt dat met die extra HV-kabel? Schuif je dat witte ding om de probe, of schroef je juist de andere kant erop.. of??

If you want to succeed, double your failure rate.
guidob

Overleden

Dat witte ding schroef je voorop. Er zit een koperen bus in met schroefdraad. Ik heb een beetje gefoeteld, de HV draad is op dit moment afgebroken. Maar dat is weer simpel aan de koperen bus te solderen.

Ik denk dat dit gemaakt is door het bedrijf wat die probes ooit heeft gebruikt (er waren er 6 of zo). Kon het niet als standaard accessoire vinden. Er lag nog een tweede met zo'n witte bus, maar dan zonder HV kabel. Zolang de koperen bus er maar in zit, is die ook bruikbaar (die duw je er zo uit om een draad aan te solderen).

Nu heb ik nog een sloop 7603 liggen, waar ik denk ik de HV kabels van ga nemen. Dan de connector-helften die de buis met de voeding verbinden aan de uiteindes zetten, met in het midden de HV kabels aan elkaar gesoldeerd. Dan kan ik die constructie in serie zetten met de bestaande connectors in de scope en gemakkelijk aan de HV komen. Dan het uiteinde van de HV kabel bij de probe daar aan vast.

De grote vraag is dan hoe ik dat ga doen voor 22kV.... Een kroonsteentje zal wel niet goed werken ;)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

http://www.bcae1.com/repairbasicsforbcae1/images/PIC00004b.jpg

Tek465B. Ik denk dat ik 'm nog moet calibreren ofzo maar buis is nog top. Heb er niet zoveel voor betaald.

Het is stiekem niet mijn eigen foto.

fred101

Golden Member

Dat zijn erg bruikbare scoops. Ik heb er ook een gehad ( gerepareerd en afgeregeld) dat laatste is veel werk maar ik heb dit document gemaakt http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/tek465afregelpunten.pd… dat scheelt zoeken naar alle potmetertjes ect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tof docje fred101! Mooi even opgeslagen.

Ik heb ook nog een defecte 465B liggen. (Met DMM optie) Flipt heel eventjes aan en gaat dan gelijk weer uit. Dit doet vermoeden dat er iets in de voeding voor problemen zorgt maar om nou blind alle grote dikke condensatoren te gaan lopen vervangen vind ik ook zo wat!

Fijne dingen in ieder geval, wanneer ze werken. =)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

maar om nou blind alle grote dikke condensatoren te gaan lopen vervangen vind ik ook zo wat!

Je kan met een 2de scoop de rimpel eerst meten, bij de twee stuks 465 die ik hersteld heb waren echter alle voedings condensatoren gaar, niet zo vreemd gezien de leeftijd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 mei 2013 10:10:30 schreef fred101:
Dat zijn erg bruikbare scoops. Ik heb er ook een gehad ( gerepareerd en afgeregeld) dat laatste is veel werk maar ik heb dit document gemaakt http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/tek465afregelpunten.pd… dat scheelt zoeken naar alle potmetertjes ect.

Dankjewel voor het document, Fred. Ik heb voor de scoop overigens slechts 50 euro incl. probes betaald.

Henry S.

Moderator

Dat is een hele nette prijs voor 100MHz en delayed time base.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Alternatieve definitie van een defecte scoop is een scoop met een met delayed timebase ;-) de delay hangt af van de reparatie duur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ben net begonnen aan de reparatie van een Tek485, eerst reinigen en uitdeuken. De buis doet nog iets, maar de delay is inmiddels 6 maanden en ziet er naar uit dat het nog langer gaat duren aangezien ik de HP6002A ook nog niet aan de praat heb.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Op 7 mei 2013 18:43:28 schreef Henry S.:
Dat is een hele nette prijs voor 100MHz en delayed time base.

Dat is zeker een goede deal. Hanteerde Fred niet de regel van 1€/Mhz bandbreedte of waar heb ik dat gelezen?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Het is een leuke vuistregel om het absurde van het reële te scheiden, maar als je even zoekt zijn ze vrijwel altijd goedkoper te vinden.

Niettemin een hele goede prijs, zeker voor deze klassieker van Tek.

If you want to succeed, double your failure rate.
guidob

Overleden

Op de Tek mailgroep gelezen dat er iemand kitjes levert van 7000 extenders. Daar contact mee gezocht en een tweetal laten overkomen uit de states. Na een grote soldeerklus is er 1 klaar:

Dit gaat in de plug-in:
http://members.home.nl/baltusg/extender2.jpg
Note: dubbelzijdig, de andere kant zit even vol.

Deze gaat in de scope:
http://members.home.nl/baltusg/extender3.jpg

En dit is het totaalplaatje om je een idee te geven:
http://members.home.nl/baltusg/extender1.jpg

Vandaag even gekeken naar een 7B53 (die met TV optie). Vol goede moed begonnen en na 5 minuten een los stekkertje gevonden.... Daar had ik de extender niet voor nodig :) Maar goed, zo kan ik het spul gemakkelijk afregelen en er ligt nog een andere 7B53 zonder delayed sweep. Voor een andere keer.

Ik heb ook nog een tweede extender kit, die wil ik een keer inbouwen in een plug-in met op het front dan een aantal meetpunten. De print past zo te zien in een 7B53 behuizing..... Wellicht declareren we de niet werkende maar als spare parts donor ;)

Hewlett

Honourable Member

Ja, handig die extenders. Ik heb een originele Tek 067-0589-00 extender en die was voor niks :-) Helaas heb ik maar eentje, double width plugins fixen is voor mij nog niet mogelijk. Dit stond op de yahoo Tek listing?

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
guidob

Overleden

Gezien de hoeveelheid oud ijzer heb ik zo'n ding wel nodig. En i.d.d. een tweede vanwege een double with plugin (7L5). De standaard Tek extenders zijn normaal gesproken erg duur, als je er al eens één tegenkomt. John Griessen van de Yahoo TekScopes lijst inderdaad.

fred101

Golden Member

Guido, zien er goed uit, kabels zijn ook lang genoeg. Ik was bang dat ze wat kort zouden zijn. Maar eh, als je je een keer verveeld, ....... ;-) >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb op de Jutberg een mooi meetinstrument te pakken gekregen.
Het is een Survey Radiation Meter van Victoreen.
Nu is een stralingsmeter niet zo bijzonder, maar deze werkt op een wel héél vreemd priciepe. Als transducer is een ionisatiekamertje gebruikt dat zijn signaal afgeetft aan een schakeling met een 'dynamische condensator'.
Aangezien ik net een servicemanual te pakken heb gekregen (kan HP nog een voorbeeld aan nemen!) wil ik jullei de tekening van die condensator niet onthouden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dynamic%20capacitor.png klikken

Hoe een en ander precies werkt, ben ik nog aan het bestuderen. Hopelijk werkt het apparaat ook nog. Ik moet op dat 22,5 V batterijtje wachten, voor ik iets kan doen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

@ Fred, als ik me een keer verveel, heb ik zelf nog een tweede om te maken ;) Ik had wel te weinig kabeltjes in het bundeltje, dus ik heb er een paar van m'n tweede bundel moeten bietsen. Of dat bij jou ook zo is, wordt denk ik afwachten. Verder aardig priegelwerk met de coax, maar het is te doen. PCB kwaliteit is prima.

Lengte is zo'n 66cm. De tie-wraps en cable-eater zitten er niet bij.

Op 11 mei 2013 23:16:32 schreef Tidak Ada:
Ik heb op de Jutberg een mooi meetinstrument te pakken gekregen.
Het is een Survey Radiation Meter van Victoreen.
Nu is een stralingsmeter niet zo bijzonder, maar deze werkt op een wel héél vreemd priciepe. Als transducer is een ionisatiekamertje gebruikt dat zijn signaal afgeetft aan een schakeling met een 'dynamische condensator'.
Aangezien ik net een servicemanual te pakken heb gekregen (kan HP nog een voorbeeld aan nemen!) wil ik jullei de tekening van die condensator niet onthouden:

[afbeelding] klikken

Hoe een en ander precies werkt, ben ik nog aan het bestuderen. Hopelijk werkt het apparaat ook nog. Ik moet op dat 22,5 V batterijtje wachten, voor ik iets kan doen.

Leuke condensator. Vroeger werden dat soort methodes veel gebruikt om kleine signalen meetbaar te maken, of onmeetbare signalen om te vormen.
Op de TU staat het een en ander in de vitrines, bijvoorbeeld spiegeltje aan dun draadje, daar lijkt dit wel een beetje op, om dacht ik stroom te meten.

fred101

Golden Member

Dat spiegeltje aan een dun draadje is een mirror galvano meter of string galvano meter. Dat draadje is een tout band, een heel plat strookje. Daardoor heeft hij een nulstand. Er hoort een schaalverdeling op een standaardje bij en een lampje. Heel mooie apparaatjes. Ik heb er zelf eens een gemaakt, heb een werkende van Philips en twee defecte van een Engels merk.

Die van Tidak lijkt een soort electrometer. De ene plaat wordt geladen en stoot die tweede af of trekt hem aan.
Het oscillator signaal veranderd daardoor van frequentie. Een soort VF converter idee denk ik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

tussen het afleveren van 3 nieuwe "baby's" op't werk toch nog effe tijd gevonden om op de jaarlijkse verkoop van surplus bij een locale ic boer langs te gaan.

en score!

- een 16900a logic analyser met boards erin
- een 53132a counter
- een defecte 3631a
- twee defecte 3632a voedingen (thyristors lagen er door.
- een 6632b met afgebroken rotary encoder (heb ik al liggen)
- twee 33120a's met amplitude problemen ( dat is kwestie van de relais te swappen in de attenuator ).
- twee 8112 pulsegens (ook met problems)

alles samen .. net geen 400$...

fotos en reparatieverslagen/teardowns volgen..

sorry als ik plaatselijke overstromingen veroorzaakt heb...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten