ombouwen van een Rigol DS1052E

En zou dit ook gaan voor de DS-1052D; de versie met Logic Analyser? Iemand ervaringen hiermee?

Interessant onderwerp hier.

Op 31 maart 2010 14:38:33 schreef Sine: Ach, dat is heel normaal en wordt overal toegepast.

Is inderdaad heel normaal. Bij de bekende T&M merken gaat dit zelfs nog verder. Als je een bepaalde optie wil evalueren geef je gewoon het serienummer aan de verkoper en je krijgt een PIN-code die je moet intikken per email terug. Het toestel beschikt dan voor een bepaalde tijd over deze optie(s).

Op 27 juni 2010 16:32:59 schreef fred101: On the same scale, the 2 volt step has double the initial slope in V/s, and it crosses the 0.9V ("90%") line sooner

Wat hij volgens mij wil zeggen is, dat om vergelijkbare metingen uit te voeren je de vertikale verzwakker zo moet zetten dat het signaal overeenkomt met 10 schaalverdelingen op het scherm. Maw als je de stijgtijd zou meten met 1Vpp en anderzijds 2Vpp bij gelijke vertikale gevoeligheid zou je 2 verschillende metingen krijgen.

Op 27 juni 2010 16:32:59 schreef fred101: By contrast, the Heaviside contains all frequencies, including DC.

Vroeger werd ook wel een sin(x)/x (sinc-funktie) signaal gebruikt om de frekwentieweergave van een analoge TV keten te bepalen. Dit werd (soms) meegezonden tijdens de uitzendingen, wat toeliet om de frekwentieweergave te meten (met een Tek VM700 of R&S VSA) zonder dat de uitzendingen moesten worden onderbroken. Bovendien kon je heel eenvoudig de weergave van een volledige TV ontvanger bepalen vanaf de antenneingang. Het spectrum van een sin(x)/x is een rechhoek maw. boven een bepaalde frekwentie komt geen enkele harmonische meer voor wat heel wat minder overshoot en ringing problemen veroorzaakt.

Groetjes

Ik heb ook de versie met LA. Het enige wat anders is dat ze de connector er op gesoldeerd hebben. Het idee van RIGOL is geweest dat na de ADC is een scoop gewoon een LA. Of eigenlijk: een scoop is een LA waar een ADC voor zit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Wat hij volgens mij wil zeggen is, dat om vergelijkbare metingen uit te voeren je de vertikale verzwakker zo moet zetten dat het signaal overeenkomt met 10 schaalverdelingen op het scherm. Maw als je de stijgtijd zou meten met 1Vpp en anderzijds 2Vpp bij gelijke vertikale gevoeligheid zou je 2 verschillende metingen krijgen.

Nu schreef ik dat stukje waar jij naar verwijst 3 jaar geleden toen ik net begon me daarin te verdiepen. Ondertussen heb ik aardig wat snelle pulsers (tot 50 ps) en er ook behoorlijk wat mee gespeeld.

Maar wel interessant wat je daar zegt. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat zou kunnen betekenen dat je mogelijk bij een heel kleine amplitude nog wat meer bandbreedte zou kunnen halen. ( vooropgesteld dat er geen andere frequentie limiterende factoren zijn zoals capaciteiten, Ft, slewrate van torren ect)

De vertikale versterker ( ik bedoel het deel wat de afbuigplaten aanstuurt) heeft geen onbeperkte slewrate dus voor 8 divisies moet de beam in de zelfde tijd een veel grotere afstand afleggen dan voor 1 divisie.

Als je een signaal aanbiedt dan moet het frontend en de vertikale versterker dat ook verwerken. De bandbreedte wordt bepaald door het geheel. Dus ik neem aan dat beeldbuis en versterkers ect op elkaar zijn aangepast. Als de amplitude de stijgtijd zou beinvloeden zou dat betekenen dat de beeldbuis/eindversterker minder is als de rest. Je kan dat effect wel mooi zien bij de Tek 7000, ik heb oa een 100 MHz versie en 400 MHz plugins. Qua Tr maakt het weinig uit of ik een 100 of 400 MHz plugin gebruik. De zwakste schakel is 100 MHz. Maar daar zou ik dus wel kunnen zien wat amplitude doet want het frontend kan hier 4x zoveel.

Voor DSOs ligt het anders. Die meten nog geen 1% van de tijd en het zijn sample scopes. Ze nemen eens in de zo veel tijd een sample en mbv die info reconstrueren ze een signaal. De amplitude op het scherm zal weinig uitmaken want het is geen real time. Hier is de ADC en frontend de grootste begrenzer. Als de Tr te snel wordt of frequentie te hoog dan gaat hij soms gewoon onzin laten zien. Hij verbind de punten. Dat zie je bij lage sweepsnelheden ( waar de sample rate ook veel lager wordt) heel goed. Je kon bij mijn Rigol de punten dan gewoon tellen. Je ziet echt rechte lijnen er tussen en dat kan heel vieze beelden geven omdat er gewoon te veel punten missen voor een goede reconstructie. Een ESL spike bv. Bij een analoge scoop zie je aan de afronding van signalen dat je buiten de bandbreedte begint te komen. Hij zal ook details gaan missen maar hij zal geen dingen toevoegen die er niet zijn. ( bv een heel snelle sinus als een heel trage weergeven, of een te snel signaal bij een te trage sample rate AM gemoduleerd weer gaan geven.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Op 31 maart 2010 20:57:52 schreef pros:
Ik zit met angstige spanning te wachten tot hij een DS1052E met enkele SCPI-opdrachten omtovert tot een DS1102D, want dan ga ik me óók genaaid voelen... :-)

Op 17 april 2013 08:46:25 schreef rew:
Ik heb ook de versie met LA. Het enige wat anders is dat ze de connector er op gesoldeerd hebben. Het idee van RIGOL is geweest dat na de ADC is een scoop gewoon een LA. Of eigenlijk: een scoop is een LA waar een ADC voor zit....

Wacht ff, dus een rigol DSxxxxE zou om te bouwen zijn tot een DSxxxxD door een connector naar buiten te voeren?

Ik heb de mijne al opengehad om een rotary encoder te vervangen, en daarbij ben ik idd een header tegengekomen achter de plek waar bij de D versie de digitale ingangen zitten. Verder zit er een extra button op de toetsenprint die bij indrukken "this function is not present on your model" (oid) geeft.

Dus als ik die header naar buiten zou voeren (via een buffer), die toets toevoeg, en de firmware weet te overtuigen, dan heb ik een LA erbij?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk niet dat het zo simpel zal zijn, je hebt ook nog dat 'active head' nodig die tussen je meetdraden en je scope zitten.

Ik ZAL thuis eens kijken hoe "active" dat "active head" van mijn rigol is. Maar ik geef Lucky-luke grote kans om gelijk te hebben hoor.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 19 april 2013 14:46:56 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens mij is er nog een piggy-back module die ergens ingeprikt moet worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ben ergens tegengekomen waar dezelfde vraag over LA speelde, dat behalve connector ook de interface ontbrak. Zelf heb ik de voorkeur gegeven aan een losse LA. Het schermpje op de DS1052 is ook wel erg klein voor meer dan een paar kanalen.

Ik heb inderdaad een "scsi kabel" om de boel aan te sluiten.

En een module waar "active head" op staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Nou, even gegraven (makkelijk toen ik eenmaal een typenr. van dat active head wist, thanks markce):

http://www.eevblog.com/forum/chat/rigol-ds1052e-logic-analyzer-mod-dev…

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=60a170a65c63722d846ca3…

(van eevblog)
As wd5gnr said, the RC forum folks find the scope ok but the logic analyzer functionality rather limited. There is a daughter card in the scope which is directly attached the connector to which the pod attaches. The daughter card (in the scope not the pod) includes 2 main chips - an Altera Cyclone II FPGA and an ISSI IS61LPS25636A-200TQLI (which Mouser lists as an SRAM 8Mb 256Kx36 200Mhz 3.3v I/O) Both of these are TQFP's.

En op het rcgroups forum staan foto's van het binnenste van dat active logic head. (Waar idd het een en ander inzit, wss input protectie en buffers)

Conclusie: niet makkelijk zelf bij te bouwen.

Losse LA kopen (of bouwen) dan maar.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 20 april 2013 12:03:14 schreef markce:
De logic module is blijkbaar los te krijgen: http://www.tequipment.net/RigolDS1000LM.html

De prijs is ongeveer gelijk aan het prijsverschil tussen een scope met LA, en een scopre zonder LA. :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Ik heb hem ook met LA, maar was teleurgesteld over de software.Die kan dus echt niets anders als het plaatje laten zien, triggeren en/of analyseren van protocol's is er helaas niet bij :(

Met een losse LA ben je volgnz mij goedkoper uit met meer mogenlijkheden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Past dan goed bij de prestaties van de scoop >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dag,

Ik ben bezig een blokgolf signaal te meten op een scoop type rigol DS 1102E , deze heeft een bandbreedte van 100 Mhz,

Mijn te meten blokgolf heeft een frequentie van 10 Mhz,maar op de display komt er een sinusgolf,

Men heeft mij gezegd dat met een 100Mhz scoop deze een perfecte blokgolf zou weergeven.

Dank u

Maak je te meten tijd korter ???!!

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
fred101

Golden Member

Daar kun je beter een eigen topic over starten.

Om een blokgolf goed te zien moet de scoop 5 maar liever 10X de frequentie van de blokgolf als bandbreedte hebben. 10 MHz zou je dus moeten zien als en blok.

Maar jou probleem kan veel redenen hebben.
- er is is mis met je scoop
- het filter staat aan
- je tijdbasis staat veel te laag ( dan krijg je "spook" traces)
- je generator staat niet op blokgolf of is defect
- je gebruikt geen goede coax
- je gebruikt geen 50 Ohm terminatie ( inline terminator of T-stuk met terminator of een 10 dB verzwakker ( het beste is een 50 Ohm terminator + verzwakker))

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 mei 2013 15:28:48 schreef ARBA: Mijn te meten blokgolf heeft een frequentie van 10 Mhz,maar op de display komt er een sinusgolf

Zoals Fred al zei,

1) Volgens de handleiding heeft dit toestel een functie om de bandbreedte te beperken (20MHz). Misschien is deze ingeschakeld.

2) Als de inwendige weerstand van de bron relatief hoogohmig is kan de oorzaak ook liggen bij de ingangscapaciteit van het toestel.
Als je probe een X10 stand heeft gebruik deze dan.

Groetjes

Zijn de 1052E die nu verkocht nog steeds te upgraden?
Ben erover aan t denken eentje aan te schaffen.
Als ie dan ook nog te upgraden is....
(Voldoende geschikt voor metingn bij herstellen van laptops, pc e.d.?)

Alvast bedankt.

rbeckers

Overleden

Een scoop is maar beperkt bruikbaar om een PC te repareren.
Zie de posts over een LA.

Bedankt voor je reactie rbeckers

LA wordt een volgende stap.
Met bruikbaar voor herstellen bedoel ik vooral basis metingen.
Voeding, filter, scherm output, zien of er een clock signaal aanwezig is e.d.
Als ik het fout heb, hoor ik het graag.

Volgens wat ik tot hiertoe gelezen heb is de Rigol 1052E een redelijk bruikbaar ding voor zijn geld?
Er zijn natuurlijk betere.
Na jaren niks meer met electronica gedaan te hebben wil ik het weer terug opnemen.
Herstel nu al pcs, laptops e.d. maar moet toch al eens passen.
Denk een scope toch van pas komt, niet?
Wou eigenlijk voor een Rigol 1102E 100MHz versie gaan.
Maar als de huidige 1052E modellen nog steeds te modden zijn spaar ik toch weer een wat centjes die dan naar een LA kunnen gaan.
Bv http://www.seeedstudio.com/depot/preorder-open-workbench-logic-sniffer…
Moet ik nog bezien.
Zal eerst hier op co eens wat zoeken.
Of als er iemand wat interessanet links heeft over Logic Analyzers?

Dus, de vraag is vooral: zijn de Rigol 1052E nog steeds te modden?
Hopelijk kan iemand bevestigen of dit al dan niet nog mogelijk is.

Mvg,