Chinese USB chargers, te vertrouwen?

Hoi allemaal,

Ik heb net men zending van 5 USB chargers toegekregen, net dezelfde als Progger in het topic over die ontplofte iPhone aanhaalde, alleen een andere kleur, en van een andere winkel (waar hij voor 2/3 van zijn al belachelijke prijs verkocht werd).
Deze dus: http://dx.com/p/usb-power-adapter-charger-for-iphone-4-white-100-240v-…

Nu, na heel die thread doorgelezen te hebben rijzen er toch wel enkele vraagtekens bij mij. Ook omwille van deze foto:
http://m2.dealextreme.com/upload/reviewpicture/201303/3b778fc5-5c64-46…

Mijn grootste angst was dat er netspanning op de USB poort van mijn apparaat zou komen te staan (daarom dat ik het eerst ook testte met een goedkope GSM). Het laden loop voorlopig goed, geen problemen met de gsm, en de batterij wordt niet warm ofzo.

Alleen de adapter wordt wel vrij warm (aangezien het een plastic behuizing is vermoed ik dat het binnenin nog veel warmer is dan ik aan de behuizing kan voelen), veel warmer dan de originele adapters (die wel een groter oppervlak hebben, dus misschien hun warmte beter kwijt kunnen?).

Een andere Adapter heb ik getest op mijn raspberry Pi. Deze maakte een vrij luid gepiep/gekraak toen hij niet belast was. (heb dit al eerder gehoord bij adapters die wél van een merk waren, maar dit was minder luid)

Denken jullie dat het veilig is om deze adapters te gebruiken?
Kan er brandgevaar bestaan?
Is er gevaar voor mijn apparaten?
En indien ze niet gevaarlijk zijn, is er dan een groot verschil van rendement vergeleken met duurdere adapters?

Mvg,

Azziplekkus

Ik zou die adapters niet gebruiken en de Nederlandese Voedsel- en Warenauthoriteit inlichten. Voordat er ongelukken gebeuren!

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Jeroen

Moderator

Deze goedkope adapters gebruiken allemaal goedkope onderdelen, zijn slecht ontworpen en voldoen niet aan de eisen wat betreft een veilige afstand tussen hoog- en laagspanning. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar je moet het zelf weten. Ik zou ze in ieder geval niet gebruiken.

Goedkoop is duurkoop. Aangezien je er 5 hebt kun je er misschien een openmaken en bekijken. (En scherpe foto's posten!)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 17 juli 2013 15:05:44 schreef Jeroen:
Deze goedkope adapters gebruiken allemaal goedkope onderdelen, zijn slecht ontworpen en voldoen niet aan de eisen wat betreft een veilige afstand tussen hoog- en laagspanning. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar je moet het zelf weten. Ik zou ze in ieder geval niet gebruiken.

Een goede schakelende lader heeft ook diverse beveilingscircuits zitten tegen kortsluiting en een overmatige warmte ontwikkeling. Te lezen op http://www.righto.com/2012/05/apple-iphone-charger-teardown-quality.ht…

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Op 17 juli 2013 15:04:55 schreef dawmast:
Ik zou die adapters niet gebruiken en de Nederlandese Voedsel- en Warenauthoriteit inlichten. Voordat er ongelukken gebeuren!

Wat heeft die hier mee te maken?

@TS: Je hebt een identieke behuizing, en je weet wat er in past. Dan weet je ook dat het nooit veilig kan zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 17 juli 2013 15:17:47 (18%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 juli 2013 15:09:31 schreef mr.stijntje:
Goedkoop is duurkoop. Aangezien je er 5 hebt kun je er misschien een openmaken en bekijken. (En scherpe foto's posten!)

Ik heb hem opengemaakt, maar heb hier niet meteen een degelijke camera (kan er straks wel 1 gaan halen).
Op zich zijn er maar een paar verschillen met de adapter uit de foto van Progger. bvb. een kleinere condensator naast de USB socket, en een ander soort diode.

Het soldeerwerk op de achterkant ziet er eerlijk gezegd maar heel amateuristisch uit. Zelfs een knoeier als ik kan mooier solderen...
(volgens mij zijn er zelfs 2 punten van de transfo die contact maken?)

@Henry S: hoezo?

Ik kan het ding aan de hand van die ene foto natuurlijk niet helemaal reverse-engineeren (vooral aangezien er geef foto van de achterzijde is), maar ik zie geen enkele vorm van feedback van de secundaire zijde terug naar de primaire zijde, dus ik betwijfel of de uitgangsspanning uberhaupt wel actief geregeld wordt.

Nog afgezien van de gevaren voor jezelf en anderen die met de aangesloten apparaten in aanraking zouden kunnen komen, en het brandgevaar ervan, lijkt de kans zeer groot dat zo'n ding vroeg of laat uitfikt en met een veel hogere spanning op zijn uitgang het aangesloten apparaat om zeep helpt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 17 juli 2013 15:04:55 schreef dawmast:
.. en de Nederlandese Voedsel- en Warenauthoriteit inlichten. Voordat er ongelukken gebeuren!

Waarom? Hij "importeert" ze toch zelf vanuit China.

Henry S.

Moderator

Op 17 juli 2013 15:22:15 schreef azziplekkus:
@Henry S: hoezo?

Je kan dan toch zelf al nagaan dat het nooit veel soeps kan zijn... het andere topic was daar anders al heel duidelijk over. Zie de post van SparkyGSX, dit soort schakelingetjes zijn leuk voor inverters etc. Niet voor iets waarbij aanraakgevaar uitgesloten moet zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je hebt het over de behuizing in je vorige post, daar doelde ik op. Hoe kan je nu de kwaliteit van een toestel afleiden van de behuizing?

Also: ivm. materiaal uit china: ik heb al zeer veel uit china besteld, en vaak vindt je daar heel degelijk materiaal, voor een spotprijs. Dus het is niet altijd rommel...

Langs de andere kant heb ik hier in Europa al vaak duur materiaal gekocht, dat dan weer rommel was...

Henry S.

Moderator

Op 17 juli 2013 16:02:19 schreef azziplekkus:
Je hebt het over de behuizing in je vorige post, daar doelde ik op. Hoe kan je nu de kwaliteit van een toestel afleiden van de behuizing?

Alles lezen?

Op 17 juli 2013 15:16:29 schreef Henry S.:
@TS: Je hebt een identieke behuizing, en je weet wat er in past. Dan weet je ook dat het nooit veilig kan zijn.

Veel meer past er niet in, veiliger zal het dan ook niet worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik snap nog steeds je redenering niet?

Het is toch perfect mogelijk dat 2 identieke behuizingen (met dezelfde grootte, maw. er past eenzelfde volume in), dat daar totaal andere componenten inzitten? of dat de banen op de print totaal anders lopen?

Met die redenering zijn alle computers even goed/slecht, want er past allemaal hetzelfde in...

Op 17 juli 2013 15:16:29 schreef Henry S.:
[...]
Wat heeft die hier mee te maken?

Dat goedkope en daardoor vaak ook onveilige consumentenapparatuur uit China maar eens definitief uitgebannen moet worden. Elk geval van brand of elektrocutie door dat soort brol is één teveel.

[Bericht gewijzigd door dawmast op woensdag 17 juli 2013 16:24:39 (12%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Is er gevaar voor mijn apparaten?

Wat zijn je apparaten je waard ? Stel dat door zo'n crappy chinese oplader je telefoon kapot gaat, kun je nergens verhaal halen.

Had je een originele adapter in nederland gekocht, kun je de winkel / fabrikant aansprakelijk stellen voor de gevolgschade.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@dawmast: ain't going to happen :)
Met die zonnepanelen was er toch ook een hele heisa rond?

Bovendien worden deze mini-bestellingen zo goed als altijd verstuurd als "gift", waardoor zo sowieso het land binnenkomen. (tenzij er explosieven inzitten natuurlijk :))

EDIT: anderzijds zou het wel heel goed voor de economie zijn natuurlijk :)

EDIT2: @ Roland van Leusden: Thing is dat ik bij die apparaten ook altijd een andere lader gebruik (ik zit vaak op een andere locatie, en heb dus overal een andere lader, zodat ik die nooit hoef mee te sleuren, het is ook daarom dat ik er 5 extra had besteld), ik heb dus geen idee welke lader er precies bij welk toestel zat, laat staan van welke winkel ze kwamen.
Nu, het gaat hem niet zozeer om de financiële schade, want het is maar een goedkope GSM, en maar een raspberry Pi (welke ook niet zoveel kost), het gaat hem eerder om het principe. Die dingen moeten gewoon niet kapot :D Die GSM kan nog een tijdje mee, dus ookal is het maar een goedkoop ding, ik spring er niet losjes mee om :)

Ik heb laatst een aantal opladers bij de kringloop gehaald, originele opladers, gebruikt dat wel, tegen een chinese prijs.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Op 17 juli 2013 16:20:40 schreef dawmast:
Dat goedkope en daardoor vaak ook onveilige consumentenapparatuur uit China maar eens definitief uitgebannen moet worden.

Er valt niet veel uit te bannen. Je importeert het ding tenslotte zelf...
Voor een euro meer heb je er een bij de Action, en die is wel volgens de reguliere weg in Nederland gekomen...
(En ik zou voor die ene euro niet al dat extra gedoe en wachttijd willen hebben.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 juli 2013 15:16:29 schreef Henry S.:[...]
...Je hebt een identieke behuizing, en je weet wat er in past. Dan weet je ook dat het nooit veilig kan zijn...

Die originele laders zijn tegenwoordig ook allemaal heel klein. En ik geloof niet dat die massaal onveilig/slecht zijn; dus de omvang zegt niets.

Wel ben ik het er mee eens dat je voor 2 piek nooit een goeie lader kunt maken. En importeren via ebay/dealextreme/de zwarte markt zorgt er wel voor dat je allerlei keuringen omzeilt.

Op 17 juli 2013 17:03:37 schreef Arco:
[...]
Er valt niet veel uit te bannen. Je importeert het ding tenslotte zelf...
Voor een euro meer heb je er een bij de Action, en die is wel volgens de reguliere weg in Nederland gekomen...

Maar dan moeten keuringsinstanties als de KEMA en de nVWA daar toch toezicht op houden?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Voor Henry S, de originele lader van de Iphone 5 is exact even groot (en 5V 1A uit). Ik ga er vanuit dat ze daarmee wel aan alle normen voldoen, dus het is zeker niet per definitie onmogelijk. Daarbij worden alle originele apple laders ook in China gemaakt, kans is vrij groot dat ze gewoon de originele lader na hebben gemaakt met, wellicht, mindere componenten.

Over feedback van de flyback gesproken, secundaire feedback is niet per-se nodig, kan ook heel goed primair worden gedaan. Daarbij is de spanning aan de uitgang ook nog eens niet heel kritisch, 5V +/-5%.

Als je het wilt weten haal je er een uit elkaar, en controleer je de barrière en componenten eventueel op typenummers en fabrikant. Ziet er er goed uit, dan is er volgens mij niet zo'n bezwaar een dergelijke lader te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Mr. SnuGGelS op woensdag 17 juli 2013 17:27:37 (17%)

Op 17 juli 2013 17:03:37 schreef Arco:
...
Voor een euro meer heb je er een bij de Action, en die is wel volgens de reguliere weg in Nederland gekomen...

Maar dan krijg je zeer waarschijnlijk hetzelfde ding, en hoewel je theoretisch zou kunnen proberen de Action aansprakelijk te stellen voor gevolgschade, wil ik nog wel eens zien hoe dat in de praktijk uitpakt.

Op 17 juli 2013 16:02:19 schreef azziplekkus:
Also: ivm. materiaal uit china: ik heb al zeer veel uit china besteld, en vaak vindt je daar heel degelijk materiaal, voor een spotprijs. Dus het is niet altijd rommel...

Heb je dat materiaal goed genoeg bekeken om met zekerheid te kunnen stellen dat het geen rommel was? De adapters waar het nu om gaat lijken ook prima producten, totdat er een op al dan niet spectaculaire de geest geeft.

Maar je hebt ook helemaal gelijk dat het ook vaak genoeg gebeurd dat je rommel krijgt terwijl je wel een prijs hebt betaald waarvoor je betere kwaliteit had mogen verwachten.

Dit komt uiteindelijk toch weer neer op marktwerking, en ik zou "a market for lemons" zeker aanraden. Het punt is dat je als consument aan de buitenkant niet kunt zien of iets rommel is of niet. Een natuurlijke reactie van veel mensen is dan om een product uit de middelste prijsklasse te kopen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die bedenken dat het handig is om de rommel juist iets duurder te maken, omdat ze daarmee de indruk wekken dat het een kwalitatief beter product is, en als bonus wordt de winstmarge er ook nog eens fors groter van!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 17 juli 2013 17:22:57 schreef dawmast:
[...]

Maar dan moeten keuringsinstanties als de KEMA en de nVWA daar toch toezicht op houden?

Nee. De Nvwa is toezichthouder maar controleerd pas als serieuze aanwijzingen zijn.
Het enige waar een Nederlandse importeur rekening mee moet houden is dat ze wel voor een EC verklaring moeten zorgen. In China mogen ze dat niet. Die mogen er natuurlijk best alvast een CE markering op aanbrengen, maar dat is altijd uit naam van een inwoner van de EU, nooit van een Chinees.

De markering op het apparaat uit de allereerste link is geen CE markering. Het zo in de handel brengen binnen de EU is een ernstig vergrijp. Overigens is "in de handel brengen" een begrip dat heel erg ruim genomen moet worden: ook voor eigen gebruik is "in de handel brengen".

een klant gaat inkopen in china direct, helaas is de kwaliteit van chinees spul wat in eigen land verkocht wordt nog slechter als het uitvoerproduct.

zo zat er in de proef batch die was ingevoerd een stel opladers voor led handlampen met 240v aansluiting. uiteraard was de stekker verkeerd dus moest ik er een juiste stekker aanzetten. de print was niet voorzien van zekering, overspanningsbeveiliging of enige bekende keur merken. de bekende frot elco's aan boord maar dan nieuw al verdacht uitziende. de kast was zelfs te dun voor normen hier, nooit zo'n slap ding gezien zeg.. mag hopen dat als er een hele vrachtwagen geleverd wordt van die meuk dat de juiste keuringen en juiste stekkers eraan zitten want dat wordt anders een gedoe als er een brandje ontstaat veroorzaakt door die goedkope meuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Er staat trouwens tegenwoordig vaak op adapters "For ITE use only", vraag me af wat het verschil is voor voeding IT spul of bijv. Leds...
(Of zou dat zuiver voor juridische afdekking zijn?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com