Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Heeft even stil gestaan, maar heb een 2.565MHz master klok weten te locken met de 4.43361875MHz subcarrier oscillator. Daarvoor moet ik nog wel de poortjes schakeling aanpassen. De master klok is nu 1.5MHz lager dan voorheen. Dit volgt nog.
Tevens heb ik de patroongenerator van Elektuur, dezelfde die Henry S. heeft, op de kop kunnen tikken voor weinig.
@Henry S.
Weet jij of er ook nog lekken in het orginele ontwerp zitten?
De 7805/7812 worden wel heel erg warm. Zitten op een koelblok zoals in de beschrijving. Met TO220 mica setje en pasta. Het wordt niet vast te pakken warm, HEET dus. 
En heb jij ook een overlap tussen magenta en rood?
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op (10%)]
Hola,
je moet ze uiteraard locken in een bepaalde relatie anders heeft het geen zin. Even uit het hoofd dacht ik dat de lockrelatie F-subarrier 283,75 keer + 25 Hz hoger moet zijn dan F-horizontaal om tot de juiste PAL sequentie te komen.
Als je ze niet in de juiste relatie lockt heeft dit geen zin, en dan kan je ze zoals in de electuur versie vrij laten tov elkaar. (en kan je die moeite besparen) Maar mooi gelocked is uiteraard het neusje van de zalm.
groeten
Kris
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Ik heb het lock circuit gedeeltelijk uit het schema van een Philips PM5519.
Daar zitten wat haken en ogen aan. Ben er ook nog niet helemaal uit. Door de warmte van de laatste dagen zit ik niet veel achter de PC. Schema en readouts volgen nog van dit testje.
De PM5519 is best een prettige generator (ik heb hem ooit gebruikt) maar als PLL tussen de twee oscillatoren wordt een customised chip gebruikt (een OQ5502) waar voor de rest geen gegevens van zijn. Ik zou dat voorbeeld niet volgen, tenzij je weet wat er in de chip zit. (het is me een raadsel waarom ze 2,5 Mhz kiezen als sync clock en dit locken met de 4,433618). Het lijkt me eenvoudiger de 4,43 te delen door 283,75 om op 15625 uit te komen en hiermee je 1Mhz te locken. Het wordt gelukkig koeler de komende dagen 
groeten
Kris
Op 1 augustus 2013 21:16:25 schreef Amateur19:
@Henry S.
Weet jij of er ook nog lekken in het orginele ontwerp zitten?
De 7805/7812 worden wel heel erg warm. Zitten op een koelblok zoals in de beschrijving. Met TO220 mica setje en pasta. Het wordt niet vast te pakken warm, HEET dus.
En heb jij ook een overlap tussen magenta en rood?
Het is lang geleden dat ik deze voor het laatst gebruikt heb, maar ik kan me zo geen irritante overlap herrinneren.
Wat de heet wordende regelaars betreft, daarvoor zou ik dat ding even open moeten maken. Ik hou je op de hoogte.
Maar er was wel een lek! Dat staat in de Elektuur 308 van 6-1989!
-*D16 t/m D18 staan verkeerdom op de print afgedrukt, zo kunnen de drie leds niet branden.
-pin 7 en 10 van IC21 (FF3) moeten nog met +5V verbonden worden, anders werken sommige FF's niet goed.
Volgens mij heb ik dat lek nooit eerder gezien... en heb ik de leds vanuit het schema goed aangesloten. Die Elektuur had ik toen nog niet, ook niet gelezen.
Een plaatje:

*In het lek staat D16 en D17, een lek in het lek...
Amateur19
Overleden
Als je geen opdruk op de print hebt, net als ik dan is dat van de leds nog wel te doen en dat lek had ik ook gevonden. Schema was wel goed.
IC21 pen 7 en 10 ga ik nog even nakijken.
Ik zal ook nog een plaatje ervan schieten en hier plaatsen.
Bedankt Henry S.
PS. De overlap is ook niet irritant en hij zit tussen magenta en blauw. Ik had het eerst over magenta en rood maar dat is hem niet.
Die witte balk na zwart hoort er ook niet. De teller telt te ver door. Kan opgelost worden door het RGB voor de twee 74HCT157 te of-en / nof-en met een extra deler. Zodat hij bij 255 nog steeds zwart blijft. Ik ga dat wel proberen.
Amateur19
Overleden
Pen 7 en 10 van IC21 gedaan. Zat niet aangesloten maar werkte wel...?
Heb de koelpasta vervangen door siliconeplaatjes achter de 7805 en 7812. Hij word warm maar kan hem nu wel vasthouden.
Op 6 augustus 2013 20:43:30 schreef Amateur19:
PS. De overlap is ook niet irritant en hij zit tussen magenta en blauw. Ik had het eerst over magenta en rood maar dat is hem niet.
Die witte balk na zwart hoort er ook niet. De teller telt te ver door. .
Welk testbeeld? bij de normale kleurenbalk heb je geen aansluitend magenta-blauw, rood zit er nog tussen.
groeten
Kris
Amateur19
Overleden
Amateur19
Overleden
De beloofde plaatjes.

Rood, Groen en Blauw voor de kleuren en Witte voor de patronen. Er zat eerst een Gele voor Blauw en de Witte waren Rood. Voor AF-ON heb ik een Groene geplaatst en Burts-OFF een Rode. Allemaal cleartypes, waren dof in de kleur.