OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

Anoniem

Nog een voeding gevonden op de zolder..

PE 1203/00
2722 151 02031 (staat erop )vet gedrukt..
9415 012 03001 (op het schema onder het type nr.)
9499 150 02977 ( schema nr..)

Made in England...

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel Jac!

@intake: wat een verademing, een voeding die niet uit Waver komt :P Die 2722-nummers ben ik vaker tegengekomen, maar ben ik nog niet helemaal uit. De 2722-reeks wordt op dit moment nog steeds gebruikt voor voedingen (ingekocht vaak) voor televisietoestellen maar er zaten vroeger ook vertragingslijnen in die ik eerder in de 4322-reeks zou hebben gezocht. Staan er bij jouw voeding ook nog letters voor het serienummer? Ik kan hem trouwens niet direct terugvinden op Google, heb je er misschien een foto van?

@testman hieronder: Ik overdreef natuurlijk met "eindelijk eentje niet uit Waver", want er kwamen ook voedingen uit Nederland. Delta-achtige voedingen kende ik overigens nog niet, de blauwe DY-trafo's wel. Het is voor het andere topic, maar ik ben wel benieuwd waar fabriek "DY" eigenlijk stond.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 augustus 2013 15:33:07 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb ook al vaker voedingen van philips gezien uit de PE reeks welke gelijkend zijn aan delta voedingen.. nu zou delta nooit voedingen hebben met de bekende blauwe dy trafo's maar andersom zou het me niet verbazen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maarten,

27 staat voor: "building bricks" for electronic/electrical apparatus or systems.
94 is: commercial products of industrial electronics, Eindhoven, ISG/standardization

Niet erg duidelijk dus allemaal (althans voor mij niet....).

Jac

maartenbakker

Golden Member

Jac, wederom mijn hartelijke dank!

Voor mij is het dan al wel wat duidelijker omdat het goed aansluit op wat ik al uitgevonden had. 27 zou dus zoiets algemeens zijn als "allerhande modules voor gebruik in diverse apparaten" (ik zocht er teveel achter; de simpelste passende verklaring blijkt dus ook de officeele te zijn). In de begintijd zag men vertraginslijnen misschien ook wel als modules. De hele 2x-reeks is wat met onderdelen (inclusief papierwaren voor kantoortoepassingen in de 28-reeks, maar daar zitten tegenwoordig ook harde schijven in ??!!?) voor zover ik kan overzien dus dat klinkt logisch.

Het huidige gebruik in consumentenelectronica van 2722 voor televisievoedingen en 2822 voor harde schijven is wellicht ingegeven door het geheel of gedeeltelijk in onbruik geraakt zijn van deze nummerreeksen voor de oorspronkelijke doeleinden en/of het te snel volraken van de 3122-reeks, maar dat is pure speculatie mijnerzijds.

94 is voor mij inmiddels vrij duidelijk. Het lijkt erop dat men het gebied minstens van 84 t/m 94 gebruikt heeft voor soort van logistieke nummers of computerverwerkbare varianten van commercieele typenummers van apparaten en accesoires (waarbij 93 een soort vreemde eend in de bijt lijkt: daar werden buizen en halfgeleiders genummerd volgens een op het eerste gezicht vrij eigenwijs stramien). In veel van deze nummers komt het commercieele typenummer ook terug, zoals in 9415 012 03001 en PE1203/00.

Bij een al-lang-geen-Philips-meer-bedrijf als Whirlpool kom je ze ook nog steeds tegen. Daar is het 85xxxxxxxxxx-nummer essentieel om onderscheid te maken tussen de verschillende uitvoeringen van apparaten bij het zoeken van documentatie en onderdelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De 40 (in ieder geval 4022 ... is van ASML) is al eens eerder langs gekomen.

Wat bedoel je met de afkortingen: RGT ELA PIT?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Volgens mij is 40 IE (industrial electronics).
4022 is natuurlijk Nederland, maar kan uit Enschede, Eindhoven, Almelo en nog veel meer komen.

Jac

maartenbakker

Golden Member

Ik heb in het lijstje de namen aangehouden zoals Philips die rond 1964/1965 gebruikt moet hebben, omdat toen de 12NC's vorm kregen.

RGT = Radio Grammofoon Televisie (bandrecorders, cassetterecorders en videorecorders kwamen deels uit dezelfde fabrieken maar vielen onder ELA), van 1958 tot 1973
ELA = ELektro Akoustiek, tot 1985
PIT = Producten voor Industrieele Toepassingen, tot 1971
S&I = Science and Industry, tot 1985
I&E = Industrial and Electroacoustic = ELA + S&I vanaf 1985

Of ASML een klant was van S&I/I&E of eruit voortkwam, is me niet zo duidelijk. Ik zou naar huidige inzichten eigenlijk verwachten klant.

Een goed overzicht van de Hoofdindustriegroepen en de afkortingen die daarvoor werden gebruikt kan je trouwens op wikipedia vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdindustriegroep

EBM betekent overigens Electronische Bedrijfs Mechanisatie, en BM Bedrijfs Mechanisatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Whirlpool(vroeger Philips witgoed) gebruikt nog steeds 12NC's:

Whirlpool magnetron MWD240/WH
4619 662 05761
8587 240 99291
42 1104 000107
MADE IN PRC

Opbouw van de 12NC is al helemaal anders dan bij Philips.
Valt hier nog iets uit te halen?

maartenbakker

Golden Member

De opbouw van het 85-nummer is precies zoals ik hierboven al beschrijf voor het gebied van minstens 84 t/m 94. Merk op dat 8587 240 99291 gewoon een gestandaardiseerde manier is om MWD240/WH op te schrijven.

4619 zou in het traditionele systeem waarschijnlijk een witgoedserviceartikel zijn dat zijn oorsprong heeft in Italie. Het lijkt erop dat Whirlpool als erfenisje van Philips gewoon de nummerbereiken heeft meegekregen die ze ten tijde van de joint-venture al gebruikten.

Er zijn wat andere Whirlpoolnummers waar ik wel m'n vraagtekens bij zet (weet zo snel geen voorbeeld), maar deze lijken me nog wel redelijk binnen het Philips-stramien vallen.

Opvallend aan de serienummers bij Whirlpool is, dat ze er geen letters voor zetten maar verder ook gewoon het oude formaat zijn blijven gebruiken.

Waar staat dat 4619-nummer precies op? Dat heb ik opzich niet eerder op een typesticker gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Foto van het typeplaatje:

http://i40.tinypic.com/2m29pue.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 16 september 2013 18:55:08 (8%)

Op 25 augustus 2013 17:44:53 schreef maartenbakker:
Of ASML een klant was van S&I/I&E of eruit voortkwam, is me niet zo duidelijk. Ik zou naar huidige inzichten eigenlijk verwachten klant.

Volgens mij komt ASML voort uit CFT (Cemtrum for Industrial Tecnologie), onderdeel van het Nat.Lab. Ooit gevestigd in het oude Nat.lab. aan de Kastanjelaan te Eindhoven.
Ben daar nog geweest (rond 1970-1980?) om hun positioneringstechnieken te bekijken ivm mijn werkzaamheden bij Philips Medical Systems (36 jaar gewerkt).
De positionering was echter veel te nauwkeurig tov de gevraagde nauwkeurigheid voor Röntgen apparaten.

ps.
alle niet commerciële 12nc van Philips Medical te Best beginnen met 4522, van Hamburg met 4512.
Soms werd er ook 8222 voor testen gebruikt.
Commerciële 12nc beginnen met 98..

maartenbakker

Golden Member

Bedankt, schept weer wat helderheid! Ik vermoed op basis hiervan sterk dat het complete rijtje 83 of 84 t/m 98 commercieel zal zijn. 99 is een vreemde vergaarbak van allerhande soorten nummers voor zover ik kan zien.

Dat nummers met 82 voor testen zijn gebruikt bevestigt mijn eerdere indruk daarover. Het zijn bij mijn weten nummers die in principe niet centraal geregistreerd worden of werden (een relatief duur en tijdrovend proces) en waarschijnlijk in zelf in te vullen blokken worden toegewezen aan afdelingen. De term schetsnummers heb ik ook wel eens horen vallen, dat bevestigt ook het idee dat ze voor tijdelijk en intern gebruik bestemd zijn. De voor 'de man in de straat' meest zichtbare toepassing is het gebruik voor printlayouts, ook in consumentenapparatuur. De printplaat als geheel heeft dan ook een normaal nummer maar de koperlaag, silkscreen, etc. die buiten de fabriek van geen enkel belang zijn, krijgen een nummer dat met 82 begint. Laatst kwam ik ook nog een met merkstift geschreven 82-nummer tegen op een pneumatische cylinder uit de voormalige fabriek in Heerlen.

@Luckyboy: De foto verduidelijkt wel het een en ander, maar waar die 4619-code nu precies op slaat? Stond hij uiterst rechtsonder dan zou het de 12NC van het etiket zelf zijn, maar nu staat hij er maar een beetje verloren op...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou nog steeds 12NC van het etiket kunnen zijn. Whirlpool zal wel wat afwijken van Philips.

Of ASML een klant was van S&I/I&E

ASML komt voort uit een samenwerking tussen Philips en ASM International. Voor zover ik me nu herinner was oorspronkelijk Philips S&I een lithografie productiemachine aan het ontwikkelen op basis van Natlab concept technologie. De samenwerking met ASM International is gestart om makkelijker klanten buiten Philips te werven voor deze kostbare belichtingsmachines. Technische staf kwam van Philips S&I, Natlab en veel extern, de commerciele staf van ASM International. Er werd veel ingekocht van S&I en Philips machinefabrieken. Onderzoek bij Natlab en uitbestedingen van stukken ontwikkeling heel lang bij CFT.

guidob

Overleden

In Helenaveen lag een heel zakje vol met OQ spul. Heb ik maar meegenomen :) Er lag nog een tweede zakje..

134
600
1133
1148
1152
2006
2048
2141
2207
2214
2220
2221
2224
2809

Ik heb ook nog liggen 2x OM531 en 2x OM532. Deze komen echter niet uit Deurne! Kan me niet meer herinneren waar het uit komt...

En ook een philips DIP28 IC met 268890EC erop, fabriek DHH9010. Staat op SERIAL-IEEE. Die komt wel uit Deurne. Zou je verwachten dat zoiets in een PM8953A zou zitten, maar niet dus (twee van meegenomen in Deurne).

maartenbakker

Golden Member

Ben wel benieuwd naar foto's van dat OQ-spul ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Schimanski

Golden Member

Op 1 juli 2013 19:16:35 schreef Henry S.:
0A-diodes is leuk bedacht, maar het is zijn echt OA-diodes volgens Philips eigen pre-Pro Electron datasheets. Men heeft het ook altijd over OC en OD torren gehad.

Ik heb net in NVHR tijdschrift (nr.128) een stukje gelezen over de ontwikkeling van transistoren bij Philips. Hierin wordt de oude codering (dus nog voor invoering Pro-Electron) kort uitgelegd.

De Ox code is in de jaren '50 bij de ontwikkeling van halfgeleiders door Philips afgeleid van de Europese buizentypering. De eerste letter/cijfer geeft info over de gloeispanning de tweede over het type. Men gebruikte de 0 (nul) om aan te geven dat er geen gloeisp. nodig is, maar om praktische reden werdt er een O (letter O) geschreven. De tweede letter heeft zelfde betekenis als bij de buizen. A = diode, C = triode (men vergeleek de transistor met een triode)

De Ox codering op diodes/transistors lijkt mij los te staan van de OM codering op de latere modules.

Vanwege de toename in halfgeleider types is in Europa vrij snel (rond 1960) de Pro-Electron codering ingevoerd.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Dan heb ik een interessant artikeltje gemist, vrees ik... Ik ben woensdag weer in de buurt van het tijdschrift en zal het dan consumeren.

Staat er expliciet in dat de OM-codering losstaat van de OA/OC/OD etc. codering of is dat jouw conclusie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
guidob

Overleden

http://members.home.nl/baltusg/OQ.jpg

Dit zijn ze. Sommige heb ik enkel, andere juist niet.

Edit: Normaal verklein ik naar 640x480 en dan krijg ik geen commentaar. Is hier misgegaan omdat ik niet heb opgelet en 640 bij de korte zijde heb ingevuld. Portrait i.p.v. landscape... Excuses.

[Bericht gewijzigd door guidob op maandag 16 september 2013 19:31:54 (52%)

Henry S.

Moderator

Wil je aub een beetje om de bestandsgrootte van de afbeelding denken?

Op 16 september 2013 17:06:54 schreef Schimanski:
Ik heb net in NVHR tijdschrift (nr.128) een stukje gelezen over de ontwikkeling van transistoren bij Philips. Hierin wordt de oude codering (dus nog voor invoering Pro-Electron) kort uitgelegd.

De Ox code is in de jaren '50 bij de ontwikkeling van halfgeleiders door Philips afgeleid van de Europese buizentypering. De eerste letter/cijfer geeft info over de gloeispanning de tweede over het type. Men gebruikte de 0 (nul) om aan te geven dat er geen gloeisp. nodig is, maar om praktische reden werdt er een O (letter O) geschreven. De tweede letter heeft zelfde betekenis als bij de buizen. A = diode, C = triode (men vergeleek de transistor met een triode)

Dat is een leuk weetje, ik ga RHT nr.128 (is alweer een paar jaartjes oud, 2009) er nog eens op naslaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Op 16 september 2013 18:08:10 schreef maartenbakker:Staat er expliciet in dat de OM-codering losstaat van de OA/OC/OD etc. codering of is dat jouw conclusie?

Het staat er niet expliciet. Het is mijn conclusie omdat de Pro-Electron codering voor halfgeleiders toen al bestond. Philips zal misschien wel terug gegrepen hebben op hun eigen codering, maar waarschijnlijk is de betekenis van de letters dan anders geworden.

Ik had in mijn vorige post moeten aangeven dat er volgens mij geen relatie is t.a.v. de coderingen. Ik heb het nu aangepast zodat er geen verkeerde aannames worden gedaan.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

In Deurne lag een heel zakje vol met OQ spul. Heb ik maar meegenomen Er lag nog een tweede zakje..

133
134
1133
1134A
1148
1152
2006
2048
2206
2207
2208
2220
2221
2224
2226
2809

Misschien kunnen we een paar ruilen Guido?

guidob

Overleden

Kan, van een aantal heb ik er wel meer. Ook heb ik eigenlijk niet zo'n idee wat ik er mee aanmoet :)

Edit: net goed gelezen, je hebt al zo'n zakje. Ik zal even kijken welke ik meer dan dubbel heb.

[Bericht gewijzigd door guidob op maandag 16 september 2013 20:49:35 (63%)

maartenbakker

Golden Member

Ha! Grappige fabrieks/datumcodes hebben die dingen. HUH?

Wat je ermee aanmoet: Tsja, vroeg of laat gaat iemand zo'n ding nodig hebben om zijn meetapparaat of ander ding op te knappen, en dan heeft niemand ze. Goed bewaren of in bewaring geven denk ik dan maar.

Ik zal ze met beschrijving en aantal pootjes in de topicstart opnemen.

@Mans: Oops, een oud RHT uit de tijd dat ik nog geen abonnee was. Eens op de CD nazoeken dan (neem aan dat 2009 daar al opstond).

Ah dan snapte ik inderdaad niet helemaal wat er stond. Inderdaad zijn de letterbetekenissen van Pro Electron op enig moment verlaten, hoewel OM opzich nog wel met het oude systeem klopt als ik het goed heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."