Show your projects! Part 27

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Blackdog, de band is opgesplitst met 10 elkaar overlappende VCOs van minicircuits. Hij kan over het bereik van de VCO sweepen (instelbare beginfrequentie en span)

De AM modulatie gaat via de pindiodes maar dat moet nog wat bijgeschaafd worden. FM via de Vtune. Maar ik ben daar nog niet helemaal tevreden over. De externe modulatie is nu voor AM maar eigenlijk is FM zinvoller dus dat verander ik nog. Maar ik gebruik modulatie maar weinig.

Er zitten diverse verzwakkers en een gainblock ter compensatie in. De filters moeten 50 Ohm zien. Dat was lastig omdat er ook geschakeld moet worden. Die metalen relais bestaan uit twee reedrelais parallel. Die heb ik gekozen omdat ze parallel gebruikt redelijk in de buurt van de 50 Ohm zaten. S11 was in ieder geval voldoende voor de filters en dat bleek uit de SA metingen. De harmonische onderdukking was nog gelijk.

S21 is wel wat hoger dan planned maar dat zit hem in het transmissie verlies van de pindiode verzwakker. Dat is pas echt voodoo. Dat stomme ding deed het los getest met een HP8640 en bij VNA metingen best goed. Ik haalde bijna -40 dB. Maar nu heb ik zo al te veel verlies, dus mogelijk dat er iets niet lekker zit (of vergeten aan te sluiten) of de capaciteit van het blikwerk gooit roet in het eten.

Ik stap waarschijnlijk over op een 0-40 dB spanningsgestuurde verzwakker van minicircuits. De powermeter hoeft dan ook maar 1 regelspanning te maken. Dat maakt het een stuk minder complex.

Omdat het al zo lang duurde en je overzicht verliest vond ik het belangrijk hem alvast in een behuizing te bouwen en werkend te hebben. Dan wat in de praktijk gebruiken, noteren wat me niet bevalt of niet lekker werkt en dan ga ik dat verbeteren. Dat is het voordeel van modulair. Zo kan ik de hele pindiode verzwakker er gewoon uit halen en er een nieuwe in zetten.

PROS: dat ATmega ding zit veilig in een hermetisch afgesloten metalen doosje, hij gilt zo hard van de schrik dat de rest er anders last van krijgt ;-)

Maar nu gaan we eerst verder werken aan een DC tot 1 MHz powermeter/analyser (spanning, stroom, vermogen, powerfactor)
Het meeste wordt analoog met waarschijnlijk een TI launchpad als uitlezing en achter een gemuxte 24bit ADC (LTC2400) voor het rekenwerk. (maar dat is nog een wild plan en moet ik nog even niet aan de software daarvoor denken ;-) eerst het analoge deel. We zijn nu eerst wat met shunts, stroomtrafos en optos en INA's aan het spelen. Rene zit met een paar hele mooie optos al rond de 1 MHz, ik kom met wat ik hier heb nog niet verder dan een paar honderd kHz.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, kan je die antennesplitterdoosjes, die we vorig jaar van ienmand hebben overgenomen, niet gebruiken om je modules in in te bouwen?

Hoe heb jij ze overigens open gekregen? Ik ben er nog niet in geslaagd. Heb je soms een blikopener gebruikt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Die doosjes zijn wat klein voor de meeste modules maar het is verder wel een goed idee. Als ik aangepaste modules in smd maak dan past dat wel.
Dekseltjes gaan er vrij makkelijk af. Je ziet wat stuiken waardoor het vastgeklemt zit. Even aan een kant dremelen en het is los. De F connectors kun je ook los solderen en er dan bnc op zetten. Dat heb ik bij een diodedetectortje gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou er SMA, -B of -C opzetten en semi-rigid coax voor de interconnecties gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Grapjas, heb je wel eens smb of sma connectors aan semi-rigid gezet ? ;-) (eigenlijk is het een groter probleem om een beetje betaalbaar aan het spul te komen, het tikt flink aan, 5 euro of meer voor de connector is dus voor een interconnectie al 20 euro) Ik heb alleen al 10 VCOs, dat zou dus al dik 200 euro zijn aan aansluitmateriaal. (als je tenminste geen genoegen neemt met verchroomde gietijzeren Chinese sma lookalike connectors met pvc isolator, smelt terwijl u wacht, waar je eerst de draad moet her-tappen en als je de connector aandraait het hele binnenwerk er uit duwt. Heb ooit wat goedkope chassisdeeltjes female ergens gekocht voor wat fixtures, waren iets van 2 euro, die waren waardeloos en zonde van het geld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedoel je nou dat die China-rommel uit Deurne komt, of dat je in Deurne misschien goeie kunt krijgen?

Want beide kan waar zijn. Er ligt in Deurne zowel ongelooflijke rommel, als merk-connectoren. (Meest van de eerste categorie als je het mij vraagt..) Het lastige is om ze ter plaatse te onderscheiden.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Er liggen goeie, maar het grote probleem is om ze te maten.
Helaas heeft een opkoper al een groot deel meegenomen (volgens Desiree). In ieder geval een goeie loep meenemen voor de nummering.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je kunt op internet vaak wel goede surplux semi rigid kabeltjes kopen. Kost toch wel 2-3€ per kabeltje.

Ik heb ook eens chinese SMA chassisdeeltjes gekocht en die leken me toch goed. Ik heb wel slechts 1x de kabel erop gedraait en er dan nooit meer aangekomen.

Lucky Luke

Golden Member

Op 24 september 2013 19:59:31 schreef Henry S.:
Fred vergeet te vertellen dat het een sweepgenerator is, (detail ;) ), tot maar liefst 2GHz!

wow...

Qua afwerking aan de buitenkant ook trouwens, afgezien van die 3 contrastknoppen. (Maar daar is al veel aan te doen met een schuurpapiertje en anders met 3 van die knopjes als eronder zitten mits dat op de as past. Anders een klein zwart/donkergrijs/bruin spantangknopje van de grote C ofzo)

En de binnenkant is ook prachtig, op een hele andere manier.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

En de binnenkant is ook prachtig, op een hele andere manier.

It's life, Jim, but not as we know it. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

geen groot maar wel een handig dingetje voor mij,

ik ben nu bezig een active load te maken volgens het schema van blackdog en heb een mooi schakelaartje met lampje gevonden alleen nu is dat lampje kapot en ook nog een 28v het is een OR388 lampje die ik gemod heb naar een "OR388led"

http://members.upc.nl/h.vandegouw/lampled.jpghttp://members.upc.nl/h.vandegouw/lampled1.jpghttp://members.upc.nl/h.vandegouw/lampled2.jpg

hierbij een paar foto van de load,
alle onderdelen op 2 MJ15004 na zijn 2e hands cq. gebruikt, bij het ontbreken van vermogens weerstanden dan maar een stukje VD draad als weerstand :)

vandeweek ga ik de dvm's ff gelijk zetten met een geijkte fluke

Ik moet er ook nog een fan (regeling) en een scoop uitgang op maken.
(ik moet ook de krimpkousjes nog krimpen, maar dat doe ik als ik zeker weet dat er niks meer los hoeft)

http://members.upc.nl/h.vandegouw/load1.jpghttp://members.upc.nl/h.vandegouw/load2.jpghttp://members.upc.nl/h.vandegouw/load3.jpghttp://members.upc.nl/h.vandegouw/load4.jpg
http://members.upc.nl/h.vandegouw/load5.jpg

daarbij was ik er ook van uitgegaan dat ik de voeding voor de DVM met de schakeling van volgens mij Henry S. van de zelfde transformator kan afhalen, alleen als ik dat deed flipte mijn meters, dus er moest nog een extra transformatortje bij met een brugje (op de onderkant van de print gefrot)

duck-tape does miracles...so do I

Mijn arduinix bordjes zijn binnen gekomen en met alles wat ik nog had liggen 1 printje kunnen opbouwen. Natuurlijk ging niet alles in één keer goed. Altijd leuk als componenten met een andere waarde in je bakje ligt en je denkt de juiste hebben.

Het omwisselen van 1 draadje zorgde er voor dat de buisjes een leuk ghosting effect hadden. Het heeft even wat tijd gekost maar hij is dan uiteindelijk werkend :D.

Het enige probleem waar ik mee zit is dat de arduino te groot is om in mijn bakje te passen. Heb hier ergens nog een arduino nano liggen. eens kijken wat ik daarmee kan doen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MQJINYNG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XCFPBZ4K.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NHOTEVI4.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er leuk uit! Nu nog proberen van die lampjesverf te krijgen om de neonbuisjes dezelde kleur te geven als de nixies. Ik ben blij dat je niet zoals zovele neonixiers alerlei alchemie hebt bedreven om het contrastfilter van de nixies af te krijgen. Voor mij heeft dit juist zijn charme.

Heb je dat bakje zelf gemaakt (RVS?), of zat het bij het pakketje?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bjokal

Golden Member

Op 30 september 2013 20:43:16 schreef MonsterVisje:
...Het enige probleem waar ik mee zit is dat de arduino te groot is om in mijn bakje te passen...

Gewoon een "dead bug" arduino gebruiken ;)
http://hackadaycom.files.wordpress.com/2011/08/obaka-ver2-arduino-e1312646600888.jpg?w=470&h=353

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb ook ooit naar die arduinix bordjes gekeken, maar volgens mij kon je het vrij makkelijk langwerpig maken. maar erg mooi klokje.

@Tidak Ada
Ik ben inderdaad opzoek naar iets om de bulbs een kleurtje te geven. Ik heb al geprobeerd met een watervaste rode stift ze in de kleuren. Op een redelijke afstand ziet het er ''aardig'' uit maar als je dichtbij kijkt zie je dat het niet egaal is.

Ik heb ze juist gekocht voor de rode kleur. Is weer iets anders het zou zonde zijn dat er af te weken. Alleen het afgebladerd is kan ik me voorstellen dat je ze kaal maakt. maar dat is bij mij niet het geval.

Het bakje is inderdaad gemaakt van rvs. Voor mijn eerste klokje een bouwpakket van ebay heb ik een behuizing laten maken (deze). Echter om de productie in gang te zetten hebben ze er 3 gemaakt mocht er iets fout gaan. Op deze zit bijv. aan de voorkant een kras. Maar dat vind ik niet zo erg. Daarom zit ik ook een beetje met ruimte te kort. Het was eigenlijk voor een andere klok ontworpen. maar het is zonde om het weg te gooien.

@bjokal
Hij is erg leuk, als ik hier losse atmega's had liggen had ik deze denk ik ook wel gebruikt. Helaas heb ik ze niet.

Ik ben op dit moment bezig met een vfd clock gemaakt voor de msp430 hier zitten ook wat smd chips op. Ik heb helaas niet de juiste soldeerbout om smd te solderen. Hoop dat dit binnenkort wel gaat komen. Heb inmiddels de E12 reeks aan weerstanden in smd.

@gideon_wackers
Het schema van de arduinix is inderdaad vrij simpel, ik heb hem al op breadboard opgebouwd gehad. Echter er zitten wat via's in. Ik zou dubbelzijdig kunnen etsen, heb het eerder gedaan maar dit heeft erg veel moeite gekost om dit tot een succes te leiden. En gezien de prijs van de pcb's in mijn ogen gewoon erg netjes is had ik geen zin in alle rompslomp om de pcb opnieuw te ontwerpen en te etsen etc.

Het arduinix bordje past in de lengte er ook wel in. Echter de arduino zelf is te groot om er in te passen. De mini zou moeten lukken moet even alle bende door om te zien waar dat ding is gebleven.

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 september 2013 23:43:27 schreef MonsterVisje:
@Tidak Ada
[....]
[....]

[....] Op deze zit bijv. aan de voorkant een kras. Maar dat vind ik niet zo erg. [....]

[....]
[....]
[....]

Al eens geprobeerd met fijn staalwol weg te werken? Eventueel waterproof schuurpapier korrel 400 of 600.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 30 september 2013 20:43:16 schreef MonsterVisje:
Het enige probleem waar ik mee zit is dat de arduino te groot is om in mijn bakje te passen. Heb hier ergens nog een arduino nano liggen. eens kijken wat ik daarmee kan doen.

Ziet er leuk uit zo, het heeft toch wel iets die buisjes.

Als je er nu eens een mooie eiken voet onder maakt, dan kan je daar je arduino in kwijt.

Heb één opmerking, jammer van die boutjes op de hoeken. Kan je daar geen imbus in zetten, met een bol kopje. Die heb je ook in rvs.

En pas op met schuren van rvs, je maakt het zo erger. Misschien is polijsten iets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Op 30 september 2013 22:07:54 schreef bjokal:
Gewoon een "dead bug" arduino gebruiken ;)

Nice!
Net als die nixie klok trouwens. Mooi werk!

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 oktober 2013 12:27:13 schreef Lambiek:
[...]
[....]
[....]
En pas op met schuren van rvs, je maakt het zo erger. Misschien is polijsten iets.

Daarom ook fijn staalwol of waterproof schuurpepier korrel 400 - 600 en dan netjes langs een geleidebalkje schuren. Voorzover ik zie is het RVS ook al op die manier bewerkt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Ja dat klopt, het is geborsteld rvs. Maar dan nog moet je het voorzichtig doen, want je blijft het zo zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou, nog een klok dan :)

Met veel trots laat ik hem hier zien. Het is zeker geen ingewikkeld apparaat met alleen een 16F628, wat schuifregisters en een DS1307 maar het resultaat mag er zijn, vind ik.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4947%20(800x533).jpg

Het hele foto album

Na opmerkingen over montagematerialen in mijn vorige projecten ben ik nu opzoek geweest naar panhead imbusjes. en ik heb ze gevonden! ;)

[Bericht gewijzigd door The Engineer op dinsdag 1 oktober 2013 21:29:37 (15%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Moésten die twee dp buisjes van Russiche makelij zijn? Je had ook twee DM160's kunenn gebruiken!

Wat voor een beeld geeft die IV15? alleen ene streep, zoals de DM160 of zijn het gewoon twee segmentjes van een sevensegmentsdisplay, die je laat oplichten?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 1 oktober 2013 21:39:38 (45%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten