Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

@lambiek
Ik zie op jouw print geen lijntjes :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pax

Golden Member

Op 9 november 2013 15:48:20 schreef Gadget_inc:
@lambiek
Ik zie op jouw print geen lijntjes :P

De lijntjes op de print zijn "af fabriek" :-)

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2013 15:48:20 schreef Gadget_inc:
@lambiek
Ik zie op jouw print geen lijntjes :P

Aan de onderkant wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Dat is mooie gaatjes print. Ik ben nu bezig met een TRMS converter met 5 opamps en dacht eerst ook aan gaatjes print maar dat wordt zo'n zootje (bij mij) maar op dat pcb van jou kan je er nog een hoop onderdelen bij de opamp poottjes op kwijt.

Het is blijkbaar pompmaand want ik heb er ook net eentje gemaakt. Die draait nu al weer een week of 3 naar tevredenheid. Gewoon een comparator met een potmeter met daaraan een stuk lasdraad met aan het einde een stuk piepschuim als drijver. Een 230-12V voeding van een koelbox en een caravan pompje. Instelpotje voor de hystrerese en een voor het nivo. Maar die durf ik hier nu echt niet meer te tonen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

<semi-OT>

Volgens mij vroeg er een paar dagen geleden iemand op het forum of in de V&A waar dit soort print te koop is, maar ik kan dat nu nergens meer terugvinden.

Misschien dat iemand anders dat nog weet en de vraagsteller zo kan helpen? Of diegene heeft het van de V&A afgehaald, dat kan natuurlijk ook.

</semi-OT>

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

die print van pax is prototype print http://www.reichelt.de/Prototyping-Boards/UP-922HP/3/index.html?&A…

ik gebruik deze printen al jaren, er is epoxy en pertinax van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 9 november 2013 15:38:37 schreef pax:
@The Engineer, bedankt voor de complimenten. Inderdaad, goed gezien.

@MAH de pomp gaat weer uit als het water niveau onder de metalen voelers komt. Ik heb een 4093 gebruikt om een blokgolfje ~1KHz op te wekken.

Dat is misschien niet ideaal, je hebt amper (geen) hysteresis. Dat resulteert in het beste geval tot heel veel pomp schakelingen. ( en in het ergste geval een pomp die om het schakelpunt staat te hikken )

eigenlijk wil je twee niveau's hebben, een hoog niveau waarop de pomp inschakelt en een laag niveau waarop hij weer uitschakelt. het efficientst is meestal om die niveaus zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt te leggen.

@Lambiek wat een mooie print met die dunne uitsparingen tussen de banen; is dat soms een gefreesd pcb?

Telefunken Sender Systeme Berlin
pax

Golden Member

Op 9 november 2013 17:40:22 schreef Sine:
[...]
Dat is misschien niet ideaal, je hebt amper (geen) hysteresis. Dat resulteert in het beste geval tot heel veel pomp schakelingen. ( en in het ergste geval een pomp die om het schakelpunt staat te hikken )

daar liep ik tijdens het testen idd ook tegenaan. Daarom behalve een hysterese ook een tijdvertraging ingebouwd van enkele seconden rond het in- en uitschakelen.

Lambiek

Special Member

@ Sine,
Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik doe het ook zo.
Alleen kan ik een wachttijd instellen, dus als de pennen even niets meten stapt hij wweer uit de wachttijd. Meet de schakeling langer dan de wachttijd water, dan gaat hij pas pompen. Zo ook met laag water niveau, dan heb ik een nalooptijd. Ik heb trouwens wel drie aansluitingen voor drie pennen, dus wat jij oppert kan ook.

In het geval van pax, ik weet niet of hij ook een wacht tijd heeft voordat hij gaat pompen. Anders heb je wel een punt. :)

@ pax,
Heb je de frontplaat sticker toevallig met FRONFDISIGNER gemaakt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Met drie pennen heb je geen wachttijden nodig.

Bovenste pen aangetikt = pomp aan
Onderste pen vrij = pomp uit

pax

Golden Member

Op 9 november 2013 13:17:34 schreef MAH:
@Pax: mooi!

Bedankt maar eerlijk gezegd zijn er, waarschijnlijk zoals bij velen, meer projecten die ik nooit afmaak of van een behuizing voorzie. (Ik wilde nog een fotootje maken van mijn werkplek, dan zie je direct wat ik bedoel, maar de batterij van de camera is net leeg. Tidak kan het echter bevestigen, die heeft het gezien :-) )

pax

Golden Member

Op 9 november 2013 17:52:52 schreef Lambiek:@ pax, Heb je de frontplaat sticker toevallig met FRONFDISIGNER gemaakt?

Nee, getekend in DrafSight. Een product van Dassault Systemes (maker van Solid Works), is gratis en hiermee proberen ze AutoCAD uit de 2D markt te drukken. Het werkt dus net als AutoCAD.
Je kunt het hier downloaden: http://www.3ds.com/products-services/draftsight/

pax

Golden Member

oops dubbel post, sorry

[Bericht gewijzigd door pax op zaterdag 9 november 2013 18:03:38 (92%)

Tidak Ada

Golden Member

Die werkplek van Pax, ziet er voor de meesten van ons vrij "normaal" uit :) Het haalt het niet niet bij die van wijlen Bob Pease >:)

OT
Heb jij nog kans gezien een kopietje van dat schema van die current probe te maken ?
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Lambiek

Special Member

Op 9 november 2013 17:45:49 schreef Martin V:
@Lambiek wat een mooie print met die dunne uitsparingen tussen de banen; is dat soms een gefreesd pcb?

Ja die is gefreest, die maak ik zelf. Iedeaal, niet meer dat geknoei met ets middel. Gaatjes worden ook perfect geboord.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek,

Worden de gefreesde pcb gemaakt op de omgebouwd machine dan?
Graag hoor ik even van U.

Mvg,

Computerman30

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
fred101

Golden Member

Ik heb twee jaar een driedraad pomschakeling uit de elector gebruikt. Ik gebruikte 3 stukken VD draad maar ik moest grofweg om het half jaar die draden vervangen. Ook is de schakeling twee keer overleden. Vandaar dat ik nu een vlotter aan een potmeter gebruik.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/10/pompopstelling.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Reuze effectief fred, krijgen we ook nog een foto van de binnenkant van dat doosje?

@Lambiek: waar frees je mee?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

@ computerman30 en Jochem,
Dat doe ik op de zaak waar mijn zoon werkt, die hebben een pcb prototyper staan. Sinds er nieuwe software voor is werkt dat echt perfect.

Met mijn omgebouwde cnc freesbank zou het ook gaan, maar dan moet ik eerst ander spindelmoeren monteren. Van die type's die je na kan stellen, nu heb ik iets teveel speling 0.2mm. Dat krijg ik met de backlash functie wel weg voor normaal freeswerk, maar voor printjes is dat net te veel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pax

Golden Member

Op 9 november 2013 18:06:04 schreef Tidak AdaOT
Heb jij nog kans gezien een kopietje van dat schema van die current probe te maken ?
/OT

Bij deze, bedankt voor de herinnering :-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5150.jpg

@Lambiek.
Welk type pcb prototyper is dat dan als ik vragen mag.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Lambiek

Special Member

Volgens mij is het deze.
http://www.elektor.nl/projecten/pcb-prototyper-uitgebreide-beschrijvin…

Toen de oude software er nog op zat was het een ramp, zes van de tien printen gingen verkeerd. De machine liep veel te snel, en ging daardoor stappen missen. Na veel bellen met de leverancier en erop blijven hameren dat hij stappen oversloeg, hebben ze eindelijk de software aangepast. En nu is er niets mis mee, kan het iedereen aanraden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een bridge clock gemaakt. De standaard dingen zijn "duur" en hebben wat nadelen. Natuurlijk heeft deze ook nadelen: zo kan ik de instellingen nog niet "live" veranderen.

Met de standaard apparaten, weet je als je op de klok kijkt en er staat: "02:45" niet of er nog 2 minuten 45 gespeeld mag worden of dat er gewisseld moet worden en nog 2 minuut 45 gewisseld kan worden. De mijne laat een "wisselen" animatie zien in het linker display en gebruikt de overige drie (2 als het minder dan een minuut wordt) om de tijd aan te geven. 02:45 is dus nog spelen, '2:45 is wisselen. (' is 1 van de 8 stadia van de animatie, en de enige die ik zo even snel kan bedenken die ik ook op het toetsenbord kan vinden. Ohja. - zit er ook in. en _).

Verder geeft zo'n apparaat een geluidsignaal als er iets aan de hand is: "waarschuwing, nog 5 minuten", "nu beginnen met wisselen" en "nu beginnen met spelen". Maar daar schrikt iedereen zich een hoedje van. Ik denk dat dat komt omdat het volume plotseling van 0 naar 100% gaat. De mijne heb ik geprogrammeerd om dat wat "soepeler" te doen. Moet nog wat verbeterd worden, maar is al beter dan het standaard ding. (technisch; Ik ga van 0.4% PWM naar 50% PWM gedurende 125ms. Maar volgens mij is er alleen een een volume verschil in de laagste paar procenten PWM. Vanaf zeg 5% PWM is ie al op vol volume. Dus als ik in die 125 ms met een paar stapjes van 0 naar 5% PWM ga, en daarna direct verder op 50% PWM, zal het wel iets beter worden).

(click voor groter).
http://prive.bitwizard.nl/dsc05406_small_text_small.jpg

http://prive.bitwizard.nl/dsc05407_small_small.jpg

http://prive.bitwizard.nl/dsc05408_small_small.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 12 november 2013 18:02:52 schreef rew: De mijne laat een "wisselen" animatie zien

Ow? En dan kom je met foto's af? Daar willen we dan wel een filmpje van zien :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten