Verkeerd gedacht, maar daar zal inderdaad niemand minder om slapen
Een VFD heeft niets met nixies te maken, anders dan dat ze meestal van glas zijn.
Een nixie is een gasgevulde koudekathodebuis, waarbij er stroom door de gasvulling gejaagd wordt die dan oplicht.
Een VFD is een 'thermionische vacuumbuis' (spreek uit: familie van de ouderwetse radiolamp) en bestaat uit voor elk segment een triode waarvan doorgaans op zijn minst de gloeidraad gemeenschappelijk is met alle andere segmenten. Op de anode is materiaal aangebracht dat oplicht als het met electronen gebombardeerd wordt.
Op 21 november 2013 21:42:05 schreef MNM(tm):
Gezien die gespiegelde 'N' in het midden van het typenummer, zal het vast wel 1-of-ander obscuur Russisch ding zijn.
Jups, ook te zien aan de prachtige karakteristieke behuizing met openliggende bedrading. Als je bij Nedis een TDA3562/DIV bestelde kreeg je ook zo'n soort IC met Westers nummer herstempeld. Vond ik er toen al mooi uitzien zonder de herkomst te kennen.
@Monstervisje: aan de uitvoering is niet te zien dat het een leerprojectje was, mooi gedaan
P.S. Ik moet ergens een Russisch wekkerklokje hebben met dergelijke VFD's erin. Zitten veel losse transistoren in ook, dus een wat ouder ontwerp. Als ik het klokje terugvind, zal ik foto's in een nixietopic plaatsen.