Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

@Tinus016: nette oplossing Tinus, dat moet ik maar eens gaan proberen.
Dan heb ik nog steeds een paar pootjes nodig maar dat is geen probleem.

@testman: Er zijn inderdaad een paar grounds doorgelust.
Als ik alles naar een sterpunt gebracht had werden het wel erg veel draden.
Ik heb het in delen verdeeld elke voorversterker gaat apart naar het sterpunt en elke eindversterker gaat apart naar het sterpunt.

Thanks alle! Het hier boven geshowde bouwsel is een kleine scheidingstrafo die een tijdje geleden gemaakt heb. Deze pas perfect bij de kleine variac (230VA) die ik in Helenaveen van Kareltje gekocht heb. Nogmaals dank hier voor!

Nog even een foto van het eindresultaat,
http://www.tinuselectronics.nl/images/stories/Scheidingstrafo_230VA/Scheidingstrafo_230VA_12.JPG

Klik op de foto voor eventueel meer foto's

Edit: @Tidak, omdat deze uitgang met short in serie met V OUT1 gezet kan worden. En dan niet meer een gescheiden wikkeling is.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op zondag 17 november 2013 17:21:07 (11%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Strak gemaakt! Maar waaarom die haakjes om de 2 van Vout 2?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Van mijn kant ook weer een klein dingetje, Een mini klokje met IV-6 buisjes.

Het zure was een beetje dat toen de print bijna af was het tekenprogramma vastliep en ik helemaal overnieuw kon beginnen.
Het klokje is 10cm lang, en het past er allemaal net op.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OHMYWYZA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MMCUKIDZ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VZHM37YY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KBFHPIAK.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EJXUEFLG.jpg

Wat, bij de staart van Sleipnir, is dat IC-achtig ding op de tweede foto?!

Verder heel netjes opgebouwd. En fotos van een goede kwaliteit1 Mooi, mooi, mooi!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Gezien die gespiegelde 'N' in het midden van het typenummer, zal het vast wel 1-of-ander obscuur Russisch ding zijn.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Klopt is een obsolete Russische ding ;) Hoort er een beetje bij toch met de oude buizen.

KR145IK1911 is een Russisch klok IC uit den ouden doosch :)

Dat ic kan zeker hoge spanningen aan? vaak gebruiken zo ook 200V? transistoren, daar is ook niet zo heel makkelijk aan te komen dacht ik.

ik heb ook nog een aantal nixie buisjes liggen, eigenlijk wat mee doen he, maarhe mooi project en mooie print ook trouwens.

[Bericht gewijzigd door yocto op donderdag 21 november 2013 21:50:13 (32%)

Dat is nou technisch Conrad

Ja ...! Met een KR145IK1911 is het ontwerpen ook geen sport meer zeg ! :P :P

Nu in dead bug ;) .

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 21 november 2013 21:53:38 (13%)

heb jij en schema van jouw klok

en dan met name de voeding voor de ic heb ik namelijk alle schema's al

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor zover ik de Russische datasheet begrijp mag hij -27V hebben, valt dus erg mee. Hoogspanningstoren als de MPSA-42 (npn) en de MPSA-92 (pnp) zijn nog goed te verkrijgen en niet duur.

Haha, waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden terwijl er makkelijkere opties zijn. (ik geef toe, een pic programma schrijven kan ik niet) en zou veel ste veel gedoe zijn, moet je weer met transistor arrays gaan prutsen of andere ic's dit is kant en klaar en werkend. Dead bugg hmm leuke uitdaging maar heb helaas niet meer van deze Russische dingen.

Overigens heb ik toch erg veel geleerd van dit kleine projectje:

1 sla altijd je ontwerpen op vooral als je bijna klaar bent
2 Print de layout direct uit vanaf het PDF en niet in word (anders worden de lijntjes blokkerig)
3 Oplossingen zoeken voor componenten die je niet hebt.
4 Goed leren rekenen en het ook snappen (wet van Ohm, vermogens dissipatie etc.) Ik heb me hier nooit direct mee bezig gehouden. Nu moest ik en het kwartje is gevallen.
5 Verrijking van het ontwerpen van pcb's componentenplaatsing etc.
En vast nog veel meer. Tuurlijk kan het beter, maar ik leer er wel weer wat van daar gaat het toch om?

Ik heb wel een schema van deze klok. Waar ook het voedingsdeel bij staat beschreven. Echter heb ik deze niet nagemaakt. (door gebrek aan onderdelen en het huidige ontwerp mij niet lekker zat) Wat is specifiek je vraag of waar loop je tegen aan? Hoe ik het voedingsdeel nu opgebouwd heb heb ik geen schema van gemaakt.

[Bericht gewijzigd door MonsterVisje op donderdag 21 november 2013 22:12:30 (27%)

KR145IK1911 is een Russisch klok IC uit den ouden doosch

In Russia, the print is in the IC? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee tuurlijk groot gelijk heb je ik zou zo'n ic ook gebruiken, jij gebruikt trouwens vfd buisjes dat is zegmaar een geevolueerde nixie denk ik, werken ze mischien ook op een iets lagere spanning dan ouderwetsere nixies.

bla bla bla integrated circuitry bla bla bla

Ik weet wel wie er goed kan slapen vanavond. :-D

Dat is nou technisch Conrad
maartenbakker

Golden Member

Verkeerd gedacht, maar daar zal inderdaad niemand minder om slapen :D

Een VFD heeft niets met nixies te maken, anders dan dat ze meestal van glas zijn.

Een nixie is een gasgevulde koudekathodebuis, waarbij er stroom door de gasvulling gejaagd wordt die dan oplicht.

Een VFD is een 'thermionische vacuumbuis' (spreek uit: familie van de ouderwetse radiolamp) en bestaat uit voor elk segment een triode waarvan doorgaans op zijn minst de gloeidraad gemeenschappelijk is met alle andere segmenten. Op de anode is materiaal aangebracht dat oplicht als het met electronen gebombardeerd wordt.

Op 21 november 2013 21:42:05 schreef MNM(tm):
Gezien die gespiegelde 'N' in het midden van het typenummer, zal het vast wel 1-of-ander obscuur Russisch ding zijn.

Jups, ook te zien aan de prachtige karakteristieke behuizing met openliggende bedrading. Als je bij Nedis een TDA3562/DIV bestelde kreeg je ook zo'n soort IC met Westers nummer herstempeld. Vond ik er toen al mooi uitzien zonder de herkomst te kennen.

@Monstervisje: aan de uitvoering is niet te zien dat het een leerprojectje was, mooi gedaan :)

P.S. Ik moet ergens een Russisch wekkerklokje hebben met dergelijke VFD's erin. Zitten veel losse transistoren in ook, dus een wat ouder ontwerp. Als ik het klokje terugvind, zal ik foto's in een nixietopic plaatsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 november 2013 22:10:02 schreef pros:
[...]
In Russia, the print is in the IC? :-)

In Soviet Russia the PCB designs you ;)

Sonytech

Overleden

Ik ben nog op zoek naar een IC dat icm. veertig achtendertig 16-segment VFD's een nederlandstalige woordklok vormt. Zou dat er ook kant-en-klaar zijn?

http://www.uploadarchief.net/files/download/woordkloktekst_jal.jpg

[Bericht gewijzigd door Sonytech op vrijdag 22 november 2013 11:03:24 (27%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Lambiek

Special Member

Strak ding MonsterVisje, jij hebt echt iets met buizen hé.
Heb er zelf nooit iets mee gedaan, maar ik vindt het wel vreselijk mooi om te zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 november 2013 08:22:13 schreef Antoine:
[...]

In Soviet Russia the PCB designs you ;)

In soviet russia, project show you!

En op CO eigenlijk ook, want aan de getoonde projecten valt het vakmanschap van de maker af te lezen.

Heel netjes, en dat Russische IC past er goed bij.

@Sonitech: Als het ook in software mag? (Anders, in een CPLD kan ook.) ipv BCD-7seg decoders een BCD-tekst decoder. Is doenbaar. (Of neem een hd44780 compatible VFD (Willekeurige ebaylisting als bewijs dat ze bestaan))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

...alleen zijn dat dot-matrix displays. Sonytech heeft het expliciet over 14-segment digits. De buisjes ken ik wel (heb er zelf ook een aantal liggen), maar kant-en-klaar met HD44780 compatible interface heb ik nog nooit gezien.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Korte preview voor mijn huidige grote project:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5214.jpg

Ik mis nog wel wat onderdeeltjes (twee voeten + display) en ik zit te twijfelen of ik de MCU ga laten tracen met misschien een USB interface. ik heb nog nooit wat gedaan met PIC18/USB combinatie, lijkt me reuze interessant maar wel veel werk. Anders moet ik steeds foto's maken va mijn scoop.

Rara ;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Ziet er netjes uit zo ingebouwd in een koffer maar wat is het?

haasje93

Golden Member

Zo te zien is het een buizentester.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Lambiek

Special Member

Er zitten wel een paar buizen voetjes in, dus zou zo maar kunnen.

Strak koffertje zo Engineer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten