10V Low Drift Reference

Schiet me anders even een mailtje, dan stuur ik je wel een stukje. Ik heb zat :)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
blackdog

Golden Member

Hi RobK,

Dank je voor het aanbod, maar ik vond nog een heel klosje "haar".
Dit ga ik nooit op krijgen wat er op dit klosje zit.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-28.jpg

Bij het verweideren van de PT1000 aan de Ref kant van de over brak er een stukje van de sensor af #@$$#%@##$%.
Maarja, ik had er nog zeker 20 liggen, no problemo.
En dan nu 2x een 0,05mm draadje aan een 2mm in het vierkante sensor solderen.
Voor dit soort werk heb ik echt een Hubbel Teleskoop nodig :-)
Hier zit het eerste draadje aan de sensor.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-31.jpg

Toen beide draadjes goed vast zaten, ik ben hier zeker 20 minuten mee bezig geweest,
waarna de solderingen met rose nagellak geisoleerd. (gestolen van vriending)

Er was nog een plekje aan de ovenkant vrij, op de foto zie je een gele cirkel waar hij nu zit,
onder het rode draadje dus, ik was vergeten deze stap te fotograferen...
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-30.jpg

Dit is de ovenkant, bijna geheel bedolven onder de blauwe thermische lijm.
De oven staat nu aan, dit om de lijm sneller te laten uitharden.
Rechts van de rode draad zie je de hele dunne draden lopen vande PT1000 sensor.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-29.jpg

OK, dan nu een plaatje van het voorlopige schema, zodat mijn bedoelingen wat de refkant betreft ook wat duidelijker wordt.
Wat ik al had aangegeven, weet ik niet of de 20 Ohm potmeter er wel inkomt.
Dan noteer ik de waarde van de referentie met mijn drie multimeters en noteer deze waarde, het hoeft niet perfect op 10V te staan om hem te kunnen gebruiken.
Ook Q1, daar weet ik niet van of hij er wel in komt, ik kan ook in de drain nog een kleine weerstand plaatsen om de kortsluitstroom te beperken.
Ik zal nog wat testen moeten doen om te kijken of ik zelfs de Fet er uit kan laten als ik R10 100 Ohm maak blijft de uitgang stabiel/heel bij kortsluiting.
De Fet in de schakeling, heeft als voordeel dat de opamp onbelast is en dan een zeer hoge loopgain heeft en het is beter te beveiligen.

Gelukkig hoeven D1, R11, C6 en C8 niet op het oventje, dit scheeld veel ruimte.
Zoals jullie al merken, ik moet er nog wat breintijd aan spenderen :-)

Schema
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-SCH-03.jpg

Dan nu uitrusten van een drukke dag, pffffff

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 4 december 2013 17:45:51 schreef blackdog:
Hi Heren,

pe5ocb
De condensator aan de "Noise Reduction Pin" heeft geen zin :-)
Dit komt door de buffer/filter die achter de referenties komt, het kantelpunt hiervan is zo laag, dat je het effect van een condensator daar niet ziet.
Ik heb dit getest en het had echt geen enkele zin dit toe te passen als zo'n buffertrapje er achter zit.

De mix weerstanden moeten op deze manier aangesloten worden, anders middelen die 4 referenties elkaar niet uit,
de lage waarde van die weerstanden zijn goed zo, ik kan ze zelfs nog lager maken zonder dat dit de referentis veel belast.
Het verschil in uitgansspanning van deze referenties is erg klein, hierdoor lopen er ook maar hele kleine vereffeningsstromen.
De lage waarde helpt ook mee de ruis laag te houden van deze weerstanden.

Ik ga wel sense leidingen gebruiken in deze LAB Referentie, maar dat komt dan rond de buffer opamp, daar is het wel zinnig.

Later meer hierover, eerst zorgen dat het oventje helemaal naar mijn wens is.

Gegroet,
Blackdog

Ah oke, ik vermoedde al zoiets gelezen te hebben, maar zag het even niet terug.
Mij leek het wel leuk om de referentie op zo'n manier te gebruiken:
http://www.maximintegrated.com/datasheet/index.mvp/id/8239
Dus zeg maar je eigen 'calibrator' maken.
Overigens is het wel apart in m'n synth.. Moet dus afregelen op 5,333 volt.
Ik mat daarvoor het spanningsverschil tussen de MAX6126, hierdoor zou ik in het 3volt bereik blijven en 3 digits hebben.
In de synth zit dus een LM336Z-5 (Let wel, van fairchild dus niet de LM336Z-5.0 van TI, ik moest daardoor het schema aanpassen, ook al is er in de datasheet in de werkrichting geen verschil te zien).
Het ding is gebruikt zoals figuur 15 (pagina 7 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm136-5.0.pdf). Maar volgens mij heeft dat 5,333 volt afregelen helemaal geen nut: De temperature drift is minimaal op 5,000 volt, voor andere spanningen is er veel drift rond kamertemperatuur.
Klopt toch wat ik zeg? (figuur 12 in dezelfde pdf)

Overigens wbt 'haar'. Zijn er nog wel eens klossen met schellak geisoleerd draad (hoeft geen haar te zijn) in de aanbieding? Dat soldeert volgens mij veel prettiger dan de moderne lakdraad.

fred101

Golden Member

Bram, Ik heb Een mega pdf met alle publicaties van Jim Williams chronologisch gebundeld. A tribute to Jim Williams en een paar GB groot.

Zijn eerste publicatie was toen hij nog bij het MIT lab werkte en gaat over een oven controller die hij bouwde voor een of ander lab met een bizarre stabiliteit. 0,000.01 graad. Maar het hele artikel is interessant omdat hij zoals we van hem gewend zijn ook veel achtergrond info geeft en niet alleen hoe het schema werkt. Ik kan wel wat screenshots maken als je wilt (of die paginas naar een losse pdf omzetten als dat lukt onder W8 en anders copieer ik het wel naar een van mijn Linux computers, daar kan ik het zeker mee splitsen).

Mijn guildline cellen zitten ook in een oven. Die electronica is heel erg old school, geen opamp te bekennen, maar erg stabiel. Zat binnen 0,003 graden Celcius volgens het calibratie aflever rapport
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/leveringinfo.jpeg

Ik heb daar ook het schema van.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Alle info is welkom, ik heb al veel van Heer Williams, maar weet niet of jij meer hebt, mailen CDROm DVD, als je het kwijt wilt?
Ik weet dat hij ongelevelijk goede resultaten heeft bereikt, dit vooral door de verwarmde objecten in zeg maar thermos Flessen te bouwen.
Zover wou ik niet gaan, of ik moet goedkoop aan kleine versies hiervan kunnen komen...

Het is een mooi resultaat wat ze met de "Guildline cellen bereikt hebben.
Dit weet ik nu uit ervaring.
Het is nog steeds moeilijk een goede meetmethode uit te vinden voor mijn oventjes.

Een van de volgende oventjes word een dubbele, 40C aan de buitenzijde en ongeveer 43C als binnenste oven.
Die binnenste oven is dan weer zo'n opgevoerde weerstand van mij en de buitenoven een stukje koperen pijp.

Laters meer hierover.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb zelf goede ervaringen met purschuim als isolator, maar dan zou je de losse componenten (zijn er 2) moeten hebben zodat je een kleine hoeveelheid kunt maken.
Op de havo heb ik als natuurkunde project zo verschillende isolatiematerialen vergeleken, mijn eigen gemaakte purschuim isoleerde zo goed dat na 24 uur de eindtemperatuur nog niet bereikt was, en dat was dan nog een relatief slechte opstelling als in meer lekkage dan met jouw kleine draadjes.

blackdog

Golden Member

Hi pe5ocb, :-)

Ik heb in mijn LAB zeer goed isolatie materiaal, dat heet "bluedeck" maar is een hel om mee te werken.

Aan de hand van jou tip over purschuim ga ik er een oventje aan opofferen. :-)
Dan bouw ik een oventje met referentie, maak daarna een soort bakje waar ik het oventje inhang en dan maar lekker purren... Goed Plan!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Dit lijkt aan de omschrijving van google te zien de juiste link.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

anders even jim williams, split a degree invullen. Het artikel is het begin van het boek en een edn publicatie uit 1974 en iets van 8 paginas.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 5 december 2013 11:39:21 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 december 2013 11:17:27 schreef blackdog:
Hi pe5ocb, :-)

Ik heb in mijn LAB zeer goed isolatie materiaal, dat heet "bluedeck" maar is een hel om mee te werken.

Aan de hand van jou tip over purschuim ga ik er een oventje aan opofferen. :-)
Dan bouw ik een oventje met referentie, maak daarna een soort bakje waar ik het oventje inhang en dan maar lekker purren... Goed Plan!

Gegroet,
Blackdog

Purschuim is ook niet alles om mee te werken hoor :+
Je hebt dan in ieder geval deze 2 stoffen nodig als je het zelf gaat maken (ik denk dat uit een spuitbus misschien te grote cellen gaat geven, onze zelfgemaakte was in ieder geval beter dan die uit een spuitbus.)
Caradol XR 10 en Caradate 30
Ik zie dat deze het in ieder geval verkopen:
http://floratop.nl/index.php?action=extra&extra=A_overig_chemie&am…

Hier een handleiding:
http://groups.yahoo.com/neo/groups/toa_poa/conversations/topics/19496

blackdog

Golden Member

Hi pe5ocb,

Dank voor de info!
Ik heb op die website gekeken voor de chemicalien maar kon ze niet vinden , dat zal wel aan mij liggen...

----------------

Gr@##$%%#$%5
Ik meette nog steeds redelijk grote verschillen in temperatuur van de oven.
Ik ben toch niet GEK!!!

Hij is al erg lang dood maar die kerel zit me steeds vaken dwars, dat zal ook wel aan mij liggen...

Ik word met de PT1000 sensor meting voortdurend in de maling genomen door de heer Seebeck!!!

Als eerste heb ik de weerstand waar de hele dunne draadjes van de PT1000 aan vast zitten in tweeen geknipt.
Deze weerstand, een Philps SFR25 van 10M had verder geen invloed behalve de kleine shift in de gemeten temperatuur door de weerstandswaarde.

Als tweede heb ik een dopje om de meetklemmen die naar de multimeter gaan geplaatst, dit gaf als resultaat dat de drift die ik zag veel langzamer ging.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-33.jpg

Bij deze foto is het dopje weg en de weerstand doorgeknipt.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-34.jpg

Nu wou ik het zeker weten en ben gaan zoeken naar de verschillende spanningen die er worden opgewekt door de hier gebruikte materialen.
Hier een klein lijstje van wat opgewekte spanningen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/Seeback-List.jpg

Ik weet natuurlijk al lang dat dit soort dingen meespelen, als je naar App notes over chopper opamps kijkt staat dit altijd vermeld, vooral bij LT.
Verder in verschillende documenten van ondermeer Keithley.

Soms wil het kwartje niet vallen...

Nadat het een en ander mij duidelijk werd moest ik natuurlijk een testsysteem ontwikkelen, om wat zekerheid te genereren voor het breinwerk aan deze zijde.

Eerst even een plaatje van de uitkomst.
Je ziet de temperatuur een beetje golven in de 3 uur meettijd, dit is met dopje geweest en je ziet geen vreemde uitschieters.
Aan het einde zie je zowel een positieve als en negatieve puls.
De oorzaak hiervan is mijn testgereedschap.
De positeve puls heeft betrekking op de negatieve aansluiting van de DMM.
En andersom natuurlijk.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-35.jpg

En dan als laatste een plaatje van mijn meettool om deze error te testen.
Deze bevind zich aan de rechterzijde naast de oven.
Het werkt alleen goed als het een type is die je onder de goede hoek kan zetten zoals hier op de foto.
Verder gaat mijn voorkeur uit nnar het type dat te verkrijgen is bij voedsel leveranciers die adverteren met een M.

Let verder ook op met slechte adem, dit kan de verbindingen aantasten en grote meetfouten genereren.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-32.jpg

Zo genoeg onzin!
Ga ook een test doen met een halfgeleider sensor zoals een LM35,
daarvan is de Delta-U per C een stuk groter van, dan een PT1000 sensor.
Later meer over deze testen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi!

Deze keer een stukje dat betrekking heeft op de signalering omtrend de status van de voeding van de referentie.
Deze schakeling heeft als doel te signaleren, dat de voeding OK is, nog bruikbaar en als laatste lege batterijen.

Eisen
Zo min mogelijk onderdelen.
Zuinig
3 LED's voor de status
"Normale" onderdelen
De groene led brand als de psanning hoger is dan 12V
De oranje LED brand als de spanning tussen 11 en 12V ligt
De rode LED brand bij een spanning lager dan 11V

Even als informatie, de "dropout spanning" van de referentie bij "normale" belasting is <0,5V

Eerst het schema en dan wat uitleg.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-50.jpg

Dit schema, is de tweede versie die ik gisteren en vandaag ontwikkeld heb.
Het eerste schema had iets meer onderdelen, maar deze versie is het mooier opgelost.

Als eerste wordt de voedingspanning door R1 en R2 door 10 gedeeld.
Deze spanning wordt aan een "Low Power" comparator toegevoerd op de +ingangen.
Een spaningsreferentie van 1,23V hangt direct aan de -ingang van de bovenste comparator, dit is het eerste niveau waar op geschakeld wordt.

Bijde comparator's zijn als de voedingspanning boven de 1,23V zit aan de uitgang "1"
R7 en de diode "Batt. Low" trekt nu zowel de comparator uitgang en de gate van de BS170 omhoog en de BS170 geleid hierdoor.
Omdat er bijna geen stroom loopt door de gate als wel de open collector van de comparator is de oranje LED uit en de groene "Power OK" is aan.
Dit is de normale toestand, het gevolg hiervan is dat de groene LED dan brand.

Als nu de spanning op de +ingang van de comparator zakt beneden de 1,23V dan wordt de uitgang van de comparator "0"
Hierdoor gaat nu de oranje LED branden.
Doordat de uitgang nu vrijwel nul is, is er geen voldoende gatespanning voor de BS170, hierdoor gaat de groene led uit.

Als de batterij spanning nu nog verder zakt, dan komt deze bij 1,1V niveau op de onderste comparator.
Nog even ter herrinnenring, de 1,1V op de comparator ingang komt overeen met 11V batterij spanning.

Dus bij een spanning van kleiner dan 1,1V wordt de uitgang van de onderste comparator laag.
De rode LED gaat nu aan, om er nu voor te zorgen dat de oranje LED uit gaat heb ik diode D2 aangebracht.
Deze trekt de stroom voor de oranje LED weg naar "0" en hij gaat uit als een nachtkaars :-)
C3 dient voor de stabiliteit en C2 voor de ontkoppeling.

Dit is de schakeling op een breadboard, en dit is de laatste versie op het breadboard.
Het schema er boven is de eerste versie en werkte niet helemaal...
Op het breadboard brand de geel/oranje LED en staat net voor de drempel dat de rode LED gaat oplichten.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-51.jpg

Hier is de gereviseerde PE1542 in actie!
Parallele aan de uitgang staat de PM2524 DVM geschakeld om nauwkeurig de voedingsspaning af te lezen.
Kom je beneden de 11.061V dan gaat de rode LED aan bij deze testschakeling.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-52.jpg

Er komt nog een beetje electronica bij, en dat heeft te maken met de voedingsspanning omschakeling.
Het geheel word standaard uit een stekker voeding gevoed en deze moet zonder hikken omschakelen naar de batterij voeding.
Dit ga ik doen met de twee overgebleven comparators en wat fets.

Natuurlijk laters meer en SHOOT @ IT!

Gegroet,
Blackdog

Veel taalfoutjes verwijderd :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Hoeveel stroom trekt die schakeling?
Alternatief LT1004-2,5 en LT1017.

blackdog

Golden Member

Hi rbeckers, :-)

Ik las daarstraks mijn laatste stukje terug, het rammeld nogal.
Vol met fouten wat taal betreft en dingen vergeten zoals het stroomverbruik enzo.

Oorzaak is denk ik wel bekend...

OK terug naar de schakeling, zoals je misschien kan zien zijn de grootste stroomverbruikers de LED's, lijstje met de totaal stroom.
16V = 1.04ma
12V = 0,87mA
11V = 1,27mA

De LED's zijn trouwens types met een hoge output, anders zie je ze bijna niet, met deze lage stromen.
De LP339 verbruikt net geen 80uA bij de twee stuks comparator in gebruik.

De stroom door R3 is ongeveer 300uA bij 16V voeding, dat is ruim voldoende voor een stabiele werking van de LM285 en de spanningsdeler die er over staat (R4 en R5).
Deze stroom kan nog iets omlaag, maar omdat de oven en de referentie schakeling echt dominant zijn,
wat stroomverbruik betreft, heb ik gekozen voor een waarde van 47K5 voor R3.
Ik zou de schakeling rond de rode LED uitgang die ook de oranje LED mute, zuiniger kunnen maken.
Maar dat kost weer meer onderdelen.

Het stroomverbruik van de oven en de referentie schakeling schat ik nu bij normale LAB temperatuur, net onder de 20mA.
De stroom van deze schakeling bij een normale batterij spanning is rond de 1mA, wat dan ongeveer de 5% van het totale verbruik is.
Hier maak ik mij verder niet zo druk om.

Ik hoop dat dit het een en ander wat duidelijker maakt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Heb een klein beetje tijd gehad om aan wat projectjes te werken.
Er zij twee zaken die ik heb aangepakt, de omschakeling van netvoeding naar batterijen.
En een audio signalering als de batterijen bijna leeg zijn.

Dit is vast het schema van vandaag.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/Quad-Max-10V-Batt-Control-01-200.gif

Voor beide functies heb ik gebruik gemaakt van de twee over gebleven comparators.
Ook nu weer goed rekening gehouden met het stroomverbruik.

Als eerste de audio signalering, die bestaat uit een blokgolf generator opgebouwd rond comperator "c"
Dit is een standaard schakeling, de 100k weerstanden brengen de +ingang op de helft van de voedingspanning
en R28 van 1M zorgt voor wat meekoppeling.
Weerstand R26 en de condensator C10 bepalen de frequentie waarop de generator draait.
Ik heb een frequentie gekozen die enigzins om aan te horen is met mijn Buzzer.
De weerstand aan de uitgang is vrij hoog 27K en dat is met mijn Piezo Buzzer net goed wat volume betreft
en deze hoge waarde scheelt ook een beetje in het stroomverbruik.

Als laatste dan de Fet Q4, een BS170.
De gate zit verbonden aan de uitgang die de rode LED aanstuurd, is de uitgang niet actief, dan wordt de gate omhoog getrokken,
waardoor de -ingang van de comparator door de drain van Q4 naar massa getrokken word.
Als de drain de -ingang naar massa heeft getrokken dan kan de genrator niet meer werken.

Dan nu de omschakeling tussen de netadapter en de batterij back-up voeding.
Na veel wikken en wegen, heb ik toch voor een relais gekozen.
De netadapter levert ongeveer 21V en deze wordt door een LM317 omlaag gebracht en gestabiliseert naar iets meer dan 14V.
De -ingang van de laatste comperator zit ook aan de LM285 en heeft dus een spannings niveau van rond de 1,237V.
Weerstanden R19 en R20 schalen de 14V uit de LM317 naar een waarde die een stukje boven de 1,237V ligt.
Valt de netspanning weg, dan zakt de 14V uiteindelijk in en als deze beneden de ongeveer 13,5V komt,
dan wordt de comperator (pin 13) laag en het relais valt af.

De 1000uF elco C8 houd voor de ongeveer 2 mili-seconden tijdens het omschakelen de spanning hoog genoeg
om de referentie schakeling goed te laten werken. De echte waarde zal ik later bepalen.
Dit, als ik de totale stroomstroomverbruik van de hele referentie weet.

De weerstand R30 van 6K8 en de condensator C11 zorgen er voor dat het stroomverbruik van het relais lager wordt dan normaal aangesloten op 14V.
De weerstand van het gebruikte relais is rond de 1K en bij 14V loopt er dus 14mA.
En ik wil de warmte die er in het referentie kastje wordt opgewekt zo laag mogelijk houden.
Ik heb er voor gekozen de weerstand zo te kiezen dat hij altijd opkomt, ook bij het snel in en uitschakelen van de 230V.
Dit is dus niet de minimale stroom opname, maar ik wil altijd betrouwbare schakelingen hebben.
En deze weerstand en elko zorgen voor ruim 200mW besparing.

En dan als laatste de twee relais contacten en de twee 2.2 Ohm weerstanden.
Ik sluit de contacten parallel aan om de betrouwbaarheid te verhogen.
De weerstanden dienen er voor, om de piekstromen te begrensen die door de contacten lopen tijdens het omschakelen.

Mooi, dat was het weer voor vandaag, shoot @ it!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

C4 staat nu continu over je batterij. Ik snap dat je de inwendige weerstand laag wil hebben, maar zo loopt je batterij toch (langzaam) leeg als hij continue op netvoeding staat?

Is R30 niet erg hoog? (weet de spoel spanning van je relais niet)

Verder is het weer een schema was prima bruikbaar is voor andere batt/net voeding schakelingen, dus iig bedankt daarvoor!

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 22 december 2013 22:43:37 (10%)

blackdog

Golden Member

Ha die Flash,

Dank je voor je input :-)
Als het goed is, zal de lekstroom laag zijn t.o.v. zelfontlading van de batterijen.
Bij een korte test, zat ik al snel beneden de 1uA bij 1000uF en een 50V elco en dat is bij 3,3AH ruim 300 jaar :-).

Maar, misschien kan de elco over de batterijen wel gewoon weg, hiervoor wil ik wat testen doen en dan meten wat er met de voeding van de referentie gebeurt tijdens het omschakelen.
Er staat natuurlijk al 1000uF over de voeding van de referentie, die maakt de Ri al laag.
Maargoed, eerst er maar eens aan gaan meten...

Gegroet,
Blackdog

PS
Het relais is erg zuinig, en gaat al bij iets meeer dan 5V aan, en door R30 staat er 7V over het relais.
Bij het inschakelen krijgt het relais even de volle 14V en daarna laad de condensatorp
De spanning waarbij het relais afvalt is beneden de 3V.

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 22 december 2013 23:10:13 (18%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voor de omschakeling netvoeding / batterijen gebruik ik een "standaard" jack met schakelaar:

http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/CN0428006-40.jpg

<Edit> Foto aangepast, gegevens opgezocht. Het is deze van Farnell, mechanisch behoorlijk stevig. Elektrisch meet ik er verder ook niets aan, de referentie blijft keurig op 10.0000 V op accu of net staan op m'n gecalibreerde HP3456.

Fabrikant:
SWITCHCRAFT
Ordercode:
1608729
Fabrikantnummer:
712A

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 22 december 2013 23:48:04 (24%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Ha die Roland,

are you kidding me :-)

Voor een spanning referentie zo'n connector?

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Leuk leesvoer :)

Hoe zou de temperatuurstabiliteit zijn in een vacuumkamer, als je het zou vergelijken met stabiliteit in een oven (niet vacuum)?

Verder zat ik te denken of het voordelig zou zijn om voor de blauwe lijm erop te doen, het bordje te "verouderen" in de oven. Om restgassen en zo eruit te dampen.

Ik ga weer verder lezen, gegroet.

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Flash2b
Jij krijgt bonus punten! :-)
Ik zag het echt niet, wat betreft de weerstand in serie met het relais...
Ik heb de waarde ingevult van de stroom die er loopt, i.p.v. de weerstands waarde %#$%#^$
Het schema is aangepast, dank je.

Roland
Kijk nu ben je weer aardig tegen mij, ik heb zo'n connector een tijdje terug gezocht, kon hem niet vinden.
Ik sla het nummer even op, dank je.
Leuk dat je referentie het nog goed doet, hij is al lekker verouderd en zal ook niet veel meer verlopen.

richardvelsen
Leuk dat je mee leest.
Tja vacuum kamer, Dewar Flask of in simpel nederlands Thermosfles.
Als ik nog eens kleintjes tegen kom, lijkt het mij leuk om mee te testen.
Dus... als iemand redelijk kleine versies weet, hoor ik het graag.

Tja, dat verouderen, ik krijg daar wat spanningsreferenties betreft niet echt een goed gevoel bij.
Misschien moet ik het gewoon eens proberen, ik heb toch nog wat andere versies van mijn oventje, waar ik test mee wil doen.
Zoals de sensor aan de referentie kant te zetten.
Hierdoor kan ik het koper aan de referentiekant beter onder controle krijgen.
Het nadeel is dan, de minder goede koppeling met het weerstandsdeel en dan is er misschien een condensator nodig om het stabiel te houden.
Door de sensor die nu aan de ovenkant zit is de regeling afhankelijk van mijn schema dat ik gebruik tussen de 1/100 en 1/200 van het verschil van mijn LAB temperatuur, wat bijna altijd voldoende is.
Hier kom ik later nog op terug.

Ik heb echt 30 uur in een dag nodig! :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Het is ook mogelijk om een bistabiel relais te gebruiken.
Dat is voor low power situaties vaak een interessante optie.

flash2b

Special Member

Ik vind de truck met condensator C11 wel elegant als een alternatief voor een bistabiel relais. Ik denk wel dat R30 en C11 aangepast moeten worden als er een ander type relais wordt gebruikt.

rbeckers

Overleden

Ik heb die truc ook gebruikt. Behalve een weerstand kan een zener, of een PTC, bij de condensator toegepast worden.
Bij relais staan behalve de spoelweerstand nog andere zaken m.b.t. het energieverbruik.

Dat aanpassen van R30 en C11 is een nadeel.

blackdog

Golden Member

Hi,

Nog even wat opmerkingen.
Het hier geposte schema is van toepassing op de door mij gebruikte onderdelen.
Het relais dat ik ga gebruiken, heb ik nagemeten wat stroomverbruik, afvalspanning enz betreft.
Het schema is heel goed als basis te gebruiken voor andere 230V/Batterij gevoedde aparaten.
Je zal er echter wel doorheen moeten gaan, en het zo aan te passen dat het voor een andere toepassing ook optimaal is.

De rede waarom ik b.v. geen Bi-Stabiel relais gebruik is tweeledig, ik heb het niet op voorraad en als ik het wel zou hebben, dan zit ik nog met de schakeling opbouw.
Dit moet met zo weinig mogelijk onderdelen en met een Bi-Stabiel relais weet je nooit, zonder een soort controle schakeling wat je status is en dat is hier echt ongewensd.
De door mij gekozen manier, neemt deze onzekerheid weg en geeft energie besparing.
Verder werkt het relais alleen, als de netvoeding is aangesloten, op de batterij is het relais niet aangetrokken.

Wat ik volgens mij nog niet had laten weten is dit, ik ga twee kastjes gebruiken, dus 2x een Ciso PIX501 behuizing.
In het hoofdkastje komt de gekachelde referentie (deze heeft nu al 31 dagen veroudering :-) ) en de omschakel electronica.
In het tweede kastje komen de batterijen en meetpunten naar buiten.

Flash2b
De 1000uF elco staat nog te testen op 16V en ik heb een lek van 0,5uA, best knap vind ik.

Plaatje van de 4x MAX6126 referenties
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/30-Days-Drift-Max6126.jpg

OK, het is nu weer werk tijd :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Leuk zo'n plug met schakelcontact, maar is het doel niet je referentie aan te houden wanneer de stroom uitvalt, ipv wanneer je de stekker eruit trekt?