De 80m kit is (nog) niet in de shop aanwezig, waar is die te krijgen.

@Rob: Een MK484 met een 468kHz filtertje er voor, het begin...

http://www.uploadarchief.net/files/download/mk484%20mf-1.jpg

Oh, jammer; hier leek het nog van wel. Maar je linkt daar inderdaad niet door.

Al deze ontvangers zijn afgeleid van de HRX-80.
Erg veel verkocht werd de PRX-80 van Dieter Schwieder DF7XU.
Sommige verenigingsafdelingen hebben ook pakketjes.
PI4RCG bijvoorbeeld was hier tamelijk groot mee, misschien is daar ook nog wat te krijgen. Verder natuurlijk op beurzen.

Henry,
Je vroeg waar zit de moeilijkheid, maar dat is niet mijn moeilijkheid.
Je moet niet voor mij denken maar voor die beginnert!
Het zou een beginner moeten zijn die het strakjes ook kan nabouwen,
Wij moeten bedenken hoe het voor hun het makkelijkste te doen valt.
Tenminste dat zou wel fijn zijn, het moet simpel/eenvoudig blijven.
Het moet zo zijn dat als ze strakjes op die ontvanger een van ons gehoord hebben meer willen,
Ze moeten het HF virus krijgen.
Ik hoop dat we het nog eens gaan meemaken dat we een KITje kunnen kopen waar je onze banden allemaal mee kunnen beluisteren (maar dan wel voor een leuke prijs)
Desnoods een basis KIT die bijvoorbeeld uitbreidbaar is qua modulatie soort en band,
Bijvoorbeeld 40mTr, 80mTr, basis AM uitbreidbaar naar zijband enz enz
Later zendertje er bij enz enz…
bitX vind ik nog niet echt simpel, maar als het dan toch moet zou het inderdaad een KITje moeten zijn.
Ik weet nu helaas niet de naam 1 2 3 maar ik heb eens een KITje uit Amerika gekocht…….
…. Weet ff de naam van bedrijf niet meer 1 2 3 werkte wel leuk! (schrijf het later nog wel)
.
Je bent al begonnen Henry, Moeten we strakjes nog opschieten!
De 0V1 deed het toen destijds geloof ik ook best wel goed:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4Z6CBRPZ.jpg
ik hoop zo snel ik kan ook mee te doen!
VrGr Rob.

Hoi Rob,

Ja snap wel een beetje waar je naartoe wilt met je verzoek, een redelijk eenvoudig ontwerp wat behoorlijk goed presteert.
Ik zou je dan toch naar een KG ontdemper willen door verwijzen wat een opgevoerde diode ontvanger is maar erg breedbandig ontvangstbereik van (5 tot 25 MHZ.) heeft en ook naast AM SSB kan ontvangen..

Zou je het schema willen dan kan ik daarvoor zorgen uiteraard.
Ik vind dit zelf de meest prettig werkende regen ontvanger voor KG.
En de ontvanger doet het op LG en MG ook verrassend goed, kan al met ferrietstaaf prima ontvangen met een prettig ontvangstsignaal.

De ontvanger kan worden uitgebreid met een extra voortrap waardoor de bandbreedte tot onder de 10 KHZ kan komen.
En of dat niet genoeg is kan je hem ook toepassen in het VHF bereik en zelfs FM omroepband zenders mee ontvangen..
Dit VHF ontwerp heb ik ooit gemaakt op basis van deze opgevoerde diode ontvanger..gewoon op een breadboardje trouwens..

http://www.circuitsonline.net/forum/view/109146/1/fm+ontvanger?query=f…

Groetjes:Ramon

Op 12 december 2013 13:37:05 schreef Frederick E. Terman:
Al deze ontvangers zijn afgeleid van de HRX-80.
Erg veel verkocht werd de PRX-80 van Dieter Schwieder DF7XU.

Ah die ken ik weer wel, ze maken gebruik van de zeer handige TCA440, een IC waar ik nog wat mee wil doen.

Op 12 december 2013 16:52:12 schreef rob007:
Henry,
Je vroeg waar zit de moeilijkheid, maar dat is niet mijn moeilijkheid.
Je moet niet voor mij denken maar voor die beginnert!
Het zou een beginner moeten zijn die het strakjes ook kan nabouwen

Ik weet dat je niet zo'n beginnert bent, maar een BITX vind je weer te veel (en dat is idd een heel bouwwerk), en de peildoos is volgens jou niet voor een beginner. Daarom vraag ik aan jou wat het niets voor een beginner maakt, teveel onderdelen, vreemd spoeltje? Twee afstemcondensators in tandem lijken mij iig niet iets voor een beginner (hoogstens in kitvorm).

Je bent al begonnen Henry, Moeten we strakjes nog opschieten!

het gaat niet zo hard hoor ;), volgende stap is een NE602 er voor en kijken hoe de oscillator eenvoudig gemaakt kan worden.

Het 'nadeel'van die peil ontvanger als ik dat als een nadeel mag omschrijven is zijn BFO detector die ik liever als een AM detector wil uitvoeren.
Daarmee doel ik ook op wat Rob schrijft dat deze ontvanger ook als 'gewone 40mtr' ontvanger uitgevoerd kan worden.
Wat dus leuk is om er o.a. piraatjes mee te ontvangen.
Door die dual-gate detector te vervangen door dat driepotige detector ic kan dat dus wel.
De BFO vervalt dan weer, of er ook een voorziening is om een S-meter aan te sluiten op dat ic weet ik even niet maar dat zou wellicht een leuke optie zijn.

Door die gewijzigde peil-ontvanger netjes op een ge-etste print te bouwen is dat wellicht een mogelijkheid om dit in kit-vorm te introduceren.

Op 16 december 2013 20:16:00 schreef Martin V:
De BFO vervalt dan weer, of er ook een voorziening is om een S-meter aan te sluiten op dat ic weet ik even niet maar dat zou wellicht een leuke optie zijn.

Met een omweg kan je een S-meter op de MK484 aansluiten. Daar heb je een extra MF transistor nodig en een AVR terugkoppeling uit de MK484.

Goed dat je het opmerkt, ik zou een dergelijk trapje tussen NE602 en MK484 zetten, en dat was ik bijna vergeten...

Zelf ben ik niet zo kapot van om IC's als de NE602 en de MK484 te gebruiken. Veel leuker en leerzamer is het om rechtuitontvangers en eenvoudige superhets te bouwen met losse transistoren.

Daar kan ik in meekomen, hoewel misschien onterecht..

Dat AM detector ic daar zit op zich niet zoveel zo high-tech in het is eigenlijk een wat 'opgevoerde diode detector'.

Maar als je het inwendige van een mengtrap bekijkt dan zit er een dubbel gebalanceerde mengtrap met transistors in met 8 of meer transistoren dat bouw je niet zo makkelijk na op een stukje print.
Ook behaal je niet die onderdrukking voor ongewenste mengprodukten zo makkelijk, hoewel met een diode mengtrap dit wel zou kunnen.

Ic's zijn makkelijk en ik gebruik ze vaak, maar voor een ontvanger geef ik ook liever de voorkeur aan gewone componenten.
Op het net zijn heel veel ontwerpen te vinden (teveel eigenlijk) waar met een handje vol ic's een complete tranciever gemaakt wordt.
Wat kristallen en hup...klaar ben je.
Maar daar vind ik geen lol aan zo.
:-)

Op 17 december 2013 12:22:37 schreef dawmast:
Zelf ben ik niet zo kapot van om IC's als de NE602 en de MK484 te gebruiken. Veel leuker en leerzamer is het om rechtuitontvangers en eenvoudige superhets te bouwen met losse transistoren.

Het is pas leerzaam als iemand het schema begrijpt, en vergeet niet dat voor een beginner elk onderdeel extra de kans op fouten vergroot. verder zitten er niet zoveel voordelen aan discreet opgebouwde ontvangers.

Ik vind een nadeel van specifieke ic's dat ze vaak na jaren niet meer verkrijgbaar zijn. Opamps e.d. is geen probleem, maar veel oude Elektuur ontwerpen kun je niet meer bouwen na een tiental jaren. Ik denk bijv . versterker modules en andere specifieke ic's

DAt is zeker een nadeel, maar om de IC's te evenaren moet je toch minimaal aan dit soort schema's denken. Zelfs als kit een te grote berg onderdelen voor een beginner... Her en der kan je voor AM wat wegstrepen, maar dan nog.

Hallo allemaal!
Ik was even de stad uit, even naar Oberhausen maar we zijn er weer!
Ja het liefst zo makkelijk mogelijk, en ik weet wel dat je dan weer het probleem gevoeligheid en selectiviteit krijgt.
Een IC kan natuurlijk wel maar voor een beginner kan dit misschien weer afschrikkend zijn?
Misschien ook niet?
Kan het dan niet met ... torretjes of fetjes? (buisje is misschien al weer pittig!?)
Ramon heeft hem denk ik door en ja Martin Amateurs en Piraatjes dat zou toch super leuk/spannend en uitdagend zijn?
Maar iedereen weet wel er zijn maar weinig mensen de een KG ontvangert daarvoor hebben,
En ff kopen zal een beginner ook niet ff doen (denk ik tenminste!)
Een ontvangertje van Conrad word nog wel gekocht (maar of het daarmee kan???) ik weet het niet?
Ik hoop van wel, en anders misschien opvoeren of......weet ik veel!
Maar als je gelijk met een schema komt dat al moeilijk is, of je moet er een print voor maken of.....
De spijkerradio daar kwam een van onze jongens mee op het AMforum vond ik ook een zeer goeie voorzet!
.
Maar zoals gezegd ik ben nog heel even met iets anders ruzie mee aan het maken -
Dus nog even geduld, of iemand anders moet zich geroepen voelen? (niet erg, alleen maar leuk en positief!)
Het gaat mij er om dat je leuk bezig bent en beginners aanmoedigt.

VrGr Rob.

Zonder off-topic te willen zijn toch even een opmerking van een zij-lijner

Gaat de discussie over
a. electronica en bouwen van apparaatjes of
b. het ontvangen van radio, piraten en dx-en

Ik vind "radio" in de meest ruime zin van het woord een behoorlijk fascinerende hobby, maar smd componenten solderen heeft me nooit zo getrokken (ogen te slecht,oog-hand coordinatie niet ontwikkeld sinds het buizen tijdperk),dus ben ik de SDR kant opgegaan: banden van 100K tot 2000 M luisteren is - ook met goedkope apparatuur - geen enkel probleem.
Mijn advies zou zijn: als je wilt knutselen met electronica, ga dan de
kant van de schema's op maar realiseer je dat, tenzij je er echt veel moeite
(en kennis in stopt, je maar en fractie hoort (of ziet) van wat je met een
SDR (10 euro voor een dabstick, 100 Euro voor een elektorachtige kaart) en
een PC kan ontvangen. Dus, als jue piraatjes wil luisteren, pak of een dure (?)
complexe ontvanger of pak te PC.

Ik geniet altijd van de schema's die hier passeren en de discussies daaromheen,
maar een beginner zou ik piraatjes laten zien op de PC.

jan

Op 17 december 2013 20:44:34 schreef rob007:
Een IC kan natuurlijk wel maar voor een beginner kan dit misschien weer afschrikkend zijn?
Misschien ook niet?

Ik denk het niet, minder onderdelen = minder kans op fouten. Wie kitjes en handleidingen gemaakt heeft weet precies wat ik bedoel.

Een ontvangertje van Conrad word nog wel gekocht (maar of het daarmee kan???) ik weet het niet?
Ik hoop van wel, en anders misschien opvoeren of......weet ik veel!

Waarschijnlijk niet, en dat is ook de reden waarom je weinig minimalistische KG-ontvangers ziet: Het is niet genoeg voor een goede ontvangst. Ken je de €10 radiootjes met korte golf, daar kan je ook alleen hele sterke stations met ontvangen... En dat zijn zelfs (niet zo) superhets.

Maar als je gelijk met een schema komt dat al moeilijk is

Je kan een schema zo moeilijk tekenen als je zelf wilt, een te groot schema deel je op in bouwblokken om het overzicht te bewaren.

Dus nog even geduld, of iemand anders moet zich geroepen voelen? (niet erg, alleen maar leuk en positief!)

Ik ben iig nog niet zo ver, er moet eerst een echt radiosignaal uit komen.

Het gaat mij er om dat je leuk bezig bent en beginners aanmoedigt.

Daar gaat het om! En samen met jou daag ik iedereen uit z'n bouwsels te gaan posten in dat nieuwe topic. Met IC's, discreet, superhet of niet, regen met voorzetjes, bouwen!

@jansenior: Eerst de lol van het bouwen, ten tweede de lol van ontvangst met je eigen bouwsel(s).

Zal mijn eigen ontwerp hier posten en om te laten zien hoe hij presteert kijken of ik het ontvangst op audio of video kan vastleggen.
Er wordt in mijn ogen beetje laagdunkend gedaan over regen ontvangers maar is echt nergens nodig voor want heb er zelf hele goede ervaringen mee als ik er mee luister.
De zgn 10 euro KG ontvangers zijn werkelijk zonde van de genomen moeite die te produceren...je snapt niet dat ze een superhet zo kunnen vernaggelen..maar het gebeurd.
Een goed gebouwde regen ontvanger laat die 10 euro ontvanger mijlen ver achter zich.
Enige wat eigenlijk niet meer kan is het comfort van het principe in deze tijd van alles voorgekauwd hebbende.

Omdat ik een eenvoudig KG ontvangertje op batterijen wil hebben zijn de bouwplannen voor de regen ontvanger al reeds gemaakt.
En ook op een behoorlijke dubbelsuper zal je toch echt een antenne en aarde moeten verbinden om er goed ontvangst uit te halen.
Echter beelden/audio zeggen hoop ik meer dan woorden.
Op Youtube vind je diverse filmpjes trouwens van de Conrad ontvanger welke toch vrij goed SSB stations ontvangt.

Ik hoop dat Rob een goede keuze kan maken.
Misschien kan hij eerst met de door hem genoemde spijkerradio aan de slag en daarna kijken of een iets moeilijker ontwerp ook boeiend kan zijn.

Groetjes:Ramon

Geweldig idee!

Zelf ben ik ook met dit soort simpele ontvangertjes bezig, en ik verbaas mij iedere keer weer hoe hard zulke 'muizen' nog kunnen brullen...

Als je voor simpel met toch leuke prestaties gaat, verslaat niets een buis(je). Hiervoor gebruik ik bij voorkeur de batterijbuisjes uit de 90 serie, of de Amerikaanse equivalenten hiervan. Deze zijn met weinig tevreden, en dat scheelt het bouwen van een voedingsaparaat voor 200-250 volt. Voor iedere die ze zoekt: Baco in Ijmuiden heeft deze vast wel liggen, ikzelf had er toevallig nog ergens een bakje vol van liggen, dus dat zal ook wel meegespeeld hebben bij mijn keuze... :-)

Voor korte golf heb ik een 0v0 opgezet met een DL92, en op 80 meter hoor je hier heel veel mee! SSB en CW zijn ook geen bezwaar en als je het ding op zijn teentjes zet, dus voor AM net niet en voor CW en SSB net wel genererend is de gevoeligheid en de selectiviteit goed genoeg om je er tijden mee te vermaken. Veel beter dan de genoemde 10 euro ontvangertjes uit de wegwerpwinkels. Hoogspanning? Geen probleem, de gloeidraad staat op 1,4 volt (dikke staafcel) en voor de 'hoogspanning' volstaat 12 volt. Twee 9 volt batterijtjes in serie geven al 18 volt, zodat het hele geval uit batterijen gevoed kan worden.

Simpel zijn ze zeker, icl buis en zelfgemaakte spoel zitten er precies 9 onderdelen in. Kan het eenvoudiger?

Helaas heb ik nu even niet de tijd om de schema's hier snel even aan deze post toe te voegen, ik doe dit helaas te weinig om dit even snel te doen. (iedere keer weer zoeken, hoe zat dit nu EXACT... :-) )
Maar ik zal morgen een paar kleine scans maken en ze daarna alsnog hier laten zien.

Voor MG heb ik ook zoiets gemaakt, een met twee kringen en drie buisjes voor luidspreker ontvangst, (ook met D-buisjes en 30 volt als 'hoogspanning' ) en een eenpittertje met een EF22. Deze hangt wel een aan voeding, want hiervoor was 6,3 volt en 250 volt nodig. Deze is maar marginaal gevoeliger dan de opzet met de DL92, maar ik wilde iets met de EF22 omdat ik dat gewoon een mooie pit vind...

Ik laat in dit topic (of de opvolger) zeker meer van mij horen, want ik ben het met jullie eens, door bouwen en zelf uitzoeken leer je heel veel, en het is nog leuk ook!

Hoi Cyrano,

Ja ik gaat rond de kerstdagen voor het eerst in mijn leven met buizen aan de gang.
Heb via een duitse HF site een bouwkitje aangeschaft waarin hele grappige ontwerpen staan met een EF95 als ik het type uit mijn hoofd nog weet.
Ik zelf ben wel benieuwd wat het verschil is tussen een tor en een buis..
Wacht graag je scans af want buizen materie is voor mij echt nieuw.

groetjes:Ramon

Zoals beloofd de schematjes...

Excuses voor mijn tekenwerk, het wordt iets beter leesbaar, maar perfect is het nog zeker niet. Beide ontvangertjes hebben hun leven te danken aan 'jongens radio', de bekende boekjes van Muiderkring.

De spoelgegevens voor de kortegolf ontvanger zijn niet exact, ik heb hiervoor een dumpspoel gebruikt, gewikkeld op een kokertje van iets dat op pertinax lijkt, en 3 cm geschat in doorsnede is. Hierop ligt een wikkeling of 20-30, en hierover heb ik aan beide zijden 10 wikkelingen gelegd voor antenne koppelling en terugkoppeling. Dit zijn L2 en L3

Hiermee heb ik een bereik van ong 2,5 tot 6,5 megahertz, en hoor hier dus de 80 meter amateurband, omroep rond de 4 en de 6 megahertz, plus als bonus vanmiddag een piraat uit zo te horen oost-nederland op 5,8 megahertz.. Niet slecht dus.

Wel hangt er een redelijke antenne aan, 15 meter draad vanuit mijn 'hok' afgespannen naar een paal achter in de tuin. Aarde is de gebruikelijke CV oplossing... Werkt voor ontvangst redelijk.

Voor middengolf staan de spoelgegevens in het schema zelf. Hier heb ik de EF22 gebruikt, met een PSA, dus voeding op 250 volt gelijkspanning en 6,3 volt wissel.
Ook hier valt genoeg te horen, het bereik loopt net ver genoeg door om de 160 meter amateurband mee te pikken, wat blijkbaar prima gaat met zoiets simpels.

Foto's van dit moois volgen nog, het KG geval moet nog netjes worden gebouwd, het is nu een hap-snap geval van wat aan elkaar gebakken stukjes dubbelzijdig printplaat waar de diverse onderdelen een wankel plaatsje hebben gevonden.
De definitieve opzet krijgt ruimte voor een eventuele HF trap, en een goede vertraging voor de afstem-c. Nu werkt ik met een 500 pF varco voor de grove afstemming en een kleintje van ong 10pF voor de fijnafstemming. Dit werkt aardig, maar een schaal oid zit er zo niet in... :-)

De uitgangstrafotjes zijn standaard types, ongeveer 10k primair en 4-8 ohm secundair. Iets meer primair zo nog mooier zijn denk ik, maar dit werkt al prima. Ook met simpele diode ontvangertjes kun je met zo'n trafo in plaats van een hoogomige koptelefoon een goede Hifi telefoon gebruiken, hoe gevoeliger hoe beter.

De schema's heb ik in het upload archief gedumpt, ik hoop dat ze na foto via tablet en wat bewerken leesbaar zijn:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kg-regen.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/mg-regen.jpg

Het EF22 schema zou denk ik best bruikbaar zijn met een EF95, de waarden zijn niet zo bar kritisch, ik denk dat het zelfs mogelijk moet zijn de anodespanning fors te verlagen en dat ook met 30-40 volt hier nog prima mee te werken valt. In ieder geval iets dat ik zelf zeker ga proberen, ik heb hier voor later uit de Electron nog ergens een schema liggen voor een 1v1 met ondermeer een EF183, EF184. Lijkt mij een mooie vervolg stap.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!

[Bericht gewijzigd door Cyrano op (15%)]

Simpeler kan bijna niet denk ik!
Ik geloof(niet zeker) heb misschien ook zo'n buisje hier ergens.
Heb toevallig ff rond gekeken naar dat buisje op het net:
http://home.hccnet.nl/piet.blaas/un-9.htm
http://home.hccnet.nl/piet.blaas/un-3.htm
Maar niet slecht gedaan voor zo'n verschrikkelijk simpel schema moet ik je toch toegeven!
Je schrijft ook frequenties 2,5 - 6,5 en op 5,8 die piraat (wat heel goed kan!)
Heb je dit ook gecontroleerd met een andere ontvanger, ben ik benieuwd naar?
Je had het trouwens ook over die antenne lengte,
Zo heb ik destijds met ook een vrij simpel ontvangertje piraatjes ontvangen.
Ik heb toen mijn zend antenne gebruikt die stond toen voor 6,3mHz 1 op 1 -
Dus daar geloof ik wel heilig in, Als een antenne voor die band 1 op 1 staat dan trekt ie op die frequentie ook wel iets meer dan daar naast.
Het was toen een inverted V van rond de twee keer 11....12 meter met 50R coax.
.
Met een buiging van af deze kant, en leuk dat je dit hier deelt!
VrGr Rob.

Rob007, mijn dank voor de complimenten!

De schema's die jij gevonden hebt komen uit dezelfde bron, de un-9 staat inderdaad in de 'jongens-radio' boeken. Piet Blaas geeft dat dacht ik ook aan.

Dit soort simpele radio'tjes die toch verbazend goed presteren vind ik dus fascinerend. De mensen die in de jaren 20-30 met zendamateurisme bezig waren gebruikten niet anders en werkten zo de hele wereld. Toegegeven, de situatie op de kortegolf is nu iets anders dan toen, maar toch...

De frequentie van de piraat hoefde ik niet te controleren, de man was zo vriendelijk die zelf even te noemen... 5800 khz, kon dus niet missen.

Mooie antenne trouwens, daar heb ik hier net de ruimte niet voor, of ik moet een mast tegen de gevel zetten, boven het platte dak uit, kan ik naar voren en naar achteren afspannen. Geen idee of dit in mijn gemeente zomaar gaat lukken, men wordt steeds strenger, want je kan immers alles doen via internet? :-)

Er moeten volgens mij nog stapels van die buisjes zijn, ze zijn indertijd in enorme hoeveelheden geproduceerd voor het amerikaanse leger, en via Nato voorraden naar Europa gekomen. Na jaren in opslag gelegen te hebben zijn ze afgevoerd via de dump. Op radiomarkten kom je ze vast nog wel tegen.

Met de geposte regen heb ik ook zeer goede ervaringen, helaas met transistorversies een stuk minder. Veelal last van doorslag van sterke omroepzenders.

De spoelen van zo'n regen heb ik een keer uitgevoerd op stukken printplaat, rechtop gezet met 5cm onderlinge tussenruimte (de antennespoel op 10cm). Dat was veel werk, maar wel met een zeer hoge Q.

http://www.uploadarchief.net/files/download/audion3.jpg

De eerste (ont)vangst was een piraat: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/579770#579770

De antennewikkeling is wel van belang ivm doorslag.

Het schema voor MG:
http://www.uploadarchief.net/files/download/audion5.jpg

Naast m'n uitgebreidere schakeling tot nu toe zit ik ook te denken aan de reflexschakeling.

De MK484 - NE602 combo, samen met een LM386 versterkertje heb ik als proef aangesloten op een externe oscillator (lees antenneanalyser ;)), samen met een korte antenne draaide ik daarmee vanaf onderin de middengolf de omroepzenders bijlangs, vervolgens wat piraten boven de 1602kHz, CW en SSB op 80m. Vanaf daar heb ik snel doorgedraaid naar de 49, 40 en 41m band. Allemaal goed te onderscheiden en zonder inslag van bijv 'Radio China'.

Op 23 december 2013 21:36:34 schreef Henry S.:
Met de geposte regen heb ik ook zeer goede ervaringen, helaas met transistorversies een stuk minder. Veelal last van doorslag van sterke omroepzenders.

Dat wordt veroorzaakt doordat de transistor op een aftakking of koppelwinding moet worden aangesloten. Aftakkingen en koppelwindingen vormen namelijk met de inwendige capaciteiten van de transistor een parasitaire resonantiekring die afgestemd staat in het kortegolfgebied waar Radio China zo sterk aanwezig is.

In zulke schakelingen kun je beter FET's gebruiken die je direct op de top van de afstemkring aansluit. Dan heb je ook geen gedoe meer meer met aftakkingen en koppelwindingen.

De Chinezen hebben eerst opgemeten wat de resonantiefrequentie is van een willekeurige parasitaire capaciteit met een willekeurige aftakking op een willekeurige spoel (die frequentie is immers altijd precies dezelfde!) en daar zijn ze op gaan zenden. Zoiets? ;)