Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Mooie machine, en en mooi klein klauwkopje voor de vierde as. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Dat klauwplaatje lijkt er wel eentje van Unimat!
Waar heb je dat vandaan? Heeft het misschien een M12×1mm draad?

Overigens zou ik voor een frees nooit een klauwplaat gebruiken, maar spantangen. De centriciteit van een klauwplaat is onvoldoende, zeker met dunne freestje. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het knappen van die dingetjes...!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 17 januari 2014 11:55:20 schreef Tidak Ada:
Overigens zou ik voor een frees nooit een klauwplaat gebruiken, maar spantangen.

Dat is ook niet de bedoeling, normaal span je een werkstuk in de klauwplaat. Bijv als je tandwielen wil frezen, of ergens een verdeling op wil maken. Of voor drie_D frezen natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn eerste Opamp opgezet op een breadboard om alles te testen. Voor de schematics heb ik die van de CMoy Opamp gebruikt. En alles doet het zowaar. Zodra ik mijn 6.3 mm stereo jack plug binnen heb ga ik hem inbouwen!

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/image%202.jpeg

Op 17 januari 2014 11:55:20 schreef Tidak Ada:
Dat klauwplaatje lijkt er wel eentje van Unimat!
Waar heb je dat vandaan? Heeft het misschien een M12×1mm draad?

Overigens zou ik voor een frees nooit een klauwplaat gebruiken, maar spantangen. De centriciteit van een klauwpplaat is onvoldoende, zeker met dunne freestje. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het knappen van die dingetjes...!

mijn werkstuk klem ik in een machine bankschroef, dat klauwplaat (4e as) gebruik ik nu nog even niet. (moet dit nog uit vissen hoe dat werkt) de klauwplaat kan een cilinder van max 45mm dia klemmen deze zat bij de cnc machine er bij in, is dus niet los gekocht :)

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Tidak Ada

Golden Member

Ah, die dient dus alleen om een cylindrisch werkstuk vast te houden...!
Dan heb ik niks gezegd ;)
Zijn de klauwen om te keren, zodat je ook een holle cylinder van binnenuit kunt inspannen? je moet dan wel 1 en 3 verwisselen qua plaats.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 17 januari 2014 16:15:22 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een holle cylinder past er ook prima op :) die kan je ook vanuit binnen inspannen idd.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
flash2b

Special Member

@Tizzle020

Is dat een overdrive voor een gitaar?

Op 17 januari 2014 18:36:06 schreef flash2b:
@Tizzle020

Is dat een overdrive voor een gitaar?

Nee, het is voor zover ik weet (en ik ben pas sinds kort bezig met DIY audio, so correct me if im wrong!) een pocket headphone amp naar het ontwerp van de CMoy op een breadboard.

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/misc/cmoy-tangent-sch.pdf

Het zijn opstapjes om uiteindelijk een buizen versterker te maken voor een koptelefoon (het liefst ééntje waarmee je kan schakelen tussen buizen, maar dat is voor latere zorg). Aangezien mijn kennis van elektronica niet meer was dan een stereo set aan kunnen sluiten en een simpel ledje laten branden met een weerstandje ertussen leek het me een goed plan eerste eens de minder gecompliceerde schema's te gaan begrijpen. =)

Op 17 januari 2014 22:40:15 schreef Tizzle020:
...leek het me een goed plan eerste eens de minder gecompliceerde schema's te gaan begrijpen. =)

Eindelijk een die het in de juiste volgorde wil doen :)
Ga je hem inbouwen op breadboard, of eerst op een (gaatjes)print zetten?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
fred101

Golden Member

Op 18 januari 2014 10:18:26 schreef The Engineer:
[...]
Ga je hem inbouwen op breadboard,

Dan zou ik wel een stikker, "niet mee schudden" op de buitenkant zetten ;-)
Maar wel een goede manier om op deze manier stapje voor stapje te leren. (al mag ik daar niks over zeggen, ik kreeg toen ook het advies van Henry eerst te leren kruipen ipv rennen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 januari 2014 10:18:26 schreef The Engineer:
[...]
Eindelijk een die het in de juiste volgorde wil doen :)
Ga je hem inbouwen op breadboard, of eerst op een (gaatjes)print zetten?

Nee, ik ga hem eerst op een gaatjes print zetten, waarschijnlijk ook met een socket voor de opamp zodat ik makkelijk kan spelen met welke goed klinken met deze schakeling.

Eigenlijk vind ik het principe van hoe doeltreffend een opamp kan werken me wel heel erg aanspreken. Ik denk dat ik nog een lange tijd zoet kan zijn met hoe verschillende opamps klinken, en eigenlijk wil ik weleens kijken hoe ze in andere schakelingen klinken ^^. En waarschijnlijk toch maar een Burr Brown Opamp bestellen van ebay binnenkort omdat die het beste schijnt te klinken met de C'Moy schakeling. :)

Voor de rest ga ik bij het inbouwen de volume regeling niet met een knop aan de buitenkant doen. Ik ben bang (en weet eigenlijk zeker) dat in je zak die knop alle kanten op zal gaan, en daarmee dus ook het geluid van de koptelefoon. Ik zit te denken aan twee kleine precisie podmeters die je met een muntje, of eventueel een kleine schroevendraaier kan draaien. Tot nu toe heb ik nog geen variant gevonden van een stereo log podmeter hiervoor.

fred101

Golden Member

Laat je niet gek maken over opamps die beter zouden klinken. Die schakeling van jou is echt niks bijzonders, is gewoon de absolute basis AC versterker maar dan nog wat uitgekleed. (nu krijg ik vast weer de gouden oortjes brigade over me heen). Bouw het nu eerst maar.
Je kan een instelpot net achter een gat in het frontpaneel zetten, er zijn ook potmeter voor paneel montage zonder uitstekende as. Er zit een sleuf in en soms een borgmoer. Dan kun je toch wat bij regelen zonder de kast open te maken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 18 januari 2014 11:29:34 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 januari 2014 11:26:07 schreef fred101:
Laat je niet gek maken over opamps die beter zouden klinken. Die schakeling van jou is echt niks bijzonders, is gewoon de absolute basis AC versterker maar dan nog wat uitgekleed. (nu krijg ik vast weer de gouden oortjes brigade over me heen). Bouw het nu eerst maar.
Je kan een instelpot net achter een gat in het frontpaneel zetten, er zijn ook potmeter voor paneel montage zonder uitstekende as. Er zit een sleuf in en soms een borgmoer. Dan kun je toch wat bij regelen zonder de kast open te maken.

Klinkt goed! Ik ga eens kijken of ik die potmeter kan vinden. Ik had inderdaad gelezen dat dit echt de meest basic schakeling voor de versterking van AC signaal is. Ik denk dat ik hierna de PIMETA 2 wil maken: http://tangentsoft.net/audio/pimeta2/misc/sch-2.01.pdf

Alleen begrijp ik in deze schematic niet helemaal wat een ground channel is... Tenzij dat letterlijk de aarde van de jack zou zijn waar die op aangesloten moet worden, maar in dat geval zou mij niet duidelijk zijn waarom er zo'n schakeling achtermoet.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien ook eens iets proberen met een K32-W OpAmp van Philbrick.
Het echte buizengeluid....

edit:
Oeps, dat was een tikfoutje... :o
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

http://www.computerhistory.org/revolution/analog-computers/3/156
Of de K2. Hier een mooie verhaal over Philbrick en ook wat over Widlar (met zijn schaap) Ik heb trouwens een paar LM10 metal cans. Eigenlijk eens iets leuk klassieks mee maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha, ik wilde net al een foto van zo'n buizenopamp posten maar jullie zijn me voor :)

In plaats daar van een eigen post, ons EPO-3 project. We hebben er een half jaar over gedaan voor de opleiding Electrical Engineering op de TU delft. De bedoeling was om het behulp van FPGA's (Altera DE2 board) en VHDL een ASIC te ontwerpen. Deze wordt over ongeveer een kwartaal ook op een chip gebakken door Dimes, een Chip-lab in de laagbouw van EWI.

Wij hebben ervoor gekozen om het spel Duck Hunt na te maken. De resolutie is betrekkelijk lager dan het origineel, maar wij hebben minder tijd en middelen gehad. De grauwe bewegende strepen in het scherm komt door de combinatie CRT/telefooncamera, in het echt zie je daar niets van. Het snelle verschijnen van de witte vlakken merk je ook bijna niet. Dat gaat trouwens al helemaal mis in het filmpje, in et echt gaat het scherm game->zwart->vlak1->vlak2->game.

hier is een Youtube filmpje van alle groepen (wij zijn groep 10). En dit filmpje is een groter filmpje van ons spel. Graag niet op de muziek en opmaak letten, een van onze teamgenoten heeft zich zijn fantasie gebotvierd in een videobewerkingsprogramma... ;) Ook in de stijl van het verslag, voor hen die het interesseren.

Een foto van tijdens het spelen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fpga_testing.jpg

En een foto die toevallig zo uit kwam, de FSM zit hier in de staat waarin hij uitleest of je de eend geraakt hebt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/trigger_screen.jpg

Het project was erg leuk, ik heb er echt van genoten. Leuk team, leuke opdracht, prachtig resultaat wat mij betreft:)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Haha! Groep2: DCF klok met big ben heb ik in (ongeveer) 1994 als begeleider van een groep gedaan... Dimes had beloofd: "Als je een werkende chip maakt, mogen jullie hem houden". Achteraf bleek dat ze dan achter je rug mompelden: "gniffel, er is nog nooit een werkende chip gemaakt, dus dat hoeven we niet na te komen". Mijn groepje had toen de eerste werkende chip gemaakt..... En dan blijkt dat Dimes ineens wil demonstreren dat ze werkende chips kunnen maken.....

Toen hadden we 1.6 µm design rules voor het chipontwerp. Wat kunnen ze nu?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toen ik een paar jaar terug dit practicum deed gebruikten we zo uit mijn hoofd of steeds een 1,6µM sea of gates. Daar kwamen toen wel werkende chips uit.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Heel chic projectje! Op de schoolbanken ook nog met FPGA's & VHDL bezig geweest.
Een GPU erin steken & dan via een softcore processor C-code draaien om iets op het scherm te toveren.
M'n eindwerk was ook met VHDL.
Maar ik ben jammergenoeg alles vergeten over VHDL. Slecht geheugen, vermoed ik. Of zijn er nog mensen? :p

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Lang aanslepend projectje deze avond eindelijk afgerond :)

Is een mini UPS voor mijn raspberry pi / data server. Als de stroom weg valt draait de raspberry pi en zijn harde schijven verder op een 12V lood accu (is dus het doel van een ups :) )

Er zit een usb-serieel interface op het bordje. De raspberry kan zo via USB een reeks AT commando's sturen om gegevens te versturen of op te vragen. Er zitten twee 2.5 inch harde schijven in het systeem die afzonderlijk ingeschakeld kunnen worden. In normaal bedrijf is er slechts 1 schijf ingeschakeld. Om 2 uur 's nachts zal de pi zijn tweede schijf inschakelen en alle verschillen tussen de schijven bijwerken op de tweede schijf (back-up nemen). Door deze opstelling is 1 schijf meestal uit, zo blijft de server toch wat energie zuiniger en slijt er slechts 1 schijf aan een snel tempo. (op het opstarten van de schijf na dan).

Hardware overzicht:
- 5V geschakelde voeding
- USB interface (ft232RL)
- 4*16 karakter lcd scherm
- 16f88 µC
- Accu lader (gecontroleerd door de µC)
- 2x mosfet om harde schijf te schakelen

http://joris8en.be/co/2013-12-11%2019.53.12.jpg

http://joris8en.be/co/2013-12-11%2019.53.46.jpg

http://joris8en.be/co/2014-01-20%2020.37.24.jpg

Opstelling filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=f2k8uQRbI2I&list=UUF_HX1YvsXWc_tvSeX1FS…

Backup programma draait op de raspberry

Ojeke

Henry S.

Moderator

@TechnoTurk & ojeke: Maak echte thumbnails (1 of 3MB met een resize-tag blijft 1 of 3MB) of verklein je foto's tot een acceptabel formaat. Zie hier.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

bedankt voor het wakker maken henry S. :)

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Op 18 januari 2014 14:22:28 schreef Tizzle020:
...Alleen begrijp ik in deze schematic niet helemaal wat een ground channel is... Tenzij dat letterlijk de aarde van de jack zou zijn waar die op aangesloten moet worden, maar in dat geval zou mij niet duidelijk zijn waarom er zo'n schakeling achtermoet....

Hier wordt je een virtuele ground aangeboden die los staat van de echte ground. Vreemde (externe) apparatuur kan je aan OG knopen zonder dat deze apparatuur de ground van je headphoneamplifier verziekt. Heb je meerdere toestellen nodig, dan kan je meerdere OG's maken. Deze toestellen beïnvloeden elkaar niet via de ground van de headphoneamplifier.

Mijn Lumitron projectje, vervolg van mijn post van 3 jan 2014.
Een Lumitron is een soort Numitron maar dan met Leds. Elke module is met 6 pennen aan te sluiten, +5V, GND, serial data in, clock in, serial data out, clock out. Ze zijn in serie te zetten door de clock en data out aan de in van de volgende module te verbinden.
De printjes zijn geleverd en ik heb er 8 gemaakt. Om een idee te geven hoe het werkt heb ik een filmpje gemaakt :
http://youtu.be/T216Abh8QxA

De kleur is wat flets op het filpje, dat ligt aan de camera, in het echt zijn ze mooi egaal rood.

[Bericht gewijzigd door Rolo op donderdag 23 januari 2014 20:49:06 (29%)

Dit topic is gesloten