Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
We ondervinden de laatste tijd regelmatig storing op een aantal kanalen van Delta Kabel.
De klantenservice (zowel telefonisch als via de mail) beperkt zich tot het advies "de kabels nog eens goed na te kijken", m.a.w. men tracht klanten met een kluitje in het riet te sturen.
Ook op radio kanalen ondervind ik een vorm van interferentie(?) storing, een soort krekel geluid. Zeer storind bij zachte muziekpassages)
Mijn idee is dat er òf een andere abonnee iets de kabel in pompt, òf dat er overspraak is in een of ander verdeelpunt.
Hier wat foto's:
Foto's zijn klikbaarWat denken jullie er van wat de oorzaak kan zijn?
Is dit de good-old analoge TV? Zo ja, op welke kanalen komt het dan voor?
Heb je al een ander toestel geprobeerd op dezelfde aansluiting?
En een toestel op een ander aansluitpunt, of nog liever direct op het punt waar de kabel binnenkomt?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het lijkt mij interferentie met een andere zender.
Vergelijk de kanalen waar de storing zich voordoet eens met de kanalen van Digitenne- of lokale omroepzenders in de buurt.
http://radio-tv-nederland.nl/index.html
Als die kanalen overeenkomen is het de vraag op welk punt de instraling plaatsvindt. De eerste stap is dan een tv aansluiten met een korte kabel op het abonneeovernamepunt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De beste oplossing de televiZION het raam uit kieperen 
Maar zonder gein, de TS is niet duidelijk of het analoge of digitale kabel betreft. wat ik hieruit opmaak is dat het analoge tv betreft.
Allereerst: Het is aan te raden om ff bij de buren te informeren of hun er ook last van hebben 
Om uit te sluiten of juist niet dat de storing veroorzaakt wordt door de binnenhuis bekabeling is het aan te raden de tv ff met een korte kabel direct aan te sluiten op het AOP.
Neem om te testen een goede kwaliteit kabel, dat mag een zelf gemaakte kabel zijn of een kabel met aangegoten connectors, zolang de kabel maar kwalitatief goed genoeg is, met een dun gamma draadje ben je al verkeerd bezig
.
Heb je dan nog steeds die storingen, dan zit het verderop in het kabelnetwerk en is het kabelbedrijf hier verantwoordelijk voor en dienen het dus ook op te lossen.
Maar als je dan geen last van storingen heb, dan zit het probleem binnenshuis en draag je zelf de verantwoordelijkheid en zul je de storing zelf zien op te lossen.
Het is zeer belangrijk bij kabeltelevisie of het nou analoog is of digitaal dat je een goede kwaliteit coaxkabel gebruikt zoals bijvoorbeeld de Hirchmann Koka 799, ook de kwaliteit van de connectoren en een eventuele splitter(eigenlijk bij voorkeur helemaal geen splitters gebruiken
) is van groot belang.
Nu weet ik niet of er ook sprake is van een signaalversterker, maar ook hieraan gelden specifieke eisen.
Als ik zo naar de screenshots vermoed ik sterk ik dat er sprake is van analoge kabel en het feit dat ook de radio stoort doet mij denken dat er sprake is van een storing bij het kabelbedrijf. Op de storing na is het signaal wel voldoende sterk lijkt het.
Persoonlijk denk ik dat je digitenne als storende factor wel kunt uitsluiten
volgens de TS stoort de FM radio ook en naar mijn weten in zendt digitenne niet uit op de FM band. Lijkt een storing bij het kabelbedrijf. Dat kan in het kastje op de hoek van de straat zijn, maar ook verderop in het netwerk... maar dat moet dus het kabelbedrijf in dat geval oplossen, maar is het wel de zaak om ze aan het werk te krijgen en dat zal niet meevallen met de geweldige topservice in deze tijden
.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sorry, ik had wat haast, want ik moest weg. Ik was daarom er vergeten bij te schrijven dat het hier om een nieue LCD TV gaat, die aan een analoge kabel hangt. Aanvankelijk hadden we een prima beeeld en dat is op de meeste zenderes nog zo. Na verloop van tijd begonnen, met name de commerciële zenders het getoonde beeld te laten zien, dus belde ik eerst de kabelaar, die onmiddelijk pareerde dat mijn bekabeling wel niet geod zou zijn. Op mijn antwoord dat ik dat zou geloven als het op alle zenders zo zou zijn, wed gewoon genegeerd evenals het feit dat ik vertelde dat ik interferentieachtige geluiden hoorde op sommige radiokanalen, met name die waarop klassieke muziek wordt uitgezonden. VRT-Klara 99,0MHz), BBC-radio3 (103,5MHz) en WDR3 (102,6MHz). Classic FM (98,7 MHz), Radio4 (89,8MHz) en alle andere Nederlandse zenders geven geen problemen.
Klagen via e-mail resulteert in een verwijzing naar de telefoon, dus is de kring rond 
Bekabeling is dubbelafgeschermde 73Ω ruisarme kabel van Amphenol. OK 73Ω is een kleine misaanpassing, maar lijkt me niet erg en zal zeker de getoonde patronen niet veroorzaken.
Helaas kan ik mijn TV niet in de meterkast plaatsen (die is te klein 
Wel toevallig dat de door mij geopperde interferentie al meermalen in de antwoorden is genoemd
.
Nog als laatste opmerking: Sinds ik de storing heb gemeld, heb ik gehoord dat er diverse malen aan het kabelnetwerk is gewerkt. Ook heb de storing ook niet meer gezien. dat laatste zegt niets, want ik kijk niet zoveel: Het nieuwsblok van 19:00-20:30 uur en, de series van Redmond o'Henlon zijn zowat het enige wat ik bekijk. Zappen haat ik, ik heb wel wat beters te doen, dus ik controlleer de kanalen niet vaak. Het is dus goed mogelijk dat er hier en daar nog wat scheef zit.
OK 73Ω is een kleine misaanpassing, maar lijkt me niet erg en zal zeker de getoonde patronen niet veroorzaken.
Impedantie (aanpassing) en afscherming zijn aparte dingen. Al was de kabel 20 ohm, dan nog kan de afscherming wel in orde zijn. 
Een lekke kabel geeft juist op sommige zenders storing en op andere niet.
Misschien dat een lijstje van frequenties die gestoord zijn nog iets zou opleveren?
Op 24 januari 2014 19:45:41 schreef CB-Interactive:
De beste oplossing de televiZION het raam uit kieperen
eh.. de storing is een protocollaire samenzwering?
Tja, wat dat grapje betreft: er worden naar mijn mening nou eenmaal heel veel programma's zonder inhoud van betekenis uitgezonden waar je nogal gehersenspoeld van wordt op den duur. Heel veel netten en er is nog steeds niks op dat ding
.
Anderzijds, wanneer het probleem eerst niet speelde verwacht ik niet dat het aan de binnen bekabeling.
De TS zei: "Ook heb de storing ook niet meer gezien. ".
Als het probleem niet meer voorkomt zou het idd een storing kunnen zijn geweest die inmiddels is opgelost.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Dat zijn soms heel vreemde storingen die soms moeilijk soms niet op te sporen zijn. Voorbeeld, mijn TV gaf storing in beeld wat er uit zag als I2C informatie. Begonnen om div. mogelijkheden uit te sluiten door modem er tussenuit, DVD afgekoppeld, Videorecorder idem, digitale decoder, dit alles gaf geen resultaat. Toestel alleen direct op het AOP aangesloten, geen resultaat. In het toestel de tuner gewisseld, alle kaarten waar I2C op voorkwam gewisseld en resultaat nul komma niks! Ik had precies het beeld op mijn scherm wat normaal op de scope te zien was. Dan maar een ander toestel aangeschaft, Sony model hernia! Aangesloten aangezet en storing weg? Vergeet het maar precies hetzelfde! Het enige wat overbleef was de aansluiting direct op het AOP. Die kabel, normale coax, vervangen door een kabel met ferriet afscherming en de storing was weg! Dat oude kabeltje heb ik nu nog aan de TV in mijn werkkamer en daar geeft het geen problemen, dus RA RA wat is dat!
Groetjes Hans.
Tidak Ada
Fedrritafschermin? Of bedoel je soms grafiet afscherming, zoals bij die ruisarme Amphenol kabel, die ik gebruik?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
om sommige kabel zit een ferriet ring tegen hf storing. dit zie je ook bij vga en hdmi en dergelijke kabels. een aop wat niet galvanisch gescheiden is kan ook rare problemen geven. ook al zit er geen randaarde apparatuur via via aan de cai gekoppeld. er komt toch een spanning tussen de huisaarding en caimantel te staan wat rare storingen kan geven.
Bovendien als je een versterker gebruikt met een geïntegreerde multitrap, vergeet dan niet op de niet gebruikte uitgangen een afsluitweerstand te plaatsen.
Speculeren wat er in een keten allemaal mis kan zijn zonder eerst uit te sluiten in welk stuk het probleem ontstaat, aannemen dat wanneer een kabel eerst goed was hij nog steeds wel goed zal zijn, geen kruisvergelijkingen doen....
Volgens mij zijn dat niet de ingrediënten voor een slagvaardige aanpak.
Dáárom zijn er nou vakzaken, dan kan je bij dit soort problemen terugvallen op expertise die zaken van het kaliber Media Markt niet voorhanden heeft.
Daarom moest je in vroeger jaren voor de vestigingswet het diploma "Radio- en Televisietechnisch Installateur" halen. Tegenwoordig is dat niet meer nodig.
Dit is het resultaat.
De TS zei: "Ook heb de storing ook niet meer gezien.", als de TS de moeite ff neemt om ff te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet...gewoon ff, ook al is dat vervelend ff zappen. Als het probleem zich niet meer voordoet was het daadwerkelijk een storing.
Ook had de TS het misschien aan zijn buren kunnen vragen of hun het probleem ook hebben.
@Sonytech, heb ik een vraag.
Hoe lang zou een coax kabel mee kunnen?
Nu heb ik hier het (ster)netwerk sinds een jaar of 5 liggen en werkt nagenoeg probleemloos(analoog is hier net zo storingsvrij als SD digitaal beeld), alle coax kabels liggen in principe vast, ze bewegen dus niet. Hoe lang duurt het voordat de kabel uit zichzelf in kwaliteit dusdanig achteruit gaat dat deze niet meer te gebruiken is?
En nog wat:
Waar vindt je nog een vakzaak in deze moderne tijd?
Tidak Ada
Maar we zijn het toch wel eens, dat interferentie het meest logische is...
Achter het aansluitpunt zit een splitter, die het kabel signaal splitst in een TV-signaal, een radiosignaal en een aansluiting voor de kabelmodem. Allemaal door de kabelexploitant geleverd en geplaatst.
Het TV signaal gaat direct van deze splitter naar de TV, via die ruisarme coax. Dus waar zit het probleem?
Kabelmoden aan/uit maakt geen verschil.
Je kunt dingen ook té professioneel willen zien 
Electriciëns vonden vroeger ook dat je "gestudeerd" moest hebben om een stekker aan een verlengsnoer te kunnen zetten ... (mensen met twee linkerhanden en een IQ van 70 buiten beschouwing gehouden)
Als 11-jarige hadden wij zo'n eletriciën in huis om ons nieuwe huis van wat moderenere bedrading te voorzien. De man wachtte vaak tot ik uit school kwam om de problemen op te lossen... 
@evdwele, hieronder:
Mijn coax ligt op de aansluitstukken na, allemaal in 5/8"PVC buis tussen de plafonds of in de muur 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@CB-Interactive:
Mijn ervaring met coaxkabels strekt zich uit over een jaar of 45.
Ik heb nog niet gezien dat een coaxkabel die binnenshuis ligt een uiterste houdbaarheidsdatum heeft 
Mechanische invloeden, zoals schuren of knikken, beschadigen een kabel. Zonlicht (ultra violet), temperatuurswisselingen (zomer, winter) en regen hebben wél een negatieve invloed op de kwaliteit.
Maar een kabel die binnen in een kabelgoot ligt of met kabelclips op de muur is gespijkerd heeft daar totaal geen last van.
Welke connectors zitten er op die 'ruisarme kabel'?
Dit zijn goede connectors:
Of deze Hirchmann samen afgebeeld met een prutstype:
Heb je van die dingen waar een kruis doorheen staat of een soortgelijk krakkemikkig prutgeval, dan zou ik deze eerst maar eens veranderen.
Tidak Ada
Ik gebruik Bulgin connectors.
De kabel zelf heeft overigens een litzekern en is dus behoorljk bewegingsbestendig.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (61%)]
evdweele
Overleden
Op 24 januari 2014 23:56:24 schreef Tidak Ada:
Maar we zijn het toch wel eens, dat interferentie het meest logische is...Dus waar zit het probleem?
Dat weet je pas als je alles wat je zelf kunt doen hebt uitgeprobeerd.
De bestaande bekabeling "heeft het altijd goed gedaan" geeft geen zekerheid voor het huidige moment. Er kan altijd iets zijn gebeurd dat de goede werking verstoord.
Ik kwam tijdens mijn vroegere werk regelmatig kabels tegen die door de ratten of muizen waren opengeknaagd. In een woonhuis zal dat niet snel gebeuren, maar een stevige ruk aan een kabel of er hard tegenaan stoten met de stofzuiger kan voldoende zijn om de kabel te beschadigen.
Vandaar mijn advies - en dat van anderen - om de tv direct via een goede korte kabel aan te sluiten op het AOP.
Dat de tv niet in de gangkast past is een kulargument.
Als de storing dan ook aanwezig is, eens informeren bij de buren.
Dat sluit nog niet uit dat zij de storing niet hebben, want dat kan afhankelijk zijn van de gevoeligheid voor die storing van de individuele tv en radio.
Zonder zaken uit te sluiten kom je er nooit achter.
Achter het aansluitpunt zit een splitter, die het kabel signaal splitst in een TV-signaal, een radiosignaal en een aansluiting voor de kabelmodem. Allemaal door de kabelexploitant geleverd en geplaatst.
Tja, daar ga je al... 
Een jaar of 10 geleden bestelde ik bij Casema (nu Ziggo) internet via de CAI.
Een monteur kwam het AOP vervangen door een splitter met tv, radio en internet. Ik testte het internet terwijl de monteur erbij stond. Nadat ik de internetaansluiting goed had bevonden vertrok hij.
's Avonds zette ik de tv aan... Helemaal geen ontvangst.
Omdat het vrijdagavond was en ik geen zin had om nog dagenlang zonder tv en radio te zitten heb ik het AOP zelf opengemaakt.
Had die klojo van een monteur de afschermmantel van de groene coaxkabel helemaal weggeknipt en alleen de kern in het AOP vastgeschroefd ! 
Mijn vertrouwen in kabelboeren en hun personeel was direct tot ver onder nul gedaald.
Later kwamen er nog veel meer problemen met Casema en Ziggo, maar dan op administratief en helpdesk gebied.
Dat verhaal komt wel een volgende keer 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
afgezien van ouwe jaren 70 hark op dak coax en splitters met plastic kapjes die storing oppikt als een goedkope babyfoon. met de huidige cai signalen en instraling heb je niks meer aan die coax zonder de extra afscherming. in het buitengebied kan dat nog werken, maar in de stad hangt er zoveel draadloos spul dat coax enige kwaliteit moet hebben om de rommel buiten te houden.
litzekabel? is dat wel 75 ohm kabel? als het maar niet van die dunne kabel is met amper haren als afscherming..
heb je al eens een andere tv geprobeerd? je had het onlangs over dat je een goedkope tv had, heb ook al vaker van die blokker dingen gezien die van deze beeldstoring hadden, maar een merk toestel had er geen last van op dezelfde kabel..
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
Op 25 januari 2014 00:11:48 schreef Tidak Ada:
Ik gebruik Bulgin connectors.De kabel zelf heeft overigens een litzekern en is dus behoorljk bewegingsbestendig.
Het merk Bulgin ken ik alleen van waterdichte stopcontacten enzo.
Qua coax connectoren kon ik dat merk nog niet en kan er zo niks over zeggen.
Heb je daar misschien een foto van?
Op 25 januari 2014 00:16:23 schreef testman:
afgezien van ouwe jaren 70 hark op dak coax en splitters met plastic kapjes die storing oppikt als een goedkope babyfoon. met de huidige cai signalen en instraling heb je niks meer aan die coax zonder de extra afscherming. in het buitengebied kan dat nog werken, maar in de stad hangt er zoveel draadloos spul dat coax enige kwaliteit moet hebben om de rommel buiten te houden.litzekabel? is dat wel 75 ohm kabel? als het maar niet van die dunne kabel is met amper haren als afscherming..
heb je al eens een andere tv geprobeerd? je had het onlangs over dat je een goedkope tv had, heb ook al vaker van die blokker dingen gezien die van deze beeldstoring hadden, maar een merk toestel had er geen last van op dezelfde kabel..
TS schreef: "Bekabeling is dubbelafgeschermde 73Ω ruisarme kabel van Amphenol. OK 73Ω is een kleine misaanpassing, maar lijkt me niet erg en zal zeker de getoonde patronen niet veroorzaken."
73Ω dus en dat zou in principe 75Ω moeten zijn.
Tidak Ada
@CBinteractive:
73 ± 3%
Als de installatie, inclusief splitter (kan niet anders met internet) altijd goed heeft gewerkt en de TV ook, lijkt het mij toch wel erg voor de hand liggend, dat het NIET aan de bekabeling ligt (er wonen hier geen marters
). Ik blijf er daarom bij dat de meest logische oplossing is dat het ergens buitenshuis ligt, ergo op het terrein van de kabelaar. Dat kán natuurlijk een andere abonnee zijn die iets stoms heeft gedaan, waardoor er een signaal de kabel ingeperst wordt, maar meer voor de hand liggend is iets ergens in een (hoofd)verdeelkast.
Ook het feit dat de storing nu weg is (nadat werkzaamheden aan het net aangekondigd zijn) en hij ook nooit continue is geweest pleit voor een oorzaak buiten.
De splitter is er een van goede kwaliteit.
Bulgin is een gerenomeeerde Engelse fabrikant van connectors. Zeer bekend en gewild in de jaren 50 en 60
De coax connectors zijn gedraaid en hebben een soldeer (middenader) en knel aansluiting met een wartel voor de mantel.
evdweele
Overleden
Als de installatie, inclusief splitter (kan niet anders met internet) altijd goed heeft gewerkt en de TV ook, lijkt het mij toch wel erg voor de hand liggend, dat het NIET aan de bekabeling ligt
Daar zou ik zelfs geen weddenschap voor 1 pilsje voor durven afsluiten.
Je kunt pas iets uitsluiten als je het ook hebt onderzocht.
Op 24 januari 2014 23:56:24 schreef Tidak Ada:
Je kunt dingen ook té professioneel willen zien
Je moet dingen net zo professioneel zien als nodig is om het probleem op te lossen.
Tenzij het juist of ook je hobby is om oeverloos heen-en-weer te discussiëren. Dan is het fijn om er pas na 137 postings achter te komen dat de oplossing al in post 5 genoemd werd. Het zou dan toch wel heel vervelend zijn als je dat meteen al had ontdekt....
Enne: er zijn wel meer mensen die vinden dat ik het af en toe "te ver" en "te moeilijk" zoek. Tot ze na lang aanklooien (met of zonder hulp van anderen) nog steeds geen resultaat bereikt hebben en dan tóch weer bij me aankloppen. En dan na afloop van het gebeuren ook nog durven zeggen dat ze eigenlijk ook al vanaf het begin het vermoeden hadden dat de oorzaak datgene was dat ik net gevonden had.
-EDIT-
Oei, vergeten een smiley erbij te zetten. Nog maar gauw even doen, dan kan ik later altijd zeggen dat ik het met een knipoog bedoelde. Terwijl ik eigenlijk reageerde omdat ik de opmerking niet zo leuk vond.
Komt 'ie: