Op 11 maart 2014 11:48:50 schreef maartenbakker:
Daarvoor hoef je hem toch alleen maar uit te kunnen lezen?
Nee, want hoe weet je of de uitgelezen data inderdaad de werkelijke code is, en niet de uitvoer van een extra stukje code dat dient om de werkelijke code te verbergen? (nu ga ik even uit van uitlezen via een UART oid)
Als je physiek bij het flash-chipje kan word het wat anders, maar ga dan maar eens schrijfbeveiliging regelen.
Het enige alternatief is dan mask/OTP-prom, voorzover dat nog te koop is...
Uiteraard is het dan ook niet meer mogelijk om te updaten.
Daarmee kan je een domme meter voor ruwweg 1/3 controleren (want je test geen capacitieve en inductieve lasten), maar een slimme voor nog geen procent. Je kan immers nooit alle omstandigheden nagaan die de meter zou kunnen onderscheiden. Software testen is verdraaid lastig omdat je wel eerst alle potentieele grensgevallen in je testcases moet opnemen.
In principe heb je gelijk, een aanvaller kan zelfs je slimme meter herprogrammeren dat hij bij alle belastingen > 500W wel correct meet. (en alleen fout meet bij 100-500W). Of alleen fout meet tussen 02h00 en 06h00..
In de praktijk gaat die paar procent gebruikers die met Toon en dergelijke hun energieverbruik bestuderen ervoor zorgen dat dat soort ongebruikelijke patronen gelijk opvalt.
In een zogenaamde vrije markt is het helemaal niet zo lucratief om openlijk prijsverhogingen door te voeren.
Er is geen vrije markt voor netbeheerders. Tenminste, niet als je qua verbruik in de categorie valt waarbij je nu uberhaupt nog een ferrarismeter kunt hebben.
Als energiebedrijven inderdaad de kant van banken opgaan, berg je dan maar.
Nogmaals, welk energiebedrijf hangt slimme meters op?
[Bericht gewijzigd door blurp op (13%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gevolg is wel dat je slimmere sturing in je netwerk moet hebben (Als het waait en er goedkope windstroom is wil ik mijn boiler tot 80 graden opwarmen. Anders maar tot 60 graden. Als de zon schijnt wil ik mijn auto op mijn werk overdag opladen. Anders doe ik dat thuis 's nachts.)
Precies, en dat zijn smart appliances waarvoor je in principe geen slimme meter nodig hebt. Dat zou met het bestaande dag/nacht signaal namelijk ook kunnen. Immers waar die goedkope stroom vandaan komt (wind / zon / nachttarief) hoeft jouw verbruiker (auto, vriezer, boiler, wasmachine) niet te weten. Alleen het signaal is voldoende.
Van de week na een discussie aan de bar eens wat globaal gerekend.
Dieselgenerator in de schuur op slalolie moet goedkoper kunnen zijn dan stroom van de leverancier....heb je de hele leveracier niet meer nodig.
joopv
Golden Member
Uitgerekend op de rand van een bierviltje? In een klein cafe, aan de haven?
Waar de wereldproblemen tussen 2 glazen bier voor altijd opgelost zijn?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In principe heb je gelijk, een aanvaller kan zelfs je slimme meter herprogrammeren dat hij bij alle belastingen > 500W wel correct meet. (en alleen fout meet bij 100-500W). Of alleen fout meet tussen 02h00 en 06h00..
In de praktijk gaat die paar procent gebruikers die met Toon en dergelijke hun energieverbruik bestuderen ervoor zorgen dat dat soort ongebruikelijke patronen gelijk opvalt.
Nou denk ik opzich ook niet dat het grootste probleem van slimme meters in de calibratie zal zitten. Indien de software redelijk foutloos is kan je vast wel met 3 tests volstaan en ben ik het wat dat betreft dus met je eens, maar niet wat het controleren van de rest van de software betreft waar onbekende problemen in kunnen zitten die niet direct met de meting te maken hebben.
Maargoed, zoals gezegd vind ik dat je met de scheiding tussen netbeheerders en energiebedrijven wel een punt hebt; dat maakt het moeilijker om opzetjes te maken waar de energiebedrijven beter van worden. Blijft dat je een heleboel ingewikkelde systemen aan het invoeren bent die niet zo heel erg nodig zijn. De afweging tussen betrouwbaarheid en nut is dus valide en dient steeds gemaakt te blijven worden.
Wat betreft die scheiding tussen netbeheerders en energiebedrijven:
Die is niet wezenlijk anders dan de scheiding tussen wegbeheerders (landelijke en lokale overheden) en de leveranciers van vervoermiddellen: Ford, Volvo, Batavus etc.
Een elektriciteitsnetwerk is een (tegenwoordig) onmisbaar stuk infrastructuur, net als een wegennet. Bovendien is het onnodig kostbaar om er twee aan te leggen. Dus moet je dat niet door de markt laten doen, maar door de overheid. (ja, nationaliseer de netbeheerders maar. Of hou een viertal regionale beheerders over zodat je ze onderling kunt benchmarken qua kosten en efficiency)
Maar productie en zeker het afrekenen van individuele gebruikers is iets wat je prima door de markt kunt laten doen. Laat mensen kiezen tussen atoomstroom en groene stroom, net zoals ze kunnen kiezen tussen Ford en Volvo.
Maar laat de overheid voor de infrastructuur zorgen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met dat laatste absoluut eens. De overheid heeft de afgelopen jaren diverse kerntaken verkwanseld en bemoeit zich daarvoor in de plaats met dingen waar we ze nooit voor aangesteld hebben.
Progger
GMT+1
Joop, ik ben geen privacy fanaat.
maar ik ben wel tegen bedrijven die info verkopen / kwijtraken / slecht beveiligen.
gisteren was in het nieuws dat de ING aankoopgedrag wil verkopen. Net zoals een energiebedrijf verwacht ik dat een bank die gegevens privé houd. het is geen gratis emaildienst ofzo, je betaalt toch voor service!
waarom zouden ze dan een slaatje slaan en jou doorverkopen? wie is er nou de klant...
(natuurlijk proberen ze het, maar ik vind dat je dan een duidelijk signaal af moet geven...)
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Ik zie de invoering van deze meter alleen maar een manier om de klant te pushen om allerlei extra producten en diensten te verkopen onder het mom van energiebewustzijn en 'beter voor het milieu' met hele vriendelijke sprekende reclamestemmen of poppetjes die je de indruk geven dat als je dat niet doet je eigenlijk dom bent en niet slim met energie omgaat. We gaan ons verstikken.... nu nog draadloos gas en water, oh nee..
maartenbakker
Golden Member
Draadloos gas en water is geen enkel probleem, alleen er is een kansje dat je verzuipt, stikt of in een explosie omkomt...
Mijn aardgas komt niet via een draad binnen hoor 
Draadloze elektriciteit kan ook prima, ook over lange afstanden: Het standaard kristalradiotje zonder batterij is er een voorbeeld van.
Maar om dat op te schalen naar 3x25A; dat geeft wellicht wat nadelige bijeffecten 
EricP
mét CE
op zich vind ik de slimme meter niet zo erg, waar ik me zorgen om maak is de beveiliging.
Daar is op zich wel over nagedacht, maar ja, er moeten veel mensen bij kunnen dus is het lek.
als ze straks steeds vaker gaan meten, weten ze wanneer je op vakantie bent. Eneco mag dat best weten, maar wat als die gegevens op straat komen?
Eneco gaat dat ook geen r**t aan.
als die meter over GPRS werkt, kan ik me voorstellen dat jij zelf een GSM bassistation kan opzetten. die dingen kun je tegenwoordig kant en klaar kopen, en als die niet via een sterke VPN uploaden, gaat jouw meterdata dus gewoon over die ethernetkabel naar buiten.
Daar lijkt wel over nagedacht te zijn. Maar dan nog... ergens staat een grote database met alle keys. Is het algoritme niet ergens 'stuk', dan is die database het gegarandeerd wel (met zoveel gebruikers).
Dieselgenerator in de schuur op slalolie moet goedkoper kunnen zijn dan stroom van de leverancier....heb je de hele leveracier niet meer nodig.
Je komt een eind in de buurt. Je gaat nat op onderhoud en 'cost of ownership' van die generator. Maar als die spionage meters inderdaad door de strot gedrukt worden, dan is die keus natuurlijk erg makkelijk - dat beetje comfort verlies en de wat hogere kosten neem ik graag voor lief in ruil voor privacy en ofafhankelijkheid.
Ze kunnen je niet dwingen, dat is een uitspraak van de 1e kamer. Zonder deze regel was het hele plan van de baan geweest. Verder is dit al oud nieuws...
Het kan gekker, spaarpunten bij de NUON... je verdient er niks mee, uiteindelijk kost je het alleen maar meer geld.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de slimme meters die hier worden geplaatst werken met een eigen glasvezel naar de isp toe. de hoeveelheid uitlezingen kan ik dus zelf wel bepalen, door de stekker er uit te trekken 364 dagen per jaar 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 11 maart 2014 20:28:54 schreef EricP:
...Eneco gaat dat ook geen r**t aan.[...]
Op zich wel mee eens, maar realiseer je je dat er nu al tig bedrijven zijn die al kunnen weten wanneer je op vakantie bent? -> internetprovider, bank, reisburo, CO leden, ...
Niks geen nieuws onder de zon.
EricP
mét CE
Op zich wel mee eens, maar realiseer je je dat er nu al tig bedrijven zijn die al kunnen weten wanneer je op vakantie bent?
Ik ben het maar voor een heel klein deel met je eens.
internetprovider
Ik denk dat dat wel mee valt. Ik ben niet de enige die de aansluiting gebruikt. Alleen als er gedetailleerd gekeken gaat worden vanaf waar (en hoe vaak) er access op de mailbox (niet bij diezelfde provider) gepleegd wordt, er iets uit te halen is. De telefoonprovider zou misschien kunnen merken dat de telefoon zo nu en dan aan staat op een andere plaats.
bank
Hoe dan? Misschien dat ik ergens anders een keer tank. Voor de rest alles steevast cash. De afgelopen 15-20 jaar...
reisburo
Oh ja, zoiets bestaat ook niet. Voor mij niet van toepassing
CO leden
Da's geen bedrijf. En vakantie of niet maar voor de activiteit niet zoveel uit. Veel werken of wat rustiger, 'op locatie' werken of niet maakt veel meer uit.
Niks geen nieuws onder de zon.
Nou ja, voor mij dus wel. Tot op heden is de enige die concreet wat kan de telefoon-ISP en met een beetje moeite de ISP / mailbox SP... That's it.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 11 maart 2014 21:00:07 schreef EricP:
Ik ben niet de enige die de aansluiting gebruikt.
Ik weet natuurlijk niet in wat voor huishouden je woont, maar voor het gros geldt toch echt dat het internet verkeer van/naar jouw aansluiting idle is als je niet thuis bent. Daar zit vast een mooie dip in de vakantie.
De telefoonprovider zou misschien kunnen merken
De provider weet exact op welke paal je zit. Als dat in de zomer ineens in Italie is...1+1=2.
Hoe dan? Misschien dat ik ergens anders een keer tank.
De bank weet precies waar je geld pint. Zelfde verhaal.
Oh ja, zoiets bestaat ook niet.
Bestaat wel. Reisburo moet je natuurlijk ruim zien. Daar waar je je vakantie boekt. Doet niet iedereen, maar de essentie snap je wel toch?
Da's geen bedrijf.
Autist! Bedrijven, instanties, clubs, whatever. Partijen kunnen zien dat je weg bent. Overigens zijn de genoemde methodes nogal omslachtig. Een inbreker doet niet zo moeilijk. Belt gewoon aan of rijdt een paar keer door de straat.
PS, voor EricP geldt dit alles niet. Gaat het topic ook niet over. Punt is dat de slimme meter niks nieuws is als het over privacy gaat.
EricP
mét CE
Ik weet natuurlijk niet in wat voor huishouden je woont, maar voor het gros geldt toch echt dat het internet verkeer van/naar jouw aansluiting idle is als je niet thuis bent. Daar zit vast een mooie dip in de vakantie.
De halve buurt zit op dezelfde aansluiting. Dus die afwezigheids-dip van mij valt wel mee.
De provider weet exact op welke paal je zit. Als dat in de zomer ineens in Italie is...1+1=2.
Dan moet die telefoon dus wel aan staan. Iets waar ik op vakantie eigenlijk nog minder noodzaak voor zie dan thuis...
De bank weet precies waar je geld pint. Zelfde verhaal.
Yep. Dus doe ik dat steevast bij dezelfde automaat. En in voldoende hoeveelheden. Nog nooit in het buitenland gepinned. Een van de weinig voordelen van de pleuro
Bestaat wel. Reisburo moet je natuurlijk ruim zien. Daar waar je je vakantie boekt. Doet niet iedereen, maar de essentie snap je wel toch?
Ja hoor. Zoals gezegd: niet van toepassing voor mij. Vakantie boeken? Huh? Ik zie meestal wel waar ik uit kom. Het dagelijkse leven is noodgedwongen al geplanned genoeg. En ik maar denken dat vakantie nou juist is om niet 'geplanned' wat te moeten.
Autist! Bedrijven, instanties, clubs, whatever. Partijen kunnen zien dat je weg bent.
Hoe dan?? Alsof ik elke dag met iedereen contact heb... Die opmerking slaat dus nergens op.
PS, voor EricP geldt dit alles niet. Gaat het topic ook niet over. Punt is dat de slimme meter niks nieuws is als het over privacy gaat.
Er is dus wel wat nieuws. Namelijk dat jouw en mijn privacy weer een stukje meer op straat komt te liggen zonder dat het enig doel dient waar ik (of jij) wijzer van word(t). Nog afgezien van gezeur met 'foutje... stroom afgesloten... we moesten de buurman hebben...' Niet aan beginnen dus.
En wat betreft die inbreker... Daar ging het hele topic niet over. Het ging over de voor (en vooral enorme nadelen) van zo'n spionage-meter.
@joop hieronder:
Nou ja, ze weten wat je op dat moment ergens streamed. Of je er naar kijkt, is een ander verhaal
Maar je hebt een punt. Da's ook precies de reden waarom niemand hier in de buurt (ondanks de rete-snelle internetverbinding) dat doet.
Overigens denk ik dat ook als je je andriod-ding vertelt dat je het niet wilt, goochel nog steeds precies weet waar je zit. Als is het maar omdat ze met hun streetview autotjes ook alle wifi accesspoints die op dat moment actief waren 'per ongeluk' hebben meengenomen. En wat is er nou erg aan als goochel weet wat de ID van het accesspoint is waar je aan hangt? Toch?
joopv
Golden Member
Misschien nog wat interessante weetjes voor de privacy doemdenkers:
- Bij tv-over-adsl weten providers precies wanneer en naar welk station je kijkt. Daar is nooit ophef over geweest.
- Tenzij je het expliciet uitgezet hebt weet Google precies waar je android mobieltje zich bevindt. (kijk eens op https://maps.google.com/locationhistory/)
maartenbakker
Golden Member
@JoopV: Doemdenken valt wel mee, er zijn gewoon dingen die je zo min mogelijk moet willen. Kwestie van risico's afwegen en inperken.
Overigens heb ik geen TV-over-ADSL, en ook geen Android. Bewaar me. Dat zijn bovendien keuzes op een vrije markt waar de concurrentie redelijk gezond is, dus dan kies je heel ondubbelzinnig zelf wat je wel of niet toelaat.
Een slimme energiemeter lijkt voorlopig nog wel een keus te zijn maar gezien de veel massalere invoering dan van de eventuele privacyproblemen die jij aankaart, lijkt het me iets om je evenredig meer zorgen over te maken en dus zo nu en dan aan te kaarten als daar aanleiding toe is.
Op 11 maart 2014 21:15:04 schreef flipflop:
[...]
Autist! Bedrijven, instanties, clubs, whatever. Partijen kunnen zien dat je weg bent. Overigens zijn de genoemde methodes nogal omslachtig. Een inbreker doet niet zo moeilijk. Belt gewoon aan of rijdt een paar keer door de straat.
Aan CO deel je vrijwillig in de afgesloten ledensectie mee dat je op vakantie gaat (of nog mooier: bent geweest). Een van de definities van privacy is dat je zelf in enige mate in de hand hebt wie wat weet. CO is een community dus wat minder anoniem: oftewel je weet in enige mate wie ongeveer wat weet, en je kunt bovendien bepalen dat ze het achteraf weten, of helemaal niet.
Door een beetje uit te kijken verklein je per definitie risico's (ook nieuwe risico's zelfs zonder ze uitputtend te hoeven kennen), maar natuurlijk zal een traditionele inbreker ook gewoon aan kunnen bellen, dat dan weer wel.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 11 maart 2014 16:44:51 schreef maartenbakker:
Draadloos gas en water is geen enkel probleem, alleen er is een kansje dat je verzuipt, stikt of in een explosie omkomt...
Een leuke grap die we wel eens in de elektronicazaak maakten, als mensen, die al die 'vooruitgang' niet meer bij konden benen, aan de toonbank kwamen en als grap zeiden dat er vast ook wel een slimme gasmeter zou komen.
"jaha! Die communiceert via de gasleiding met de gasfabriek!' Zeiden wij dan. Je zag de klanten vervolgens twijfelen of we ze in de maling namen of niet...
Op 11 maart 2014 21:15:04 schreef flipflop:
Autist! Bedrijven, instanties, clubs, whatever. Partijen kunnen zien dat je weg bent. Overigens zijn de genoemde methodes nogal omslachtig. Een inbreker doet niet zo moeilijk.
Doe een beetje normaal tegen/over mensen die veelal een groot oog voor detail hebben, wil je? 
@ Divemaster_w (vorige pagina): Vooral bij dat stukje, waarin vooral staat hoe enthousiast we allemaal wel niet moeten worden van die meters, kreeg ik een deja-vu: precies hetzelfde werd gezegd over de OV-chipkaart. Ook daar was de invoering vooral onder slechte smoezen en magere redenen bedacht en meerdere onderzoeken hebben in de loop der jaren aangetoond dat de tevredenheid ruk was, en de invoering opzich al totaal onnodig werd geacht door het gewone publiek.
Dat stelt de meter-discussie in een heel ander daglicht en kan ik niet anders dan concluderen dat ook hier vooral de verborgen agenda een rol speelt voor de invoering.
Op 11 maart 2014 21:39:41 schreef joopv:
- Bij tv-over-adsl weten providers precies wanneer en naar welk station je kijkt. Daar is nooit ophef over geweest.
Hetzelfde geldt voor de kabelproviders.
EricP
mét CE
Hetzelfde geldt voor de kabelproviders.
Alleen als je een digitale decoder hebt en dan nog in beperkte mate - als ik het goed begrepen heb, kletsen niet alle decoders altijd terug. Ik meen dat sommigen een internet verbinding nodig hebben om terug te kletsen voor 'on demand' dingen...
ik denk dat de bedrijven minder weten waar ze zelf achter op zoek gaan, dan wat mensen zelf allemaal vrijgeven op het internet.
als die statusupdates van:"laatste werkdag vandaag en dan 3weekjes naar de zon"... goe bezig zo allemaal.
met een paar schakelklokken in huis die verbruikers aanschakeld (lichten enzo) weet de energieleverancier al niet meer dan je niet thuis bent, en ook de inbreker die door straat rijd gaat niet ALLE huizen onthouden waar savonds een lamp brande.
ik draai thuis zelf een eigen server die ook eigen trafiek veroorzaakt en bijgevolg weet men provider het ook al niet.
als we op reis gaan, nemen we een simkaart op lokatie omdat dit goedkoper belt in dat land.
alleen wat ING in NL van plan is, vind ik totaal niet kunnen. ze gaan dus je volledige bankgebruik vrijgeven aan de hoogste bieder. dan weet winkel x voor hoeveel je winkeld bij winkel Y, hoeveel keer je je gsm oplaad, ...
ik heb 4 bankkaarten en mijn vrouw ook, van moment er 1bank met die onzin begint, gebruiken we wel een andere.
dat ze met die slimme meters nu elke maand kunnen gaan opvragen hoeveel je verbruikt hebt, zowhat. als je dit tegenwerkt, komen ze gewon zo een kastje aan de paal hangen waar je toevoerkabel vertrekt. dan hebben ze helemaal geen toestemming nodig in je huis.
ik wil net daarom zonnepanelen bij installeren zodat ik minder onafhankelijk ben en ik zet de verbruikers dan aan wanneer er veel zon is. terugleveren niet nodig dan.
van energieleverancier kan je veranderen, van netbeheerder jammer genoeg niet (en die is net de grootste kost in west vlaanderen. ik betaal hier 400€/jaar meer daarvoor dan in limburg)
weardguy :
die grap over de gasmeter wordt werkelijkheid.
je gaat nl een verbinding krijgen tussen je gasmeter elec meter.