agentschap telecom is een dure grap hoor... En aanvankelijk betaalt degene die ze inschakelt. Dan kun je dat verhalen bij de eigenaar van de vervuiler en vervolgens mag die het (indien mogelijk) verhalen bij de leverancier van het product.
Zo ooit eens een verhaal met auto's die niet open gingen en niet starten in de straat: de straat uitduwen en dan deden ze het wel.. Agentschap telecom ten einde raad ingeschakeld. Bleek het veroorzaakt doordat iemand zelf een draadloze hoofdtelefoon uit china meegenoemn had, die NOGAL breedbandig uitstuurde (en ook nogal wat vermogen).
Beste man moest ff de rekening van > 1000 euro betalen en wegens eigen import, kon hij nergesn aanklampen...
Hier zou je bij de inverter leverancier kunnen aankloppen ALS die al de storing veroorzaakt (Wat ik steeds minder geloof aangezien je er 's nachts last van hebt terwijl die inversters dan compleet uitgaan)
Houd dus rekening met het feit dat er een gepeperde rekening komt die JIJ als eerste moet betalen en daarna wellicht bij 1 van je buren gaat verhalen. Echt goed voor je leefomgeving is dit meestal niet! dus overleg ook even met de buren voor het agentschap echt komt meten.
Beste Henk, ik had me dat ook al een beetje afgevraagd, ik neem aan dat er vooraf toch een opgaaf verstrekt wordt, en van de andere kant we zitten nu een beetje in een patstelling, iedereen wijst een beetje naar elkaar en och het is maar een afstandbediening die niet werkt.
Misschien kan ik zo wat mensen wakker maken: installateur, leverancier.
idd, vooraf een opgave laten maken, maar vraag hier wel om...
Ik geef het alleen maar aan, want of je auto starten nu een complete verhuizing (worst case scenario: heftige burenruzie) waard is.....
Je kunt ook gewoon een classic kopen, met een sleutel die je in zo'n gaatje steekt..... (GEINTJE! ik rijd zelf namelijk allemaal oude auto's nieuwste is van 1998, oudste van 1977)
rbeckers
Overleden
Ik blijf het vreemd vinden dat een inverter op zo'n hoge frequentie via een ondergrondse kabel stoort.
Optie 1
Plaats filters(s)
bijv. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/398716/
Optie 2
Meten m.b.v. een radio/scanner (USB stick) of spectrum analyzer.
Optie 3
Agentschap Telekom
Wat Henk betreft: op mijn voorhoofd staat Volvo, leef zelfs van het herstellen van de elektronica daarvan (www.ets1.nl)ik rijd zelf een 2001 S60, had ik maar een nieuwe: die werken allemaal op 866Mhz!
En wat betreft filters: als dat de oplossing is: dan vandaag nog, maar buiten het vermogen wat er door gaat is er zo'n oerwoud van die dingen dat ik niet weet wat ik moet kiezen, mag ik zodoende vragen hoe je bij deze keuze komt?
En een spectrum analyzer staat nog steeds op het verlanglijstje, maar die zijn wat prijzig......
die S60 omruilen voor een 244 dus... hahaha
Volvo is niet mijn merk, heb er 2 gehad:
een 440 1.7 op LPG: geen fijne wagen om te rijden of aan te sleutelen.
een 960 diesel, die de acceleratie had van een zwaar transport trekker die afgeladen was..
rbeckers
Overleden
Schaffner is een bekende fabrikant. Ik heb dit soort filters eerder gebruikt o.a. om mijn meetapparatuur van een schonere 230V te voorzien.
Er zijn diverse zaken die van belang zijn. (Dit filter is ook niet het beste filter.
)(demping zou beter kunnen)
Een 16A,, of 20A, filter is een waarde die veel voorkomt en die overal gebruikt kan worden.
3 losse 1 fase filters vind ik handiger dan 1 3 fase filter.
Dan het soort storing, eigenschappen zoals demping, prijs etc..
Schaf zo'n radio/tv USB stick aan. Beperkt maar bruikbaar als eenvoudige spectrum analyzer.
exact dat filter heb ik bij 1 van onze klanten met storingen ook geplaatst (dat was wel een lichtnet storing, maar dan door een slechtere nul i.v.m. rookmelders bleek later)
maarem das hooguit een 2e orde filter. In de inverter zit meestal al een 3e orde filter, dus feitelijk is het niet nodig.... Ons verschil was ook marginaal.
Storing op rookmelders komt wel veel voor, maar das geen RF/HF, maar DC!!!
@ hieronder: LPG om op te koken? Nou, dat doe ik op aardgas. rijden gaat prima op LPG.. Scheelt je mega bij het tanken
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]
Een 440 1.8 met een Renault motor (wat 1700 in de 340 heette) met LPG zou ook niet mijn 1e keuze zijn, LPG is zowiezo om op te koken.
En bij de 940 moet je nog het bijhorende geluid noemen en de straat blauw bij de koude start.........
Wat bedoel je met een radio/TV USB stick?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Iemand zei spectrum analyser en usb dongle.
Koop een RTLSDR dongle (worden verkocht voor DVB-T). Dan kan je met een laptop gewoon gaan zoeken naar WAT je signaal stoort. Gewoon een "waterfall graph" tonen en rond gaan lopen.
(eerst thuis oefenen met wat je auto-AB stuurt, zodat je weet in welk frequentiebereik je moet zoeken).
Jongens, ik wordt hier in een weekend wijzer dan dat ik weken zit te zoeken, het mooie van internet zullen we maar zeggen!
Bedankt
Ik heb hier nog de RTL Cube - DVB-T USB STICK van vandijkenelectronica.nl liggen.
Heb ik in maart gekocht, ben er nu mee uitgespeeld.
Die is goed bruikbaar om zulke signalen zichtbaar te maken.
Voor een tientje mag je hem hebben.
rbeckers
Overleden
@ High met Henk
Een 2e orde filter is voldoende. Is in de inverter het interne filter wel goed gemonteerd? Lekt er misschien RF om dat filter? Verder kan ik niet beoordelen hoe goed dat onbekende interne filter is.
Het extern (test) filter is wel bekend. Kan ook gemakkelijk getest worden.
Edit:
@rew
Ik zei dat. 
@ High met Henk
Er zijn betere, mooiere en duurdere filters. Maar gezien de frequenties zou dat Schaffner filter toch wel moeten voldoen.
M.b.v. een filter zoals Elsie kan ik de specs gedeelteiijk controleren.
Beste lezers, even een update.
Bij van Dijken de USB tuner besteld, daags erop binnen en uiteraard installeren en kijken.
Verbaasd door wat zo'n kleinood allemaal kan.
De Hilversumse zenders komen er zelfs uit met RDS info.
Zo ook op 433,92 gescand en daar zit een bijna continu repeterend signaal.
Met de laptop op straat (een soort moderne wichelroede loper)gemeten en de intentie van het signaal hoort bij onze bevindingen, ongeveer heel ons huizenblok stoort.
Uiteraard naar buurman zonnepaneel geweest, alleen als daar de hoofdschakelaar uit gaat die vanuit de inverter levert wijzigt er niets. De inverter zelf mag niet uit, vanwege instellingen. Voorzichtig mogen we nu concluderen dat de inverter geen stoorsignaal op het net zet, maar waarom het signaal dan in het midden op het woonerf het sterkst wordt gemeten blijft een raadsel.
Maar zoals altijd blijkt ook maar weer: meten is weten.
Wordt vervolgd!
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De inverter kan nog steeds storen, maar dan aan de kant van de panelen. Injecteert het niet in het net, maar straalt het uit via de bedrading en de panelen zelf. Maar... vind ik nog steeds niet waarschijnlijk, vooral door de frequentie waarop het zit.
Komt het toch weer terug op de aanname van "wie ook weer", over die wifi module.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De inverter zelf mag niet uit, vanwege instellingen.
Als je de storing wilt lokaliseren zal je toch het een en ander moeten uitsluiten.
Je ontkomt er dan niet aan om de installaties die in aanmerking komen even uit te schakelen.
Instellingen kan je noteren en na de test weer terugzetten.
Als je het meest verdachte object niet uitschakelt ontdek je nooit of dit wel of niet de storing veroorzaakt.
EricP
mét CE
Als het goed is, hoort dat spul niet meer dan eens in de zoveel tijd een boer te laten. En dus niet continu iets repeterends.
Heeft die zonne-rommel toevallig nog een remote display ofzo (of zou het dat kunnen hebben)? Het zou me niks verbazen als je ellende toch daar vandaan komt. Er zijn ook een tijde van die 'energie meters' hip geweest die je aan de ene kant op de meter plakt en dan ergens een display in de kamer hangt. Die deden volgens mij ook 433.92MHz.
Vaag verhaal dat de spanning er niet af mag ivm. settings.
Uit de data is niks te halen? Zal wel binair proprietary zijn.
Ericp, die optie had ik ook al genoemd, maar aldus ts lult dit ding via wifi.
kan prima hoor wij hadden dongles die of 433 mhz met lokaal display of wifi en dan on line loggen
Beide tegelijk is onzinnig natuurlijk.
maar dat het ding niet uit mag gaat nergens over want in de nacht zijn die dingen uit. Ze halen hun spanning uit de panelen, als er onvoldoende vermogen is starten ze niet op.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je moet je realiseren dat als een niet-electronicus "wifi" zegt, dat best nog wel eens 433MHz kan zijn.... Voor niet-technici is wifi en 433 hetzelfde.
Ik wacht eerst af tot Enexis komt.
Daar heb ik dinsdag mee gebeld: op 14 mei een melding gedaan, krijg gelijk een mail dat deze storing wordt behandeld door afdeling slimme meters, dan radiostilte, op 20 mei stuur ik nog een mail: niets gehoord, daarop geen antwoord, 27 mei gebeld, er loopt geen bloed uit maar een berichtje lijkt me toch altijd op zijn plaats, fijntjes wordt me verteld dat ze 6 weken mogen doen over een klachtbehandeling......
Daarop krijg ik toch een mailtje dat het Enexis spijt dat ze geen contact hadden opgenomen.
Overigens woensdag wel een berichtje in de brievenbus dat de meteropnemer van Enexis langs komt binnenkort, maar dat heeft heel de buurt gekregen. Die zou wel eens de wind van voren kunnen krijgen.
Maar per saldo hoeft de inverter of de slimme meter het niet te zijn.
Het vreemde is wel dat de storing er continu is, wanneer ik op 433,93Mhz DSB luister klinkt het als een ratel van +- 5Hz en een heel huizenblok goed te horen is.
Praktisch alle buren gesproken en iedereen haalt de schouders op en zegt geen apparatuur te hebben. Mijn eigen gedachte gaat uit naar een draadloze camera of iets. Mijn huidige Davis weerstation geeft ongeveer elke 2 seconden een burst op 868Mhz. Mooi te zien op de SDR
Als je nu net op datzelfde moment een afstandbediening op 868Mhz indrukt gaat het fout, dan zul je nog een keer moeten drukken, ik denk een foutkans van 1% of zo.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Die kans heb je op de "vrije banden" altijd, als je in de buurt van een zender bent. Dat is wel een belangrijke factor natuurlijk, afstand. Normaal open je je auto niet op een afstand van 10m, dus het signaal van je sleutel is al snel sterker dan een weerstation in de buurt.
In dit geval lijkt de zender continue ingeschakeld te zijn, en dat is sowieso niet toegestaan op ISM.