OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

Nieuwe bron van pre-productietypenummers gevonden: De maandelijkse aanvullingsboekjes op de databoekenreeks. 4 stuks uit 1972 gekregen, in 3 van de 4 stonden zulke nummers. Ik heb ze hier inmiddels toegevoegd.

Als iemand nog zulke boekjes heeft liggen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Nog weer wat toegevoegd, voorlopig ook even de 95xxx buizenreeks. Lijkt erop dat dit ook een soort Ox-achtige codering was van buizen die ook als normale types in productie waren. Verdere informatie welkom.

Als informatiebron voor pre-productie halfgeleidertypes (ook foto's van dies van IC's met een xxxOM nummer op de die, leuk om te zien) ook Elonco Bulletin ontdekt. Als iemand daar nog nummers van heeft liggen houd ik me aanbevolen. Ik heb een grotendeels complete reeks uit de jaren '70 maar mis toch nog wel het nodige.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zag onlangs dat philips en lg displays op de zwaanstraat in 2006 al failliet is gegaan. dacht dat philips de slechte presterende delen had verkocht of verhuisd naar de goedkopere lonen landen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Niet zomaar in 2006, zelfs nog een keer in 2008...

Probleem is een beetje dat Philips zich mijnsinziens door LG een tweetal oren heeft laten aannaaien en dat dit einde op enig moment onvermijdelijk was. Het CRT-oor was achteraf bezien een soort sterfhuisconstructie met LG als bewindvoerder (feitelijk verbod op ontwikkelingen die intern concurrentie zouden kunnen opleveren en invoeren van een andere manier van werken en afspraken maken) en wat Nederlanders die er het beste van probeerden te maken op niet altijd de beste manier (bijvoorbeeld de bouw van nieuwe fabrieken en productielijnen met overcapaciteit die opzich efficienter waren, toen de krimp al had moeten worden ingezet om langer effectief te kunnen overleven) en het LCD-oor was een patentverkoopconstructie.

Bron: interpreteren van de markt en van publicaties zoals het mooie herinneringsboek "Buiten beeld geraakt".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=3032
Dit is iets van Philips uit de oude doos. Een idee over herkomst en tijdperk ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik heb deze vaker zien langskomen, was dat ook jouw exemplaar?

Van wat voor materiaal is het ronde dekseltje bovenop?

Als ik zo van buiten kijk zie ik in elk geval op het raampje al een nummer 173 staan (serienummer of inventarisnummer wellicht). Heb je de schaal zelf ook geïnspecteerd op nummers buiten het direct zichtbare gebied?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik denk dat hij in mijn mooiste meetapparatuur wel zal zijn gepasseerd.
Dat dekseltje is van metaal. Als ik er aan denk zal ik hem morgen even nakijken op nummers.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Toegevoegd informatie over de N503CQF-H zoals in Deurne nog op voorraad ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Langzamerhand verwerk ik nog wat informatie uit diverse Elonco bulletins. Daar staat nog best veel in, soms uitgebreidere specs of grafiekjes of applicaties. Het blijkt naast de aanvullingsboekjes op de databoeken een dankbare bron van informatie over dit soort halfgeleiders.

Ik heb mijn collectie eloncobulletins ook nog niet compleet, dus als iemand iets heeft liggen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Afgelopen maanden weer het nodige toegevoegd. De stapel Eloncobulletins is nog niet helemaal uit. De databoeken hebben hun waarde alweer bewezen bij het linken aan latere productienummers wat soms erg snel gaat als je een gooi in de juiste richting doet aan de hand van de beschrijving (bijvoorbeeld 354BD -> BU132).

Als iemand nog tussentijdse aanvullingsbladen of boekjes op de databoekenreeks heeft (databoeken zelf ook welkom, al heb ik daar al veel van), of Elonco-bulletins met name lager dan nummer 48 of hoger dan nummer 127 heb ik ook interesse. Interessant bronmateriaal.

@fred101: heb je je instrument al onderzocht op verdere nummers?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Ik heb wat posts naar het correcte topic verhuist.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Geen idee of het voor iemand interessant is om de Valvo OC76/OC77 torren van The Engineer te verkrijgen (alternatief: KCA)? Of heeft die OC nummering geen verband met wat er in dit topic wordt besproken?
Zie de advertentie.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Alleen indirect verband omdat het reguliere torren zijn, maar KCA is zonde want het is toch mooi oud spul.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Voor de jonkies die niet alles uit overlevering hebben meegemaakt en de seniors die de geschiedenis willen opfrissen is dit wel een leuke
http://www.wylie.org.uk/technology/semics/Mullard/Mullard.htm

Amroh verkocht wat geranium destijds OC3, OC4 ect met rode en groene stip. Weet iemand waar dat vandaan kwam?
SGS/Ates of toch een restpartij uit de states?

maartenbakker

Golden Member

En op die pagina kom je dan weer de 100OC tegen, die al vanaf het begin in de startpost van dit topic stond. En zo is het cirkeltje weer rond :)

De OC3 en OC4 zouden van Van der Heem moeten zijn, en gefabriceerd door diverse fabrieken op specificatie. De Amerikaanse 2N406 wordt als equivalent van de OC4 genoemd op radiomuseum.org. Hilberink.nl heeft het over TeeKaaDee, Telefunken, RCA, Ates [SGS Ates bestond nog lang niet, laat staan ST - waarin volgens een van onze forumleden nog steeds veek Ates is terug te vinden] and others als mogelijke toeleveranciers. Ik weet dat Van der Heem ook zaken deed met een Japanner, Hitachi meen ik, en ik heb ook eens iets gelezen over eigen fabrikaat (maar dat kan een misverstand zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Hier vind je nog een paar types beginnende met Ox, deels geeft NXP er een vervanger voor.

We waren vandaag op zoek naar een ON5134, een BU2508AF wordt als vervanger genoemd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Dankje. Ik heb op mn andere computer eens een stapel van die discontinuation notices gedownload. Geen idee of deze er ook al bij was. In elk geval had ik ze nog niet verwerkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

In Deurne twee bijzondere stuks glaswerk gescored met alleen een Philips achtige codering. Nummer: 2322 628 90014

Is een 15mm hoog radiobuisje (look en feel) met 7 draadeinden door de voet (ala nixie) in het buisje een zwart elipsvormig item wat tussen de aansluitpenning 54 ohm meet.
Uit het zwarte item komen op 1/3e en 2/3e twee apenhaartjes die naar ander aansluitpennen gaan. Tussen die pennen meet ik 110 ohm. Geen weerstand tussen de pennen die 54 ohm meten en de pennen die 110 ohm meten.

Ik probeer nog een macro foto te maken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Volgens het codenummer zijn het (niet lineaire) weerstanden. Ik ben helaas niet in de buurt van m'n databoeken op het moment. Staat het codenummer op het ding zelf? Ik ben benieuwd naar de foto.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 juli 2014 22:03:48 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Of is het een 'thermocross' thermokoppel ?

http://www.tubecollector.org/unknown-thermocouple.htm (voorbeeld)

Ben zéér benieuwd naar die foto !!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

omdat maarten er in dit topic over begon :

philips shinano-kenshi bgm-cd met 10 uur aan muziek op 1 cd. de controller print is duidelijk van shinano kenshi, maar de rest is zeker geen philips. de ic's en laser, bekasting is allemaal japans. de laser is een high end model van sony. het lijkt erop dat het bgm-cd systeem meer door kenshi was ontwikkeld als door philips. dus miss was het apparaat ook door kenshi bij een lokale fabrikant gefabriceerd. als philips hier echt mee bezig was geweest had er een cdm loopwerk en tig philips ic's ingezeten..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140625_122804_zps96b0d2f4.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140625_122832_zps924c2979.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140625_122812_zps06f15f6a.jpg

als je bewijs zoekt dat philips bij sony inkocht, is er zeker wel te vinden. de philips cd 10 was de eerste portable cd speler. maar vanbinnen een sony op de cdm swingarm unit na, vergelijkbaar met de sony cd50. dat zal een joint venture zijn geweest omdat philips nog niet zo compact cd spelers kon bouwen indertijd, maar wel een compact loopwerk had.

foto's toen al gemaakt vanwege dit topic :)

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 augustus 2014 16:08:43 (49%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Thanks!

Ik snap waarom je dat bij Sony wilt indelen maar het is bij mijn weten zoals je al zegt een volledige Shinano-Kenshi ontwikkeling, waar wat Sony onderdelen in verdwaald zijn (doet me denken aan de eerste of tweede generatie CD-spelers van Philips zelf waar dat ook het geval was). Valt bij mij alleen niet onder Sony. Net als de CD10 die een volledig Marantz-product is (heb ik gedubbelcheckt na jouw vorige melding) waar inderdaad wat Sony onderdelen inzitten.

Tot nu toe wat mij bekend is van banden tussen Philips en Sony:

- Gezamenlijke ontwikkeling CD-standaard
- Sony chipset in vroege CD-spelers van Philips
- Philips onderdelen en chipset in Sony televisies
- Door Philips ontwikkelde DVD-spelers als Sony verkocht
- Sony-onderdelen in bij toeleveranciers betrokken producten (Marantz en Shinano-Kenshi, mogelijk ook Yashica/Kyocera).

Wat niet doorgegaan is:

- Gebruik (en productie) van Trinitron-beeldbuizen door Philips

Ik ben erg benieuwd of er toch nog complete producten opduiken die door Sony geproduceerd zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

na jarenlang schrotspul voorbij zien komen weet ik wel dat onderdelen onderling werden gebruikt tussen sony en philips. philips doosje om sony onderdelen was niet zeldzaam.

het omlabelen van complete producten is me tot nu toe ook alleen van philips naar sony opgevallen, niet andersom.

normaal valt het aan de buitenkant voor niet op, maar achterop wel. typeplaatje, lettertype, indeling van aansluitingen, keurmerken..

philips security systems ( nu bosch) had dome camera's in amerika gemaakt, met sony cameramodulen erin. de printen waren weer een philips ontwerp aan nummers te zien..

oa de philips ltc/0928/15c heeft dus sony onderdelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ahja, Sony was inderdaad een bekende fabrikant van CCD-modules. Misschien nog steeds wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 augustus 2014 01:12:33 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."