m'n koffiezetter is ook al dik 10 jaar oud, zal de 30 jaar ook nog wel halen. ik drink geen koffie dus slijt het ding meer van het liggen :)

Op 14 augustus 2014 01:58:01 schreef CrossFireX:

Ik wil wel 60 euro geven als het goed is, maar open je ogen man. Ik zei net dat je voor 60 euro dan nog geen kwaliteit hebt. Daarom koop ik in duitsland, duurder maar beter.

En dat is precies waar het misgaat. Dat ding van APC voor 60 euro komt uit het allerlaagste segment en wordt waarschijnlijk niet eens door APC gemaakt maar alleen van een sticker voorzien. Ten eerste doe je een goede overspanningsbeveiliging al in je groepenkast en als je hem dan toch onder je bureau wilt dan pak je niet zo'n alles in een ding maar gewoon een goede van Brennestuhl, Eaton of Rittal die doet wat hij moet doen zonder alle poespas voor telefoonlijnen en TV erop. En ja, daar betaal je misschien 30 euro meer voor.

Op 14 augustus 2014 17:28:19 schreef GJ_:
In een moka moet geen expressokoffie. Ik gebruik de moka maling van caffe New York

T'is maar welke naam het beestje heeft. Hij is bedoeld voor espresso. Lees de beschrijving maar ;-)
En de typo zie ik wel even door de vingers. Of deed je dat expres so? :+

We gaan wel erg off topic, maar een moka maling is echt anders dan een espresso maling (te fijn). De beschrijving klopt sowieso niet: met een moka kun je geen espresso maken.

m'n typo was gewoon dommigheid :-)

Op 14 augustus 2014 18:00:51 schreef Shiptronic:
[...]

Grrrrrrrr,, zonde van de koffie :(

Neen bij deze manier van bereiden niet.
Ik ben zelf ook van de pure koffie.
Maar ik heb een x aantal maanden in slovenie gewoond en daar drinken ze het (bijna) niet anders, zonder suiker is het echt niet lekker.

Op 14 augustus 2014 17:28:19 schreef GJ_:
[...]De CE markering lijkt mij helemaal niet over veiligheid te gaan anders. Alle informatieve cursussen gaan vooral over wie er verantwoordelijk is en hoe daar onder uit te komen, verzekeringen enz enz.

Dat zegt misschien meer over de qualiteit van de cursussen waar jij heen gaat :)
Uiteindelijk betekent CE niet meer dat "Volgens de regels die van toepassing zijn". En daar zitten heel veel veiligheidsregels tussen.

Een overtreding is ook een economisch delict.

Dat is denk ik meer om praktische redenen: De importeur/fabrikant (die verantwoordlijk is voor het CE labeltje EN het daadwerkelijk voldoen daaraan) is vrijwel altijd een bedrijf. Die kun je beter economisch aanpakken dan met gevangenisstraffen.

Natuurlijk kun je individuele werknemers wel gevangen zetten, maar het is heel erg on-europees om werknemers te straffen voor wat ze in hun werk fout doen. Tenzij er opzet of zeer ernsitge nalatigheid in het spel is, maar de meeste van die chinese troep wordt gewoon geimporteerd door bedrijven die niet weten waar ze het over hebben.
(On topic: Een CE label betekent niet dat het van enige kwaliteit is. Alleen maar dat het aan de wettelijke eisen voldoet, en er zijn geen eisen voor prijs/kwaliteit verhouding, levensduur of makkelijk te openen).

Aan de andere kant is er best wat voor strafrecht te zeggen. Een importeur kan de tent probleemloos laten ploffen als hij de boetes niet meer kan betalen.

Op 14 augustus 2014 19:49:12 schreef blurp:
Dat zegt misschien meer over de qualiteit van de cursussen waar jij heen gaat :)
Uiteindelijk betekent CE niet meer dat "Volgens de regels die van toepassing zijn". En daar zitten heel veel veiligheidsregels tussen.

Ik noemde het niet voor niets "informatieve cursussen" :-) Eendagscursussen dus. Uiteraard is het idee achter CE markeringen alleen maar veiligheid en niks anders, maar in de praktijk kijkt men er toch anders tegenaan.

Op 14 augustus 2014 19:58:13 schreef maartenbakker:
Aan de andere kant is er best wat voor strafrecht te zeggen. Een importeur kan de tent probleemloos laten ploffen als hij de boetes niet meer kan betalen.

Als er slachtoffers vallen kan ie laten ploffen wat ie wil maar dan gaat ie toch achter de tralies. Op de bijbehorende EC verklaring staat een persoonlijke naam, dat is de verantwoordelijke.

Buiten dat, een bedrijf laten ploffen is één ding. Dat betekend niet per definitie dat de bestuurders gevrijwaard worden van alle narigheid.

Op 14 augustus 2014 20:05:47 schreef GJ_:
[...]Als er slachtoffers vallen kan ie laten ploffen wat ie wil maar dan gaat ie toch achter de tralies. Op de bijbehorende EC verklaring staat een persoonlijke naam, dat is de verantwoordelijke.

Bedenk wel dat die getekende CE verklaring lang niet altijd verplicht is.

Vreemde discussie over een 'Mokka express' kannetje waar je espresso koffie in doet.
Dat kannetje is ook geen espresso kannetje. Het is eerder een keteltjeskoffie snelkookpannetje >:)

Andere manier van goed koffie zetten is een ameloir, In feite dus een gefilterde koffie tubruk (ook wel arabische koffie genoemd).

In ieder geval kunnen we concluderen dat elektrische koffiezetters minder goede koffie maken, op de echte esprsso machines na dan. Die zij alleen voor een huishouden véél te duur.
De huishoud appraten zijn allemaal junk, maar wel gemakklijk voor het dagelijks bakje slobber.

Ik heb die pergulator van een ander merk (denk dat het zo heet) en drink er zeer regelmatig koffie mee.
Water onderin, koffie in het zeefje, vastschroeven, even op het vuur, wachten tot ie lawaai maakt en tijd om je lippen te verbranden aan de koffie (zonder suiker en melk aub).

Ik heb een senseo, de tweede inmiddels, de eerste ging stuk op de boiler, en alleen mijn kids gebruiken het ding nog af en toe..
Als deze ook stuk is komt er geen nieuwe meer...

Hoe werkt dat hier, die koffie corner ? :p

Kan hij niet lezen Ship, moet hij eerst donenren...

't gaat wel vreselijk off-topic worden zo, maar toch:

Op 14 augustus 2014 21:36:51 schreef Jinny:
Ik heb die pergulator van een ander merk (denk dat het zo heet) en drink er zeer regelmatig koffie mee.

Zo'n ding?
http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/6IAAAOxyrjZRu-52/$(KGrHqFHJEgFGpP4!2McBRu-51uZDg~~60_35.JPG
Prima koffie.
Heet meestal een Zanzibar® en is meer een expreszo*) machientje dan een percolator (want de gezette koffie loopt niet terug in de kookpot).

*) precies dat: expres zo. Ik weet namelijk ook dat de correcte schrijfwijze espresso is...

@ tidak (en GJ_):
Moka is alleen de naam van het model. Zo heb je deze kannetjes in verschillende modellen. Kijk maar onder "Bialetti Espresso potjes" links in het selectiemenu op bialettistore.nl.
Dit heeft niets te maken met de mokka koffie. Het verschil is het aantal k's.
Mokka is een bepaalde koffiesmaak.
Moka (express) is de model naam van een Bialetti espresso potje.

Edit:
@ fatbeard
Ja, zo'n ouwetje heb ik ook. Idd niet van Bialetti. Maar ik ik heb wel een exact de zelfde uitvoering hier staan 2x zo groot, maar wel van Bialetti.

Een paar losse muntjes en...dan heb je ook wat.
Wat mij nu even niet duidelhk is, ( ik zit aam m'n tweede port) voor welke termijn geldt de donatie?
Een maal per jaar? ( dan ben ik in den bosch weer aan de beurt) of ??

Duurt inderdaad precies een jaar.

Da's glashelder; in Den Bosch zal ik wederom mijn buidel leeghalen voor deze, erg prettige, club.

Op 14 augustus 2014 18:44:37 schreef Dominic:
[...]

En dat is precies waar het misgaat. Dat ding van APC voor 60 euro komt uit het allerlaagste segment en wordt waarschijnlijk niet eens door APC gemaakt maar alleen van een sticker voorzien. Ten eerste doe je een goede overspanningsbeveiliging al in je groepenkast en als je hem dan toch onder je bureau wilt dan pak je niet zo'n alles in een ding maar gewoon een goede van Brennestuhl, Eaton of Rittal die doet wat hij moet doen zonder alle poespas voor telefoonlijnen en TV erop. En ja, daar betaal je misschien 30 euro meer voor.

Daar heb je misschien wel gelijk in, maar hoe zou je dat als consument moeten weten? APC is een bekend en redelijk gerenommeerd merk voor dergelijke apparaten, en 60 euro vind ik toch nog redelijk veel geld voor een veredeld verlengsnoer.

Wat mij opvalt als je die pagina leest waar het topic om begon, is dat het overgrote deel van de problemen wordt veroorzaakt door slechte productie en kwaliteitscontrole, en niet perse door een slecht ontwerp. Alleen de constructie van de rails is misschien niet bepaald optimaal, maar dat komt gedeeltelijk ook door het fundamenteel gammele ontwerp van de Amerikaanse stekkers.

Een draad netjes en goed aan een print solderen is niets duurder dan de brakke solderingen die we daar zien; het is niet alsof het bijzonder kostbaar is om iemand "op te leiden" om dat netjes te doen, en ik zie ook niet in waarom het langer zou moeten duren. Blijkbaar vind APC het niet nodig om de kwaliteit van de producten, die waarschijnlijk elders geproduceerd worden, te controleren en hun leverancier een pak rammel te geven als ze dergelijke rotzooi afleveren.

(dappere poging om het topic weer on-topic te krijgen. Wat een geleuter over bakjes leut zeg...)

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (25%)]

En wat te denken van de Lenovo ThinkPad lijn. Vroeger een oersterke zakelijke krachtpatser. Nu Lenovo in Chinese handen is begint het steeds meer plastic-fantastic te worden. Het fijne toetsenbord wat ze vroeger hadden is ook verdwenen, nu alleen nog die gare chiclet toetsen.

Ik heb nogsteeds de nickname, maar heb sinds een jaar of 4 geleden al geen ThinkPad meer. Heb de klik er niet meer mee :'(

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (19%)]

Op 14 augustus 2014 20:48:13 schreef blurp:
[...]

Bedenk wel dat die getekende CE verklaring lang niet altijd verplicht is.

Jawel, de markering zelf geeft alleen maar aan dat de verplichte CE verklaring er is.

Als je bedoeld dat niet op ieder product een CE markering verplicht is dan heb je gelijk, dat gaat alleen op voor de producten die genoemd worden in de desbetreffende richtlijnen en verordeningen. Maar een markering en een verklaring zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

@GJ: Juridisch is de markering een verklaring. Waar het mij om gaat is de (door een persoon) getekende papieren conformiteitsverklaring.

Die is niet altijd verplicht, ook niet voor voor (in het algemeen simpele) artikelen waarbij een CE markering wel verplicht is. Speelgoed is een mooi voorbeeld.

Bij een CE markering hoort een EC verklaring. Dat is juist wat de markering aangeeft. Dat de verklaring er niet bij zit is een ander verhaal, hij hoeft niet meegeleverd te worden, maar die is er wel degelijk en moet desgevraagd ook geproduceerd kunnen worden.
De persoon die z'n krabbel heeft gezet is verantwoordelijk.

Juist bij speelgoed is een uitgebreide EC verklaring verplicht, volgens mij zelfs de enige waar een hi-res foto verplicht is.