Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Ziet er goed uit, ik zou me alleen zorgen maken om de gele USB-kabel.Lijk me een verie met te dun ijzerdraad, heb ze hier ook gehad ze liggen nu in de vuilbak :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 augustus 2014 18:31:24 schreef Shiptronic:
Ziet er goed uit, ik zou me alleen zorgen maken om de gele USB-kabel.Lijk me een verie met te dus ijzerdraad, heb ze hier ook gehad ze liggen nu in de vuilbak :)

Klopt helemaal. Kost niets maar is ook niets. Ik heb hier andere USB kabels liggen van goede kwaliteit en als ik alles ga inbouwen en monteren dan komt deze erin. Deze kabel is ook een stuk dikker en daar heb ik in deze opstelling "even" last van. Kwaliteit en goede montage is het halve werk :-)

I love it when a plan comes together !
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 augustus 2014 15:57:37 schreef Sine:
[...]

Ik denk dat lucky het heeft over het rattenkooitje wat je er naast hebt liggen.

Correct. Hmm, dat heet dus een rattenkooitje :) Geen wonder dat ik ze niet kon vinden bij farnell, ik zocht op "psu".

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 10 augustus 2014 19:33:11 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 10 augustus 2014 19:32:03 schreef Lucky Luke:
[...]
Correct. Hmm, dat heet dus een rattenkooitje :) Geen wonder dat ik ze niet kon vinden bij farnell, ik zocht op "psu".

Aha :-) die voeding? :-) Dat is inderdaad een Chinese Power Suply. Gekocht bij Sure Electronics waarvan ik zeker weet dat zij goede en degelijke spullen verkopen. Het ziet er ook verdomd goed en degelijk uit. Ik heb ze in 5V, 12V en een paar in 24V met verschillende ampères. Gewoon omdat het altijd handig is om deze te hebben.

I love it when a plan comes together !
Lucky Luke

Golden Member

Als ik zou gauw ff over de site van Sureelectronics schuim zie ik daar delta's. Chinese, geen Zeeuwse, maar toch zeker niet slecht. Wat ik open heb gehad was IIRC geen delta, maar zag er aan de buitenkant hetzelfde uit als jouw voeding. Algemene bouwkwaliteit was ook niet slecht, alleen die ene mm bij dat trafotje vond ik erg weinig. (Ik ken de exacte normen ook niet, maar ik houd minimaal 6mm aan als ik wat met het lichtnet doe, en liefst veel meer)

Nuja, je kunt er zelf een schroevendraaier in zetten en naar de clearance kijken.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik heb begrepen is die Chinese Delta ook een supplier voor Dell laptop voedingen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

En vanalles meer waar een DC voeding bij hoort.

Dan zal ik ook maar eens een projectje laten zien.
In Rosmalen had ik nog de 12V PWM spanningsmodulator gekocht om eens wat mee te experimenteren.
Nu kwam ik dat zakje weer tegen tijdens het grabbelen op m'n werktafel. Nu dan toch maar eens in elkaar gesoldeerd.
De dikke soldeerbout en dikke tin die ik er voor heb gebruikt staan ook op de (verplichte) foto van de soldeerzijde. Zodra de tin begon te smelten, had je al een klodder die 2x zo groot was als het eilandje.
Ik had verder alleen een bijdehandje en een (magnetisch) pincet tot mijn beschikking. Wat een gepruts als de onderdeeltjes steeds aan het pincet blijven hangen.
Ik heb geen loep/microscoop, dunne(re) soldeertin en een smd soldeerbout of soldeerpunten. Maar nog wel de kennis van een cursus loodvrij smd solderen wat aardig van pas is gekomen.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/PWM-CO.jpg

Dit is wat ik allemaal tot mijn beschikking heb om te solderen. Op mijn oude Weller na waarvan de punt al aardig versleten is. En daardoor dikker dan die van de Monacor.

Een klein vraagje over deze schakeling. Ik heb even naar de specs gekeken van het IC. Maar zou ik deze schakeling ook op 18V kunnen gebruiken?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Nee, het IC kan je niet op 18V gebruiken. Een MCP6002 heeft namelijk een maximum voedings spanning van 5.5V dus die gaat vrijwel gegarandeerd kapot bij 18V. Of bedoel je soms een ander IC? Misschien? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik bedoelde idd dit IC. In de datasheet meende ik te zien dat de maximum spanning 18V was, maar er staan meerdere spanningen vermeld. Dus ik was niet meer zeker.
Ik vraag dit omdat ik net een oude Dremel imitatie van Kingkraft terugvond. Deze werkt op 18V en heeft ook een PWM schakeling als snelheidsregelaar. Alleen werkt deze erg schokkerig. De PWM regelaar van CO werkt veel beter.

Edit:
Jij noemt het IC MPC6002. Maar in het schema staat TL084ACD. Googlelen op het nummer op het IC had weinig zinnige resultaten. Wat is dan het werkelijke IC nummer?

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op woensdag 13 augustus 2014 10:21:41 (18%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

TL084. Het loont vaak om de suffix weg te laten bij het zoeken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dat is in de meeste gevallen wel het handigst, ja. Alleen komen in beide gevallen nu de zelfde datasheet bovenaan te staan. (Als je er maar filetype=pdf achter de zoekterm zet.)

In deze datasheet staat als supply voltage: 18V
Maar input voltage: 15V

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
fred101

Golden Member

TL084 is een quad jfet input opamp. De 081 is enkel, de 082 dubbel en de 084 is 4 opamps in een huisje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

[ot]

Op 13 augustus 2014 10:45:55 schreef Nightwalker:
In deze datasheet staat als supply voltage: 18V

Tussen pin 4 en 11 mag max 36V staan, hoe je voeding minimaal een paar volt lager.

Maar input voltage: 15V

±15V, tov 0V als je symetrisch voedt. Voed je asymetrisch dan zet je de ingangen op de halve voedingsspanning en is dat je referentiepunt voor ±15V.
Zie http://www.circuitsonline.net/download/82/schakeling-ontwerp/op-amps-f…
[/ot]

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 augustus 2014 19:26:19 (10%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dus een voedingsspanning van 18V mag wel. Dat valt ruim binnen de 36V max.

Bij "application information" is bij het eerste voorbeeld +15V en -15V aangegeven. Dat is een verschil van 30V. Dus met 18V zit ik nog steeds veilig.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Dus je bedoelt eigenlijk een voeding van +9 en -9V met een (zwevende?) nul

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/82609/1/
De opamp wordt asymetrisch gevoedt, voor verdere vragen is het verstandig om er een topic voor te openen. In dit showtopic gaat het te ver offtopic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 augustus 2014 19:16:16 schreef ritmeester:
Mijn project en een eerste preview. Dit is een Domotica project waarmee ik dingen vele malen handiger en automatisch wil laten verlopen. Dit bord komt in een Rittal kast en is van Trespa gemaakt. Op het bijgeleverde stalen Rittal bord komen twee voedingen (12V, 12,5A) die 20 meter RGB LED strip voeden door middel van een controller en de Domotica software.

Ik ga werken met Z-Wave en sommige simpele 433mHz modules in dit huis.

Natuurlijk laat ik ook de tuin sproeien en wel een half uur voor zonsondergang, mits het niet geregend heeft :-) Een miljoen mogelijkheden met Domotica. (ongeveer dan :-) )

O ja, katten en duiven die het wagen om op mijn nieuwe terrasoverkapping te komen (doen ze) worden door middel van sensoren meteen met waterstralen duidelijk gemaakt dat ik dit niet wil.

Zoveel mogelijkheden... Natuurlijk gaan ook de tuinlampjes aan als ik de schuurduur binnen kom :-)

Alle printplaatjes zijn zelf ontworpen naar behoefte, behalve dan de Pi.

[afbeelding]

Mooi! Wat voor OS heb je op de Pi staan? Domoticz zeker :p ? Dat is de laatste tijd enorm populair.

Waar heb je die gele microUSB kabel gekocht trouwens? Als dat op eBay is dan is het misschien beter om een andere te gebruiken. Ik had voor m'n film-afspeel-Raspberry met OpenELEC XBMC problemen met HDMI (storingen in beeld). Later bleek dit door de el-cheapo kabel te komen. Staal/aluminium aders ipv koper waarschijnlijk (CopperCladSteel of CopperCladAluminium aders) waardoor er teveel spanningsval was.

Meet TP1 en TP2 op de Raspberry maar eens, daar kun je het inkomende voltage meten. Was bij mij rond de 4,77V. Met goede microUSB kabel was het rond de 4,9V dacht ik.

Is al besproken, opletten ThinkPad :p

Tidak Ada

Golden Member

Is heel eenvoudig d.m.v. ee klin neodymium magneetje te checken. Dat vliegt op zo'n kabeltje af...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 16 augustus 2014 20:32:16 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 augustus 2014 20:26:30 schreef ThinkPad:
Mooi! Wat voor OS heb je op de Pi staan? Domoticz zeker :p ? Dat is de laatste tijd enorm populair.

Jazeker Domoticz :-)

Nu nog wachten op een 5V/30A voeding, kleine koelventilators (DS18B20 gestuurd), filteruitgangen en een 12V waterslot (buiten de kast) en alles kan ingebouwd worden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-08-15%2019.21.09-600.jpg

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

Is dat buiten ?

Dan zou ik de wartels aan de onderkant zetten

Op 17 augustus 2014 08:48:29 schreef Sine:
Is dat buiten ?

Dan zou ik de wartels aan de onderkant zetten

Normaal gesproken zou ik dat ook doen. In dit geval hangt de kast onder een overkapping zodat er geen regenwater bij kan. De wartels met rubbers zijn bij de kabels gezocht zodat deze precies passen na vastdraaien.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zondag 17 augustus 2014 09:23:09 (14%)

I love it when a plan comes together !

Update over mijn "Delta Meter" project, zoals beloofd, zie mijn post van 6-8-2014. Heb er vlak voor de vakantie nog snel een printje voor onworpen, die zijn nu binnen, zien er goed uit (Seeedstudio), lijkt wel of ze steeds sneller worden trouwens, op 7-8 besteld, 22-8 ontvnagen. Net uitgepakt:
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Delta_E030-3/20140822_164256_zps02fab70c.jpg

Dus nu kijken of alles klopt en past (altijd weer spannend ook al heb ik zelf het ontwerp gemaakt...)

Het idee is dat deze print direct achter op een 16x2 LCD module komt te zitten en zo als sandwich in een voeding ingebouwd wordt. Door aanpassing van wat weerstanden en software is hij ook te gebruiken met andere stromen en spanningen. Mijn zelfbouw voeding met een LM317K krijgt dus ook zo'n meter. Voor de stroommeting wordt er een ACS712 module gebruikt. Er zit ook een I2C uitgang op de print, hier is eventueel een externe display of iets anders wat I2C praat op aan te sluiten. Redelijk universeel toepasbaar dus.

Wordt weer vervolgd !

fred101

Golden Member

Even 3D printen promoten ;-)

Een Fluke calibrator zonder filter is in een geclimatiseerd lab waar mensen met witte jassen, haarmutsjes en handschoenen lopen mogelijk geen probleem maar het leek me op den duur, en gezien de stoffige binnenkant toch beter met filter.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/08/flukerooster1.jpg

http://www.pa4tim.nl/?p=5092 hier ook een foto met (tijdelijk) filtermateriaal en gemonteerd op de patiënt.
(en nee, dit is niet mijn zoveelste calibrator ;-) deze is van een klant)

Was ik net lekker op dreef, ding netjes opgewarmd, meetapparatuur ook, een heel nest probes eraan, begint het weer te onweren :-( Van de week ook al net toen de boel warm was.) Ik heb wel wat bescherming maar ik ga de gok niet nemen. Zeker niet nadat vorige maand een paar honderd meter verderop de bliksem insloeg, twee schuurtjes in de fik en wij ook ineens in het donker zaten. De beveiliging van mijn calibratie rek was aangesproken, de UPS voor mijn standaardcellen wilde ook niet meer maar gelukkig was de apparatuur zelf nog heel.
Alleen zaten we zonder telefoon. De kabel tussen het verdeel geval en ons huis was gesneuveld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tip: winkels als Wibra en Action hebben vaak van die universele afzuigkap filter voor een habbekrats.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten