OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

ik zou denken 8610 ofwel oktober 1986 of week 10 1986..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Week 8610 was ook even mijn gedachte, maar de streep van de 6 zit volgens mij lager dan die van de 8 en valt niet binnen de uitgevallen naald van de printer (zie regel 1). Vandaar dat ik toch op 8810 uitkwam. Als ik iets aan die 6 of 8 over het hoofd zie, hoor ik dat graag. Ik zal er ook nog eens goed naar kijken, of misschien kan Hugo zijn mening geven aangezien die niet van een foto hoeft te werken. In elk geval noteer ik hem als een rode 6 of een rode 8 (in mijn systeem zijn rode cijfers onzeker of extrapolatie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er mist idd een naald uit de matrix, maar in het midden van de cijfers alleen. de 8 is duidelijk anders als de 6 voor de hoek van de sticker al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Nog een keer goed gekeken, bedankt voor de hint, is inderdaad een 6. Middenstreep is precies even hoog, bovenkant is gelijk aan die van de 6. Ontbrekende stuk wat hem tot een 8 zou maken is ook duidelijk nooit gedrukt.

Hoe dan ook: Hugo bedankt, is een leuke aanvulling.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 september 2014 15:55:42 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Paar relatief recente OM's toegevoegd, toepassingen en equivalent van een paar OF diodes en van de Motorola (!) types ON271 en ON274 toegevoegd (OF en ON eind jaren '60/begin jaren '70).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Zojuist via mail de melding ontvangen dat de OQ0221 zoals toegepast in een PM3055 scope (het schema vermeldt een OQ0203) niet vervangbaar is door de SL3145 of CA3046 uit de lijst.

Iemand enig idee hoe of wat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 augustus 2014 22:38:13 schreef maartenbakker:
Zou je het 12NC nummer en verder opschrift linksonder op de achterkant van die Australische print nog even willen noteren? Op de foto komt het niet helemaal goed door.

Dit staat er in het koper:
3502 110 71470WS ISS 2

Op een papieren/plastic sticker (98 x 7 mm) staat op de achterkant nog:
PHILIPS Serial No. 625 REV. 3A DATE: 8/86 (P)
Waarbij (P) het bekende philips logo is, 625/3A en de date zijn handgeschreven.

Op de andere print (met 16 switches) staat in het alu-plaatje geslagen hetzelfde 12NC geslagen alleen het S nummer is anders:
S0000024
9586 127 01701

Op de 3-de print (met 16 switches) staat een ander 12NC punt nummer:
S0000438
9586 127 01702

Het S-nummer lijkt dus een serienummer te zijn.

Het kastje heb ik nog niet open gemaakt, doe ik volgende week wel een keertje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Is er helemaal geen (zinvol) verband tussen 4822xx/4322xx nummers? In servicedocs staat altijd 4822 nummers, maar in de apparatuur zelf zit meestal iets met 4322...
Bijvoorbeeld motor 4822 361 20147 is in werkelijkheid 4322 010 71114...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

@henri62: dankjewel!

@Arco:
Die nummers zijn allebei hierarchisch opgebouwd, maar volgens compleet andere achterliggende gedachtegang.

43 industrieel onderdeel (of iets dergelijks, de officiele naam ken ik niet)
22 Nederland
010 Johan de Witt (alle producten? bij sommige reeksen vormt het laatste cijfer de reeks/categorie samen met het eerste cijfer van de laatste cijfergroep)
7111 reeks/categorie (ik gok de 7) en artikelnummer (ik gok de 111)
4 productiestand/aantal revisies/herziene versies van dit artikel

48 serviceartikel (kan bij Philips of willekeurig elders betrokken zijn)
22 Nederland
361 motor
2 soort motor
0147 de 147ste motor van die soort die als serviceartikel is uitgegeven

Bij het 48xx servicenummer dus geen productiestand; verbeterde onderdelen voor zover uitwisselbaar werden gewoon onder hetzelfde nummer geleverd. Dit was een van de specifieke doelen van servicenummers: het nummer in de documentatie moest altijd naar een passend onderdeel verwijzen zonder teveel zoekwerk van de klant of baliemedewerker naar nieuwe vervangende types (dat lukte niet altijd, maar het idee was toch zo goed dat het ruim 35 jaar in die vorm heeft bestaan - voor die tijd had je ook al servicenummers volgens vergelijkbaar principe in de A9 99x xx reeks voor sommige veel voorkomende of universele onderdelen, waarbij a9 99 vaak werd weggelaten).

In allebei de nummers zit dus een deel dat willekeurig opgehoogd wordt, maar die delen komen in principe nooit overeen. Je hebt dus altijd een tabel nodig om het verband te leggen. Om makkelijker (sloop)onderdelen te kunnen vinden en om andere verbanden te leggen, houd ik een bestand bij van alle nummers die ik in apparaten of op losse serviceonderdelen aantref.

Service-artikelen (48xx en 53xx) zijn daarbij wel soort van een buitenbeentje, veel andere reeksen zijn wel ongeveer zo opgebouwd als de 43xx reeks. Veel voorkomend is de 31xx reeks (onderdelen consumentenelectronica).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Service-artikelen hebben om logistieke redenen vaak aan ander 12NC nummer bij Philips.
Dit wordt gedaan om er andere prijzen "aan te kunnen hangen" (hoger...) terwijl het meestal om hetzelde artikel gaat als dat wat "gewoon" in het eindprodukt zit.
Handling, verpakking en marges zijn anders op service-artikelen, vandaar andere prijs, vandaar dus andere nummers.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ik heb dat kastje met die schakelaartjes even open gemaakt, zit niet echt iets spannends in. 8 kam relais-tjes van Siemens en 8 diodes (voor de testknop) en een setje van 8 R/C netwerkjes die waarschijnlijk over de contacten staan.
Geen speciale stickers of nummertjes van Philips gevonden aan de binnenkant.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Toch leuk om te weten wat erin zat :)

@Fastfolkert: klinkt logisch, zeker in geval van professioneel spul waar het voorkomen van wildgroei van bestelnummers minder een rol gespeeld zal hebben(?)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Vond nog een vreemde in een doosje met (oude) Philips parts.
Een OS13 fotodiode of weerstand, zowel in diodestand als weerstandsbereik op de DVM meet ik variaties als ik het topje afdek.
Niet teruggevonden in mijn databoeken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/philips%20os13.jpg

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
blackdog

Golden Member

Ha die Maarten,

Na vele jaren heeft hij nu echt de geest gegeven, de Philips DECT telefoon is niet meer..
En wat blijkt nu, er zit een "OM" chipje in, vandaar dat ik hier twee plaatjes dump. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/DECT-02

En een grotere klikbaar van de hele print.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DECT-01-200.gif

Ik hoop dat het een aanvulling is voor je collectie.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Hoi Bram,

Dat is zeker een leuke aanvulling! Merk op dat de printplaat geen 12NC heeft, maar het ontwerp mede gezien het OM-gebruik toch wel enige band met Philips moet hebben.

Bouwjaar is zo te zien 2005, fabriek LJ is een leuke voor het andere topic. Staat er buitenop (of op de doos als je die nog zou hebben) iets van "made in"?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 22 september 2014 21:06:05 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Ha die Maarten,

Ik ben weer even in de prullenbak gedoken...
Het display los gepulkt en daar kwam aan de onderzijde nog een productie datum te voorschijn, 19 november 2003.

http://www.bramcam.nl/Diversen/DECT-03.gif

Ik had alle onderdelen nog, maar het vreemde is dat in het hele toestel geen land te herkennen is waar het toestel geproduceerd is.
Er zijn er nog twee van dit setje maar die heb ik hier nu niet beschikbaar, morgen zou ik even kunnen kijken of bij de overgebleven toestellen ik iets kan vinden voor je.

Het geheel ziet er erg profie uit, zeer netjes gemaakt, ik zoe het niet vreemd vinden als dit toestel geproduceerd is in Europa.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

de bouw doet me denken aan de oude siemens gigaset dect sets. waren ook niet stuk te krijgen, en werden ook voor kpn geproduceerd. chicago 330 en 440 toestellen hadden gigset 3000 en 4000 guts..

echter dat smalle stickertje op de zender doet weer anders denken, meer taiwan oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed Hong-Kong, maar dan wel volgens strakke standaarden geproduceerd. De Europese DECT-fabriek die rond die tijd mogelijk al teruggeschroefd werd stond in Le Mans, maar dan was er wel een 3111-12NC op de print te vinden geweest. Vermoedelijk is het toestel wel met expertise uit Le Mans of omgeving ontworpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140924_094718_zpsbd085c9b.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140924_0938033_zps2217b1a5.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140924_093709_zpsab15acf7.jpg

duidelijk een philips product uit een whirlpool fabriek. wel met een panasonic inverter voor de buis..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dankjewel, weer een leuke voor in de boeken! IKEA is inderdaad een bekende afnemer van Whirlpool, maar die duidelijk Philipsachtige printplaat kan ik niet direct verklaren aangezien het typische Philipsaanzicht van die print mijnsinziens van na de afsplitsing dateert. Mijn vermoeden is dat Whirlpool nog recentelijk inkocht bij andere Philipsfabriken. Heb je toevallig nog een onderaanzicht van die print?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de onderkant van die print niet, wel de inverter.. de stekkers zijn philips, die met de schuine kanten zaten in de 70's al in tv's. de bandkabels met haakse druk stekker in de autoradio's uit de 80's al. deze magnetron is uit 2011.

overigens hoorde ik dat panasonic ook diep zat bij philips, die info kwam van een ex philips winkel medewerker. panasonic schrotspul zag ik ook al vaker voorbij komen, maar printen als deze zag je niet in panasonic spul..

erg ver van voor de spiltsing weet ik niet, de philips fw reeks stereosets en philips turbodrive hadden dit soort printen al met die nummering en printlayout, kleine weerstanden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 september 2014 20:25:43 schreef testman:
de onderkant van die print niet, wel de inverter.. de stekkers zijn philips, die met de schuine kanten zaten in de 70's al in tv's. de bandkabels met haakse druk stekker in de autoradio's uit de 80's al.

De stocko connectors waren dat die je bedoeld zover ik weet. Die worden nog steeds gemaakt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

idd die stocko stekkers, philips was er grootverbruiker van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Panasonic was de Japanse handelspartner van Philips (destijds, halverwege de jaren '60 meen ik, kon je als buitenlands bedrijf niet zelf binnenkomen in Japan), dus dat daar werd samengewerkt is te verklaren. Panasonic fabriceerde ook buizen en halfgeleiders van Philips in licentie, en was toeleverancier voor halfgeleiders, videoloopwerken en nog diverse andere zaken. Denk ook aan de Belgische batterijjointventure.

De printplaat kan een interessant bewijs zijn van zakelijke banden tussen Whirlpool en overige Philipsonderdelen, dus mocht je nog eens zo'n ding tegenkomen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."