dag arco /anderen
Deox it, is een middel van caig/usa, specifiek voor elektronica!, wel reinigen na gebruik.
Ik moet zeggen, het heeft wel iets geholpen, dit middel er tussen laten lopen.
Ons forum lid "flash", merkt op dat deze dikker zijn, met background verlichting. Ik weet ook niet of ik het dan nog in de knoppendoos krijg enz.
Als je de 16 pinnen los wilt maken (verwijderen oude display), moet je dan deze pinnen pin voor pin eruit solderen, hoe?, je kunt ze niet kapot maken want je hebt ze weer nodig. Als leek zou ik zeggen, alle 16 pinnen tegelijk verhitten, dan eruit trekken, kan dat?
fiesta
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Simpelste is om de pinnen een voor een door te knippen en de stukken eruit te solderen. Nieuwe header kost maar een paar dubbeltjes.
Ik hoop dat die deox heel materiaalvriendelijk is, de ITO sporen op het lcd glas zijn maar 0.2 micron dik, dus zo verdwenen...
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
En daar had ik dus al voor gewaarschuwd. Dat die display dun is en daarom geen backlight zou hebben, dat klopt niet! Ook daar had ik al op gereageerd, want dan zal er mogelijk een lichtfolie achter zitten en dat werkt op ca. 100 volt. De inverter die daarvoor nodig is zal defekt zijn evenals de folie die aangesloten wordt met strips van opgedampt zilver wat door corrosie gewoon is verdwenen. Ik heb een paar maanden geleden nog hetzelfde meegemaakt, bestelnummer Conrad voor de inverter, 526-052-05. Het ding heet, EL-INVERTER-WE-50. Van de lichtfolie heb ik geen nummer meer.
Groetjes Hans.
beste leden,
Pin 3 is de contrastspanning, daarnaast moet ik de massa hebben, welke pin is dat? (1 t/m 16), als de contrast/spanning wel constant is dan weet ik al meer !! (momenteel is het (contrast)sterk wisselend/instabiel)
groeten
fiesta
[Bericht gewijzigd door fiesta op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dag Arco en anderen,
De door mij gemeten contrast spanning op pin 3, het display was gedurende deze meting constant blank (dus geen waarneembare variaties in contrast), was vrijwel constant circa 1.7 volt.
Dan weer 1.68 of 1.72 volt.
Kunnen hier conclusies uit getrokken worden, is dit een normale spanning voor deze contrast pin3.
groeten
fiesta
Arco
Special Member
dag ARco en anderen,
Dus de gemeten voltage van 1.7, is normaal op pin 3 van dit display.
groeten
fiesta
Arco
Special Member
Spanning is bij diverse merken displays verschillend, dus daar valt niet veel over te zeggen. Maar ik zie niet in waarom die plotseling niet meer zou kloppen?
[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]
dag arco en anderen,
De reden dat ik dat vraag of dat een normale spanning is die gemeten is, dan weet ik of het display stuk is of iets daaraan voorafgaand (ja toch?).
Ik heb inmiddels de display eraf kunnen krijgen (zonder schade) door de beugeltjes aan de onderkant recht te buigen.
Arco zegt, zowel elastomerstrip (geleidend rubber) schoonmaken, als de print en de glasplaat.
De huidige situatie is dat na demontage de elastomerstrip (geleidend rubber) nog vast zit aan de glasplaat, kan/mag ik die elastomerstrip (geleidend rubber) van de glasplaat af trekken (voorzichtig). Ik neem aan de je moet aantekenen welke elastomerstrip (geleidend rubber) aan welke kant in welke richting zit/zat.
Ik weet, het geleidend materiaal op de glasplaat is erg dun (niet zichtbaar met blote oog), dus zeer voorzichtig.
Ik kan dit eerst nog proberen toch
groeten
fiesta
Arco
Special Member
De boel met IPA schoonmaken dan komt de strip wellicht zonder veel trekken los. Beste alleen IPA gebruiken en geen andere spul.
dag Arco en anderen,
Dank voor de bijdrage, hierbij nog een foto van de zijkant van de glasplaat van de display, je ziet dat er een hoek uit het glas is geslepen aan de zijkant, daar ligt het geleidend rubber in.

Ik ga arco zijn instructie opvolgen, alleen met ipa schoonmaken, nergens aan trekken, kijken of het los valt. Zijn die twee rubberen strips identiek?
groeten,
fiesta
Arco
Special Member
Dag arco en anderen,
Ik wil graag weten of die hier gebruikte header om de display te laten functioneren met de print, is gesoldeerd op deze print.
Als ik de gebruikte header zie die gebruikt wordt voor deze display (op internet aangeboden), blijkt dat deze alleen op de display print is gesoldeerd; heeft pinnen aan de onderkant.
Dat zou dan betekenen dat ik de display eraf zou kunnen moeten trekken (zie foto 4 september).
Ik weet het echter niet goed/zeker, anderen misschien?
groeten
fiesta
Dag leden,
Dat kan ook een contra stekker zijn die erop is gesoldeerd (waar de pinnen van de header in komen), natuurlijk moet het uiteindelijk contact maken met de print.
Deze opvatting wordt vooral gevoed door de "header" die leveranciers van deze display hierbij leveren (die soldeer je aan een kant, op de display print).
Ik weet het natuurlijk niet!
groeten
fiesta
Arco
Special Member
Dag leden,
De robot maaier functioneert verder goed, alleen het display werkt niet/ vervangen.
Nu kan ik deze kopen:
http://www.vanallesenmeer.nl/LCD-display-16x2-zonder-backlight
Het gemonteerde display is ook een display zonder backlight, of echter het aansluitschema van het nieuwe display nog hetzelfde is als het gemonteerde/defecte display/van b.j 2001, weet ik niet (het ziet er wel precies hetzelfde uit/voor het oog).
Nu zijn er verschillende suggesties gedaan hoe de bestaande display te demonteren/nieuwe monteren (zie mijn foto gepost hier/dit draadje van 4 sept 2014). Het liefst zou ik bovenaan de display board alle 16 pinnen los solderen, kan dat met b.v een stuk koper draad (ik hoef dan niet twee keer 16 pinnen te solderen zoals bij vervanging van de header, dan moet ook op het board zelf gaan solderen/de onderkant van de header.)
groeten
fiesta
Arco
Special Member
Display is compatible qua aansluitingen. Bij ander merk kan het alleen zijn dat je de weerstanden aan pin 3 moet aanpassing voor correct contrast. (of zit er een insteller op?)
Uitsolderen van alle pinnen tegelijk kan door veel soldeer bij te voegen en alles warm te stoken, of met hetelucht. Beiden zou ik afraden als je weinig soldeerervaring hebt...
(doorknippen van de pinnen en ze een voor een verwijderen is dan veel veiliger)
Volgens je profiel woon je in Aalten? Kun je de lengte van de pinnen eens opmeten? Met een beetje geluk heb ik ze wel liggen en dan wil ik het display wel even vervangen.
Dag Ruben en anderen,
Ik woon inderdaad in Aalten, dat is ook toeval zo vlak bij!.
De lengte van de pinnen tussen de horizontale kunststof zwarte balkjes (voor bevestiging van de display op het MB), is ongeveer 7mm.
Arco had het over pin no3, ik kan niet het contrast ergens instellen van het display, dit is een constante (zover ik weet!). Wat ARco nu precies wil zeggen met pin3/contrast, is mij niet helemaal duidelijk. Voor alle duidelijkheid, het display heeft geen backlite (ook origineel niet/vanaf fabriek niet).
Het zou mooi zijn als ik op verantwoorde wijze/methode, de display vervangen kan, dan bestel ik hem bij dat adres.
groeten
fiesta
Ik heb even gekeken maar die headers heb ik hier niet liggen, je maakt denk ik wel een kans bij Perebolte, je zou daar ook even kunnen kijken of ze losse male en female headers hebben, mogelijk dat je daar ook mee wegkomt, misschien hebben ze ook nog wel displays maar ik weet niet of ze nog heel erg actief zijn met de verkoop van losse componenten.
Het display biedt normaal gesproken de mogelijkheid om middels een potmeter het contrast aan te passen, het kan zijn dat ze in dit geval enkel ergens een potmeter op de print hebben zitten of het hebben opgelost met een vaste weerstand. Er bestaat een kans dat het nieuwe display een andere contrast verhouding heeft en het bijvoorbeeld te donker of te licht is, in het geval van een vaste weerstand moet daar dan een andere inkomen.
Als het goed is staat m'n mailadres in m'n profiel, dan stuur mij maar een mailtje met je telefoonnummer.
Dag Ruben en anderen,
Ik ben bij Perebold in Aalten geweest, die had niets meer van dit soort onderdelen.
Het display kan ik dus wel goed aankomen, nu nog een header die past, of de bestaande laten zitten.
groeten
fiesta
Op 22 mei 2015 11:47:59 schreef fiesta:
Dag Ruben en anderen,Ik ben bij Perebolte in Aalten geweest, die had niets meer van dit soort onderdelen.
Het display kan ik dus wel goed aankomen, nu nog een header die past, of de bestaande laten zitten.
groeten
fiesta