Je icon doet het niet Jinny... Even elders uploaden, bijv. in je CO profiel: https://www.circuitsonline.net/my/profile
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zondag 30 november 2014 15:58:05 (39%)
Dit topic is gesloten
Je icon doet het niet Jinny... Even elders uploaden, bijv. in je CO profiel: https://www.circuitsonline.net/my/profile
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zondag 30 november 2014 15:58:05 (39%)
hier mijn zondag middag project:
een voor versterker voor de microfoon op lijn niveau te krijgen.
dit voor de carnavals wagen want deze moet een microfoon krijgen.
de versterker is met 2 ne5532 opgebouwt
hier de boven kant
de onder kant:
en het geheel waar het in zit verwerkt:,
het is niet me beste printje maarja van fouten moet je leren heeft iemand toevallig tips voor de volgende keer??
owja het printje werkte wel direct de eerste keer
@dj dennis:
Een montaprint nemen met iedere drie of vier aan elkander,
dan heb je minder van die doorverbindingen nodig en werkt veel gemakkelijker.
MVG Gerard.
Moderator
Dat heeft voor en nadelen, ik heb er zelf ooit mee geëxperimenteerd (stukje print van Chuckie gekregen) maar ik was er niet van onder de indruk. Echt compact bouwen lukt je daarop namelijk niet.
Ik werk het liefste met dubbelzijdig gaatjesbord met ronde gaten.
Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik zo.
@GM,
Hoebedoelu ?
@Sine:
Via Email geen goede link. Kan bericht niet vinden.
Zie hier:
Sine heeft net de discussie "Show your projects! Part 29" beantwoord.
De discussie is te vinden op:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1670663#1670663
MVG Gerard.
[Bericht gewijzigd door GerardMonique op zondag 30 november 2014 19:59:22 (52%)
Golden Member
Ik gebruik dubbelzijdige gaatjesprint met ronde gaatjes of print met doorlopende banen waar ik dan met een 3,5mm boortje, waar nodig, onderbrekingen maak. Bij uitgebreide schakelingen maak ik zelfs eerst een ontwerpje in MS Paint om compact te bouwen.
DC-DC convertor. De meeste onderdelen komen van gesloopte apparatuur uit de container.
Special Member
Ziet er netjes uit mans voor gaatjes board.
Golden Member
Op 30 november 2014 15:08:48 schreef Jinny:
Door met een drukknopje op de achterkant 23 uur door te drukken...
Het grootste probleem gaat nu een kastje worden...
Mezelf kennende gaat dat 4 a 5 maal zoveel tijd kosten dan de elektronica.
Misschien ook de reden dat ik het wel eens achterwege laat of (soms) uitbesteed...
Haha, ja metaal is vaak lastig. Mijn nixie klok zit in een gefineerd houten bakje van spaanplaat. Ruitje op maat laten snijden en afgewerkt met alu profiel. Wellicht een idee?
Golden Member
Maybe, maar dat wordt voor de kerstvakantie.
Nu ligt het even katveilig opgeborgen.... (hebben sinds een maand weer een kat, en dat weten we nu....)
Avatar ga ik even naar kijken.
Nieuwe avatar geupload.
Weet niet wat er fout was, zal wel.
[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 30 november 2014 22:22:40 (14%)
@ Jinny; Een 3D geprint kastje? Simpel en toch netjes....
Op 30 november 2014 18:01:12 schreef GerardMonique:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1670663#1670663
GM, Sine heeft z'n moderator powers "misbruikt" om een verkeerd begonnen bericht weer te verwijderen. Z'n post hierboven heeft twee nummertjes hoger gekregen. Is een eenmalig verschijnsel denk ik.
@Schimanski
Je tekent in MS paint. Heb je Lochmaster ooit geprobeerd?
Golden Member
Ha die Mans,
Netjes gebouwd die voeding, mijn complimenten
Gegroet,
Blackdog
@Schimanski: dat ontwerpen op baanjesprint, daar is toch ook gewoon een stukje software voor? Ben het hier een (flinke) tijd geleden al eens op CO tegen gekomen. Weet alleen niet meer hoe het heet. Het leek dacht ik wel op LochMaster, maar volgens mij was het een ander stukkie (freeware) software.
(Fijn hoor, werkend geheugen. Helaas is dat in het menselijk brein niet zo gemakkelijk te vervangen als in een computer. )
Golden Member
Ik heb dit wel eens gebruikt, diy-layout-creator:
https://code.google.com/p/diy-layout-creator/
Gebruik toch liever hokjespapier potlood & gum.
Golden Member
Onlangs heb ik een middengolfreflexontvanger gebouwd. Nu is dat natuurlijk niet zo heel bijzonder, ware het niet dat ik louter gebruik heb gemaakt van onderdelen uit de jaren '60 en '70.
Zo heb ik voor germaniumhalfgeleiders gekozen (OA85, OC44 en AC187), in plaats van een folietrimmer een toltrimmer gebruikt en een grote draaicondensator toegepast. Uiteraard heb ik een bijpassende bouwstijl gekozen (messing draadnagels in multiplex). Alle in de ontvanger toegepaste onderdelen zijn afkomstig van sloopprinten die van de jaren '60 en '70 dateren. Zie onderstaande foto:
Het apparaat werkt op een platte 4,5V-batterij. In mijn woonplaats bevindt zich bij mijn weten slechts één zaak die die dingen nog steeds kan leveren (Okaphone).
De ontvanger in werking:
http://www.youtube.com/watch?v=1iGnUtMBUBE
Op 1 december 2014 14:25:54 schreef Wasluis1971:
ware het niet dat ik louter gebruik heb gemaakt van onderdelen uit de jaren '60 en '70.
Vals speler! De ik zie moderere draadjes dan "jaren 60 en 70"!
Gaaf!
En die potmeter is ook van latere datum (Lemo?) evenals dar chassisdeeltje voor de spanning. Maar waar komt het geluid uit??
Toch lekker zo'n broodplank. Volgende keer een echte bij IKEA of Action halen
@rew:
Dat soort draad werkte ik ook al mee in de jaren 60 en 70, hoor. Oliekous isolatie was taboe. Je had toe echter wèl, naast het hier gebruikte, ook dikker volkerning montagedraad van 0,7mm² De isolatie was ook beter aangepast voor het gebruik met hoge spanningen (buizen).
Golden Member
Op 1 december 2014 15:41:20 schreef Tidak Ada:
En die potmeter is ook van latere datum (Lemo?) evenals dar chassisdeeltje voor de spanning. Maar waar komt het geluid uit??
Klopt inderdaad, die (merkloze) potmeter is van recentere datum. Een originele jaren '70-potmeter blijkt namelijk (ondanks een overvloedige hoeveelheid Kontaktspray) wel heel erg te blijven kraken.
De potmeter in kwestie is trouwens geen geluidsvolumeregeling, maar de terugkoppeling kan ermee worden ingesteld (het is immers een reflexontvanger). Tussen de collector van de OC44 en de pluspool van de batterij heb ik mijn computerboxjes aangesloten, die boxjes vallen echter buiten beeld.
Welk "chassisdeeltje voor de spanning" bedoel je eigenlijk? Om de batterij op de schakeling aan te sluiten heb ik uitsluitend krokodillenklemmen gebruikt.
Golden Member
Doe je voorzichtig met die OC44
Ze zijn best prijzig geworden.
http://www.ebay.nl/itm/TWO-PIECES-USED-MULLARD-OC44-GERMANIUM-TRANSIST…
Ah, dan ben ik (een beetje) rijk
@wasluis:
Dan is dat chassisdeeltje zeker voor je audio uitgang?
Dat die potmeter voor je superreg is had ik wel door, maar ik dacht dat je ergens een hoofdtelefoon zou aansluiten
Elke 2 jaar waren er een aantal kapot, mini 12V lampjes in de metertjes van het dashboard. Geen idee of er led-vervangers verkrijgbaar zijn, maar ik had een half metertje 3000K ledstrip over van een klus. Dus maar even zelf aan de slag. Dubbelzijdig printje ge-etst met aan weerskanten een led. Weerstandje gekozen dat de leds lekker koel blijven op 12V - 14V.
Onderaan het originele lampje.
Links in het lamphoudertje.
Rechtstreeks op 12V.
En in actie. Op de foto lijkt het licht te fel, in het echt precies goed. De urenteller ging het steeds zwakker doen. Geprobeerd te repareren, maar dat is hopeloos met de SMD techniek. Een nieuwe klok heb ik er niet voor over, helaas pindakaas. Voorlopig gaan in ieder geval de lampjes niet meer stuk.
Gr.
Erik
zo heb ik me tijdje geleden ook bezig gehouden. ik WEET dat er geen led lampjes voor bestaan.
elke schakelaar van men golf geopend, lampje eruit en vervangen door een 3mm led met weerstandje. de grootste miserie was het solderen. de originele lampjes zijn namelijk gepuntlast.
in deze schakelaar zitten er 2. één van de achtergrondverlichting en één voor wanneer de schakelaar aan is. beide moeten dus een ander kleur hebben en verschillende sterkte van licht.
er zitten er ook een paar in het dashboard, ééntje in de 4lichten schakelaar en een NIET TE VERVANGEN lampje in het paneeltje van de verwarming. daar moet het gehele paneel vervangen worden.
gelukkig doet de soldeerbout ook goed dienst als plasticsmelter om zo het lampje uit de plastiek te smelten en er een ledje in de plaats te steken.
NOOIT meer lampjes vervangen bij mij
voor de fun in het midden ook een rij ledjes geplaatst en een eigen 'analoge/digitale' voltmeter gemaakt met een comparator IC
.
en deze heeft me gisteren GOED geholpen. op weg naar het werk haalde ik maar 13V meer al rijdend (normaal knippert de 14V ook af en toe en na 30min rijden gaat die branden). en bij terugrijden naar huis met de lichten aan brande enkel de 12V oranje led nog. dynamo kooltjes bijna overleden.
Golden Member
Op 1 december 2014 16:59:59 schreef Tidak Ada:
@wasluis:
Dan is dat chassisdeeltje zeker voor je audio-uitgang?
Klopt!
Wat mij overigens wel is opgevallen, is dat nog niemand naar een foto van de onderkant van het bouwwerk heeft gevraagd. Het plaatsen van zo'n foto is hier toch bon ton?
Dit topic is gesloten