maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
85 graden is geen probleem, maar dan moeten ze wel een beetje uit de warmte zitten, anders kan de levensduur tegenvallen. De in het datablad gegeven levensduur bij maximale temperatuur, mag voor elke 10 graden lager verdubbeld worden. Zo kan je nagaan of je de marge hebt voor 85 graden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ook voor "bedrijf onder de maximale werkspanning" schijn je de genoemde levensduur te mogen verhogen.
Dat doet mij denken aan de loodgieter die een torentje verloopsokken aan elkaar zet omdat hij niet de juiste in zijn 'bakkie' heeft.

Toch was dit waarschijnlijk de beste betaalbare constructie. Technisch gesproken is het ook niet nodig dat ieder onderdeel in iedere maat bestaat.
Het geval doet een beetje denken aan het metselen van een huis uit losse stenen, alleen maar omdat je geen complete stenen muren hebt liggen.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Op 10 december 2014 02:54:01 schreef maartenbakker:
Vereffeningsweerstanden over elco's zijn in zo verre een lapmiddel, dat ze door elcofabrikanten zoals Panasonic gewoon voorgeschreven worden. Verbaast me dan ook dat ze soms weggelaten worden; zelfs op goedkope Chinavoedingen (de primair omschakelbare die 2 elco's hebben) zitten ze in mijn ervaring vaak wel. Panasonic heeft ergens verborgen op zijn website ook een white-paper staan waarin dit wordt genoemd.
old
Je wilt niet dat twee elco's die in serie staan, beide rated voor 300V werkspanning, de ene 275V voor zijn kiezen krijgt en de ander 325V DC.
new
Ik meen dat er in die China voedingen een omschakelbare diodebrug zit die
de 230V-115V AC schakelt. Worden daar ook elco's in serie gezet?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Daarom ook die balanceerweerstnden over de paralleleschakeling...
@Hugo:
Ja, Jukeboxrevival ken ik. Je kunt ook heel goed terect bij AJF.
Die heeft een hele serie beker-elco's tot zo'n 500V werkspanning.
Ik had alleen gehoopt dat er in deze tjd ook waren met een hogere werkspanning.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (63%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@RAAF12: op 230V staan de elco's in serie met elkaar. Op 115V staat het middelpunt van de elco's naar de wisselspanning doorgelust om zo met de brugcel een spanningsverdubbelaar te vormen.
RobK
Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Op 10 december 2014 12:56:04 schreef Tidak Ada:
Maar toch nog even de vraag of je voor zo'n buizen bak nu ook beter een 105° uitvoering kunt gebruiken of dat 85° voldoende is.
105° is in principe altijd beter. De levensduur van een standaard aluminium elco verdubbelt voor elke 10°C die je in temperatuur omlaag gaat.
De levensduur is altijd opgegeven bij de maximale temperatuur, dus bijvoorbeeld 2000 uur bij 85 / 105 °C
De 105° elco zal dan bij 85°C al 8000 uur meegaan.
Tidak, een beetje erg laat.
In donkere krochten van mijn werkhoekje lagen twee elco's met capaciteit van 15 micro en een Un van 850 volt en een ueff van 630 volt.
Ook nog een blok met drie aansluitingen met de tekst 3 x 330 microfarad bin een U n van 720 volt.
benleentje
Golden Member
Thevel
Golden Member
Op 10 december 2014 23:05:44 schreef pietplof:
een blok met drie aansluitingen met de tekst 3 x 330 microfarad bin een U n van 720 volt.
Staan die dan in driehoek?
Prima vraag maar eigenlijk geen idee.
Ik zag die dingen onder de laagste stellingplank liggen en daarna hen ik overgeschreven wat er op stond aangegeven.
Zoals wellicht bekend heb ik tot precies 22.00 uur verlof in mijn hobby-afdeling te verblijven.
Het was omstreeks die tijd, vandaar de haastige actie.
Ach, je doet/laat wat voor je vrouw.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Pietplof
Die elco is een interessant geval...
@Thevel:
Of er is een goede verstandhouding met begrip en zorg voor elkaar.
(maar zoiets komt met de jaren...)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 10 december 2014 23:18:48 schreef pietplof:
Zoals wellicht bekend heb ik tot precies 22.00 uur verlof in mijn hobby-afdeling te verblijven.
... schrijft hij om kwart over 11, dat wordt op de bank slapen vannacht.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 10 december 2014 23:26:59 schreef Thevel:
Ha, pietplof zit onder de plak, pietplak dus![]()
![]()
Met twee vrouwen in een huis heb je daar geen last van.... 
RobK
Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
@benleentje
Maar als een elco 24 uur per dag een temperatuur van 85°C heeft vraag je ook om problemen.
Bij een realistischer temperatuur (zeg 55°C) kom je al op 64.000 uur; ruim 7 jaar.
Overigens zijn er ook long-life elco's die worden gespect op 12.000 uur bij 105°C. Bijna 44 jaar @ 55°C!
Anyway, mijn punt was alleen te verduidelijken dat een 105° elco een hogere te verwachten levensduur heeft dan een 85° exemplaar bij dezelfde temperatuur.
Thevel; het is een behoorlijk groot blok kunststof met drie aansluitingen.
Tussen elke aansluiting ,,zit" een capaciteit van 33,3 micro F.
Daar moetje welhaast de conclusie uit trekken dat er sprake is van een driehoekschakeling.
Pietplak...mooi gevonden; Mijn gravin en ik hebben er ,echt, hartelijk om gelachen.
En dat bericht schrijf ik via m'n i-pad en dat kan in de kamer.
En die goede verstandhouding is na 44,5 jaar huwelijk vrij stevig gegrondvest.
Jiinny; waarom zou de ene vrouw niet onder welke plak dan ook van de andere vrouw zitten?
Toch? Niet dan?! Nou dan !
maartenbakker
Golden Member
De meervoudige elco's die ik ken hadden de behuizing als gemeenschappelijke minpool. Maar met een kunststof behuizing zal dat slecht gaan inderdaad.
Maar elco's in driehoek geschakeld? Dan zal er vaak eentje verkeerd om gepoold zitten. Of er moet al een heel specifieke toepassing voor geweest zijn, en dan moet dat erop staan.
Voor 3x 330 µF in driehoek vind ik trouwens 33,3 µF tussen de aansluitingen wel weinig. Uitgedroogde elco's?
Ik raak nu langzamerhand wel benieuwd naar een fotootje van dat ding. 
Jullie zijn wel bar visueel ingesteld.
Ik zal dadelijk een mooi afbeeldinkje( brrr slecht Nederlands) maken.
Nou daar gaan wij.
Nu de fotos opsnorren
Voordat er weer vragen komen.
Op de achtergrond zie je het binnenwerk van een heuse Tek. Type 475A. .
De tijdbasis is defect.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Op 11 december 2014 19:24:10 schreef pietplof:
Jullie zijn wel bar visueel ingesteld.
Ja, maar dat moet ook wel. De omschrijving alleen klopt vaak niet helemaal.
Ook nog een blok met drie aansluitingen met de tekst 3 x 330 microfarad bin een U n van 720 volt.
Dat leek al zo gek; verderop was het 33 uF.
Op het plaatje is duidelijk te zien wat het is: een 'cosinus phi verbeteraar'. Het aantal kVAR staat er zelfs op, en klopt ook nog:
I= U x 2 pi f C = 4,6 A. UI = 2 kVAR, maal drie is 6 kVAR totaal.
Het is een kunstofcondensator; ik denk gemetalliseerd polypropyleen (geen polyester). Dat is een mooi ding.
Nou, dat noemen we dan ,, haastige spoed en zo voort en zo verder" .
Als ik niet direct na ontdekking had gereageerd maar eerst goed gelezen....
Ik heb er overigens twee exemplaren van.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 11 december 2014 19:52:56 schreef Frederick E. Terman:
Het is een kunstofcondensator; ik denk gemetalliseerd polypropyleen (geen polyester).
Klopt, MKP: http://www.datasheetarchive.com/dl/Scans-057/DSA2IH003594.pdf