Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik heb eens een doodsklap van de netspanning gehad die me nog steeds heel goed bij staat.

Was nog met een buizen tv. We hadden de auto een eindje verderop geparkeerd en door de stromende regen naar de werkplaats moeten lopen.
Waren dus doornat toen we binnenkwamen. Collega vroeg of ik even naar een probleem kon kijken. Raakte toen zonder er bij na te denken het chassis aan...
Dat doe je absoluut geen 2e keer!... ;) (was een Philips /U toestel, dus direct aan de netspanning, als je drijfnat bent is dat geen aanrader)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Over goed weg komen gesproken:

in mijn eerste arbeidsjaren werkte ik een tijdje in de staalbouw. Om gaten in stalen balken te boren gebruikten we een bux magneetboormachine. Zo'n lomp zwaar apparaat met de handgreep haaks op de machine. Op een gegeven moment rijdt een collega met een lange balk in de bovenloopkraan door de hal en de balk moest mij kruisen waarbij de magneetboormachine in de weg stond. Ik pak dat ding in mijn armen en loop weg om ruimte te maken. Doordat het even duurde zakte de machine ongemerkt wat door en raakte de schakelaar mijn arm. De boor van 26 mm zat tegen mijn overall op kruishoogte en vrat zich een weg door mijn overall en broek recht in mijn lies. Gelukkig zag een andere collega dit en trok met een ruk de stekker uit de wandcontactdoos. Gevolg slechts een blauwe en pijnlijke liesstreek en een oppervlakkige snijwond. Achteraf bleek de beveiliging niet te werken, de machine behoort alleen te kunnen draaien als de magneet aktief is.
Dit was wel een wijze les die ik later regelmatig als voorbeeld heb gebruikt om collega's te waarschuwen.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
Arco

Special Member

Er gebeuren veel van dat soort 'bedrijfsongevalletjes'... ;)
We werkten in een telefooncentrale waar een collega met zijn trouwring tussen de koperbaren van de noodstroomaccu (48v, 800Ah) kwam en sluiting maakte.
Het heeft maanden geduurd voor het zeker was dat hij zijn vinger kon behouden. (3e graads brandwonden door het gesmolten metaal)

Ander geval:
In centrales wordt de boel eens in de zoveel jaren geverfd door een schildersbedrijf. Een van de schilders zocht iets om zijn blik verf op te zetten.
Hij vond dit in de 2 dikke koperbaren die van de accu's komen... Met veel vuurwerk smolt de boel en verdwenen verf+blik op de grond.
De schilder durfde daarna niet meer in de accuruimte binnen. (alhoewel we uitlegden dat 48v niet gevaarlijk is, zolang je er geen metalen dingen op zet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

trouwring tussen de koperbaren

Hij zal z'n trouwdag nooit vergeten. Immers, zonder trouwerij, geen probleem :+

Op 8 januari 2015 09:20:30 schreef Arco:
(alhoewel we uitlegden dat 48v niet gevaarlijk is, zolang je er geen metalen dingen op zet...)

Zo is 230V ook niet gevaarlijk, zolang je het maar niet aanraakt. :-) Mijn grootouders waren bang voor elektra omdat ze niet goed wisten wat de "regels" waren. Vanuit die schilder gezien bestaat het gevaar dus dat als ie zijn "niet meer naar binnen" regeltje verslapt hij dus even later een nieuw regeltje te horen krijgt: "ja maar /DAT/ moet je ook nooit doen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Deze is ook aardig:
Op terugreis naar Nederland doen wij Bilbao aan. Het stroomt van de regen en we proberen wat bodschappen te doen. Onze hond gaat aan de lijn mee. Dan komen we langs een Dulceria (banketbakker voor de snelle hap), waar buiten in de regen zo'n 'kinderschaker' (hobbelpaard of zo) staat.
De hond ruikt lekkere hapjes en loopt het natte portiek binnen. Nu zat er aan die kindershaker een snoer dat 'vakkundig' gerepareerd was met tape (vast geen isolatietape), met als gevolg dat er 110 volt op die plas stond.... Alsof er een varken aan staart en oren opgetild werd! Eigenaar van de winkel komt naar buiten om te kijken wat er aan de hand was. Ik vertel hem in mijn beste gebroken Spaans dat het toch wel erg gevaarlijk is om zo'n kabel in de zeik te laten liggen. Werd die Bask me toch kwaad!
We zijn maar door gelopen :( je wist toen nooit met die lui.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoe maakte die hond aarde? En zeg nu niet via de plas...

If you want to succeed, double your failure rate.
mel

Golden Member

Ik heb delaatste keer eindelijk eens plezier gehad van de tandarts....
hij was net heel veel boortjes aan het weggooien, dit zijn prima printboortjes.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Geen idee, maar het was echt.
Misschien potentiaalverschil in de plas, of stond hij tegelijk in de plas èn op de draad...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Hoe maakte die hond aarde? En zeg nu niet via de plas...

Nou ja, er schijnen mensen te zijn die een föhn in het bad niet overleven. Dan moet de aarde toch ook ergens vandaan komen. Waarschijnlijk isoleert water best goed. Waardoor je op het ene punt in de plas een ander potentiaal hebt dan een stukje verder op.

Tidak Ada

Golden Member

Maar de afvoer van bad en douche hangen verplicht aan de aarde ....

Wat je zegt over potentiaaalverschil in de plas suggereerde ik ook al.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Het heeft maanden geduurd voor het zeker was dat hij zijn vinger kon behouden. (3e graads brandwonden door het gesmolten metaal)

Is mij ook overkomen , even snel iets vasthouden voor mn vader met lassen, trouwring maakt sluiting, van het ene moment op t andere roodgloeiend. Gelukkig "maar" 2e graads brandwonden.
Sinds die tijd geen trouwring meer om (inmiddels ook niet meer getrouwd, dat maakt t nog gemakkelijker :+).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Maar de afvoer van bad en douche hangen verplicht aan de aarde ....

Jij bent teveel geïndoctrineerd door de NEN1010 discussies hier :)

Ga er maar vanuit dat in een jaren-60 huis er helemaal niks aan aarde hangt. Da's pas de laatste 20, 30 jaar in zwang gekomen. Maar ja, dat is ook zo met de aardlekschakelaars. En als je die hebt, is het probleem ook al een stuk kleiner.

Sinds die tijd geen trouwring meer om (inmiddels ook niet meer getrouwd, dat maakt t nog gemakkelijker :+).

Ja, dan vraagt er ook niemand meer waarom niet ;) (dat verhaal over kortsluiting geloof toch niemand).

Maar ik heb een soortgelijke ervaring met een metalen horlogebandje en een auto. Bij de dynamo langs... Bleek geen goed idee te zijn. Gelukkig viel de schade aan mij mee. Aan het bandje niet...

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 8 januari 2015 11:53:39 (35%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 januari 2015 11:51:33 schreef EricP:
[...]Jij bent teveel geïndoctrineerd door de NEN1010 discussies hier :)

'k Wou gewoon eff meedoen :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 januari 2015 11:51:33 schreef EricP:

Maar ik heb een soortgelijke ervaring met een metalen horlogebandje en een auto. Bij de dynamo langs... Bleek geen goed idee te zijn. Gelukkig viel de schade aan mij mee. Aan het bandje niet...

idem alleen raakte ik de starter aan met de horloge en de horloge raakt ook een deel vast metaal van de starter.
gelukkig HEEEL slecht contact waardoor het stopte na een paar goei vonken. k draag sindsdien geen horloge meer alsook accu wordt afgekoppeld als ik in de nabijheid van de starter sleutel. op de starter zit namelijk een hele kwade bout als je die aanraakt.

ooit bij afkoppelen van de accu (begonnen met de plus die aan de kant van het koetswerk stond) aanraking gemaakt van het sleuteltje 10 op de accupool en aan het randje van koetswerk (binnenvleugel). veel geknetter, verf verbrande plaatselijk aan de carosserie en de kortsluiting viel weg. veel geluk gehad.
nogthans is me al meerdere malen gezegd geweest altijd met de - klem te beginnen. na die dag nooit meer vergeten.

ervaring is... alle stommiteiten die je ervoor al hebt gedaan.
iemand met veel ervaring, is niet altijd een goeie technieker...

ik mag ook al zeggen dat ik op vele vlakken al VEEEL ervaring heb. maar had minstens ook al zeker 10keer het loodje kunnen leggen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Kennelijk heb ik dan toch geluk gehad. Bij het sleutelen aan de auto op die manier alleen maar 1/4 kruis van een 30cm kruiskopschroevendraaier verspeeld. Inderdaad aan de startmotor, kennelijk is dat een gevaarlijke plek.

@pa3gws: ik denk dat Gerard* dat ook al door had ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 8 januari 2015 16:22:57 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Komt gewoon omdat er altijd een veel te zware zekering tussen zit, meestal nog goedkoop ook: een stuk draad. Zet er een 10A zekering tussen en het probleem is opgelost.
Voortaan wel vragen aan de buurman of hij je even wil aanslepen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
pa3gws

Golden Member

Ik denk dat hier de bout wordt bedoeld waar de kabel die rechtstreeks van de accu komt aanzit.
En dan is een 10A zekering iets aan de lage kant. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ja, echt gek zijn ze. ze steken dan ook meestal nog een dik stuk draad dat niet direct doorbrand bij een kortsluiting en dan nog vlot 1000A doorlaat. echt gekke mensen, die auto constructeurs. ik zou nog een 12V gloeilamp in serie zetten, als je dan kortsluiting maakt, heb je direct ook licht WAAR je het aan het doen bent.

ook al is 12V een veilig spanning, er zit zo een vierkant zwaar ding in de auto die van die 12V toch nog een best schadelijke spanning maakt. er hebben er al velen hun auto in brand gestoken met dergelijke activiteiten, en er wordt veel FOUTE info vrijgegeven op het internet ivm dat topic.

iemand wou een direct 12V aansluiting op zijn pickup (voor een frigo in de caravan) en vroeg welke kabels hij het beste zou steken.
ik raadde hem 2,5 of 3,5mm² draad aan met een 15A zekering. kreeg daar een hoop gezeik naar mijn oren dat mijn info fout was en zulke ideeen tot brand leiden. vaste bekabeling moet je namelijk met 30mm² uitvoeren en 2,5mm² zou in brand vliegen.

mijn reactie erop was dat je met dikke kabels OOK brand maakt en dat het belangrijk is WELKE zekering je steekt. ge krijgt NOOIT brand met 2,5mm² in uw auto want de zekering sneuveld het eerste bij kortsluiting.
ik werd daar door verschillende mensen als een imbiciel uitgemaakt en heb dan ook instant mijn account stopgezet op dat forum.

er rijden dus nu mensen rond met een pickup die een een 30mm² kabeltje naar achteren met 100A zekering aan de accu (immers kan die 30mm² meer dan 100A aan), en daar zit de caravan met een 100watt frigo op... als dat foutloopt, brand de caravan uit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Helemaal met je eens. En dan is ook nog de vraag hoe dik de kabel is vóór de zekering van 100A.
val mensen niet lastig met techniek dat is maar bijzaak.

Familie, vrienden, wij staan hier aan het graf van Jan Handig. Door een noodlottig ongeval is er een vroegtijdig einde gekomen.....

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

het is opvallend hoe vaak je autobrandjes ziet voorbijkomen op 112 zonder aanrijding van tevoren. draadjes die klem komen te zitten gaan knetteren en zo gaat het branden in de isolatie ergens. de zekering gaat er niet eens altijd uit, als het maar kan knetteren voor die het begeeft. zo als het hier altijd wordt gezegd, kortsluiting is veelal niet de reden van een brandje, gammele verbindingen of beschadigde isolatie wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 januari 2015 19:32:24 schreef Gerard*:
Helemaal met je eens. En dan is ook nog de vraag hoe dik de kabel is vóór de zekering van 100A.
val mensen niet lastig met techniek dat is maar bijzaak.

zelfde draad van 30mm² rechtstreeks op de accu. voor die zekering doorbrand, moet er al dik 1200watt lopen voor enige tijd...

als je dan met theorien afkomt en wiskundige formules, geloofd ook geen kat je, want ze kennen wel iemand in de praktijk die brand had met dunnen kabels

oja, heb het ff nagelezen, t was 35mm² dat ze aanraden.
gingen ze die kerel ook nog een accu in de caravan laten bijsteken zodat de frigo de start accu niet leegtrekt.
zou nogal wat geven: de caravan accu op 11V, de startaccu op 14.4V met de dynamo en dan zou je een relais laten aanschakelen die beide accus met 35mm² verbind...

@testman: en dit komt ook allemaal door het internet:
-help, mijn 10A zekering van de radio gaat er altijd uit
-steek maar 25A, die zal het wel houden
...
of mensen die hun 5A zekering van de sigarettelug vervangen door 35A omdat ze een 600watt inverter over de sigaretteplug willen gebruiken.
de 2de snuggere versie gaat die inverter over lange draden rechtstreeks op de accu aansluiten. gat door het shutbord, kabel erdoor en zonder zekeringen op de accu (want een zekeringhouder hadden ze niet)
...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Ja ik ken ze wel die sjonnies, trek je de kofferbak los, staat daar een gouden zekering je te gemoed te blinken. als je dan verder kijkt zie je de aanvoerdraad naar voren lopen, gat zonder rubber in het schutbord en rechtstreeks op de accu. als je opmerkt dat die zekering op de verkeerde plek zit en onder kap moet, kijken ze je dom aan en lachen je uit, das niet mooi man.

Je krijgt de keus, of opzouten met dat ding bij mij van de dam, of ik knip de zooi bij de accu af en je bent welkom >:)

Heb er al te veel af zien branden !

Wacht dacht je van een camperbouwer die 2 groepen van 4x 50W halogeen lampjes in het plafond in bouwt, alles doorgerijgt op 1 0,75mm2 speaker kabeltje. Ook een opmerking over gemaakt; reactie, s niet gevaarlijk het is maar 12 V , Ampères hadden niet van gehoord :(

@Capri, het gaat er niet om of je de + of - van de accu eerst los maakt, maar altijd de kabel die aan het chassis zit !

Ook hard geleerd door horloge op dynamo/starter, metalen band rood gloeiend, en een paar verbrande vingers van de andere hand om proberen de vergrendeling/slotje los te trekken. Dat was een tevergeefs poging; deze was vakkundig aan elkaar gelast. na het koelen onder de kraan eerst EHBO aan collega verleend , die was bij het zien van zijn stokje gegaan :) litteken nog altijd zichtbaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja, dat bedoel ik ook. maar tegenwoordig zijn alle autos met massa aan koetswerk.

dat van die zekeringen heb ik ook al gehad. als ik dan zeg dat de zekering vlak bij de accu moet
-is toch niet nodig, of de zekering nu vooraan of achteraan staat, ze staat in serie en zal toch doorbranden als de versterker kapot gaat.

dat is dan iemand die al enige theorie kent, en dat zijn dan ook de moeilijkste om te overtuigen. want die weten alles beter, en persoon X,Y en Z hebben ook gezegd dat dit goed was.
als ik dan aanhaal dat die kabel in koetswerk eens zou kunnen doorschuren en kortsluiten, dan bekijken ze je voor gek.
-zoiets gebeurt toch niet?

ik vind het dus ook altijd gek dat die 30mm² steken en hun zekering voorzien op de bekabeling (100A dan).
terwijl de versterker 2 zekeringen van 20A heeft. een geluk dat die fabrikanten van versterkers zelf altijd zekeringen inbouwen.

ik was blij toen er toch enige controle ging zijn bij de belgische keuring bij de inbouw van versterkers. alleen jammer dat ze er amper naar kijken en je gewoon extra betaald voor tuningkeuring

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Jullie hebben geluk gehad met die accu's. Ik heb er een zien exploderen doordat de monteur eerst de plus los maakte en daarbij met de sleutel het motorfiets-frame raakte. Hij zat helemaal onder het zuur, ik stond er een meter of twee achter en begon net te vertellen dat hij niet met de plus moest beginnen. Gelukkig hadden ze een "wasplaats" dus we hebben daar gelijk die kerel afgespoeld

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten