Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

De temperatuur is straks in 8 cijfers achter de komma in te stellen als het ontwerp van blackdog's oven controller vervolmaakt is. :-)

blackdog

Golden Member

Hi,

Het oventje heb ik al uitelkaar gehad, is is niet zoveel ruimte voor isolatie, misschien net een paar milimeter tussen de bovenkant en de deksen.
Aan de achterzijde plak ik een stuk Polystyreen schuim.

Verder heb ik de oven op LAB voedingen getest (tot ongeveer 60V).
De rede hiervan is, dat 800 a 900 Watt AC energie schakelen niet fijn is, als je aan precisie schakelingen meet.
Ook het magnetische veld is niet fijn, er loop wel rond de 4 Ampere.

Het mooie is nu, dat ik helemaal niet zo hoog in temperatuut wil.
Ik wil een Delta T van 30, max. 40 graden, met een 2x 30V ringkern die ik hier heb, gaat dat goed lukken.
Met deze ringkern kom ik dan aan een Watt of 80 aan energie.
Dit is ruim voldoende om het oventje redelijk snel naar een 20C hogere temperatuur te brengen.

Dat wordt nog aardig wat rommelen met tijdconstanden voor de regeling.
Misschien toch maar zo'n goedkope PID regelaar kopen.
Dan kan ik daar ook vast wat ervaring mee opdoen.

flash2b, ik moet je een beetje teleur stellen, ik kom niet verder dan 8 digits...
1µC als resolutie rond de 20c ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Temp-Res-01.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Alsnog indrukwekkend :) En ik vind het ook mooi hoe je high-tech en simpele middelen verenigt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 januari 2015 20:18:42 schreef blackdog:
Hi,

Het oventje heb ik al uitelkaar gehad, is is niet zoveel ruimte voor isolatie, misschien net een paar milimeter tussen de bovenkant en de deksen.
Aan de achterzijde plak ik een stuk Polystyreen schuim. [....]

Er bestaan ook dunne isolerende materialen op gipsvezelbasis als opvolger van Eternit®. Beter iets dan niets en het scheelt ook in je tijdconstanten!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Nu geen tijd meer, maar ben al aan het isoleren, 230V bedrading weg gehaald.
PID regelaar besteld, en dan nu ontspannen :-)
Morgen foto's van het ombouwen in een appart topic.

Gegroet,
Blackodg

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Tip:
Er liggen bij de bouwmarkt (Gamma?) op de afdeling behang en andere muurbedekking, stalen glasvezeldoek in verschillende diktes. Dat spul wordt normaliter op de rol verkocht als ondergrond voor het stuken en schilderen of behangen van gescheurde, werkende muren. Daar kun je een stapeltje van meenemen... (of gewoon een rol kopen voor allerlei toepassingen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Zo, mooie avond voor Nixie buisjes :-) Ik ben vandaag bezig geweest om een klassieke HP5245L 50Mhz teller weer tot leven te wekken inclusief een HP5261A Video Amplifier plugin voor het tellen van kleine signalen onder de 1mVRMS. Dit type teller is in een aantal uitvoeringen ruim 15 jaar lang bij HP geproduceerd en is enkele decennia de defacto 50Mhz industrie standaard frequentie teller geweest. Mooi oud spul, er zit geen enkel IC in...ja ja en in de plugin zit nog een eenzame Nuvistor met wat germanium, verder bestaat de teller volledig uit discrete componenten; heel veel (meest germanium) transistoren en een geheugen gebouwd rond neon buisjes. Mooi spul :-) Tja, tellertje had wat trigger probleempjes, kennelijk heeft er ooit iets te veel signaal op gestaan. Probleem gefixed en ik heb de machine weer wat toonbaar gemaakt, ik heb een hekel aan vieze zooi in mijn lab.

Mijn 5245 is een late uitvoering uit de jaren 70tig. Op het front staat geprint "Specif. H96 5245L" wat vermoedelijk een militaire/speciale industrie uitvoering aanduidt. Ik kan geen verschil tussen mijn machine en het service manual van de "normale" versie ontdekken. Machine is afkomstig uit de Duitse dump.

Zie resultaat, de 10Mhz selftest:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%2010mhz%20selftest.jpg

Het mainframe kan zelf tot 50Mhz tellen, een hele prestatie met alleen maar transistoren. Via prescaler plugins kan het meetbereik verder vergroot worden tot 18Ghz, geen enkel probleem in de jaren 60tig. Op de foto hieronder zie je een 50Mhz sinus uit een Agilent E4421B met een 100mV signaal niveau.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%2050mhz.jpg

Lekker vol binnenwerk volledig modulair waarbij elke Nixie digit uit een module bestaat. HP heeft deze modules vroeger ook los verkocht zodat klanten zelf Nixie uitlezingen konden maken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20bovenkant.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20bovenkant%282%29.jpg

Flinke kristaloven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20kristaloven.jpg

Backplane:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20onderkant.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20onderkant%282%29.jpg

Nu nog even een plekje vinden en dat is lastig, het wordt hier een beetje vol. Tja, gezien ik veel betere tellers heb zal ze niet zo veel gebruikt worden, maar ik zag haar staan en ze lachte naar me, dus heb ik haar maar meegenomen :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Sine

Moderator

Mooi spul weer :)

Ik heb er zelf ook eentje gehad ooit, maar die had aardig last van LDR-rot, dus daar bleven meerdere cijfers aan per digit.

Bij Helmut wezen shoppen ?

Hewlett

Honourable Member

LDR rot is een probleem, vaak ook terminaal. Metertje is idd een ex-Singertje :-) Vorig jaar al eens opgehaald en op de stapel gelegd. Verder niks gekocht (veels te duur) af en toe wel leuk om daar eens te kijken, ik was meer aan benzine kwijt dan aan de teller...

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Kwijl!! :9~

Da's nog een elektronica! Niks programmeren, geen vage picjes, maar gewoon lekker discreet :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Wat een mooie counter, Hewlett! Bedankt dat je me laat mee genieten van de foto's.

Wasluis1971

Golden Member

Echt een museumstuk, die HP 5245L!

Leve het transistortijdperk!
fred101

Golden Member

Hewlett, een heel mooie counter. Ik heb ook een HP nixie counter maar daar zitten al IC's in. Ik heb zo'n prescale plugin. Die komt van de Maxwell stichting en is door iemand verbouwd tot universele prescaler. Erg handig, ik gebruik hem als uitbreiding voor een scoop of spectrum analyser. Dat werkt erg mooi.
http://www.pa4tim.nl/?p=1040 voor plaatjes.

Bert, die counter is van Hewlett.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/HP5326BWeb.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Bert_Camper

Golden Member

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 januari 2015 08:41:57 schreef fred101:
[....] Die komt van de Maxwell stichting en is door iemand verbouwd tot universele prescaler. [....]

Ter informatie:
De Maxwell stichting is opgeheven :( De hele afdeling van ESRAC is uit het gebouw Potentiaal gezet en wordt misschien elders voortgezet. Ze zijn nu hun hoge antennelocatie kwijt; mogelijk het definitieve einde...

Mods:
Misschien is het beter deze mededeling elders te plaatsen, ik zou alleen niet weten waar. (misschien in de Update Tracker?) Ga uw gang...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

klopt, de hele verzameling meetapparatuur die op de site stond is voor een 700 euro verkocht ineens. sinds een maand of 1,5 ligt die site er ook al uit.

er gaat het eea veranderen op het tu terrein, wat nieuwbouw, parkeergarage ed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sinds gisteren in het bezit van een Fluke 881A DC differential voltmeter.

Het is de 110V versie, dus ik moet even kijken of ik een service manual ofzo kan vinden of hij ook een 230V stand heeft zonder de trafo te vervangen. Iemand toevallig een service manual van dit ding? Hij komt van de Marine en de laatste Calibratie datum is 2013 dus hij is nog lang in gebruik geweest.

Hallo Red_Arrow,

Die ik heb draait op 230Volt dus dat moet kunnen let wel op de batterij meestal gelijk vervangen.
Ik zal kijken voor het manual deze moet ik wel hebben ander kan ik de bedrading wel door geven en waarschijnlijk ook wel op het net te vinden.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb een 881A, niet de 881AB dus volgens mij heb ik geen accu.

Ik heb de user- of servicemanual van de 881A nog niet op het net gevonden bij kurt of elektrotanya.

Hi Red_Arrow,

Daar heb je helemaal gelijk in maar op 230V kan je hem wel schakelen.
Ik heb het manual voor je ook in pdf als je email bekend is dan stuur ik het manual naar je toe.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat is heel fijn, bedankt alvast. Mijn E-mail staat in profiel.

Gr. Mark

Op 14 januari 2015 14:55:48 schreef electron920:
...

let wel op de batterij meestal gelijk vervangen.

...

Welke batterijen zaten erin, en door wat heb je die vervangen?

Ik heb een meter die er veel op lijkt, een 883AB, opengeschroefd en daar zit een zwik knoopcellen en een paar C cellen in, paar met behoorlijk wat korsten dus die moeten nodig allemaal vervangen worden. Misschien maar een keertje tonen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Hi Red_Arrow ,

Email is onderweg.

Hi Squant,

Ik zal zodra ik er bij kan een foto maken maar ik kan al wel bij mijn notities deze zoek ik op.
Heb je het service manual? kan ik ook naar kijken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 januari 2015 18:58:35 (62%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920:

Hier de manual voor de fluke 883AB: http://www.liberatedmanuals.com/TM-11-6625-2400-15.pdf

Als je wil kan je notities even mailen? Scheelt vervuiling van dit topic :)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Niet direkt in v en a geplaatst past hier beter!
Voor de liefhebber weet ik een FM-AM signaalgnerator tekoop.
stuur PM indien interesse.

Dit topic is gesloten