Op 24 januari 2015 23:08:07 schreef 19roland70:
@Sine , zou je de werking van het dimmer schema uit willen leggen ?
Tuurlijk,

Het ding is niet echt spannend.
Alle stroom die je achter de brugcel verbruikt (DC) heb je uiteraard ook voor de brug (AC)
Dit ding werkt met gepulste dc (zoals ik hem gebruik, enkel op de toppen van de sinus) of met volle DC, de werking blijft gelijk.
De hoofdstroom loopt door de fet en de 47R weerstand, de fet wordt opengestuurd door de 330k weerstand en de 9V zener is er om te voorkomen dat Vgs te groot wordt.
de 47R weerstand zit er als shunt, en wel zo bepaald dat er 0,5V overheen valt bij de minimale stroom die je door het geheel wilt hebben.
De loper van de pot geheel naar boven (waar min bij staat) s die minimale stand, bij 0,5-0,6V zal de transistor in geleiding gestuurd worden en de gate spanning omlaag halen tot de stroom door de fet gezakt is onder die 0,5V. Ofwel een stroombron.
Door de toevoeging van de pot kun je die stroom regelbaar maken, als je de loper naar de massa beweegt moet er meer spanning over de 47R komen te staan om de tor nog open te kunnen sturen, dus mag er meer stroom lopen voordat het geheel gaat begrenzen.
De potmeter weerstand is eigenlijk iets te hoog, dat komt omdat die nou eenmaal in die dimmer zat, op mijn breadboard zat daar een 1k pot met een 100R weerstand in serie ipv de 82k. Met die weerstand stel je overigens je maximale stroom in. In mijn geval had ik een min/max verhouding van 1/10, vandaar dat de weerstand ongeveer 1/10e van de potmeter weerstand is.
Dit is natuurlijk niet een heel efficiente manier van dimmen, maar in mij geval kom ik daar goed mee weg omdat de drempelspanning over mijn led lampen zo'n 270V is. Dat wil zeggen dat ik tov de amplitude van 230V (325V) maar zo'n 55V in de dimmer hoef op te vreten, en dat enkel op de top van de sinus.
Daarbij is de inwendige weerstand van die lampen ook niet bepaald nul, dus te meer stroom ik er doorheen duw des te lager die spanning wordt.
De AC stroom is effectief 6 / 60mA, de DC piekstroom ligt eerder in de orde van 11 - 120mA.