Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Bedankt, ik zal eens een mailtje aan getronic sturen.
Zou een dc/dc converter zomaar kapot gaan? De Datel dc/dc converter die voor de 12 volt moet zorgen geeft ook 17 volt uit. De print is 11 jaar oud, 8u per dag gebruikt, maar dan nog vind ik het een vreemd onderdeel om zomaar kapot te gaan.

maartenbakker

Golden Member

11 jaar oud, 8 uur per dag is zeker voor industriële electronica niet lang, maar toch ook niet extreem kort. Voedingen (zoals DC/DC converters) zijn opzich wel onderdelen die zwaar belast worden en daardoor slijten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is het ding van de print af te solderen en van binnen te bekijken of is het helemaal ingegoten?

En wie zegt dat het 48V in en 5V uit is? Het lijkt eerder op een converter die +15 en -15 als input krijgt en daar iets anders (symmetrisch) uit maakt, misschien +/-5V?

Is het geen versterker module of zo? Waarschijnlijk niet, zie geen echte inputs.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

En wie zegt dat het 48V in en 5V uit is?

Het typenummer met '4805' er in is meestal een goede leidraad... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2015 14:05:04 schreef hans_4:
ik weet dat er een op plccenter staat maar een korte zoekopdracht op google leert dat dit niet echt een betrouwbare webshop is.

Dat valt op zich wel mee, ze zijn wel eens wat 'onhandig'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 maart 2015 20:33:38 schreef Arco:
[...]
Het typenummer met '4805' er in is meestal een goede leidraad... ;)

Helaas met de markeringen erop is het dat dus niet. Misschien 4,8A @ 5V?

Waarschijnlijk is het ding eraf solderen en openmaken een idee om erachter te komen wat er precies in zit. Ik verwacht een combinatie van een + en - regelaar of zo, het lijkt ook of er een koelblok op heeft gezeten aan de pasta te zien?

Anders kijken wat er aan die -Vo en +Vo hangt op de print en daar een afschatting maken.

Misschien als het echt gerepareerd moet worden de hybride zelf opnieuw maken, ik heb dat vaker gezien op een website voor flatpanel TV repair.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Lijkt me geen pasta maar oxidatie of viezigheid. 4805 lezen als 48V in en 5V uit is echt wel een heel gerede kans dat dat klopt; veel fabrikanten gebruiken een dergelijke samenstelling als typenummer. (Wat ook weleens gedaan wordt is het vermogen in het typenummer te verwerken, maar dat lijkt hier niet het geval.)
Die 48V is ook helemaal niet onwaarschijnlijk als 'hoofd rail'. Bij dit soort convertors mag je voor die nominale spanning meestal op een breed bereik rekenen (zeg 36V-75V).

En ja, die dingen gaan best weleens stuk na 10+ jaar.

Op 9 maart 2015 14:10:31 schreef driessens_nl:
Nitroxpower is een onderdeel van Getronics

Zonder 'S', anders krijg je die dure softwarejongens aan de lijn.

Ik zou deze contactinformatie gebruiken om te mailen, of misschien nog veel sneller even te bellen. Je hebt een typenummer dus de vraag is niet moeilijk.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Viezegheid lijkt me onwaarschijnlijk, want de print er omheen ziet er nog maagdelijk uit...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
LetterHenk

Golden Member

Het spul (koelpasta?)zit er heel netjes op tot de randen. Het doet ook wel een beetje denken aan een soort capillair patroon.
Ik denk daarom ook dat er eoa koelblok op heeft gezeten. Nadat het er niet meer op zat misschien te heet geworden en kapot gegaan?

Action expresses priorities LH

Ik heb net even op de foto geklikt om in te zoomen en zie nu ook dat patroon. Bovendien had ik eerder de getapte gaten niet gezien. Inderdaad goed kans dat hier iets van koeling tegenaan zat. Maar misschien is dat pas na het defect gaan verwijderd, bij het uitbouwen van de module, of door de vraagsteller om mogelijke andere opschriften te vinden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Bedankt voor de vele antwoorden,

Er zit inderdaad koelpasta op de bovenkant, ik heb het koelelement verwijderd om het opschrift beter te kunnen lezen.
48 Volt in lijkt mij logisch aangezien er 40v wisselspanning binnenkomt die na gelijkrichting naar het onderdeel gaat. Murata gebruikt de aanduiding 48v ook voor hun DC DC converters van 30 to 75 Volt.
Ik heb een mailtje gestuurd naar Getronic, bijna onmiddelijk antwoord dat ik via hen kon bestellen, maar nadat ik gevraagd had om 1 stuk te bestellen en ofdat ze een datasheet hadden is het verdacht stil.
Ik zal de behuizing eens voorzichting proberen open te zagen en hopen dat het niet ingegoten zit.
Ik zal er ook eens een mailtje aan wiedeg aan wagen voor een schema, en anders wordt het zelf tekenen.

P.S. Het klopt dat zo'n codering 4805 redelijk gebruikelijk is, dat ontken ik ook niet. Maar in dit geval duidelijk NIET.

Er staat toch duidelijk op de behuizing -Vin en +Vin!!!
Blijkbaar heeft niemand dat hier door? Vergeet die 48V maar gaat nergens over.

-edit- Na de post van Al_Bundy hieronder moet ik dit toch terugnemen!
Blijkbaar is het ook gebruikelijk de -Vin als GND aan te duiden, dat verklaart dan toch weer een hoop??-/edit-

Als er 40V wisselspanning binnen komt is het een logische verklaring dat het waarschijnlijk een trafo met midden aftakking is voor een symmetrische voeding.

Op 10 maart 2015 08:10:24 schreef Jochem: (Wat ook weleens gedaan wordt is het vermogen in het typenummer te verwerken, maar dat lijkt hier niet het geval.)

Roep maar niet te hard, zou wel kunnen, het zou 4,8A of 48W of zo kunnen zijn. En die 05 een model of casing type of zo.

Maar wat zit verder aan die print?? Dat geeft ook veel informatie als we de context weten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

kijk hier eens: http://www.cincon.com.tw/upload/media/data%20sheets/CHB150-V25.pdf

Er zijn ook vergelijkbare converters van andere fabrikanten, maar volgens mij staat er gewoon een andere stempel op.

ps, in deze dingen zitten normaal tantaal condensatoren op de output. Deze kunnen spontaan in rook opgaan. De no "TC" optie die ze nu leveren komt mede door mij :)

[Bericht gewijzigd door Al_Bundy op dinsdag 10 maart 2015 19:36:32 (29%)

Op 10 maart 2015 19:23:28 schreef henri62:
P.S. Het klopt dat zo'n codering 4805 redelijk gebruikelijk is, dat ontken ik ook niet. Maar in dit geval duidelijk NIET.

Er staat toch duidelijk op de behuizing -Vin en +Vin!!!
Blijkbaar heeft niemand dat hier door? Vergeet die 48V maar gaat nergens over.

edit: oh, je hebt je stelling inmiddels teruggenomen zie ik

Ja, wel gezien, zeer gebruikelijk om de ingangen met Vin+ en Vin- aan te duiden.
http://www.farnell.com/datasheets/16972.pdf
http://www.xppower.com/pdfs/SF_JCM15-20.pdf
http://www.tracopower.com/products/thd10.pdf

In de onderste link van Traco zie je dat ze tussen haakjes() er GND en Vcc bij hebben gezet.

Maar wat zit verder aan die print?? Dat geeft ook veel informatie als we de context weten.

Ja, helemaal mee eens. We hoorden ook pas achteraf dat die trafo met 48VAC binnen kwam..

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb het in mij vorige post al doorgekrast...inderdaad neem mijn opmerking terug. Die "symmetrische" aanduiding heeft me helemaal van het pad af gestuurd.
Dat weten we voor de volgende keer dan ook weer, al doende leert men.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 10 maart 2015 19:56:54 schreef Jochem:

[...]Ja, helemaal mee eens. We hoorden ook pas achteraf dat die trafo met 48VAC binnen kwam..

Dat staat nergens !
40Volt AC dat dan weer wel :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 10 maart 2015 20:00:31 schreef henri62:
Ik heb het in mij vorige post al doorgekrast...inderdaad neem mijn opmerking terug. Die "symmetrische" aanduiding heeft me helemaal van het pad af gestuurd.
Dat weten we voor de volgende keer dan ook weer, al doende leert men.

Opzich zit er wel iets in hoor, de -Vin en +Vin. De output is volledig gescheiden van de input, dus je zou in principe een symmetrische voeding kunnen aansluiten.
Bij een ongeisoleerde converter is dit natuurlijk niet te doen.

Het is een voedingsprint van een meetmachine.

Ik ben ondertussen na heel wat rondbellen aan een nieuwe voeding geraakt.
De oude wordt nog wel gerepareerd als reserve.
Na wat verder bekijken van de voedingsprint: inkomend: 3x 40V, uitgaand +12v - 12v en +5 volt.
Ik ga hier morgen verder aan meten want ik heb de voeding nu niet bij mij liggen.

Shock6805

Golden Member

Ik ben met deze weer wat verder gekomen. Voor alle andere die ooit een sigma karma zouden willen hergebruiken:
Na veel prutsen en pieren in het kleine cilindertje heb ik de led heelhuids uit zijn behuizing gekregen. Op de achterkant van de ster stond volgende nummer: W42182-05lf

Het blijkt dus een 1W led van seoul te zijn.
Specs:

  • If= 350mA
  • Vf= 3.25 ~ 3.50V
  • φv= 100 ~ 118.5lm

En nog een linkje naar de datasheet (pagina 5)
Hopelijk hangt er nu nog genoeg koelpasta op... :o

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

De nieuwe voeding is aangekomen, Hier zat ipv de nitrox een cincon chb75-48s05 op, de kans is groot dat deze dus identiek is en nitrox hier gewoon een ander naampje op heeft gezet.
Van cincon zijn gelukkig wel datasheets te vinden, en ze zijn ook gewoon per 1 stuk bij mouser te bestellen.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door hans_4 op donderdag 12 maart 2015 20:43:54 (41%)

In een Toolmax K310 houtcombiné zit er een condensator.

Het enige wat er op staat is dit:

06 - 98w
50/60 Hz
CE

Hier de foto van de condensator:

Typeplaatje van de Toolmax K310:

Hoe kom ik de waarde van de condensator te weten?

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zaterdag 14 maart 2015 14:08:49 (15%)

De capaciteit kun je meten met een capaciteitsmeter als de condensator nog heel is (wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn, gezien je vraag).
De werkspanning zou ik gokken op 450VAC voor een machine op 230V.

Of je neemt contact op met de leverancier.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zaterdag 14 maart 2015 14:20:50 (22%)

laat me raden, de condensator is voor 2/3 groen gespoten samen met de motor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Waarde condensator staat toch meestal op de motor kenplaat ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Je kunt proberen de verf van de condensator af te schrapen. (met een afbreekmesje haaks eroverheen en heel licht drukken)
Meestal hecht de opgespoten verf (gelukkig) niet zo goed als de opdruk zelf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten