Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

ik wil de dip variant die ik op gewoon experimenteerprint of breadboards kan pluggen. net zoals een nano daar in past. vind het alleen zonde om dan een gehele printje met die usb connector te gaan gebruiken in een apparaat.

eerst keek ik er wat tegenop om al dat nieuwe avr/pic te leren, maar eens je ermee weg bent, is het echt kinderspel.

ik begin al ideeën van moodlichts te krijgen, looplichten, batterijmonitors, temperatuur / vochtigheidssensoren,...
en het uiteindelijke doel om een klein dashboard te maken in de auto met display, parkeersensoren, brandstofmeter, temperatuurmeter, toerenteller,.... bij deze laatste mag de usb connector wel aanwezig blijven (handig om de software te updaten). maar bij veel spul wil het zo compact mogelijk en hoeft er eigenlijk nooit nog andere software in (ik neem aan dat zo een complete nano met usb converter erin meer stroom zal verbruiken dan de losse chip. vooral bij batterijgevoede projecten misschien wel een nadeel).

bij mouser staan die chipskes per stuk aan 2,9€ (2,58€/10) wat dan wel acceptable is.
als ik er dan 10 koop is het bij mouser 25,8€ en al 60€ bij conrad. begint wel al wat te tellen zo.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 11 maart 2015 08:54:09 schreef fcapri:
...
Wat raden jullie aan om te kopen en vooral waar. Ik heb al ergens een avr USB programmer liggen, dus kan ook met losse chips overweg. Ik heb wel enkel breadboard en normale gaatjesprint. Die kleine vierkantje chipjes wordt dus niks

Of 1-malig investeren in een ZIF socket zoals deze.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ga ik er veel mogen aanschaffen als ik die op printjes wil solderen (ik heb die printplaten niet met die kleine contactjes, ik werk op gewone experimenteerprint).

heb de DIP variant momenteel gevonden aan 31,6€ voor 10stuks, kristallen erbij, capaciteiten ook en IC'voetjes.
bootloader al geprogrammeerd en verzending inclusief naar belgie

en 10 arduino mini pro voor 19,80€ (printje met die vierkante ic erop, kristal en condensatoren er ook al op
http://arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoProMini_Front_3v3.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 11 maart 2015 18:26:39 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteraard niet de bedoeling dat je er veel van aanschaft. Zijn ze iets te duur voor.

Wel ideaal om te experimenteren en nadien een definitieve versie te maken op geëtste print. Hoef je niet en DIP en TQFP voorradig te hebben.

Op experimenteerprint ga je toch snel veel groter dan wat mogelijk is op een (dubbelzijdig) geëtste print.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

het uiteindelijke doel om een klein dashboard te maken in de auto met display, parkeersensoren, brandstofmeter, temperatuurmeter, toerenteller,....

Dat kan toch makkelijk allemaal in 1 controller? (is de kans op storingen ook veel kleiner)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zoek rotary encoders met minimaal ca. 24 stappen/omwenteling van goede kwaliteit.

Ik weet dat rotary encoders overal te koop zijn, echter hoop ik ieman tegen te komen die me weet welke types een beetje degelijk zijn. Ik zit niet in het industriële segment te zoeken en ik hoop een goede/redelijke kwaliteit te vinden voor, laten we zeggen, zo'n 5 euro.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op maandag 16 maart 2015 10:39:23 (42%)

Misschien is het handig om eerst uit te leggen wat je zoekt.
Rotary encoders zijn er in vele soorten en maten met prijzen van 1 tot meer dan 1000 Euro.
Absoluut, relatief, voor hoge snelheden, of bedoel je gewoon een draaiknop slector?

Arco

Special Member

Inderdaad zo moeilijk wat over te zeggen. Voor de betere (optische) kom je al snel in de wat hogere prijzen. (kijk eens bij Grayhill, Bourns)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

neem een positie encoder.die geven wel meer pulsen af, maar door een deler kan je toch goed regelen.

edit: we bedoelen hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 16 maart 2015 12:31:58 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Gezien de 24 stappen per omwenteling gok ik op een draaiknop die je gewoon handmatig wilt bedienen, of is het voor iets anders? Als het voor hobby is, zou je gewoon een super goedkoop stappenmotortje van 7.5 graad per stap kunnen nemen, en die met een paar comparators inlezen, maar dan heb je dus nog steeds 48 stappen en geen 24. Je kunt het natuurlijk wel in hardware of software gaan delen, maar je houd 48 voelbare stappen per omwenteling. Misschien dat er ook wel motortjes bestaan die 15 graden per stap doen, maar ik kan me niet herinneren zoiets ooit te hebben gezien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wij gebruiken voor een machine (MMI controller met Multi-color ring) toepassingen > 300 st/jaar een Bourns uit de ECW serie type C0006 (24 steps) hier hebben wij eigenlijk nooit geen problemen mee. Er is een los metalen beugeltje leverbaar die je erop kunt klikken om de encoder mechanisch goed op een PCB te monteren. Omdat wij een grote metalen draaiknop gebruiken wil je die krachten liever niet op de encoder contacten.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Ik ga voor de Bourns ECW serie!

Het is inderdaad voor de hobby, het is voor in een labvoeding of voor in een volumeregeling. Ik vind die dingen die je bij de 'elektronicawinkel op de hoek' (metaforisch, want praktisch bestaan die niet meer) koopt prullen.

Alhoewel (goede) potmeters ook hun voordelen zullen hebben, moet ik er met het alternatief natuurlijk wel op vooruit gaan!

//edit
Oja, meer pulsen had natuurlijk ook gemogen. Maar nu niet meer belangrijk, ik kies de ECW's.

Ik ben op zoek naar onderstaand onderdeel. Het is een verwarmingselement
voor een ultrasoonreiniger. Normaal 100W/230V en is 47mm lang, 25mm breed
en 2mm hoog. Vermoedelijk iets keramisch. Iemand die me hierbij kan helpen?

Ik weet dat er Li-Ion/Li-Po accu's bestaan die wél lang meegaan zoals de 'Sonata' en de 'Swing' serie van Boston Power.

Heeft iemand ooit al eens long life Li-Po/Li-Ion cellen tekoop gezien? Ik zit te denken aan iets waarvoor je normaal AA, AA of 9v accu's zult gebruiken. Vooral die laatste eigenlijk.

RAAF12

Golden Member

Op 16 maart 2015 20:42:28 schreef bombtechnician:
Ik ben op zoek naar onderstaand onderdeel. Het is een verwarmingselement
voor een ultrasoonreiniger. Normaal 100W/230V en is 47mm lang, 25mm breed
en 2mm hoog. Vermoedelijk iets keramisch. Iemand die me hierbij kan helpen?
[bijlage]

Peltier element? Deze kunnen zowel koelen als verwarmen naar gelang de polariteit aansluiting.
Hier staan ook gelijkende foto's
https://www.conrad.nl/nl/componenten/componenten-actief/toebehoren/pel…

Het is altijd een goed idee om in de startpost het merk en type van het apparaat te vermelden.
Het element is wellicht via de importeur ook als service onderdeel te krijgen (als het defect is...)

maartenbakker

Golden Member

Klinkt eerder als een PTC-element. Peltier heeft een lage gelijkspanning nodig. Merk en type kunnen inderdaad helpen bij het zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Wie weet waar dit soort schuim verkrijgbaar is.
Het zit in pa versterkers als stoffilter het is 4mm dik en je kan er vrij goed doorheen kijken.
Ook kan je het onder de kraan uitspoelen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
hobby luke

Honourable Member

Op 31 maart 2015 15:40:50 schreef pa3gws:
Wie weet waar dit soort schuim verkrijgbaar is.
Het zit in pa versterkers als stoffilter het is 4mm dik en je kan er vrij goed doorheen kijken.
Ook kan je het onder de kraan uitspoelen.

Misschien vind je hier iets tussen:
https://www.google.be/search?q=fan+filter+foam&tbm=isch&tbo=u&…

MVG,
Luc.

pa3gws

Golden Member

Top hobby luke.
Hier staat wel het een en ander bij ga ik eens uitpluizen.
Ik moet toch eens leren beter te zoeken. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Gevonden het wordt gebruikt in filters voor karper vijvers. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Iemand enig idee wat SJ1 voor component is in bijgevoegde schakeling?

Bij voorbaat dank!

@Jaap

Enig zoekwerk op internet leverde de Japanse site zoals in de tekening onderop staat.
Na wat studeerwerk in mijn Japanse taal pocketboekje ....
Ik denk dat het verkeerd getekend is. Het zou naar mijn idee een 3 voudige doorverbinding zijn, om 2 bordjes te kunnen breken. zie de plaatjes hieronder..

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

@ TonHek

Thanks voor je reactie. Heb beide delen juist nodig. Bordje is niet meer leverbaar en maak het daarom zelf. Is me nog niet helemaal duidelijk wat ik dan precies met SJ1 doe..

Dit topic is gesloten