3D printers

Dit topic is gesloten

Op 26 april 2015 19:12:42 schreef rew:
Jij hebt nu iets geprint wat kennelijk zonder truuks voldoende vast zat. Sommige andere objecten trekken zichzelf los in de hoeken. (Maar zolang het bij jou goed gaat, ga vooral zo door!)

Éénmaal is het goed gegaan, maar de 2e keer was het al weer een stuk minder.

Op 26 april 2015 10:02:38 schreef ActiveHouse:...m'n spiegels spuit ik in met Elnet haarlak. (goedkope lak werkt bij mij niet !)....

Deze heb ik nu ook besteld, hopelijk is mijn losse hoeken probleem dan ook verleden tijd ;)

rob007

Yarr, Matey!

.
Ben vanmiddag toch nog even bezig geweest met de printer,
software matig weet ik het niet helemaal zeker maar gloof hardware matig denk ik dat ik kan printen!
twijfel nog wel aan wat dingetjes zoals het heated bed (of die niet verkeerd om zit)
en ook of de sensors het nu wel doen???
ik heb het een voor een even aangestoken (verbrande bijna mijn vinger aan extruder)
ik heb daar trouwens nog geen PLA in gehad, ik hoop dat dat niet erg is als je hem dan toch even hebt aan gehad? (rond de 200 graden geloof ik is ie geweest)
als het allemaal klopt!
ik heb dit in pronterface gedaan, waar ik trouwens geen ventilator regeling tegen kwam???
maar als het zo ver is kan ik het ook met Repetier Host proberen.
.
ik weet niet hoe dit bij jullie was maar vind het behoorlijk spannend!
kweet niet of ik strakjes mijn bed wel droog hou hoor mensen ;-) (LOL)
nog even geduld want wil het proberen als ik fris en fruitig ben.(zijn we nu niet helemaal!)
.
iedereen de vriendelijke groetjes van hier!
Rob.
HOOWWWwwwww vergeet nog iets!
alle mensen hier zijden gewoon aansluiten die hap (het bed en de Extr.)
ik dacht kan mij het ook schelen, kheb een reserve bordje klaar liggen!
als tie BOEM zecht geef ik jullie allemaal de schult!!! ;-)
EN HUUuuuuu gefeliciteerd nog allemaal he!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob,

Als ik dit zo lees, komen mijn "gevoelens" van anderhalf jaar geleden ook terug naar boven :-)
Inderdaad, best spannend allemaal, maar zo te lezen komt het heus wel goed ...
Extruder even "opstoken" zonder PLA in, kan absoluut geen kwaad hoor ...
Wat bedoel je trouwens met "heatbed verkeerd om" ? Er is aan een MK3 bevoorbeeld, niet echt een boven of onderkant. Ook niet echt een + of -, en ook niet echt een voorkant of zijkant enzo, dus dat zit heus wel goed :-)

Veel succes morgen, we lezen het hier wel :-)
(en hopelijk geen electriciteit onder je bed, want met dat "niet droog houden", zou je wel eens kortsluiting kunnen krijgen dan)

slaapwel,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
rob007

Yarr, Matey!

.
hallo A.H.(Kris)ik moet nog even geduld hebben, weet niet zeker of ik strakjes de kans er voor krijg
(je weet hoe dat gaat als er zo'n vrouwding rond loopt! ;-) )
maar wat ik bedoel met het heatbed dat er zit bij mij een goudgele kant op,
(met zilver kluerige randjes)en aan de andere kant is ie rood.
ik had het gevoel dat ik de gele kant boven moest doen,
de gloeidraad leidinkjes(rode kant) zitten dan onder.
De temp. sensor zat ook aan de rode kant er in het midden gewoon tegen aangeplakt met die speciale tape!
(kan ik dus geen glas of print tegen die kant aan plakken!
wat in mijn ogen wil zeggen dat doordat die jongens in china dit gedaan hebben dat dan de andere kant de bovenkant moet zijn!
.
de temperatuur sensors. wat zijn het? NTCs of.....
ik heb geloof ik twee soorten maar heb nu in het bed eentje van rond de 100K
en in de extruder ook 100K (een gazen druppeltje lijkt het wel???)
maar heb er ook nog twee met van die draadjes die tegen elkaar zijn aan ge puntlast!
of het goed is......ik weet het niet zeker maar meten deed het naar mijn mening wel!
.
ga het als het ff lukt strakjes testen met Repetier Host en Slic3r
ik moet alleen nog even kijken waar ik een simpel Klijn print dingetje vandaan haal!
die die kubus das naar mijn zin veel te langdradig (hoe zij ik dat?)
ne zag ergens een soort labeltje dat lijkt me wel wat.
waar haal ik dat vandaan beste mensen?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob, http://www.thingiverse.com/ hier vind je alles wat jij wilt printen en als het er niet bij is ontwerp je het hier lekker zelf.
De NTC en PTC zijn weerstanden, de weerstand veranderd bij verandering van temperatuur. Negatieve Temperatuur Coëficiënt en Positieve Temperatuur Coëficiënt. De gepuntlaste draadjes, zoals jij ze noemt, is een thermokoppel. Het bestaat uit 2 draden van verschillend materiaal die op de las temperatuurgevoelig is. Aan het einde van de draden kan je een kleine spanning meten die veranderd met de temperatuur.
Haal de NTC, PTC en thermokoppel niet door elkaar ze hebben elk heel andere eigenschappen.

rob007

Yarr, Matey!

3D printen, helaas ik kom er niet aan toe!
even voor ELEKTITUS het zijn dan bij mij twee(2) NTCs waarschijnlijk ( 100K )
.
bedankt voor de link ik heb mij nu ook ingeschreven daar!
leuke dingetjes allemaal zeg, maar ik houd het wel even bij een simpele sleutelhouder das denk al moeilijk genoeg ;-)
.
omdat ik geen genoeg tijd meer zou hebben heb ik nu net de printer nog maar even nagekeken nog,
een(1) A4 papiertje gaat er los onderdoor maar twee(2) doet licht klemmend tussen glas en extruder.
.
iedereen de groetjes!
Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 28 april 2015 23:09:06 (23%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 april 2015 21:20:13 schreef rob007:
omdat ik geen genoeg tijd meer zou hebben heb ik nu net de printer nog maar even nagekeken nog,
een(1) A4 papiertje gaat er los onderdoor maar twee(2) doet licht klemmend tussen glas en extruder.

Dat is dus perfect, als je dat op alle 4 de hoeken van het printbed zo kunt doen. Anders bed rechtzetten / Z as aan 1 kant verdraaien zodat X-as recht komt te staan. (Procedure is op reprap.org wiki wel te vinden. "Bed levelling")

whoa, bedtijd, anders gaat rew morgen zeuren dat ik te laat nog op CO zat. :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Je moet natuurlijk wel nog in je software ook aangeven dat je eerste laag 0.2mm is.
(bij Cura bevoorbeeld, staat dit standaard op 0.3mm)
Ook best je eerste laag op een véél lagere snelheid printen dan de rest. (60% ofzo van je normale snelheid - ook dit is meestal in de software in te stellen)
Tenslotte zou je je "extrusion" ook nog wat hoger kunnen zetten voor je eerste laag. 120% is een vrij normale waarde ...

P.S. Zag hier nog een onbeantwoorde vraag hoe je kon zien of je filament "te vochtig" is, welnu, dan krijg je blaasjes tijdens het printen, en gaat het ook licht "sissen/sputteren" (net alsof het water "kookt") tijdens het printen. Opwarmen in een oven tot 60 à 65° C voor 10 à 15 minuten is dan de oplossing :-)

groeten vanuit m'n hospitaalbed,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Bedankt voor al je antwoorden.
Beterschap en hopelijk mag je spoedig weer naar huis.

Lambiek

Special Member

Op 28 april 2015 16:51:08 schreef rob007:
(je weet hoe dat gaat als er zo'n vrouwding rond loopt! ;-) )

Je mag blij zijn dat ze je nog niet opgegeven heeft voor; "HELP MIJN MAN HEEFT EEN HOBBY" :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

<offtopic>
Ik heb op dat gebied wel één groot geluk, mijn vrouw doet lustig mee met mijn hobbies.
Toen ik haar 11 jaar geleden leerde kennen, durfde ik amper vertellen met wat ik allemaal bezig was, zeker mijn grote passie voor treinen en treintjes had ik angstvallig verborgen gehouden. Welnu, mijn vrouwtje heeft ondertussen haar eigen Spoor 1 baan in de tuin, en ze kent de voornaamste Duitse stoomlocs en diesellocs bij naam/type ...

Ook het verschil tussen een transistor, diode, weerstand, LED, IC, MCU enz ... kent ze, zelfs het begrip "stroom" en "spanning" :-)

't is onder haar "impuls" dat ik ooit met 3D printen ben begonnen ... (ze is ook wel technisch aangelegd, we hebben mekaar in een computer-club leren kennen, we gaven daar allebei les)
</offtopic>

Zo, hopelijk vergeet ze vanavond m'n macbook niet (zo'n hele dag op iPad is ook niet alles), kan ik morgen hier toch wat tekenen in Solidworks en wat ini-files bewerken enzo :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Lambiek

Special Member

Op 29 april 2015 17:39:23 schreef ActiveHouse:
Zo, hopelijk vergeet ze vanavond m'n macbook niet (zo'n hele dag op iPad is ook niet alles), kan ik morgen hier toch wat tekenen in Solidworks en wat ini-files bewerken enzo :-)

Moet je nog lang blijven dan Kris?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 april 2015 17:39:23 schreef ActiveHouse:
Ook het verschil tussen een transistor, diode, weerstand, LED, IC, MCU enz ... kent ze, zelfs het begrip "stroom" en "spanning" :-)

Maar weet ze het verschil tussen mAh en mA? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Lambiek, nog minstens tot dinsdag ...
(is al de 4de keer in een jaar tijd trouwens, heb een héél slechte gezondheid, en ben nog "maar" 41)
Op m'n 29ste HHC vastgesteld, één of andere erfelijke afwijking in't bloed. (heb op m'n 29ste daardoor al een hartaanval gehad)
om de x-aantal jaren dus een soort chemo. Sinds vorig jaar zit hier ook nog een ernstige vorm van sarcoïdose bij. (die heb je in allerlei maten en gewichten) Het is vooral die sarcoïdose die me parten speelt. Vorig jaar bijna een heel jaar thuis gezeten, en nu sinds november 2014, halftijds aan't werk hierdoor. 60% longinhoud maar momenteel, constant moe (zelfs een douche nemen of me aankleden is een ware marteling) en sinds een week terug koorts die men niet onder de 39°C krijgt :-(
Ik ben normaal een héél actief persoon, maandelijks nieuwe projecten enzo, ik moet constant uitdagingen hebben. Heb ook een kleine (voor printplaten) en grote (voor metaal en aluminium enzo) CNC freesmachine, draaibank, laser CNC enzo, maar die dingen heb ik al meer dan een jaar niet meer aangeraakt. Gelukkig is er nog het 3D printen, lekker rustig wat ontwerpen in Solidworks, om vervolgens de printers het "zware werk" te laten doen :-)

@Rew, ja hoor, dat heb ik haar ook ooit uitgelegd. Zelfs de wet van Ohm ken ze :-)
Aangezien we momenteel veel samen met Solidworks bezig ben, ben ik nu haar wiskunde aan't bijschaven, vooral trigoniometrie: sinus, cosinus, tangents, stelling van Pythagoras enz ... (ze wil "spiraal cylinders" gaan tekenen in Solidworks, voor Kerstverlichting met adresseerbare LED strips, met Arduino coding begint ze trouwens ook stilaan goed te worden)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
rob007

Yarr, Matey!

nou PFFFFffff,
Als ik het hier boven allemaal zo eens lees heb ik hier een waardeloos geval,
het is dat ze veel geld verdient anders zou ik ze zo er uit gooien!
;-)
ik zat daarnet met al mijn moet bij elkaar geschraapt te klikken als een wezenloze ramdebiel maar kreeg het kreng niet aan de gang!
ik zoeken en klikken en JAHAAAaaaa natuurlijk de nijging om ff een sloophamer op de zaak te halen.
denk gloeiende gloeiende hoe kan dat nou? en het kwartje viel maar niet he!
ik denk stop er maar mee want nu is het @#^*@#$%^ te laat.
dus USB maar weer los en de 220~ er uit........... denk in de tusentijd,
het zal de zekering toch niet zijn? het LEDje (van de voeding) brand nog.
JAHAAAAAaaaaaa natuuuuurlijk was het wel de zekering!
ik het tussen de voeding en printer een zekering van 6,5A en die heeft het een paar keer uitgehouden,
maar nu dacht ie ik stop er ff mee.
je kunt wel begrijpen dat dit alles natuuuurlijk JULLIE schuld is he!!! het is maar dat jullie het ff weten, bedankt maar weer allemaal!
:+ nou dat hebben we ook weer gehad!
MAAR nee nu even zonder dolle heb gelijk een 10A zekering er in gezet nu.
maar dan nog wel wat vraagjes:
http://www.repetier.com/documentation/repetier-host/rh-installation-an…
als je hier naar beneden scrolt krijg je de setings maar die kloppen niet met die van mij!
verplatsings snelheid staat bij mij op 1000
en Z-as 100
.
extruder staat op 280 moest dat geen 200 ongeveer zijn?
Bed 120
.
Pronterface staat wat dat betreft denk ik beter.
misschien kan ik morgen wel een poging kan wagen.
(met een hele zekering;-) )
VrGr Rob.

HOOooowwww ships ik vergeet wat belangrijks!!!
Kris ik lees dat je aan het rommelen bent met de gezondheid,
natuuuurlijk wens ik jou HEEL veel sterkte toe!
(VEEEELLLLL belangrijker natuurlijk dan dat 3D ge....!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Op 29 april 2015 20:59:32 schreef ActiveHouse:
@Lambiek, nog minstens tot dinsdag ...
(is al de 4de keer in een jaar tijd trouwens, heb een héél slechte gezondheid, en ben nog "maar" 41).................

Het leven zit soms oneerlijk in elkaar, en je gezondheid is toch het belangrijkste wat we hebben. Veel sterkte in ieder geval, hoop dat je snel weer opknapt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 april 2015 20:59:32 schreef ActiveHouse:
Sinds vorig jaar zit hier ook nog een ernstige vorm van sarcoïdose bij.

Bij mij is het kennelijk (gelukkig) minder ernstig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja gezondheid is zowat het belangrijkste dat er is, en dan maak ik mij eigen druk over een beetje plastic...

Ik heb de nieuwe haarlak geprobeerd, en helaas het probleem is eigenlijk precies hetzelfde gebleven.

Bed: 60 graden
Norzle: 210 graden.

De hoeken komen gewoon los. Ik kan mij niets anders indenken dat dit door de spanningen in het materiaal komt.
Maar hoe kan ik dit (zoveel) mogelijk voorkomen ?

rob007

Yarr, Matey!

.
mag ik van jullie allemaal vragen?
het is misschien al wel voorbij gekomen,
maar zouden jullie allemaal dit willen vertellen/schrijven?
en het liefste allemaal in de zelfde volgorde?
een andere volgorde mag ook maar dan graag allemaal die andere volgorde ook aanhouden?

willen jullie je Printer soort noemen.
software.
temperatuur van extruder
temperatuur van bed.
snelheid.
en laag hoogte misschien?
mis ik nog iets..... help?

ja dit is om bij jullie af te kijken wat ik kan/moet doen om er een goeie print uit te krijgen strakjes!
En NEE natuurlijk is dit niet alleen voor mij een mooi gegeven om naar te kijken,
die andere flippo's kijken dit strakjes ook af!
dus ook makkelijk voor hun.

Vanavond misschien DE poging wagen (HOOOOooowwww spannend!!!)
weet alleen nog niet met welke software ik de eerste poging mee gat doen.
Pronter of Repetier.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Printer soort: Ultimaker 2
Software: Orgineel ver. ?
Temperatuur van extruder: 195...210 (Het bereik is groter, wil je dat weten ?)
Temperatuur van bed.: 15...70 (Het bereik is groter, wil je dat weten ?)
Snelheid: Instelbaar
Laag hoogte: Instelbaar

>mis ik nog iets....
Filament: PLA
Wat gebruik je om het onderdeel te fixeren ?: Haarlak
Aanvoer motor bij extruder: Nee, vast op frame
Gegevens overdracht: Geheugen kaartje
Aandrijving X as: Stappen motor -> Tandsnaar
Aandrijving Y as: Stappen motor -> Tandsnaar
Aandrijving Z as: Stappen motor -> Schroefspindel

rob007

Yarr, Matey!

.
ja kijk MM dat was slim van jou!
ik weet ook niet alles maar net zo iets als WAAR je mee print inderdaad PLA.
en inderdaad als de printer in aktie is MM maar dat had je ijgenlijk wel door tussen 195 en 210 Extruder,
en tussen 15....70 heated bed (zo dat is een ruime maat!)
.
ik heb daarnet trouwens even een papiertje genomen met om de 10MM een streepje,
ook nog center er op gezet en dan ook om de 50MM en ZOOWWww dat is best nauwkeurig! (had ik niet verwacht zo fftjes voor de LOL)

dankjewel nog MM!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lucky Luke

Golden Member

Soort Printer: Mendel90, Zelfbouw (Onderdelen los ingekocht)
Software: Marlin, bleeding-edge developmentversie (Host software: CURA. Voorheen gebruikte ik pronterface)
Extrusietemperatuur 190 / 200 graden.
Heated Bed: Meestal uit
Snelheid: Zo'n 6mm³/s, moet ik nog 's optimaliseren
laaghoogte: 50um tot 350um heb ik getest. Momenteel print ik vaak op 100um, 105 moet ik nog 's proberen (tip van Activehouse)

Filament: PLA
Fixieermethode: Hotglue (Als dunne film)
Aanvoermotor op extruder: Ja. (Bowden: Nee dus, nog niet)
Gegegevensoverdracht: USB, geen SDkaart (Wel sdkaarslot)
Aandrijving X as: Stappen motor -> GT2-belt
Aandrijving Y as: Stappen motor -> GT2-belt
Aandrijving Z as: Stappen motor -> standaard M8 draadstang

Toegevoegde gegevens:
Electronica: Melzi met atmega644.
LCD: Geen / standaard HD44780 maar ik heb er niks aan zie hieronder
Bediening: Geen op de printer, past niet in codespace '644, dus via de pc.

@ActiveHouse: Uiteraard ook van mijn kant het beste gewenst met je gezondheid. Dat je je nog maar veel druk mag maken over stukjes plastic :) en rails enzo. (In plaats van allerlei gedoe met ziekenhuizen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob007

Yarr, Matey!

okee,
nou eerste poging gedaan!
in Repetier ging het bijna een beetje goed maar Repeties stopte er na een klein stukje mee en de norzel poept wel wat maar lijkt me niet genoeg, ik denk dat ie wat harder zou moeten spuiten ALS, ie door had gegaan.
.
toen heb ik pronterface geprobeerd maar die vertrouw ik niet!
het ventilatortje van de extruder draait niet.
hij wou wel meer doen dan Repetier maar de ventilator bleef stil staan.
en bij Repetier draait de ventilator wel!
.
mijn eerste printjes zijn wat drolletjes en van Pronter wou die wel de vorm er in gooien maar leek ook dat de extruder niet snel genoeg spuit OF het gaat te snel???
.
ik wil ook even kijken voor een klein dingetje wat ik kan printen,
dit hartje(sleutelhanger) was achter af te groot.
.
tot zo ver eventjes weer.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 30 april 2015 21:24:22 schreef Lucky Luke:
.....
Fixieermethode: Hotglue (Als dunne film)
.....

Hoe pak je dat precies aan ?
Ik heb gemerkt als je bijvoorbeeld Pritt gebruikt, deze laag lastig egaal aan te brengen is, en dat je het dikte verschil meteen terug ziet op je ontwerp.
Dus krijg je het wel mooi vlak, en hoe verwijder je het ontwerp als de printer klaar is ?

Op 1 mei 2015 08:11:06 schreef MMSoft:
Hoe pak je dat precies aan ?

Ik zet het bed op ongeveer 70 graden en wrijf wat met een kale stick (i.e. geen gun) over het bed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten