3D printers

Dit topic is gesloten


@rob007: Fan van je hotend moet altijd draaien! Dus niet op de "fan" aansluiting hangen op je RAMPS bord, maar aan de 12V. De "fan" aansluiting is eerder voor koeling van de geprinte objecten.

Verder wat info over de printer:

Type: Mini Kossel delta printer bouwpakket t.w.v. €400 (inmiddels wel wat meer :) )
Bouwvolume: 180 mm dia bij 200 mm hoog
Hardware: 3 keer stepper met tandriem, lineaire kogelomloopgeleidingen. Extruder vast op frame, bowden dus.
Aansturing: Smoothieboard + Smoothie, voorheen RAMPS met Marlin
Software: Octoprint server op een Raspi, voorheen Pronterface
Slicer: Slic3r, vind ik lekkerder werken dan Cura.
Laaghoogte: 0.1mm, soms 0.2
Snelheid: afhankelijk van grootte, 20 tot 150 mm/s. Voor kleine prints lage snelheid i.v.m. koeling, voor grote prints kan de infill lekker hoog.
Temperatuur: Hotend 230 graden Celsius, heated bed uit (geen). Heb nu een IR thermometer liggen om e.e.a. te controleren, en verder ook een nieuw extruder wieltje. Huidige wieltje heeft weinig grip.
Hechting: Uhu lijm stick, werkt erg goed. Dun aan te brengen, geen loslatende hoeken. Makkelijk te "reactiveren" of verwijderen met een beetje ethanol en een tandenborstel/doek. Als ik er aan denk zal ik nog eens een foto plaatsen van het printbed met lijm stick ingesmeerd, dat ziet er toch aardig vlak uit.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Op 30 april 2015 18:39:07 schreef rob007:
.
mag ik van jullie allemaal vragen?
het is misschien al wel voorbij gekomen,
maar zouden jullie allemaal dit willen vertellen/schrijven?
en het liefste allemaal in de zelfde volgorde?

Beste allemaal
voor het Fablab van Brugge (West Vlaanderen ) moet ik een 3d printer aankopen. De machine moet 800 uur mee gaan, en moet werken zonder meer. (geen 20 verschillende trucjes om er iets deftigs uit te krijgen.)

De machine zou bediend worden door verschillende mensen, die wel allemaal een cursus gevolgd hebben (2 uur??)

Het budget is 9000 euro voor een CNC router, laser cutter en een 3d printer. We hadden gedacht 2500 voor de 3d printer uit te geven.
Als we een mis koop doen, wordt dit wel heel moeilijk voor het FabLab...

Wat zouden jullie kopen, en vooral, zouden zij die zelf een printer hebben, hun eigen printer aanraden???

Zouden jullie daarom ook kunnen toevoegen of jullie happy zijn met jullie eigen printer???

mvg
Eddy

[Bericht gewijzigd door eddy2 op 1 mei 2015 10:58:38 (29%)]

Ten eerste, 2500 euro is een leuk budget voor een 3D printer. De Ultimaker 2 is dan bijvoorbeeld een mooie optie, maar zoals je kunt lezen heeft MMSoft ook niet in 1 keer de perfecte print eruit, dat duurt langer dan 2 uur. Je moet leren omgaan met zo'n printer.

Verder lijkt een budget van 6500 krap voor zowel een lasersnijder en CNC router, maar dat hangt uiteraard van de grootte/kwaliteit van de machines af.

Een aardig "kant en klare" 3D printer is de Cel Robox, voor ca 1200 euro verkrijgbaar. Bouwvolume is dan echter niet zo groot, maar het ding zit wel netjes in elkaar.

En ja, ik ben erg tevreden met m'n printer (goedkoop bouwpakket met upgrades, zie vorige post). Maar je moet wel tijd/zin hebben om zo'n ding in elkaar te zetten en af te stellen.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

@kloppertje
Met de 2 uur bedoel ik dat de nieuwe gebruiker in 2 uur moet uitgelegd kunnen worden hoe je met de printer iets deftigs kan uit printen. De "leraar" zal er waarschijnlijk wel de eerste keer langer over doen, wat niet echt een probleem is.

Een gedeelte van het "inwerk" gedoe van een 3D printer is het afstellen van het bed en het vinden van goede parameters om dingen te printen. Dat zijn dingen die je als "leiding" doet, en dan is het redelijk te doen voor newbies om "even" wat te printen. Een wel zorgen dat je "readonly" een settingsfile hebt met "High quality" en "snel".

(Ik zou mikken op "1000-1200" euro voor de 3D printer, en dan meer geld overhouden voor de laser-snijder en CNC machiene.

[Bericht gewijzigd door rew op 1 mei 2015 16:20:08 (16%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lucky Luke natuurlijk ook bedankt voor jou gegevens!(allemaal HEEL erge interessante INFO!)
misschien wil en kan je ook vertellen welke software jij het beste vind?
of kun je vertellen wat je bij de ene goed, minder of slecht vond?
.
Kloppertje,
ik kon eerst niet vinden waar je die aan zet (de ventilator)
maar dat schijnt dan weer een setting te zijn in Slic3r dus zal een vinkje er bij zetten zodat ie (op 100%) aan blijft,
MAAR alleen bij de eerste(1e) laag niet zo stond ie al ingesteld (kan ik nog veranderen)
mijn Filament stond op 3MM maar heb ik op 1.75 gezet alleen weet ik niet wat ik dan bij Extrusion multiplier moet zetten?
bij layer height staat 0.4 en first layer height 0.35
ik heb het bed op 150 X 150 en print center op 150 X 150 gezet.
dit is dan met pronterface en Slicer3r in de hoop dat ik nu ook de ventilator daarbij mee aangezet heb.
maar zie ook wel er zijn verschrikkelijk veel instellingen ik zie zoveel ook staan bij SPEED word er duizelig van!
ik zit te denken misschien ergens print screen van maken?
iemand eens, on eens, tegen? dan graag met onderbouwend commentaar?

mensen nogmaals dankjewel voor jullie inbreng!
En help je mij niet dan is het 100% zeker een andere wel.
bij mij lukt het nog ff niet maar dat zal ook nog wel kommen door jullie schuld ben ik bang! ;-)

ik was/ben trouwens bezig om de setting van dit filmpje zo'n beetje over te nemen:
https://www.youtube.com/watch?v=o1HPeovBclc
Bij:8:12 (First layer staat bij mij 200%???) 11:00 (bij mij staat ook Home all Axes?) 12:13(staat bij mij ook best anders! zie bijlage)
(bij 13:15 moet ik dit ook allemaal zo na doen? zo ook zetten?)

iemand tegen een bepaalde setting dan graag met onderbouwend commentaar/verhaal?

en uuuhhhh niet voor het een(1) of ander maar raak steeds meer in toe de 3Deej ;-)LOL
VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Nogmaals, de ventilator van het hotend moet ALTIJD draaien, anders loopt ie in de soep. Al die instellingen in slic3r zijn voor het koelen van de print, dus dat is een andere fan. Ik heb zo ook een hotend om zeep geholpen.

Filament diameter is dan juist, extrusion multiplier op 1 (als je aantal stappen per millimeter voor je extruder gecalibreerd is, heb je dat al gedaan?). Layer height op 0.2, first layer height op 0.3. Print center zou ik niet aan de rand van het bed zetten lijkt mij, maar eerder in het midden (75,75). Misschien moet dat juist zo bij de Prusa, geen idee.

We wonen op zich niet heel ver uit de buurt. Nu heb ik vandaag ook een FabLab in de buurt ontdekt (Nieuwkoop), dus wie weet is dat ook eens handig om daar te gaan kijken? Zomaar een idee, evt ook voor anderen.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

MMsoft: Ik gebruik dezelfde methode als Rogier. (Alleen op 50 graden, andere lijm misschien.). Ik had de tip van iemand van de MakerSpace (Rick, mocht 'ie meelezen. Niet riktw. Ik ken meerdere Ri(c)(k)(k)en).

Rob, Die Fan setting zit een Cura ook, maar op tabblad advanced onderaan naast de "enable cooling fan" achter de "..." knop. Als je op die knop klikt kun je instellen vanaf welke laag de fan aanmoet en tussen welke percentages 'ie geregeld moet worden.

Omdat 'ie bij mij ook vrijwel constant draait (koeling hotend) kan 'ie inderdaad net zo goed direct op de voeding.

Op 1 mei 2015 18:28:10 schreef rob007:
Lucky Luke natuurlijk ook bedankt voor jou gegevens!(allemaal HEEL erge interessante INFO!)
misschien wil en kan je ook vertellen welke software jij het beste vind?
of kun je vertellen wat je bij de ene goed, minder of slecht vond?

Totnogtoe Cura als beste, met wel als grote nadeel de erg tabletterige interface. (Intuïtief voor niet-techies en dus zoeken voor mij). En dat je niet makkelijk even de printer kan bedienen zonder ontwerp te laden en op print te klikken (tip: uit het menu print kiezen kan wél zonder ingeladen ontwerp, iig ctrl-P werkt. Ergens bij settings kun je aangeven dat je je de pronterface gui wil hebben, dan krijg je iets dat het eigenlijk net-niet is maar wel bruikbaar.)

Maar voor "prutsen" is proterface beter. Maar daar moet weer een losse slicer bij. Daarvoor het ik Slic3r gebruik en die beviel ook wel. Heeft meer settings dan Cura.

Wat ik nog mis in cura (misschien weet iemand een slicer die het wel kan, slic3r kan het afaik ook niet) is per deel van je ontwerp instellen hoeveel infil je wil. B.v. je print een wieltje, dat je dan bij het stuk dat op de motor komt de infill wat hoger kan zetten en voor de buitenrand ook, maar het middenstuk lager. Dat je een box kan selecteren in de 3d view en kan zeggen "en hier moet 'ie 75% infill".

Op 30 april 2015 22:19:24 schreef rob007:
okee,
nou eerste poging gedaan!
in Repetier ging het bijna een beetje goed maar Repeties stopte er na een klein stukje mee en de norzel poept wel wat maar lijkt me niet genoeg, ik denk dat ie wat harder zou moeten spuiten ALS, ie door had gegaan.
.
toen heb ik pronterface geprobeerd maar die vertrouw ik niet!
het ventilatortje van de extruder draait niet.
hij wou wel meer doen dan Repetier maar de ventilator bleef stil staan.
en bij Repetier draait de ventilator wel!

Fan kun je dus instellen, maar hang maar aan de voeding.

De rest zijn ook instellingen. Voor je echt gaat printen moet je een paar dingen op orde hebben:

In de firmware de steps-per-unit voor alle assen (X,Y,Z en Extruder!)
In de firmware de endstops en home-richting
In de firmware de temperatuurcontroller (Goede sensor kiezen, evt PID tunen maar dat kan ook later wel als 'ie niet te erg in temperatuur schommelt)
In de firmware de afmetingen van de machine (X/Y/Z as) en waar 0,0,0 zit.

In de hostsoftware de "smaak" Gcode en eventueel instellingen voor midden-van-het-bed en afmetingen machine. (Maar als de firmware goed staat merk je vanzelf als 'ie per ongeluk op de rand van het bed begint te printen en ervanaf loopt.)

Dat is aannemend dat de hardware in orde is. Je belts moeten strak genoeg staan om een lage noot te spelen als je ze aanslaat ("Ploeink") (Van mijn Mendel90 heb ik ze 's te strak gezet en de Y-belt anchors gebroken. Die heb ik nu dus spare liggen zodat ik ze niet meer op de space hoef te printen)

Rob, ik denk dat je je steps-per-unit van de extruder nog niet goed hebt staan, omdat 'ie niet genoeg PLA "deponeert" (Poept, spuugt, whatever) (En de andere assen zou ik ook aanraden te controleren, een Z-as die 1,25x zoveel doet als je 'm opgeeft kan heel lang niet opvallen...)

Daarna heb je misschien nog dat 'ie in spiegelbeeld print maar dat komt daarna wel. (Probeer iets met tekst erop te printen)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 1 mei 2015 10:51:54 schreef eddy2:
[...]Wat zouden jullie kopen, en vooral, zouden zij die zelf een printer hebben, hun eigen printer aanraden???

Ik heb alleen ervaring met de printer die ik heb (Ultimaker 2), dus kan niets vergelijken. Het is (voor zover ik het kan bepalen) geen verkeerde printer, wel is hij erg duur voor wat je in je handen krijgt !
Ik heb geen spijt dat ik deze gekocht heb. Ik heb er al meerdere bruikbare onderdeeltjes mee kunnen maken, maar waar ik hem voor gekocht heb (behuizingen voor een lcd display) krijg ik na weken nog steeds niet voor elkaar...

heel eventjes kort,
ik had gisteren weer even willen testen maar helaas ben er niet toe gekomen.
verplichtingen, jullie weten wel hoe dat gaat!
(HEE HEE HEEJJjjj niet stiekem denken hij zit onder de plak HE!!!) ;-)

maar even zonder dollen:
ik zal alles nog weer even nalopen en zorgen dat die ventilator aan blijft.
WEER dankjewel voor jullie INFO mensen!
.
Even voor Eddy2,
sorry maar ik kan je echt ook niet helpen,
ik ben al blij als ik strakjes mijn printer hier draaiende zou kunnen krijgen.
maar even zo goed heel veel succes er mee!
kwam per ongeluk langs dit: http://www.3dprinterkopentips.nl/
misschien is dat toch nog wat voor Eddy2?
.
Allemaal vriendelijke groetjes van hier weer!
Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

.
ik weet niet of jullie dit goed mee krijgen maar we zien wel:
https://www.youtube.com/watch?v=37DbHHeIRJg&feature=youtu.be
weet niet of het werkt maar okee:
https://youtu.be/37DbHHeIRJg
dit was met als ik het allemaal goed doe en heb met slic3r en Pronterface.
Repetier Host stopte er weer mee na een klein stukje dus die gaat er denk ik van af.
dan maar eerst even met Pronterface.
.
ik vertrouw mijn hot end niet!
eerst poept ie dikke draad en daarna (naar mijn idee!) veel te dun.
het PLA en de E3D V6 kommen van RepRapWorld
mijn probleem was dat ik een iets aparte Gregs-Wade.scad had,
ik heb hier wat foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FP46NIB7.jpg
.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LXXG8OWQ.jpg
.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NXOCICTF.jpg
als je op de foto's klikt worden ze nog groter!

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Die ventilator MOET aan de 12 volt en dus altijd draaien. nu wordt de hotend niet gekoeld bij de eerste laag. Dit kan in extreme gevallen leiden tot een gesmolten extruder/X-carriage oid.

De fan output op je board is voor een extra fan.
Laat de printer is een paar lagen neerleggen, de eerste laag is mogelijk niet goed qua hoogte dus dan gaat het al snel niet goed. Door meerdere lagen te printen krijg je daar beter inzicht in.

Aantal stappen per mm van de extruder al gecalibreerd?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

.
Nee Kloppertje zal ik als ik ff kans heb als eerste doen!
ook de ventilator zal ik direct aan 12Volt leggen,
wel vind ik dat het originele ventilatortje maar een klein matig dingetje!
voldoet die nu wel?
.
toch vond ik het al wel weer grappig!
.
was het wat die video zo? ik hoop duidelijk/scherp genoeg?
.
VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ok, als je de extruder nog niet gekalibreerd hebt moet je ook niet vreemd kijken als ie veel te dunne/dikke lijntjes maakt. Die fan voldoet prima. Die heeft als functie om de alu koelribben koel te houden, zodat je filament wat daar doorheen loopt, en dus ook door de heat break tussen koelribben en heater block, niet smelt. Als je het hotend een tijd aan hebt staan, kun je makkelijk merken dat de fan voldoende blaast, gezien je de koelribben overal nog prima met de hand vast kan houden.

Filmpje was duidelijk, maar ik ga heus niet elk filmpje bekijken wat je upload ;).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Filmpje bekeken. Ik zie je extruder wel "geloofwaardig" draaien, desondanks zou ik aanraden de steps per unit te controleren. Hij kan ook te snel staan en gaan slippen.

Dus vooral: kijk of je PLA ook daarwerkelijk netjes wordt doorgevoerd. Als je je duim en wijsvinger op het pla bij de invoerkant zet kun je voelen of het netjes naar binnen getrokken wordt.

Je hebt zo te zien een hyena hobbedbolt, die is goed, veel grip. Alsnog controleren of het aandruklager ook daadwerkelijk tegen het PLA drukt en niet stiekem alleen tegen een hobbeltje in je wadesblock ofzo. Of dat de veertjes tegen de schroeven duwen ipv tegen het idlerblock.

Heb je ' m als kit gekocht? (Ik heb mijn printer uit losse onderdelen en had in eerste instantie te slappe veertjes voor mijn extruder)

Als je te snel PLA door probeert te drukken (of op te lage temperatuur) gaat ' 'ie slippen en krijg je ook dat ' ie te dun print. Probeer eerst ' s op 3mm3/s te printen. (Aannemende 0.5mm nozzle en 0.1mm laagdikte is dat dus 60mm/s)

Temperatuur kun je ook het best nog ' s nameten, of als dat niet lukt per 10 graden opstoken en bij ongeveer 230 graden moet je PLA beginnen te roken. (Wel voorzichtig doen!). Wellicht een betere test is je hotend op 90 tot 120 graden zetten en een nat wattenstaafje tegen de buitenkant van het hete stuk drukken, dat moet dan gaan sissen bij net wat boven de 100.

Maarehm... Ziet er mooi uit verder allemaal!
Topic doet me ook denken aan toen ik net met printen begon, best spannend. Ben veel te laat geboren voor de eerste zelfbouw homecomputers maar dat 3dprinten ben ik toch maar mooi bij :)

Zo' n metalen hotend wil ik ook 's een keer proberen. Dan kan ik ook wat exotischer filament aan.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 2 mei 2015 21:27:14 (16%)]

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Mogelijk is 'Hot Glue' lijm de oplossing voor mijn probleem.
Dus daarover heb ik graag zoveel mogelijk info ;)

Ik had dit filmpje gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=dNNqSXgj6DE

Gaat het verwijderen echt zo makkelijk ?
Wat gebruiken ze daar precies voor alcohol, en waar kan je dat aankomen ?
Wordt het PLA niet aangetast door deze alcohol ?
Wordt de zijde van het onderdeel dat vast zat met deze lijm mooi vlak, dus is dat zonder na te bewerken toonbaar als voorzijde van een behuizing voor een LCD ?

Op 1 mei 2015 09:44:22 schreef rew:
[...]Ik zet het bed op ongeveer 70 graden en wrijf wat met een kale stick (i.e. geen gun) over het bed.

Hoe maak je het onderdeel weer los als de printer klaar is ?

Op 1 mei 2015 23:09:57 schreef Lucky Luke:
MMsoft: Ik gebruik dezelfde methode als Rogier. (Alleen op 50 graden, andere lijm misschien.).

Welke lijm gebruik je 'precies', en hoe maak je het onderdeel weer los als de printer klaar is ?

Ik probeer er een behang-afsteekmes onder te steken. Dat gaat bij sommige objecten goed, bij andere zodanig lastig dat ik uitschiet en een gat in mijn vinger prik. Kortom, 't gaat, maar ideaal is het nog niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Is dit niet iets ?
Is net iets scherper dan een behang afsteekmes http://www.schildersvoordeel.nl/images/producten/big/43090000.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Even een vraagje van mijn kant , moet er altijd een fan op de extruder/hotend ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Waar kan je zo'n Glas krabber kopen ?
Hopelijk is deze niet 'te' scherp voor Rew ;)

Het is precies hetzelfde princiepe en materiaal als mijn behangmes. Het behangmes heeft alleen een groter handvat waardoor het prettiger werkt. Ook al is het me gelukt om mezelf te verwonden.

Deze messen kan je vinden bij de Gamma en vergelijkbare zaken.

[update] Als ik google voor plaatjes van: "behang afsteek mes" dan krijg ik deze als tweede, waarvan ik me kan voorstellen dat bprosman zegt: kan je niet wat scherper instrument nemen? Maar ik heb degene die bij mij als eerste naar boven komt.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 mei 2015 10:11:26 (46%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 3 mei 2015 10:07:18 schreef rew:
Het is precies hetzelfde princiepe en materiaal als mijn behangmes....

Alleen wil je met dat mes van Bram niet in je vinger steken, daar zit volgens mij zo'n stanley mesje in. En daar wil je zeker niet mee uitschieten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

@MMSoft, zie URL plaatje. Overigens is mijn ervaring, hoe botter het mes , hoe eerder je uitschiet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 3 mei 2015 11:13:25 (60%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn prints zaten met haarlak goed vast, met hotglue nog beter maar dan was loskrijgen weer het probleem. Maar alles hangt ook af van het oppervlak. Een ding van 1x1cm en 10cm hoog schiet eerder los dan iets van 20x20cm en 10cm hoog.

Ik krijg nu toch echt de kriebels mijn printer af te bouwen. Ik zou hem nu goed kunnen gebruiken om een batterijhouder voor een D cel te maken

Dit is een leerzaam topic. Mijn zelfbouw extruder was mogelijk niet zo slecht als ik dacht. Ik had er nog geen fan op zitten. Die wilde ik printen maar dat had ik beter met de oude kop kunnen doen. Het heathblok was ook groter (het idee daarachter ivm meer thermische stabiliteit) maar mogelijk is de originele temperatuur regeling daar niet geschikt voor. Zou daar een "profiel" in zitten ? Hij schoot door naar 250 graden om dan vreselijk traag terug te zakken. Maar toen was het al te laat. Het gebruikte Teflon vond die temperatuur niet lekker en vervormde. Ik heb nu beter teflon liggen. Ik denk dat ik de temperatuur regewling beter analoog oplos. Dan is dat ook eenvoudiger te calibreren. En dan met een thermokoppel. Dat is snel, kan je vreselijk strak monteren voor optimaal contact zonder kans op breken en geen gedoe met hittebestendige aansluitingen.

Het voordeel van regelmatig calibratie ovens en precisie thermometers repareren is dat je mooi je eigen temperatuur meetspullen kunt controleren ;-) Een IR thermometer zul je eerst moeten calibreren. Zo'n ding is mega handig voor grove relatieve metingen maar de kleur en textuur van het oppervlak hebben een behoorlijke invloed op de meting. Dat is een factor die je in de meter kunt instellen, er zijn ook lijsten te vinden met de juiste factor voor de verschillende materialen.

Ik heb nooit mijn extruder doorvoer gecalibreerd. Ik snap nu pas hoe gevoelig dat ligt en ik denk dat daar bij mij de grootste ellende vandaan kwam. Nooit bij stilgestaan dat de software daarop reageert. Ik dacht dat dit vast lag en de snelheid instelling te maken had met hoe snel je wilt printen. Ik dacht ook dat dit door de nozzle diameter werd bepaald. Daar zat ik in de software mee te knoeien. Ik vond dat transport mechanisme bij de K8200 niet zo'n heel best systeem. Die veer contructie is af te stellen maar geen idee hoe. Soms liep hij vast en dan draaide ik hem strakker maar dat werd nog erger. De ribbel-as ging dan als frees werken en daarna zat het echt vast en moest de kop weer uit elkaar. Maar nu snap ik hoe dat de software daar mee omgaat. Dat moet dus echt gecalibreerd worden.

Mbt rare fouten tijdens printen, ik heb het idee dat de electronica niet altijd goed overweg kan met bv de forse, vaak pulserende stroom door draden die vlak langs sensor draden lopen. Ik ben dat aan het scheiden en afschermen.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dit topic is gesloten