Volgens mij heb je daar een punt. De capaciteit van de print ben ik vergeten. Het zou kunnen dat bij 10KHz daar wat "negatieve" weerstand door optreed.

Ik wilde de bovenkant gebruiken als shield, het is nu met niks aangesloten doordat de bussen er geen contact mee maken. Ook heb ik de shield op mijn LCR meter nog niet aangesloten zoals je op de foto kan zien.

Maar jij had de bovenzijde dus ook verdeeld in links en rechts ?

@ flash2b,

Dat is een strak plan!!

De capaciteit van pcb met de maat
30x30mm is ongeveer 30 pF, 50x50 ongeveer 80pF. Dit ligt natuurlijk ook aan de dikte van het materiaal en de dielectrische constante van FR-4 en die varieert nogal als gevolg van de hars en vochtigheid.

Je kunt daar trouwens hele handige standaard condensatortjes mee maken. Als de omstandigheden niet te extreem varieren zijn ze best stabiel. Gewoon een vierkant stukje knippen, twee draadjes eraan solderen en opmeten. Daarna afvijlen tot je precies op de gewenste waarde zit. Werkt erg goed. Ik heb er zo een paar. Die meet ik op tot 5 cijfers achter de komma mbv mijn GR1620. De waarde schrijf ik er op met een stift.

De capaciteit tussen de bovenzijde (shield) en de bussen is 79pF, afmetingen zijn 45x55.

Handige tip Fred101 !

@ flash2b,

Dat is meer dan ik verwacht had dus is de fase nog verder weg gelopen deze moet je neutraliseren.

http://www.fluke.com/fluke/uses/comunidad/fluke-news-plus/articlecateg…
Ik heb net een resistance standard gemaakt. Ik was wat info aan het opzoeken over een ratiometing mbv een Kelvin Varley divider. Toen kwam ik deze link tegen.

Hoi Fred,

Bedankt voor de link, daar staat erg veel goede informatie in.

Groeten, Bert

@ fred101,

Vraag hoe heb jij je referentie opgebouwd? of is dat het model waar je mee bezig was met de hoge weerstanden.

Op dit principe werkt mijn inductie meter voor het meten van kleine spoeltjes 1nH.... 1000nH.

Wel een leuke foto staat mijn bench meter op.

Gr Henk.

Henk,

Over welke foto heb jij het?

@ flash2b,

Dat linkje van fred101 dat is een 85xx ik heb de voorloper Datron Wavetek 1281 maar hierin is een duidelijke inbreng van Fluke te zien.

Henk, die hoge weerstand standaard was in opdracht. Ik had er zelf ook een nodig. Niet zozeer voor calibratie maar als test-load bij reparatie van megohm meters/meggers/isolatietesters.
Het is de opbouw en componenten zoals die grote maar nu met maar 6 weerstanden en in een veel kleiner kastje. Ik merk wel bij de 1 en 5G dat een grotere kast beter is. Daar waren de digits (6,5) bij metingen tot de laatste stabiel. Bij dit kastje alleen de eerste 4. Voor mijn doel prima geschikt, ik repareer ze alleen en dan is dit al prima. Maar ook als is het niet nodig, ik wil zelf wel de waarde zo precies mogelijk weten. De ratio meting mbv een ESI 1k weerstand en 100V ging heel goed muv de 1G en 5G. Dat moet ik herhalen met 10k om meer spanning over de standaard te hebben. Beter nog 100k maar dat is weer redelijk hoog om heel precies de spanning te metern.

Stroom meten is het zelfde probleem. Er loopt bijna niets bij 5G en hele kleine foutjes werken heel sterk door. 10 uA en 100V is 10M maar als die 10uA 11 blijkt te zijn wordt de uitkomst ongeveer 9M

Hi Fred,

Heb je voor de kleinere versie de zelfde opbouw gekozen zoals de Teflon isolatie?

Dat de laatste digits niet zo stabiel zijn kan ik mij goed voorstellen.
Heb je iets van "shielding" gebruikt? Boven 1M meten zonder shielding is een drama...

Ik heb bij de onderstaande weerstand op het plaatje ook een metalen bakje gebruikt als afscherming.
Dat werkt redelijk, maar niet uit de losse hand, door het trillen van mijn hand veranderd de capaciteit van het bakje t.o.v. de weerstand, dat geeft veranderingen van de weergegeven waarde.
Het stabielste is de meting natuurlijk bij 100PLC van de DMM.
De weerstand is 100Meg en de meting varieerd ongeveer 5 digits.

Even om het geheel in perspectief te plaatsen: 100G Ohm en zeg 10pF van mijn afschermende doosje geeft een kantelpunt van 0,16Hz!!!

Als ik de weerstand meet op de KEYSIGHT 34461A dan is de uitlezing instabieler, schatting 2x minder.
Dat kan te maken hebben met het stoorniveau rond deze meter op de plank waarop hij staat,
maar het kan ook te maken hebben met de ruis van dit meetinstrument, voor nu weet ik het niet wat dominant is.

Ik wil er niet aan denken als de weerstand nog 10x hoger wordt, dan moet ik mijn adem inhouden om de meting niet te beinvloeden.
Deze waarden kan je volgens mij, alleen meer goed meten met een guard.

Dit zegt de TEK meter van mijn 100G weerstand.
http://www.bramcam.nl/Diversen/100G

Wat volgens mij ook meespeeld is de capaciteit van de weerstand naar zijn omgeving, en de capaciteit van het gebruikte meetinstrument naar ground en zijn omgeving.
Maar ik heb dit nog niet uitgezocht wat de verschillen b.v. zijn tussen mijn multimeters.
Dat is volgens mij vooral van belang bij deze hoog Ohmige meting.

Fred, verder denk ik dat jouw meetomgeving er complex is wat stoorsignalen betreft.
Nu heb jij ook de mogelijkheid dit in de vrije natuur te doen ;-)

Gegroet,
Blackdog

@ Backdog,

Dat was het geval bij flash2b met de met meting waar bij een toon van 10kHz gebruikt wordt vergeet niet dat hiervoor geen schoon signaal gebruikt wordt dus let mbt het kantelpunt op de harmonische van dat signaal !!

De weerstand meten Ohms of de impedantie imaginair complex dat is een verschil in meet techniek met alle gevolgen.

De meest fouten bij het meten van hoge waarden ontstaan door EMI, RFI zeker bij vuile contacten ontstaat ingress door de hoge waarden wordt dit niet gedempt het is gelijk een negative weerstand zeg maar een tunnel diode.

Remedie aansluitdraden schoon maken voor meting en zoals je zelf al aangeef afschermen.

Ik heb hier een bak voor de afscherming met kabel doorvoeren daar kan een 19" lade van 3HE in.

Gr Henk.

Op mijn foto staat de ZXP ingesteld op "Rs-Q" (ohms) en niet op "Z-theta°" (Impedantie). Ik neem aan dat de LCR meter dan alleen de reeele waarde laat zien en niet inclusief de imaginare waarde.

Zie ik nu iets over het hoofd ? Wat is het probleem van capaciteit bij een DC weerstand meting ?

Even OT, ik wil Flash zijn topic niet kapen.
De opbouw is gelijk alleen is dit een heel klein kastje vanwege de ruimte en niet uitgezocht op lekstroom. Bij die grote ABS behuizing ging het meten prima. Ik was vooral bang voor de opbouw van statische lading in de kast maar door hem te aarden en het formaat viel dat mee.
Maar bij die kleine kast van PE is een ander verhaal.
Bij 5G viel het nog mee, bij 10E12 ohm was het een heel ander verhaal. Dat meet ik op 1000V met een source-electrometer. Die heeft een analoge meter. Toen ik daar mee bezig was ging de meter langzaam op en neer. Het duurde even voor ik doorhad dat dit werd veroorzaakt door de beweging van mijn buik/borst bij ademhalen.

De afweging metalen kast vs kunststof was moeilijk. Wat werkte harder door, de lekstroom of de afscherming. In dit geval was de lekstroom doorslag gevend. Ook Letterlijk, je wil geen 1000V op de kast. Mocht afscherming wel nodig zijn dan is er ruimte van binnen voor een metaalfolie of plaats je de opstelling in een kooi van faraday. Daarnaast ontkom je bij gebruik van deze standaards niet aan de twee vrij lange antennes die de megger koppelt aan de standaard. De meters zijn altijd portable dus ze kunnen samen erin.

Mijn siemens decade gaat van 0.1 ohm tot 1M en daar zit ook geen afscherming in. (is volgens opschrift binnen de specs tot 500 Hz)

Met dat "buiten" en de afscherming breng je me wel op een idee. Ik heb nog een oude defecte GR generator die ik voor spares heb staan. Dat is een houten kist die aan de binnenkant is bekleed met een dikke laag koper. Als ik daar een metaal deksel op maak met wat doorvoeren voor kabels is dat een mooie afgeschermde meet ruimte. Er past zelfs een benchmeter plus weerstands decade in. Klein gaatje erin voor een webcam en ik kan er zelfs tijdens de meting in kijken om bv de meter af te lezen. Ik heb nog een minioven staan welke ik wil ombouwen mbv een digitale regeling en begrenzen tot iets van 120 graden (ik heb hier nog een logo liggen) Ik las dat hout bij 235 graden ontsteekt dus ik kan dat mooi combineren. Dat scheelt ruimte.

@ flash2b,

Ik denk dat je dan zonder toon meet maar ik kan het meetapparaat niet kijk eens met je scope je weet nooit voor het zelfde geld denk je met DC te meten en zetten die makkers de toon niet uit.
Heb je al geprobeerd om een door verbinding te maken?

@ fred101 heb jij dan ook een tuin is misschien vreemd maar ik doe wel metingen in de tuin lengte 400 meter is wel de openbare tuin maar mijn kabels kunnen bij mij naar binnen kelder.
Soms een opstelling voor micowave soms met de laser.

Die bak waar ik het over had is toch wel iets meer als alleen een bak de deksel bvb is dmv een rf shield gasket geheel dicht maar misschien kan je zo'n kast ombouwen.

Gr Henk.

Ik heb idd een tuin, maar 400m haal ik niet. Veel QRM heb ik ook niet. Ik woon niet in de bebouwde kom.

Die kist was van een RF generator. Hij is helemaal dicht gesoldeerd en het vouwt om de voorrand heen. De metalen front werd dus tegen het koper aan getrokken. Maar voor mijn doel is dat voldoende en altijd beter dan niks. Ik zou altijd nog een RF gasket kunnen toevoegen

Hi Heren, :-)

Ik denk niet dat flash2b denkt dat we zijn topic kapen...
Hij zal dit net zo goed intressant vinden wat ik zij betreffende Fred zijn Gigaohm perikelen...
(flash2b denk je er wel anders over, dan hoor ik dit graag)

OK, ik had het over Fred zijn metingen betreffende hogere waarden weerstandswaarde.
En niet over de capaciteit van Flash zijn testopstelling.
Als flash2b met met zeg 100Khz met het zelfde printje dat hij gebruikt voor de 10K weerstand dan kan hij waarschijnlijk deze paracitaire capaciteit al goed meten.

Ik probeer het allemaal even goed in verhouding te krijgen.
Kom je in de buurt van 10K en dat wil je precies meten met DC dan houd dit in dat je dit vier draads zal moeten doen.

Hoe lager je gaat in waarde van de weerstand des te minder speeld je paracitaire capaciteit mee.
De inductie van je weerstand gaat dan weer meespelen als je met AC meet.
Dit is meestal allemaal wel bekent, maar nu de andere kant op!

We gaan 100M Ohm meten, zoals ik vanmorgen even heb gedaan in een poging iets duidelijk te maken.
Ik deed de aanname dat er 10pF capaciteit aanwezig is (beetje krap) (meetinstrument en de weerstand op mijn aansluitblokje)
Dan heb je een kantelpunt van rond de 160Hz.
Neem je 1G Ohm dan zit je rond 16 Hz, dat houd dan ook in dat je vrij lang moet gaan meten voor de 10pF capaciteit tot zeg 10 PPM nauwkerig geladen is.

En nu loopt Fred tijden de meting heen en weer of zwaaid met zijn armen boven het plastic doosje om zijn meetinstrumenten te bedienen.
Capaciteits verandering rond het doosje, dus waarde verandering!
Zoals ik ook al aangaf met mijn opmerking over het metalen kastje dat is als afscherming gebruikte, geaard aan het meetinstrument.

Net als allerlei Seebeck effecten bij het nauwkeurig meten aan spannings referenties,
heb je hier ook vervelende effecten aan de andere kant van het spectrum.
Fred denk maar eens aan je kabels, jouw wel bekent, ik merkte het effect als eerste toen ik als jongen van een jaar of 10 met
buizenversterkers knoeide,
het bewegen van de ingangskabel gaf hele vreemde geluiden, knisperent en af en toe gierende geluiden...
Veel later kwam ik er pas achter dat onze aardkloot, zonnewind enz. hiervoor verandwoordelijk was :-) (het gierende geluid)

Als jij dus een kleiner doosje neemt, met de zelfde soort isolatie (teflon e.d.) dan bevinden de weerstanden zich dichter bij de "omgeving" dus veranderingen van de capaciteit rond het doosje heeft direct invloed op je weerstandsmeting.
Vandaar mijn opmerkingen over shielding.
De shielding is dus niet aleen voor het onderdrukken van de 50Hz brom en allerlij statische ladingen, maar ook om capacatieve effecten te onderdrukken.

We denken in eerste instantie natuurlijk, "maar ik meet met DC" ik hoef niet aan capaciteiten te denken...
Alles is relatief, wil ik mijn referenties heel nauwkeurig meten, dan staat de 3458A op 1000plc, dat is 20 seconde meettijd om hele lage frequenties te onderdrukken (middelen)
Is er eigenlijk wel zoiets als DC...

Ik denk dat als jij je metingen doet van vele giga Ohms, je waarschijnlijk allerlij maatregelen zal moeten nemen om zeker te zijn dat de gemeten waarde kloppen.
Je blijft poetsen met IPA :-)

Dat is niet anders dan wat ik doe met mijn referenties bouwen, hoevel soldeerpunten zijn er in de schakeling, komt het aantal overeen, heffen ze elkaar op?
Bevinden ze zich in het zelfde temperatuur domain? zijn mijn conectoren van het zefde type voor de + en de - aansluiting?
En dan nog deze, een 3458A Cal/Adjust door KEYSIGHT en ik weet nog nix!!! :-)
Ik bedoel t.o.v. NIST is hij niet beter dan 3 a 4 PPM op het DC bereik.
Hij is twee keer binnen 3 weken gecontroleeerd, hier zat al 0,3PPM tussen, dit alles op het 10V DC bereik.

Wat we allemaal doen is vaak met aannames werken, dat maakt het bij nog niet voldoende kennis hebben van het onderwerp,
het een stuk makkelijker te hanteren.
De Natuurkunde tikt je wel steeds op je vingers en dat zal je moeten accepteren als mens wil je verder komen wat inzicht betreft.
Ik zit er nog regelmatig naast met mijn aannames *grin*
Zeer frustrerend als ik bepaalde kennis niet hebt terwijl de oplossing je in je gezicht aanstaard.

Fred, met jouw meetbruggen, is daar ook zoiets mogelijk als een "Guard" te gebruiken?
Behalve wat spelerij, heb ik nooit echte metingen gedaan zoals met het mooie instrumentarium dat jij hebt.

Zover mijn kennis reikt, worden de weerstanden met de hoge waarden toch ook steeds gevoeliger voor de spanning die er overheen staat?
Het eerste effect waarbij ik dat meette was weer bij buizen versterkers met de anode weerstanden.
Vreemd gedrag van de in verhouding 0,25Watt weerstanden in de Anode leidingen, ruis pruttel enz.
Terwijl de oude Philips weerstanden met het vrijwel het zelfde vermogen dit niet hadden.
Later natuurlijk bij probes en voedingen meerdere werstanden in serie zetten zodat de spanning per weerstand binen de perken blijft.

Genoeg georakeld, eten!

Gegroet,
Blackdog

Hi Flash2b, :-)

Lees je e-mail betreffende meeliften bestelling ;-)

Gegroet,
Blackdog

Precisie weerstanden zijn aan de prijs

Op 4 mei 2015 23:23:47 schreef fred101:
SMD precisie weerstanden zijn vrij goedkoop. Ik heb hier een stripje 0,01% 100 ohms 1206 weerstanden een tijdje terug besteld voor een reparatie van een calibrator.

SMD 1206 (dikke film) 0.01% €4,00 / stuk
SMD 1206 (folie) 0.01% €17,00 / stuk

@Fred101
Jij melde dat SMD weerstanden niet zo duur waren, dus ik neem aan dat je dikke film exemplaren bedoelde?

Nieuwe exemplaren voor mijn 10K000 en 100K00 zijn respectievelijk €26,00 en €44,00. Dat is "wat" meer als ik voor gebruikte heb betaald. :)

Blackdog, zie mijn mail....

Wat vind je van mijn alternatief van die 0.1% exemplaren ?

Blackdog, mbt capaciteit. Er is capaciteit tussen de 2 terminals van een weerstand als er geen weerstand zou zijn.

Er is geen capaciteit tussen 1 terminal en de kast. Een condensator bestaat uit 2 geleiders met daartussen een isolator. Als ik de kast van metaal zou maken dan zou ik die met een van de twee terminals moeten verbinden wil er een condensator zijn of met het chassis van de meter waardoor er voor de aangesloten meter een capaciteit bij komt. Deze ontstaat dus bij het meten. We beïnvloeden (bijna ?) elke meting die we doen. De kunst is die beinvloeding te minimaliseren. Bij een brug heb je een lo en hi aansluiting. De hi is het test signaal. Dit kan bij sommige bruggen richting 300V gaan, bij een moderne LCR meter is dat meestal hooguit een paar Volt.
De kwetsbare plek is het Lo circuit. Dat is de plek waar je dmv een guard de capaciteit tussen lo ingang en de rest gaat minimaliseren. Door dat uitgekiend te doen krijg je tevens een afscherming van je meetopstelling. Die guard kan actief zijn door er een spanning op te zetten gelijk aan het gemeten signaal. Dat doe ik meestal via een opamp of dmv een hoogohmige weerstand. Als de spanning tussen guard afscherming en lo 0V is dan is er ook geen capaciteit.

Bij bruggen is dit vaak passief. Ze maken de gnd van de meetopstelling gelijk aan de lo aansluiting. De guard aansluiting is dan gewoon de massa terminal op het front. Bij mijn GR1620 is dat wat complexer maar bij de GR1608 en 1650 is dat gewoon een schroefje onder de terminals.
Bij een HP C standaard zit het hele spul in een binnendoos, een afscherming waar de LO op komt. Die doos met Ctjes is geïsoleerd gemonteerd in de kast. Voorop zitten 3 terminals. De lo is met gnd terminal verbonden middels een kortsluit stripje. Zo kun je hem met diverse guardsystemen gebruiken.

Weet niet of ik het foutloos uitleg want echt een uniform principe is het niet mbt de uitvoering. Er zijn nog veel meer guard systemen. Je hebt vast wel eens van die op het oog, "zinloze" sporen gezien, bv in 6,5 digit meters of electrometers. Deze zijn soms niet afgedekt met lak. Soms zitten ze aan massa soms zitten ze nergens aan.
Het is allemaal guarding. Hoe het werkt ligt aan de toepassing.

Edit, ik zou moeten opzoeken wat het precies was, maar 4 euro klinkt aannemelijk. Het kwam in ieder geval bij Farnell vandaan.
Ik heb voor een meetbrug een keer een 1M precisie weerstand gekocht. 0.02% en 10 ppm TC thinfilm van Vishay. Die zat rond de 20 euro.

.

Ha die Fred en Flas2b

Eerst Fred
Er is geen capaciteit tussen 1 terminal en de kast
Uhm, dit probeer ik je nu net duidelijk te maken, er is wel capaciteit aanwezig tussen je weerstanden en de omgeving.
Of dit nu de kast is, je tafelblad of het stuk meetapparatuur dat bij je hoog Ohmige weerstand zich in de buurt bevind...
Deze capaciteit is er altijd, alleen bij b.v. 10K niet echt intressant.
Ik geef niet voor niets het voorbeeld van je armen die boven de weerstand zweven omdat je b.v. de range van een multimeter aanpast.
Doordat de capaciteit veranderd van de omgeving, zie je ook de meetwaarde veranderen op je meters.

Daarom begin ik over een Guard op je meetsystemen.
Ik weet wat een guard is, en weet ook dat dit op printen en op andere manieren wordt toegepast.
Onder meer in de COTO Reedrelais waar ik het pas nog mer René over had.
Ook de 3458A hier op de plank heeft een guard aansluiting, net als de PM6303 RCL meter.

Die hele kleine capaciteiten spelen dus ook mee bij de echt hoog Ohmige weerstanden.
Bij vergroting of verkleining van de capaciteit (b.v. dus je armen die in de buurt bewegen), moet die condensator dus zijn lading kwijt dat gaat in iedere geval voor een deel via je meetsysteem.
Dat geeft variatie hier van 50 tot 100PPM en na een seconde of drie is de waarde weer ongeveer op het gemiddelde terug gekomen.
Dit alles gemeten bij een 100Meg weerstand, ik denk het zelfde type die jij ook gebruikt hebt.
Bij 1Gig is dit effect natuurlijk nog groter.
Dan heb ik het nog niet gehad over het stoorveld, flink meespeeld.
Ik denk dat 1GigaOhm en 1uV beide in het Voodoo gebied zitten ;-)

Flash2b
Ik zou zeggen stuur je lijstje maar.
Hou er rekening mee, dat je bij SMD weerstanden in ieder geval een flinke thermische schock aan de weerstanden geeft bij het solderen.
Mijn voorkeur gaat uit naar Through Hole typen, maar het is jouw beslissing :-)

Gegroet,
Blackdog

Flash2b

Ik zal in ieder geval twee mooie weerstanden voor je uitzoeken die 1K maken.
En een die 10K maakt, dat worden dus 5 weerstanden, daar de waarde 2K per weerstand is.
Dit zijn draadgewonden type, en wel de 8E16D geproduceerd door RhoPoint en deze zijn over het algemeen erg goed.
Het zijn N.O.S. weerstanden, datum eind 1989 en dus al goed verouderd.
Ik zal dus een setje voor je uitzoeken die op mijn meetinstrumentarium 1K en 10K binnen 5PPM zit.

[Bericht gewijzigd door blackdog op (11%)]

Tussen twee, min of meer geleidende, objecten zit een, parasitaire, condensator.
Zodra er iets aan de geometrie verandert, wordt er lading verplaatst. Deze lading vormt dus een stroom(pje).
Niet alleen bij hoogohmige metingen maar ook bij RF kan dat problemen geven.

Ik kom op het volgend Voodoo lijstje ;):
1G Ω
1uV
1pA
1GHz

SMD heeft ook wat meer last van mechanische stress.

Uhm, dit probeer ik je nu net duidelijk te maken, er is wel capaciteit aanwezig tussen je weerstanden en de omgeving.

Dat ben ik met je eens. We zaten even langs elkaar te praten. Op zichzelf een heel interessant onderwerp. (Vooral als je er aan gaat rekenen, althans een poging waagt). Het is erg moeilijk het te ontleden. Het zijn idd voodoo achtige dingen die zich manifesteren met gedrag alsof het een condensator betreft. Maar ik denk dat het een mengsel is van aantrekking/afstoting van statische electrische velden, oppikken van AC/RF/EM, en vast ook zaken als seebeck , Voltco en tempco die samen een hele fruitige mix vormen. Zoek maar eens uit welk deel wat bijdraagt.

Ik heb de >1G geprobeerd te meten op diverse manieren maar dat capaciteit achtige gedoe is niet eens het grootste probleem. Ik heb met 90V en een electrometer de stroom gemeten. Dit ook met de Keithley 2000 gedaan. Verder een ratiometing mbv een 7,5 digit meter en het resultaat is dat ik geen idee heb wat nu klopt. Ze zijn 1% en daar ga ik maar vanuit. Voor mij is het puur een load om meggers/megohm meters te testen.

Dat guard uitleg was omdat je vroeg of mijn bruggen guard hebben. Ik had alleen ja kunnen antwoorden. Voor jou duidelijk maar er zijn vast meelezers die niet weten wat guarding is dus vandaar de uitleg.

Hi Heren,

Om even wat anders te doen dan bedrijfsadmin, heb ik twee weerstanen voor flash2b gemaakt samengesteld uit Rhopoint 8E16D weerstanden.

Hieronder de datasheet voor dit type weerstand.
http://www.bramcam.nl/Diversen/8E16D.pdf

De 3458A staat bijna één dag aan en heeft vlak voor de meting een AUTOCAL gehad.

Dit is een stukje uit de kalibratie data van de 3458A betreffende de weerstandsmeting.
Dit zijn de gemeten waarden met mijn instrument NA de kalibratie.
Ja, dat is een stuk minder nauwkeurig dan DC metingen, dit is bij iedere multimeter zo.
Flash2b verreken je zelf de door mij opgegeven waarden t.o.v. wat er in het display is aangegeven :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-01.png

De samengestelde 1K weerstand aan de 3458A, Current, Sense en Guard aangesloten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-02.png

Dit zegt de 3458A na een meting met 500 PLC en hem een tijdje met rust te hebben gelaten.
Oja, de temperatuur in de3458A was 39,9C en de LAB temperatuur was 23C.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-03.png

Dit is de 10K weerstand, ook 4 draads gemeten en binnen 15 minuten na een AUTOCAL.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-04.png

Dit zegt de 3458A en nu een kwartier later dan de meting is de waarde i.p.v. 206 nu 145.
Dit is vrijwel zeker door temperatuur variaties in de 3458A en de 8E16D weerstanden (weerstanden ongeveer 3PPM/C)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-05.png

Dan is het nu weer tijd voor factureren :-(

Gegroet,
Blackdog

PS
Flash2b, het wordt zo besteld dus als het goed is morgen binnen.
Ik mail je prive hier wel even over, voor een afspraak.