[Tip] Afzuigkap Siemens LC75951 / D-FX32-4

TER INFO topic.

Siemens afzuigkap LC75951 / D-FX32-4

Problemen:

  • Na inschakelen gaat naar verloop van tijd de afzuigkap geheel uit. Dit kan 1 minuut zijn maar ook na 15 tot 20 minuten.
  • Motor, verlichting en verlichting van de tiptoetsen. Alles uit.
  • Soms is de afzuigkap weer aan te krijgen maar meestal niet meer. Sporadisch drukken op de tiptoetsen kan er soms voor zorgen dat deze weer aan gaat.
  • Compleet random en een hele eigen wil !

Maar goed, na een zoektocht op internet kost een nieuwe printplaat toch gauw tussen de €300.- en €350.-

In de afzuigkap zit een printplaat met typenummer: Neff 195.190.388.

Update 29-01-2016
De printplaat met nummer: Neff 195.179.526 ziet er bijna hetzelfde uit als bovenstaand nummer en heeft dezelfde problemen en oplossing.

Na verder zoeken blijkt dat dit euvel zich vaker voordoet en dat het vervangen van een SMD BC817 transistor het probleem oplost. Vandaag de transistor vervangen door een BC847 en probleem verholpen.

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

Da's toevallig, pas nog zo'n afzuigkap gefixed, alleen onder een andere merknaam ( miele ? )

Daar was inderdaad dat zelfde torretje nogal 'crusty', ongetwijfeld omdat het ding voor zijn bouwvorm relatief veel vermogen moet verstoken.

Ik snap toch al niet waarom het zo moeilijk moet, die hele constructie rechts van het torretje maakt 5V, ik heb er dan ook gewoon een TO220 7805 in gegooid, en dat werkt alweer een paar maanden prima.

Waarom ze er zo'n zandkorrel van een tor in gegooid hebben is mij ook een raadsel, er zit notabene een footprint op voor een flink zwaarder iets.

Ritmeester en Sine.

Zeer prettig dat jullie toevallig dit topic bespreken.
Ik zit nu met dit euvel.
In afwachting van de SMD zal na het weekend printplaat worden gemaakt.

Maar kan ik tot die tijd mijn motor van de afzuigkap evt op DC spanning aansluiten en dan 'gewoon' aan en uit?
Ik had bedacht om de zwarte en blauwe draad van kabelboom rechtstreeks te voeden.

Hoeveel Volt heeft de motor nodig? Ik kan het niet terugvinden op de kap en motor is onbereikbaar.

Bedankt

Darten

Hoi Lui,

Ik werd benaderd met hetzelfde euvel, heb dus een TO220 7805 aangeschaft, alleen, hoe moet ik die aansluiten?
De 3 pootjes met 'in' , 'B' en 'out', hoe sluit ik die aan op de plek waar dat kleine torretje zat, want die heb ik er inmiddels uit.

De elco van 470 µF die daarvoor zit schijnt ook een boosdoener te kunnen zijn dus die heb ik alvast vervangen.

Kan iemand mij verduidelijking geven?

Gr.
Bauke

Niet alleen laten ze de consument opdraaien voor wat weinig minder dan een major fuck-up van een ontwerper lijkt te zijn, ze hebben vervolgens ook nog het lef om 300 euro te vragen voor een triviaal stukje elektronica dat hooguit 10 euro kost om te maken?!?

Het is ook wel een beetje een raar ontwerp. Ik durf het bijna niet te denken, maar zouden die condensators en weerstandjes linksboven de elco ontkoppeling en pull-down zijn, waarbij het "handig" leek om ze daar bij elkaar te leggen?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 22 januari 2014 02:54:22 (31%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 januari 2014 02:47:23 schreef SparkyGSX:
Het is ook wel een beetje een raar ontwerp. Ik durf het bijna niet te denken, maar zouden die condensators en weerstandjes linksboven de elco ontkoppeling en pull-down zijn, waarbij het "handig" leek om ze daar bij elkaar te leggen?

Nou je het zegt, zouden die c-tjes in het rijtje linksboven 'bedoeld' zijn als ontkoppeling van de 3 ic's?. Dan heeft er waarschijnlijk de printontwerper niet gekeken hoe de schakeling werkt, maar domweg alle onderdelen op het bord gegooid.

Spanning staat en stroom gaat!
Sine

Moderator

Ik heb het met die 7805 heel quick en vooral dirty opgelost.

Ik heb de regelaar met zijn ingang en massa direct op de brugcel gebakken, de uitgang hangt aan de +5V rail. Die rail is bij twijfel makkelijk genoeg op te sporen, voeding van de uC en de Eeprom hangt er aan. Dus even in die datasheet kijken wat de Vcc pen is en dat lijntje volgen.
Het verdachte torretje wel even van de print wippen.

Ook ik heb bovenstaand probleem en wil dit laten oplossen
maar waar zit die printplaat / wat moet ik demonteren ?

Bedankt! Ron

Heb indertijd hetzelfde probleem opgelost door de betreffende SMD door een ouderwetse en robuuste BD847 te vervangen.
Vond toen de oplossing op een Duits en Engels forum en kwam ook bij NEFF terecht.
De SMD vervangen door een nieuwe is niet zo makkelijk maar met wat speuren kun je iets verder op de print wel de relevante plekken vinden waar de sporen door de print gaan en waar zich dus meer tin bevindt.
Daar kun je makkelijk de 3 poten van de transistor verbinden.
De afzuigkap doet het al weer 2 jaar goed.

Groet,
Magnetron

Sine

Moderator

Op 25 november 2014 19:48:51 schreef RonBrinkman:
Ook ik heb bovenstaand probleem en wil dit laten oplossen
maar waar zit die printplaat / wat moet ik demonteren ?

Bedankt! Ron

Zo tricky is die niet te vinden ... volg het netsnoer.

Jammer van dit antwoord.
De kap hangt nog aan de muur ; de bovenkolom zit erg strak en kan er waarschijnlijk niet af zonder dat de kroonlijst er eerst af moet.
En alles zit strak in de kit.

Als het printplaatje via onderlangs bereikbaar is, dan moet ik een rand tegels verwijderen; de kap is zo gemonteerd (ja, door de keukenfirma!) dat de onderdeksel nu niet open kan; deze rust op de tegelrand.

Ik weet graag vooraf welke van de slechte opties ik moet nemen.

Groet, Ron

Sine

Moderator

En mijn opmerking om de stekker te volgen kun je vrij letterlijk nemen, die gaat daar rechtstreeks naartoe.

Dan heb je inderdaad een probleem, bij de Miele uitvoering die ik gefixed heb in ieder geval. Daar zat de box achter de bovenkolom.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 28 november 2014 13:24:16 (46%)

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum en niet zo bekend met elektronica. Ik zit nu met precies ditzelfde euvel met mijn Bosch afzuigkap. Inmiddels heb ik de module eruit weten te krijgen en toegang tot de printplaat (tevens NEFF 195.190.388). Ook heb ik dezelfde symptomen (uitvallen, soms aan gaan, nu helemaal niet meer aangaan).

Ik wil nu dus een nieuwe condensator bestellen:

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=condensator&filterElek…

Welke kan ik het beste nemen?

En uiteraard wil ik ook de "boosdoener" bestellen:

Moet ik dan de BC 817 hebben? Zo ja, welke?

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=BC+817

Of moet ik dan toch de BC 847 hebben? Indien de 847, welke moet ik dan hebben?

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=BC+847

Wat me tevens ook opvalt is dat ook de BD 137 en BD 139 gebruikt worden:

http://www.elektronik-kompendium.de/forum/forum_entry.php?id=115408&am…

http://forum.electronicwerkstatt.de/phpBB/Ersatzteile_Reparatur_Hausha…

Hulp wordt enorm gewaardeerd!

Alvast bedankt :).

Tidak Ada

Golden Member

Gek, dat niemand op het idee komt dat NEFF een bekende (A)-producent van keukenapparatuur (vooral afzuigkappen) is/(was??).
Fungerenn zij tegenwoordig als toeleverancier van de andere beknde merken of worden die apparaten door de bekende merken gerebrand?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bosch, Siemens en Neff zijn van hetzelfde bedrijf, namelijk BSH.

Onderdelen en techniek zijn onder de 3 merken meestal hetzelfde.
Er zijn zelfs toestellen die volledig identiek zijn, enkel het merkje is anders.

Iemand enig idee? Morgen is mijn vrije dag en kan ik het spul gaan kopen en solderen :). Help is appreciated!

Zoals boven gezegd: ik heb er een BD847 in gezet, geen C vervangen.
Pootjes vast gesoldeerd op plaatsen waar tin door de print loopt.
Zie mijn bijdrage 27 nov. 2014.

Dit was idd de boosdoener...

http://i176.photobucket.com/albums/w173/X187_photo/Diverse/20150501_082653_zpszw4qvhdy.jpg

Hij doet het weer! :)

Op de foto is hij toch nog niet vervangen, zo te zien?

Zo zie je maar weer met al deze luxe producten. Een Tor van € 0.02 gaat moedwillig kapot (expres teveel stroom erop gezet). De meesten hebben dit niet in de gaten en pleuren de hele dure afzuigkap weg. Omdat de "monteur' zegt dat de printplaat kapot is. Mensen schrikken hiervan. Waanzinnig !!

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 13 juni 2015 20:02:30 (15%)

I love it when a plan comes together !

En wat ik vooral zo waardeer is dat mensen de oplossing op internet/forum zetten.
Lang niet iedereen is in staat om de oorzaak van zo'n storing te vinden terwijl het vervangen van zo'n eenvoudige component wel goed te doen is.

Zojuist precies hetzelfde probleem op kunnen lossen met de info uit deze draad. Hartelijk dank!!!

Hallo allemaal,

Ik wil ook proberen mijn afzuigkap te repareren. Ik heb een iets andere printplaat, namelijk Neff 195.179 526, maar hij lijkt veel op die van de TS.

http://nl.tinypic.com/r/y156s/8

Als het goed is moet ik dus de transistor aan de linkerkant van de elco vervangen. (direct naast dat rode buisje). Het opschrift daarvan is ofwel 613s:3, of GBs:3

Ik zie dat x187 er ook al naar vroeg, maar er staat geen antwoord bij. Maakt het nog uit welke BC847 het moet worden?

Bij voorbaat dank voor de hulp.