Dan kan het schroefje daardoor contact maken met de koelplaat. Dat kan je nagaan door te meten op de behuizing van de transitor en koelblok.

Bij een transistor was alles oneindig en bij de andere tussen de pootjes die 412 kohm.

Je hebt je meter nog steeds niet goed staan. Je moet de knop van de meter 1 slag naar recht draaien en dat staat het op diode/Muziek stand. Op die stand krijg je een piep te horen als je een lage weerstand tussen de pennen hebt meestal onder de 200Ω. Dat is heel makkelijk dan kan je dus meten zonder naar je meter te kijken als je een piep hoort dan weet je dat bv op een printplaat het goede spoor te pakken hebt.

OP deze stand kan je ook diode's door meten en een transitor heeft er 2. Een diode meet in geleiding iets van tussen 0.4 en 0.700 en dan is het goed als je de draden ondraad dan meet je niks.

Meet je richting de nul dus onder de 0.4 dan is de diode kapot.
Het is niet altijd goed te meten als de transistor nog aangesloten is maar meestal lukt het wel.

Meten transistor:
Moet ik tussen de pennetjes meten? Om-en-om.

Kortsluiting:
Ik heb geen verbinding tussen het koellichaam en de transistoren kunnen meten (oneindig)

Bij de eerste gemeten transistor mat ik in elke situatie een oneindige weerstand. Dan is die dus kapot, toch?

Kan dat dan de oorzaak zijn dat de voeding wel zijn juiste spanning heeft, maar geen stroom kan leveren?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Je moet tussen BE en BC meten zoals ik boven al aangaf. C is de 'case' van de tor:

http://www.rmcybernetics.com/images/users/diy_coildriverSd2gH5.jpg

Ook wel Collector genaamd :-) Overigens blijf ik erbij dat het veel handiger was geweest om voor het los solderen van de transistors eens kijken wat het effect was geweest op de 13.8V spanning als er aan het instelpotje op de print was gedraaid.

edit hieronder

Yep die is kapot. Als de klant het zaakje heeft overbelast sneuvelen meestal de transistors en is de C E kortgesloten. Bij jou is er onderbreking.

Er zit geen stroombegrenzing in het schema. Vreemd. Blijkbaar is het idee van de ontwerper dat de Ri van de trafo hoog is dat er nix kapot gaat. Ehh, in de ideale wereld <G>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (41%)]

Op 9 juni 2015 22:15:16 schreef RAAF12:
Ook wel Collector genaamd :-) Overigens blijf ik erbij dat het veel handiger was geweest om voor het los solderen van de transistors eens kijken wat het effect was geweest op de 13.8V spanning als er aan het instelpotje op de print was gedraaid.

Dat zag ik dus later pas toen ik het ding al losgesoldeerd had.
Dus de eerste transistor is kapot? Alle metingen oneindige weerstand.
B-E/E-B
B-C/C-B

Als dat in diode-stand is, dan is 'ie overleden ja...
(alleen tussen C en E mag je in beide richtingen niets meten.)

Voor de zekerheid nogmaals gemeten in de diodestand. Over de hiervoor aangegeven meetpunten steeds stilte en gezien dat de weerstand oneindig bleef.

Oke, we komen verder, blij dat ik deskundige hulp krijg :D

vragen die nu opborrelen tav de verkoop en koper:
1. heeft deze kapotte transistor tot gevolg dat er wel spanning gemeten wordt op de aansluitbussen van de voeding, maar hij geen vermogen kan leveren?
2. Hoe waarschijnlijk is het dat de transistor kapot uit de winkel kwam?
3. Hoe waarschijnlijk is het dat de koper hem op de een of andere manier opgeblazen heeft? De voeding is kortsluitvast, dus hoe kun je hem vernielen? Alleen door accu verkeerd om aan te sluiten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Op 9 juni 2015 22:02:53 schreef raymonidas:
[...]

Meten transistor:
Moet ik tussen de pennetjes meten? Om-en-om.

ja

Kortsluiting:
Ik heb geen verbinding tussen het koellichaam en de transistoren kunnen meten (oneindig)

is goed!

Bij de eerste gemeten transistor mat ik in elke situatie een oneindige weerstand. Dan is die dus kapot, toch?

ja

Kan dat dan de oorzaak zijn dat de voeding wel zijn juiste spanning heeft, maar geen stroom kan leveren?

3 transistoren zijn zuiver parallel geschakeld. De 4e heeft zijn eigen collectoraansluiting, eigen basisaansluiting en zijn emittor is aan de basissen van de 3 anderen aangesloten.
Welke 2n3055 heb je gemeten? Als het de ene is met zijn eigen basis- en eigen collectoraansluiting heeft, dan kan dat.
Als het één van het groepje van 3 is, dan moeten de andere twee dezelfde meetresultaten geven. Alleen dan kan de voeding onbelast "goed" zijn en belast fout.

@RAAF12's trucje (draaien aan de potentiometer) is ook zonder 2N3055 toepasbaar.
Meet de spanning onbelast.
Noteer de gemeten spanning!
Draai aan het instelpotje op de print.
Kijk of de spanning verandert.
Zo ja, dan is het goed, zo nee, dan is de stuurprint fout/defect.
Zet nu het instelpotje terug op de oude stand, Zie de genoteerde spanning.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (15%)]

Op 9 juni 2015 22:31:13 schreef ohm pi:

Welke 2n3055 heb je gemeten? Als het de ene is met zijn eigen basis- en eigen collectoraansluiting heeft, dan kan dat.
Als het één van het groepje van 3 is, dan moeten de andere twee dezelfde meetresultaten geven. Alleen dan kan de voeding onbelast "goed" zijn en belast fout.

Kun je dat misschien herleiden aan de foto welke ik gemeten heb? Draadkleuren? De linker aan de kant van de multimeter heeft overal oneindige weerstand.

Ik neem aan dat dit de enkele 2N3055 is? (eentje zit er apart en de andere drie zitten parallel aan elkaar)
Afhankelijk van hoever de transistor kapot is kan de boel nog wel spanning doorlaten. (er kunnen ook nog meer transistoren kapot zijn)
Kan natuurlijk altijd dat 'ie kapot uit de winkel kwam. Ik heb wel vaker gezien dat iemand een apparaat kocht, dat vervolgens opblies en dat geld terugvroeg.
Apparaat wordt dan vaak zonder te testen weer bij de voorraad gezet... (met alle gevolgen van dien)

@Arco

Hoe herkenbaar. Dat doet Conrad ook. Opgeblazen apparaten terugnemen en gewoon weer doorverkopen.

Op 9 juni 2015 22:37:10 schreef Arco:
Ik neem aan dat dit de enkele 2N3055 is? (eentje zit er apart en de andere drie zitten parallel aan elkaar)
Afhankelijk van hoever de transistor kapot is kan de boel nog wel spanning doorlaten. (er kunnen ook nog meer transistoren kapot zijn)

Dat weet ik juist niet.....is dat te zien aan de foto die ik in het album heb bijgevoegd?

Kan je zien aan de draden die naar de 3 parallel geschakelde 3055's gaan.

Op de foto's is de bedrading niet goed te volgen. Drie van de 3055's zitten parallel. Dus alle C, E, B aansluitingen zitten aan elkaar.

Op 9 juni 2015 22:48:48 schreef RAAF12:
Kan je zien aan de draden die naar de 3 parallel geschakelde 3055's gaan.

oke, er gaan twee rode draden naar dezelfde pen van elke transistor, zie label 'R' en 'R1' op de foto.
Dus dat zou betekenen dat in het groepje van drie in elk geval 1 transistor kapot is.

Je kan dan ook beter al transistoren even door meten op diode standMeten aan voeding doe je bijna altijd in die stand door hoor je ook mooi aan de piep of er ergens sluiting zit of niet.

De stuur transistor heeft andere draadkleuren nl zwart en wit en die hebben de 3 anderen niet.

Op 9 juni 2015 22:31:13 schreef ohm pi:

Meet de spanning onbelast.
Noteer de gemeten spanning!
Draai aan het instelpotje op de print.
Kijk of de spanning verandert.
Zo ja, dan is het goed, zo nee, dan is de stuurprint fout/defect.
Zet nu het instelpotje terug op de oude stand, Zie de genoteerde spanning.

Ik ga dat ook testen, zonder eerst de twee transistoren weer vast te solderen.
Ik ga de spanning op de aansluitingen van de voeding meten, dat is de bedoeling toch?

Op 9 juni 2015 22:36:47 schreef raymonidas:Kun je dat misschien herleiden aan de foto welke ik gemeten heb? Draadkleuren?

3 transistoren hebben naast de gele en rode draad een groene draad. Één transistor heeft naast de gele witte en rode draad een zwarte draad. Welke heb je gemeten? eentje met een groene draad (setje van 3 parallelle transistoren) of die met de zwarte draad (de losstaande transistor)?
Zo op het eerste gezicht heb je er één uit 3 gepakt.

Werking schakeling:
Ook zonder de 2N3055 heb je een goed werkende voeding. Je kunt hem helaas minimaal belasten. De uitgangsspanning wordt dan geregeld door Q1 en R1.

Je moet inderdaad de spanning op de aansluitingen van de voeding meten

Op 9 juni 2015 22:54:01 schreef benleentje:

De stuur transistor heeft andere draadkleuren nl zwart en wit en die hebben de 3 anderen niet.

Zie foto:
Nu raak ik in de war, op de losgesoldeerde transistoren zitten een witte en zwarte draad. Wit aan de rechter transistor op pen en zwart op dezelfde transistor aan de behuizing.

Op 9 juni 2015 23:01:16 schreef ohm pi:

Je moet inderdaad de spanning op de aansluitingen van de voeding meten

Met de losgesoldeerde transistoren, zie foto, meet ik 1,17 en nog wat Volts.
Transistoren maar weer vastsolderen en weer de test doen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

Dat is de stuurtransistor.
Soldeer de transistoren terug op zijn plekje en kijk wat de voedingsspanning nu doet.
Wat is de spanning op de groene draden tov de minaansluiting van de voeding?
Wat is de spanning op de zwarte draad tov de min van de voeding?

Met de losgesoldeerde transistoren, zie foto, meet ik 1,27 en nog wat Volts.
De spanning is idd regelbaar met de potmeter

Op 9 juni 2015 23:10:26 schreef ohm pi:
Dat is de stuurtransistor.
Soldeer de transistoren terug op zijn plekje en kijk wat de voedingsspanning nu doet.

Oei, de spanning was regelbaar, dus dat deel is goed. Daarna heb ik de kapotte transistor er helemaal uitgedemonteerd.....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

Op 9 juni 2015 23:10:26 schreef ohm pi:

Deze vraagjes zijn nog onbeantwoord.

Oke.

mag ik dat morgen doen?

:-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

Tuurlijk! Het is jouw voeding ;-)

Edit:
Oké, oké, jouw probleem!
Wij van CO willen je wel zoveel mogelijk helpen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (56%)]

Op 11 juni 2015 21:19:45 schreef ohm pi:
Tuurlijk! Het is jouw voeding ;-)

Juist niet!! :)
Ik had deze voeding, nooit aangezet gehad, kwam hem weer tegen en verkocht hem door. De koper beweerde later dat ik een defecte voeding verkocht had. Terugontvangen blijkt de voeding idd kaduuk te zijn.
Ik wil de voeding van hem graag repareren en weer retour zenden. Ik heb de koper nog niet terugbetaald en doe dat liever ook niet. Mijn plan is om hem op mijn kosten te repareren, filmen dat hij het weer goed doet en na ontvangst van 1/2 verzendkosten weer terugsturen.
Lijkt mij billijk toch?