rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eens. Maar zorg wel dat je "bewijs" hebt dat hij het dit keer bij jou wel doet. Je koper DOET iets met het ding waardoor ie onmiddelijk kapot gaat. (en is waarschijnlijk te dom om zich dat te realiseren). Dus dat ding is binnen een dag weer kapot.
Boute uitspraak
, maar ik ga een stukkie filmen. Dat moet als bewijs voldoende zijn dunkt me. Ik denk aan een 12V omvormer eraan hang en dan een 220V lamp laten branden. Zoiets, want ik heb verder geen 12V apparaten. Nou ja een 12V compressor voor de tent, maar die zal een erg hoge aanloopstroom hebben, durf ik niet te doen.... 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je een auto hebt, heb je ook een doos reserve lampen voor 12v. de 21w lampen voor rem en knipperlichten zijn ook prima als last..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kijk wel uit hoeveel stroom dat trekt. Deze voeding is niet echt geweldig qua beveiliging tegen overbelasting. Een inverter is een heel erg onplezierige zware belasting. Ideaal om je voeding gelijk te mollen. Beter een autolamp gebruiken en een multimeter parallel als bewijs dat hij nog steeds de juiste spanning aangeeft.
Ik zou deze voeding ook niet lang met 15A belasten.
Er zijn twee aparte trafo wikkelingen, geen emitter weerstanden (nodig omdat de torren nooit een gelijke hFE hebben, maw het kan zijn dat er van de drie er een veel harder werkt en dus eerder aan zijn max zit. Als die stuk gaat krijgen de overgebleven twee er dat deel bij, een van de twee zal dan gelijk stuk gaan en nummer 3 moet dan alles alleen doen en geeft ook de pijp aan maarten. Een kettingreactie dus .
Overigens zou ik niet gelijk de schuld bij de koper leggen. Bij dit soort "troep" is de eindcontrole niet geweldig en DOA's komen voor. Verf onder schroefjes is geen reden. Dit is goedkoop gelakt staal. Knap als je daar geen lak beschadigd. Stel dat hij hem wel heeft open gemaakt dan zal dat zijn omdat hij niet werkte. Als hij hem zelf niet kan meten dan vermoed ik dat de TD op zijn werk hem heeft open gemaakt. Hoe technisch die zijn weet ik niet
Maar de fout zoeken in een voeding als dit is heel weinig werk voor een electronicus. Repareren is minder werk en goedkoper dan terugsturen.
Verder zijn we allemaal blij met de mogelijkheid dingen na een week terug te sturen, dus je ontkomt er niet aan dat het gene jij koopt al eens is geprobeerd of gemold. Het spul moet tenslotte ergens blijven. De vraag is hoe goed ze de spullen dan testen. Waarschijnlijk niet, als het weer wordt verkocht en stuk is dan klaagt de koper wel en dan zal er wel gekeken worden. De gene die hem molt (en dat weet) zal vaak niet klagen maar gewoon niks zeggen en terug sturen. En sommigen weten niet eens of iets stuk is maar denken dat het niet het juiste ding is voor hun toepassing.
Ik weet niet hoelang hij op zolder heeft gelegen maar als dat lang is (in theorie 2 jaar, bij wazige elco merken eerder dan bij elco topmerken) dan zijn de elco's waarschijnlijk schroot en moeten eerst geformeerd of vervangen worden. Soms gaat dat vanzelf. Ligt aan het werk wat ze de eerste uren moeten leveren. Of dat nu al zo is kan makkelijk gemeten worden. Maar ik ga er van uit dat jij geen scoop en/of lcr/esr meter hebt.
Op 12 juni 2015 09:33:30 schreef fred101:
Maar ik ga er van uit dat jij geen scoop en/of lcr/esr meter hebt.
Hoi Fred, nee dat heb ik allemaal niet idd. 
Ik ben geen elektrotechneut, maar werktuigbouwer (MTS) met electronica kennis opgedaan tijdens een opleiding motor- en voertuigen techniek. Alleen basiskennis dus. Verder in een grijs verleden diverse werkende apparaatjes gemaakt, zelf prints gemaakt etc. Hobbywerk dus.
Ik ben dan ook erg blij met alle hulp en adviezen die ik hier van jullie mag ontvangen. Zijn er onder jullie vragen over bv fotografie, dan kan ik weer bijstaan !! 
Ik zal je advies opvolgen wanneer het ding het weer doet. Zo aan je bewoordingen af te leiden is het geen topproduct zal ik maar zeggen, dus nieuwe torretjes van de electronicaonline.nl kopen a €1,- denk ik maar.
Is het verstandig om gewoon maar alle vier te vervangen of alleen diegene die kapot is?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze voedingen komen idd vaker retour, er worden vaker pallets aangeboden met retourspul van winkels. veel ervan is dan dit soort voedingen.
overigens zou ik ook geen 55/60w koplampen gebruiken, deze trekken ook erg veel inschakelstroom. beter bij de 21w lampjes blijven..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Maar, hij zou zou zelfs kortsluitvast moeten zijn. Staat op de doos en gebruiksaanwijzing.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
Maar, hij zou zou zelfs kortsluitvast moeten zijn. Staat op de doos en gebruiksaanwijzing
Zal hij ook wel zijn... vraag is voor hoe lang , dat is niet gespecificeerd.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Maar, hij zou zou zelfs kortsluitvast moeten zijn. Staat op de doos en gebruiksaanwijzing.
Nee, en waarom niet, dat heeft Fred al prima verwoord:
Er zijn twee aparte trafo wikkelingen, geen emitter weerstanden (nodig omdat de torren nooit een gelijke hFE hebben, maw het kan zijn dat er van de drie er een veel harder werkt en dus eerder aan zijn max zit. Als die stuk gaat krijgen de overgebleven twee er dat deel bij, een van de twee zal dan gelijk stuk gaan en nummer 3 moet dan alles alleen doen en geeft ook de pijp aan maarten. Een kettingreactie dus .
De 3 weerstanden + transistoren samen kosten 1,50€ bespaard je een hoop ellende. Met weerstanden van 0.18Ω zal de maximale stroom zo'n 10A zijn.
heren van C.O.:
deze testgegevens hebben jullie nog van mij tegoed:
Transistoren zitten er weer in.
1. met de potmeter kan ik de uitgangspanning regelen, nu op 13,80 V gezet.
2. spanning tussen groene draden aan 2n3055 en min aansluiting: 24,90 V
3. spanning tussen zwarte draad op 2n3055 en min aansluiting: 28,95 V
Ben benieuwd wat dit voor inzichten oplevert.... 
Op 11 juni 2015 21:19:45 schreef ohm pi:
Tuurlijk! Het is jouw voedingEdit:
Oké, oké, jouw probleem!
Wij van CO willen je wel zoveel mogelijk helpen.
Ohm pi,
Ik heb de gemeten waarden in een nieuwe reactie op dit lijntje gezet.
Op 12 juni 2015 11:11:46 schreef Roland van Leusden:
De 3 weerstanden + transistoren samen kosten 1,50€ bespaard je een hoop ellende. Met weerstanden van 0.18Ω zal de maximale stroom zo'n 10A zijn.
van 0,22 naar 0,18 ohm en max ±10A. De voeding staat gespect op max 12/15A.
Wat is de veilige max stroom die middels deze oplossing beveiligd kan worden met een nog iets kleinere weerstand? Of komen daarmee weer andere problemen om de hoek kijken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
Roland van Leusden
Of komen daarmee weer andere problemen om de hoek kijken?
Bij kortsluiting word er zo'n 250W (25V * 10A) in de 3 torren opgestookt, daardoor zal de stroom instelling ook gaan verlopen. Kortom zelf zou ik niet lager dan 0.18Ω gaan. Vraag me af of het koelprofiel wel op 250W berekend is.
Voor die 0.18Ω 5W typen nemen, 1W kan ook, die branden dan bij langdurige kortsluiting / overbelasting uit en houden de rest heel.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (18%)]
oke, duidelijk. Als ik het doe, dan houd ik me aan je advies.
Kan die nieuwe 'sense' transistor gewoon tussen de aansluitingen hangen met de weerstand, of moet die ook nog gekoeld worden....
Op 12 juni 2015 11:11:46 schreef Roland van Leusden:
[...]Met weerstanden van 0.18Ω zal de maximale stroom zo'n 10A zijn.
Hoe zwaar moet die weerstand van 0,18 ohm zijn?
Welk type BC547 moet het zijn? (B of C)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
Roland van Leusden
Hoe zwaar moet die weerstand van 0,18 ohm zijn?
5W
Zit op m'n werk, even geen tijd om het hele shema uit te pluizen. Misschien is een BC547 te licht en kun je beter een BD139 nemen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik op het front kijk staat er 12 tot 15A. Bij 12A staat de meter in het geel. Bij 15A in het rood.
Het is ook zeker geen labvoeding en ook zeker niet kortsluitvast. Een labvoeding is regelbaar maar heeft ook minimaal een vorm van (instelbare) stroom begrenzing. Hoeft ook geen dik ding te zijn.
13,8V voedingen zijn meestal accu vervangers.
Als je hem zelf zou houden zou ik er zeker de beveiliging in aanbrengen. Maar niet in dit geval. Of je moet zeker zijn dat je het goed en netjes doet en vooral veilig. Waarom zou je de moeite doen. Hij heeft deze voeding gekocht zoals hij door conrad is gemaakt. Als hij hogere eisen stelt moet hij meer geld uitgeven, iets anders kopen of zelf deze mods aanbrengen 
Wil je toch wat doen, zet dan een zekeringhouder met een 15A autozekering in de plus en min leiding naar de uitgang. Wil je het helemaal veilig maken ivm accus dan kun je een schottkey diode in serie met de plus opnemen. Dat ding moet wel 15A kunnen maar die zijn er genoeg (to220 achtige behuizing) Dat zijn mods die je er origineel uit kunt laten zien en je ook niet fout kan doen.
Op 12 juni 2015 19:06:48 schreef fred101:
Waarom zou je de moeite doen. Hij heeft deze voeding gekocht zoals hij door conrad is gemaakt. Als hij hogere eisen stelt moet hij meer geld uitgeven, iets anders kopen of zelf deze mods aanbrengen
Precies ik ga hem werkend maken, dus de kapotte torren vervangen voor nieuwe. Daarna gaat hij snel weer de deur uit, als de koper tenminste minimaal de helft vd verzendkosten betaald heeft.
Als hij het weer doet dan zal ik dat hier melden, eerst de 2n3055 bestellen ergens.
Een vriendelijke groet van Raymond en een fijn weekend toegewenst!!
Op 12 juni 2015 11:38:31 schreef raymonidas:
1. met de potmeter kan ik de uitgangspanning regelen, nu op 13,80 V gezet.
2. spanning tussen groene draden aan 2n3055 en min aansluiting: 24,90 V
3. spanning tussen zwarte draad op 2n3055 en min aansluiting: 28,95 V
De spanningen zijn goed.
Belast de voeding. Waarschijnlijk zal de uitgangsspanning inzakken, want dat was het probleem. Meet de spanning tussen de groene draden en de min aansluiting en meet de spanning tussen de zwarte draad en de min aansluiting. De spanning moet vrijwel hetzelfde zijn als de door jou eerder gemeten waarden. Als dat zo is, dan zijn ?én of meerdere 2N3055's stuk. Anders kan de transformator niet genoeg energie leveren. Dit betekent één of meer dioden defect oid.
Op 12 juni 2015 13:51:48 schreef Roland van Leusden:
... Misschien is een BC547 te licht en kun je beter een BD139 nemen.
Je schema is bijna goed. De 3 collectoren van de BC547 moet je niet aan de basissen van de 2N3055's solderen maar aan het knooppunt van R3, basis Q2, collectorQ4 en C3.
In serie met de basis van de BC547 zou ik een extra weerstand van 1kΩ solderen.
@Roland hieronder,
Nu zit ik te editten terwijl jij al gepost hebt. Ik maak er een zootje van. Reparen en terugsturen is hier het beste. Een ander die ook deze voeding heeft (of gaat kopen) kan deze stroombegrenzing inbouwen.
Roland van Leusden
ohm pi,
Je hebt gelijk, ik had hier in m'n lunch vanmiddag geen tijd voor.
Herstellen en terug sturen is mi het beste, alleen als je 'm zou houden loont het om te gaan modificeren.
Op 12 juni 2015 19:43:14 schreef ohm pi:
[...]De spanningen zijn goed.Belast de voeding.
Morgen eerst een 12V knipperlichtje kopen ergens, dan de finale test doen.
Begin anders met een 21 Watt autolamp, of bedoelde je dat ook ? 
[Bericht gewijzigd door bprosman op (29%)]
Op 12 juni 2015 21:49:22 schreef bprosman:
Begin anders met een 21 Watt autolamp, of bedoelde je dat ook ?
ja ja, die bedoelde ik 
Op 12 juni 2015 19:43:14 schreef ohm pi:
[...]De spanningen zijn goed.groene draden en de min aansluiting
zwarte draad en de min aansluiting
aangesloten een 21W autolamp.
gemeten spanningen:
groen en min= 24,39V
zwart en min= 28,70V
Conclusie is dus volgens deze test en jullie uitleg dat een of meer 2N3055 stuk is.
Ook heb ik gelezen dat drie van deze transistoren parallel geschakeld zijn, dus bedenk ik mij dan dat als er eentje nog goed is de lamp zou moeten gaan branden.
Een voor een de torren los gesoldeerd en bij de laatste (natuurlijk weer bij de laatste
) gaat de lamp branden.
Echter de spanning op de aansluit polen zakt dan langzaam terug naar 11,80 V. Dat is ook niet wat het wezen moet. Bovendien wordt het koellichaam na verloop van 5 min. knap heet. Kan ik nu de potmeter verdraaien en de belaste spanning op 13,8 zetten? Ik heb drie 21W lampen gekocht, dus kan zwaarder testen indien nodig.
Ik hoor graag jullie verdere adviezen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]
Eerst alle transistors goed meten en de defecte vervangen en dan pas gaan testen. Ik meen dat je een 3055 ging bestellen?
Overigens begrijp ik niet dat je een voeding koopt (bij Conrad)? en vervolgens ongeopend wegzet.
Op 13 juni 2015 20:06:20 schreef RAAF12:
Overigens begrijp ik niet dat je een voeding koopt (bij Conrad)? en vervolgens ongeopend wegzet.
Jij wilt het verhaal erbij? Zo moeilijk is het niet. Soms heb ik wilde plannen waarna de uitvoering op zich laat wachten. Zo steek ik nu eenmaal in elkaar. Zo had ik enkele jaren geleden het plan om muziek in de douche en WC te installeren. Daarvoor had ik een autoradio nodig en waterdichte speakers. Eea op markplaatst gekocht, echter de 12V voeding kon ik niet bemachtigen. Dus maar een voeding van Conrad gekocht. Vervolgens bleef het plan bij een plan. Onlangs kwam ik de spullen weer tegen (pioneer radio en de voeding)
Nu zal het wel duidelijk zijn waarom ik een voeding kocht en vervolgens in de kast legde 
Op 13 juni 2015 20:06:20 schreef RAAF12:...
Is niet van belang voor het oplossen van deze fout.