Digitaal dashboard

Ik ben in het bezit van een kleine Fiat (Cinquecento).
Brandstofmeter, temperatuurmeter en toerenteller zijn electrisch en werken naar behoren al zou ik deze t.z.t willen omzetten van de huidige platen met wijzertjes naar digitale displays.

Als eerste zou ik willen beginnen met de snelheidsmeter welke gecombineerd is met de totaal kilometerstand en dagteller.
Deze werkt mechanisch doormiddel van een kabeltje vanaf de versnellingsbak.
Mijn wens is om dit te laten vervallen en dit gedeelte te vervangen voor een digitaal gedeelte waarbij de snelheid gemeten word via de GPS.
Ook de totaal kilometerstand moet dan netjes werken i.v.m. de APK dus ook na afzetten van het contact de stand bewaren in het geheugen.
Idem voor wat betreft de dagteller.

Ik weet ook niet of dit zelf te maken is en hoop vanuit jullie proffesionele kant hierin ondersteuning te krijgen.
Ik heb weing (vrijwel geen) ervaring met electronica en kan iets dergelijks ook niet op het net vinden (PCB's)

Om een beetje een idee te geven wat de bedoeling is een fotootje:

Welkom op CO.

Gezien de vra(a)g(en) en het gebrek aan electronica kennis zal dit een heel moeilijke opdracht worden.
Het probleem van dergelijke algemene onderwerpen is dat er enorm veel tijd inkruipt en zeer specifiek aan het soort auto.
Pasklare antwoorden zul je daarom niet krijgen, je zult zelf iets moeten maken en als je dan tegen problemen aanloopt kunnen we proberen om u te helpen.

Je zult zeker en vast een µcontroller nodig hebben, bv arduino, pic's
Daarom stel ik voor van u eerst wat te informeren om zoiets te leren programmeren.

Edit: ik zie dat Fcapri al zijn kunsten heeft getoond in het andere topic maar dat is niks voor u, veel te ingewikkeld met beperkte kennis. ;)

en hoe hou je dat in 1 topic...

LDmicro user.

Een standaard Arduino (uno / mega) is veel te traag om zo’n groot display fatsoenlijk aan te sturen. (je wilt een hoge refreshrate omdat die toerenteller toch vlot uit moet kunnen slaan). Ik zou iets zoeken op basis van een ARM processor ofzo. En dan zou ik niet een Linux gebaseerd ding pakken zoals een Raspberry PI, want je wilt ook niet dat je auto eerst helemaal moet “opstarten” eer je snelheidsmeter kunt zien. Je grootste uitdaging zit meer in het programmeren van het geheel dan de elektronica kant denk ik. Er zijn allerlei modules te koop die het elektronica gedeelte een stuk makkelijker maken. Hoe oud is die auto, heeft die een OBD2 poort? Daar kan je ook erg veel motor informatie uit opvragen.

Hoe dan ook, ik ben ook met MGP eens. Als je geen ervaring hebt in elektronica en/of programmeren, dan zal dit een hele zware klus worden dit goed voor elkaar te krijgen.

Dat het voor mij een stevige klus zal worden is iets wat zeker is.
Inmiddels heb ik vanuit de boordcomputer wel alle draden uitgezocht en weet welke draden de pulsdraden zijn voor de brandstof, toerenteller, oliedruk etc.
Alleen de snelheidsmeter, km/u en dagteller zijn mechanisch.
Ook priogramma's om te kunnen programmeren zijn reeds aanwezig w.o Xwisp.
Andere apparatuur zoals soldeerstation en meet apparatuur heb ik binnen handbereik dus het begin is er ;-) nu het bouwen dus nog.
Een OBD2 poort is niet voorhanden en zal er dus rechtstreeks uit de ECU gewerkt moet worden zoals ik dit nu ook heb met het Abarth dashboard.

Sine

Moderator

Het gros is inderdaad software, voor een groot deel kom je waarschijnlijk weg met een raspberry pi, een ingangsbordje (piface?) daar een passend LCD aan en de rest is software.

Ik zat net te denken: als ik op de sloop ga kijken naar een kant en klaar digitaal dashboard dan blijft alleen het aansluiten en uiteraard programeren over mogelijk dat dit een optie is.
Echter blijft wel het euvel dat ik in de fiat een mechanische snelheidsmeter heb die "omgezet" zou moeten worden naar digitaal.

Lambiek

Special Member

Echter blijft wel het euvel dat ik in de fiat een mechanische snelheidsmeter heb die "omgezet" zou moeten worden naar digitaal.

Je zou een puls gever kunnen maken met bijv. een lichtsluis waar een schijfje tussen door draait met gaatjes erin, of streepjes erop. Die kan je dan door je standaard kabel aan laten drijven.

Die pulsjes kan je dan opvangen met bijv. een microcontroller waar een stukje software instaat die er het juiste aantal Km/h van maakt.

Maar dan nog, het geheel zal geen makkelijke klus worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Des te groter de uitdaging.
Achteraf blijkt dat de Fiat wel voorzien is van OBD2 en vond ik dit op internet:
http://www.jamessimpson.co.uk/xtool-iobd2-review/

mel

Golden Member

Wat zegt de APK keuring hierover?
ik weet niet of veranderingen toegestaan zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

APK is geen enkel punt.
De fiat is al 2 jaar achtereen gekeurd met een niet originaal dashboard en goedgekeurd.
Ook al een steekproef gehad en geen enkel probleem.

RPi zou ik nooit doen. Duurt veel te lang dat ie "up" is. In een auto moet dat instantaan aan zijn, hooguit een paar seconden. Ik zou denken dat het met een XMega toch wel zou moeten kunnen. Zo veel vraagt het updaten van een display nou ook weer niet. Anders iets van een ARM, dus zijn ook wel op testboardjes te koop.

Overigens toch nog even over die wetgeving: het lijkt mij heel stug dat een afhankelijkheid van GPS legaal is. Je hebt dan bv geen snelheidsmeting in tunnels en de eerste 5 minuten van je rit. Ik denk zelfs dat alles wat niet af-fabriek gemonteerd is niet toegestaan is. Check het anders heb je straks alles voor elkaar en mag je het weer uitbouwen als je aangehouden wordt (die kans is groot, want die 500tjes hebben een digitaal gaspedaal lijkt het, hehe).
PS, de APK keurig gaat over veiligheid, heeft niets met dashboard te maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een snelheidsmeter is niet verplicht, althans toen ik rijexamen deed niet (in NL). Alleen is het zonder snelheidsmeter lastig om te bepalen of je niet harder dan de maximumsnelheid gaat, dus het is wel sterk aan te bevelen.

@ flipflop:

Zaken die aangaande het dashboard niet af fabriek zijn gemonteerd zijn volgens de APK en het RDW toegestaan (heb dit zwart op wit) mits het de juiste waardes aangeeft.
Ook mijn schoonzoon (werkt in het blauw) geeft aan dat het wettelijk geen enkel probleem is).
Als ik de GPS snelheidsmeting via mijn mobieltje (speedometer) doe heb ik binnen 3 a 4 seconden verbinding (geen 5 minuten).
Inderdaad in de tunnels valt het signaal kort weg maar voor ik goed en wel de tunnel uit ben heb ik al weer verbinding.
De vraag over in een tunnel rijden heb ik ook bij het RDW geopperd.
Deze gaven aan dat tijdens de keuring (APK of RDW) de apparatuur de juiste waardes dienen aan te geven.
Gezien het feit dat er niet in tunnels gekeurd word is het geen enkel probleem.

Met keuringen is het wat dat betreft inderdaad soms raar gesteld denk maar aan het feit van een auto die af fabriek geleverd is met 2 buitenspiegels.
Is het spiegelglas van de rechterkant gebarsten dan is het afkeur.
Haal je de gehele spiegel eraf dan is het goedkeur.

Snelheidsmeter Artikel 5.2.15 RDW

?Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Wijze van keuren

?Visuele controle. De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Wat mag en niet mag doet hier weinig ter zake als je ziet voor welke opdracht je staat.
Uw voornaamste probleem is nu met wat je het zou kunnen maken en welk display je gaat gebruiken.
Flipflop heeft al een idee gegeven, maar wat spreek u aan en zie je het wel zitten om dat aan te leren?

LDmicro user.

Zeg maar gewoon je of jij hoor ;-)

Ja ik ben zekers van zins het nodige aan te leren en te gaan maken.
Natuurlijk zal dingen maken minder snel gaan als door iemand die ervoor heeft geleerd maar de wil en energie er voor is er zeker.

Ik ga van de week rustig beginnen met een PCB-tje te maken voor de toerenteller (heb hier genoeg voorbeelden van).
Ook van snelheidsmeters met 7 segments diplay heb ik voorbeelden zat.

Daarna is het een kwestie van stroomlijnen.
Uiteraard hou ik iedereen hier op de hoogte d.m.v. fotootjes en mijn verhaal hierover.

Op 13 juni 2015 16:08:47 schreef Oldtimer-sr:
Ook van snelheidsmeters met 7 segments diplay heb ik voorbeelden zat.

Hoezo 7segment display? ... dat is toch niet zoals op de foto.

LDmicro user.

Nee inderdaad maar ben wel al aan het proberen geweest hiermee, puur al een soort oefening (solderen en onderdelen herkennen/plaatsen)

ik denk dat het misschien ook de moeite loont om ff uit te gaan zoeken hoe moderne autos met displays werken (can bus waarschijnlijk).
alle signalen worden gedigitaliseerd en worden dan naar de tellerunit gestuurd. deze haalt zijn nodige signalen eruit en geeft alles terug op een display unit of digitale tellers.

in belgie is het helaas niet zo makkelijk om u kmteller te vervangen. daar staat namelijk de km stand op en deze wordt in het carpass systeem ingegeven (om kmfraude tegen te gaan).
je mag aftermarket tellers gebruiken, maar dan moet je een attest voorleggen dat deze wel voor u model auto is gemaakt.

als jij zelf iets bouwd, is het dan ook peanuts om de km-teller nadien aan te passen en dergelijke mag natuurlijk niet. ik wou ook een GPS snelheid toevoegen aan mijn display, maar dit als extra snelheidsmeter dan.
ivm die speedometer op je gsm. deze werkt met A-GPS. hierbij wordt ook je compass en wifi gebruikt om heel snel een gps signaal te vinden. als jij dat dus op dezelfde manier wil doen, zal je ook die functies moeten toevoegen dan (extra hardware). ik ben al goed aan het spelen geweest met gps modules en de snelste standalone gps module is van een militaire gps die het op ongeveer 40-45sec vind.

ik zou eerst maar eens gaan nadenken welke hardware je gaat gebruiken
-welke processor met welk OS
-welke converterprintjes om je signalen te digitaliseren
-welke display (breedte en hoogte, want niet alle afmetingen zijn standaard in de handel verkrijgbaar) met welke signaalaansluiting (HDMI, VGA, rechtstreeks naar LCD schrijven,....). hierbij laat ik SPI en I2C al vallen omdat die niet snel genoeg zijn om realtime tellers te laten bewegen. deze moet dan compatibel zijn met je eerste ding.

ik zal al heeeeeeeeeeel tevreden zijn als ik dergelijk systeem werkende krijg (toerenteller ipv die grote verbruiksmeter)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/arduinodash/640/2009-04-09-mitsubishi_imiev_ip.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 13 juni 2015 12:21:10 schreef Satoer:....En dan zou ik niet een Linux gebaseerd ding pakken zoals een Raspberry PI, want je wilt ook niet dat je auto eerst helemaal moet “opstarten” eer je snelheidsmeter kunt zien...

Een Raspberry start in 15 seconden op, dus geen probleem natuurlijk. Overigens draaien bij meer en meer auto's ook het instrumentencluster op linux heb ik begrepen. Mijn auto, en ik denk de meeste modernere auto's, hebben ook enige tijd nodig om op te starten. En tot die tijd zie je dus geen enkele meter.

Fiat500 is Can-bus dat is snel genoeg.
Hou er ook rekening mee dat het originele dashboard onderdeel uitmaakt van het immobiliser systeem.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

probleem met dergelijke zaken van een rpi is dat je ook de shutdown goed moet regelen.
je zou die in principe al kunnen laten booten als je de deur ontgrendeld en pas het display aanzetten als je het contactslot over draaid. dan nog eens een uitschakelsysteem dat de rpi afsluit als die meer dan 5min geen contactslot heeft gezien.

ik overweeg ook al om met arduino te voeden met een grote condensator zodat die enige minuten kan blijven nadraaien (display achtergrond wel uitgeschakeld). als ik nu de motor uitschakeld omdat ik ff voor de winkel moet wachten op de vrouw, dan is men arduino wel weer uitgeschakeld

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 13 juni 2015 17:25:22 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 juni 2015 17:17:04 schreef GJ_:
[...]Een Raspberry start in 15 seconden op, dus geen probleem natuurlijk. Overigens draaien bij meer en meer auto's ook het instrumentencluster op linux heb ik begrepen. Mijn auto, en ik denk de meeste modernere auto's, hebben ook enige tijd nodig om op te starten. En tot die tijd zie je dus geen enkele meter.

Ik zou ook niet voor de een Raspberry Pi gaan. Al het opstart geneuzel kan je niet uit zetten, ziet er niet uit als je je motor start. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om hem altijd aan te houden. Denk dat hij zonder display niet eens zoveel stroom trekt.

Om een groot display aan te sturen en de refresh rate hoog te houden moet je stiekem toch wel wat kunstjes toepassen. Een Raspberry Pi programma schrijf je het meestal in Python. Dat is op zich een beginners vriendelijke taal, met genoeg voorbeelden op internet. Echter is mijn ervaring dat het in combinatie met een Raspberry Pi vrij traag is om snel grafische dingen te laten bewegen. Met Pygame (een voorgebakken bibliotheek om grafische spelletjes te maken) kreeg ik nog niet eens 1fps een 1024 x 1024 plaatje te roteren op een 1280x1024 scherm. Daarbij zag de anti aliasing er niet uit. (ruwe randen). Uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden door de hardware Open GL-ES te gebruiken in de chip om een beetje framerate te krijgen. Hiervoor heb je de Pi3D bibliotheek nodig, die ik je sterk zal aanraden om dit voor elkaar te krijgen.

Op 13 juni 2015 13:16:36 schreef Oldtimer-sr:
Ik zat net te denken: als ik op de sloop ga kijken naar een kant en klaar digitaal dashboard dan blijft alleen het aansluiten en uiteraard programeren over mogelijk dat dit een optie is.
Echter blijft wel het euvel dat ik in de fiat een mechanische snelheidsmeter heb die "omgezet" zou moeten worden naar digitaal.

Dit is op zich niet eens zo heel ingewikkeld. Ik hier ook mee geexpirmenteerd mijn autosnelheid op exact een GPS snelheid te laten weergeven. Hiervoor heb ik de originele Pulsdraad onderbroken en vervangen voor mijn eigen pulsdraad. Hiervoor las ik een GPS ontvangertje uit met een Atmel microcontroller, en genereerde op basis van de snelheid de pulsen. Dit werkte eigenlijk best goed.
http://i57.tinypic.com/t978lg.jpg

Uiteindelijk heb ik verder niets met het project gedaan. De Cruise control werd er namelijk sompiger van en in tunnels heb je geen uitlezing.
Nu zal dit met een oude fiat geen problemen geven denk ik, maar met mijn auto waar alles elektronisch is en geregeld had dit toch wat gevolgen zoals:
- Volume radio ging ineens zachter (deze wordt automatisch geregeld op basis van snelheid)
- Cruise control nokt ermee
- De auto kan in zijn achteruit gezet worden (De auto blokkeert de achteruit als je harder gaat als 10-20 kmpu, en aangezien hij 6 versnellingen heeft, kan het gebeuren dat je hem in zijn achteruit probeert te drukken als je naar zijn 6 wilt gaan)
- De motor ging zelfs in zijn noodloop lopen doordat hij niet begreep waarom hij niet waarom hij voorruit ging terwijl andere sensoren dit wel aangaven.

@Paul Welther:

Mijn Fiatje is geen 500 maar een Cinquecento van 17 jaar oud welke inmiddels behoorlijk gerestaureerd is.

@satoer:

Dat ziet er betrekkelijk eenvoudig uit om te maken (ook qua kosten) ken je een indicatie geven wat je aan materiaal ongeveer kwijt was?

@fcapri:

Van dergelijk formaat toerentellers zijn voldoende PCB's te vinden op internet.
Dit lijkt me toch niet zo'n groot probleem.
Aangaande de km stand en de carpas wil ik dit ook geintegreerd hebben zodat de km stand netjes kloppend is ten opzichte van de huidige meter.