Als het dead on arrival was geweest had je hem kunnen terugsturen. Ik heb zoiets met Conrad gehad, item gekocht was defect. Opengemaakt en er bleken printsporen te zijn weggebrand. Typisch een geval van een teruggenomen item wat zonder check opnieuw verkocht werd. Na reclamatie werd per omgaande een nieuw ongeopend exemplaar gestuurd.
In jouw geval weet je niet of het product al kapot was bij aankomst.
Succes met de reparatie.
is de spanningsval normaal in deze situatie met 21W belasting en slechts een van de drie power transistoren?
Op 13 juni 2015 21:47:43 schreef RAAF12:
Als het dead on arrival was geweest had je hem kunnen terugsturen.
Succes met de reparatie.
Uiteraard zou ik dat hebben gedaan. Achteraf gezien zou ik hem hebben moeten testen voordat ik hem doorverkocht en dat als bewijs filmen.... Hoever moet je gaan?
Dank je, met de deskundige hulp hier gaat dat wel lukken. Ben al een aardig eind op weg 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]
In principe maakt het niet uit of je één of 3 vermogenstransistoren hebt. Omdat je schrijft dat de spanning langzaam inzakt naar 11,80V lijkt er een thermisch effect te zijn. Door drie transistoren te gebruiken wordt dit effect verminderd. Daar tegenover staat dat je de voeding belast met 21W. Één transistor zou toch 60W (5A x 12V) als belasting moeten kunnen hebben. Ik zou niet aan de potentiometer draaien. Ik zou 'm onbelast op 13,8V afregelen.
Controleer voor de zekerheid of Q1 (8050) nog goed is.
Op 13 juni 2015 22:50:40 schreef ohm pi:
Zit die op de regelprint ergens? Hoe en wat moet ik waar meten? 
Jullie hebben te maken met een elektronica leek hoor.....wil al jullie opdrachten uitvoeren om tot een reparatie te komen, maar heb daarbij wel sturing nodig 
Heb meer verstand van fotografie 
ik denk dat ik hem gevonden heb. Van de Q1 gaat er een witte en zwarte draad naar de stuur 2n3055. Dan zit hij helemaal bovenaan de print.
Wat moet ik waar meten?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Op 13 juni 2015 22:50:40 schreef ohm pi:
Ohm Pi, ik heb de Q1 gevonden. 
Wil je aangeven hoe ik kan vaststellen of hij wel/niet goed is?
Ik zou graag de bestelling voor nieuwe onderdelen de deur uit willen doen, zodat de koper de voeding de komende week weer terug kan krijgen.
Fijne zondag verder !
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi raymonidas,
Ik weet niet waar je gaat bestellen maar de SS8050 kost bij Conrad €0,25 dus lijkt het probleem niet en anders kan je de BC737-16 gebruiken.
Je kan de transistor passief meten dus zonder spanning net als je de andere transistors gemeten heb.
Je kan ook de uitgang dus sturing naar de 2N3055 cascade meten.
Gr Henk.
Hoi Henk, het geld is het probleem niet, maar het gaat mij om het deze week weer in orde krijgen van de voeding, daarom dus alles in een keer bestellen.
Moet ik de transistor Q1 dan ook los solderen? Loop ik dan geen gevaar van oververhitting van het ding?
Als ik meet 'in cascade' (?) wat moet ik dan precies doen?
Is het inzakken van de spanning alleen toe te schrijven aan deze transistor? Dan bestel ik gewoon een nieuwe en moet alles in orde zijn na vervanging.....
Klopt dat?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
electron920
Hi raymonidas,
Ik ken je soldeer vaardigheid niet maar ik zou de transistor er even uithalen weet je wat het is je moet anders je voeding aan zetten en de print goed opstellen om sluiting te voorkomen.
Het is toch een TO92 behuizing dan is verwarmen geen probleem.
Als je voeding in gebruik is dan wordt je transistor ook warm DIE temperatuur van 40...70 graden is heel gewoon.
Uiteraard niet een kwartier je soldeer bout er op houden klein stukje desoldeer litze of stukje buiten mantel van een coax kabeltje even voorzien van verse tin.
Of desoldeer pompje moet goed komen.
Gr Henk.
Echter de spanning op de aansluit polen zakt dan langzaam terug naar 11,80 V. Dat is ook niet wat het wezen moet. Bovendien wordt het koellichaam na verloop van 5 min. knap heet. Kan ik nu de potmeter verdraaien en de belaste spanning op 13,8 zetten? Ik heb drie 21W lampen gekocht, dus kan zwaarder testen indien nodig.
Dan is er meer mis. Volgens de specs kan je er minimaal bij 13.8V 12A uittrekken als alle 3055's gemonteerd zijn. Dat kan optimistisch geformuleerd zijn als er verder niets bijstaat, bijv. gedurende 1 minuut bij een Tamb van 2 graden 
Zou ook de zenerdiode checken want een drop van 13.8 naar 11.8V is behoorlijk veel.
Op 14 juni 2015 13:09:12 schreef RAAF12:
Zou ook de zenerdiode checken want een drop van 13.8 naar 11.8V is behoorlijk veel.
Ik meen er twee te zien in het schema, moet ik D7 hebben? Hoe kan ik meten of die goed werkt? Liefst zonder eruit te halen...... 
Op 14 juni 2015 12:53:29 schreef electron920:
ik zou de transistor er even uithalen weet je wat het is je moet anders je voeding aan zetten en de print goed opstellen om sluiting te voorkomen.
Gr Henk.
oke, hij is eruit en ik heb even het aansluitschema opgesnord:
BC=823 kohm
BE=814 kohm
CB= oneindig
EB=oneindig
zener diode, welke hoe te meten op de print?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
Parallel meten over de zeners de ene is 4 en de andere 12V.
edit
C-E moet ook in beide richtingen sperren! Altijd 6 metingen doen bij elke tor. Vooral bij overbelaste powertorren knalt de C-E er als eerste uit. Maar dat stond al eerder vermeld 
edit
hieronder
Goed idee, die zener spanningen moeten konstant zijn, zowel zonder als met belasting op de output.
editt
Een zener zit parallel aan de 27k weerstand op de print en zit daarnaast gemonteerd. De andere zener zit naast C8 gemonteerd.
Op 14 juni 2015 13:41:48 schreef RAAF12:
Dus de transistor is goed, dan soldeer ik hem er weer in en ga over de zeners meten na inschakelen voeding, met lampbelasting.
Op 14 juni 2015 13:41:48 schreef RAAF12:
Oke, zo heb ik het gedaan:
lamp als belasting, voeding aangezet, spanning 11.8V
Zeners zijn vlg mij toch die glazen diodebehuizingen.....daar zie ik er meer van op de print dan in het schema. Ik zal zoveel mogelijk diodes meten en proberen te lezen wat er bij staat op de print, dan laat ik even in het midden of het een zener betreft of niet. Aangezien ik diode D13 wel op de print zie maar niet in het schema hierbij een foto van de stuurprint.
gemeten over diode 4148 = 32,4mV
gemeten over diode 4148 = 723 mV
gemeten over diode 4002 = 9,8 V
gemeten over diode D13_12B = 11,4 V
gemeten over diodes D7 en D8 beiden 27,6 V
gemeten over diode onder 3,6A zie foto=2,3 V
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.....
grt tot zover van Raymond
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Op 14 juni 2015 14:38:19 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Kun je een foto van de onderkant van de print erbij plaatsen?
staat er nu bij
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
labvoeding van conrad, met enkele diode gelijkrichter. dat is niet super te noemen.
het inzakken van de spanning heb je dat op de aansluitingen voorop gemeten? dat meet je beter in de kast zelf, want de poolklemmen zijn ook c keuze ijzer wat spanningsval geeft. blijft de spanning wel goed op een andere plek is het punt van meten verkeerd.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
electron920
Hi raymonidas,
Duidelijk maar vraag wat is je belasting nu met de lamp?
Je voeding kan 12 Amp leveren en 15 Amp <5 min.
Meet je direct op de klemmen van je voeding of op de lamp?
En heb je al geprobeerd om met de belasting de spanning iets te corrigeren naar zeg 12,5 Volt?
Gr Henk.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 14 juni 2015 14:54:14 schreef testman:
labvoeding van conrad, met enkele diode gelijkrichter. dat is niet super te noemen.d.
Het is geen labvoeding, maar een vaste op 13.8Volt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat zegt ts in de openingspost van wel. maakt overigens niet uit, de echte labo uitvoeringen van dit merk zijn ook niet van de beste kwaliteit..
ik vermoed dat de dc spanning op de elco inzakt met flinke last. die 3 2n3055 hoeven niet veel meer te verstoken bij 12a. door die enkele diode is de klemspanning op de elco behoorlijk ingezakt bij die stroom. kom je onder de benodigde spanning om de regeling nog te laten werken dan krijg je natuurlijk een te lage uitgangsspanning. meet dus de ingangsspanning eens onder last!
Op 14 juni 2015 14:54:14 schreef testman:
blijft de spanning wel goed op een andere plek is het punt van meten verkeerd.
Gemeten op de aansluitpunten met de banaanstekkers van de meter erin 11,7V
Gemeten aan de binnenzijde kast op de aansluitingen van de contrastekers (moer op schroefdraad: 11,7 V
Gemeten op de print: 11,7V
spanning is nu nog maar regelbaar tussen 15,8 en 16,1 V.
Raak ik nu van de regen in de drup?
Op 14 juni 2015 14:54:29 schreef Gadget_inc:
Wat voor soldeertin gebruik je ?
Een hoop verbindingen zijn niet lekker gevloeid.
Dan moet je bij Conrad zijn, ik heb er niets aan gebouwd 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
electron920
Hi raymonidas,
Ik zie je print nu ook ik zou eerst beginnen met de print te reinigen oude tandenborstel en een beetje water en droog deppen.
Daarna wat Gadget_inc ook al aangeef de soldeer verbindingen na lopen een te grote overgang weerstand naar je 2N3055 en het is over met de stabilisatie!!
Op het schema staat Q1 als een 2N3055 bij jou zit hier de D313.
Gr Henk
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Op 14 juni 2015 14:55:47 schreef Gadget_inc:
[...]Het is geen labvoeding, maar een vaste op 13.8Volt.
Ha collega houtbewerker. Dit is eerder een surplus onderdelen afvoer put.
14 1n5408 in de brug. 14! Niet 12 of 16 maar 14!. Dan de 3055 als aansturing en drie keer in de uitgang.
Een simetrische trafo die niet gebruikt wordt an zich. Lagen er blijkbaar ook nog een hoop van.
Dit lijkt mij niet ontworpen om een goede voeding te maken, maar ontworpen om een redeleijke voeding te maken met de onderdelen die over waren.
Oke, maar wat kan ik met deze info? Je hebt je gal gespuwd
nu graag een oplossing
want ik wil de voeding graag weer in orde krijgen voor de koper.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Op 14 juni 2015 15:26:06 schreef raymonidas:
[...]Oke, maar wat kan ik met deze info? Je hebt je gal gespuwd
nu graag een oplossing
want ik wil de voeding graag weer in orde krijgen voor de koper.
Ja daar heb je een goed punt. De oplossing heb ik niet maar ik volg dit draadje al wel van dag een, en het schema vind ik om eerder genoemde redenen raar. Ik vind dat dit gezegd moest worden. Wie weet helpt het om de oplossing te vinden.
stand van zaken:
Ik heb de voeding opengemaakt op de eettafel liggen, stuurprint ook losgeschroeft.
Transistoren doorgemeten en er blijken twee 2n3055 kapot te zijn. De spanning was goed regelbaar.
Diodes doorgemeten die ook goed blijken te funktioneren. Printje met natte tandenborstel schoongeborsted, drooggedept.
Nu echter blijkt dat de spanning nauwelijks nog regelbaar is.
Bovendien is het probleem van terugzakkende spanning nog niet opgelost.
Er zijn dus nu twee problemen aan de hand.
Wie kan mij goed helpen om beide problemen te tackelen, zodat ik in elk geval de tafel weer kan leegmaken voordat 'het spul' uit zuidlimburg (PinkPop) terugkomt op de honk?
Ik ga eerst maar een met perslucht de print droogblazen, wellicht dat er nog water in een een of ander kiertje is achtergebleven.....
Nope perslucht heeft niets uitgehaald.
Kan het uit en weer insolderen van die kleine transistor hem kapotgemaakt hebben, waardoor de spanning nu ineens nauwelijks meer regelbaar is? Of heeft die er niets mee te maken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]