Digitaal dashboard

GJ_

Moderator

Op 13 juni 2015 19:21:35 schreef Satoer:..Een Raspberry Pi programma schrijf je het meestal in Python..

Hoe geweldig ik python ook vind, het zal idd niet ideaal zijn. Maar voor een Rpi kan je natuurlijk met iedere gewenste taal programma's schrijven. Keuze genoeg in OS'en en programmeertalen.

High met Henk

Special Member

Waarom zou een atmelletje niet kunnen?

Ik wil ook zoiets voor mijn wagen maken, maar zou echt een atmel arduino willen gebruiken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als het een echt fraai digitaal dashboard met mooie graphics moet worden (en goed te configureren door de gebruiker) dan zou ik zeker kiezen voor een Raspberry of Intel-bordje.

Zet daar Linux op en mooie snelle graphics zijn geen probleem. Je moet natuurlijk geen Python gebruiken, maar gewoon C, of nog veel beter: C++ met de Qt Toolbox. Succes verzekerd!

Allerlei meldingen tijdens booten hoef je natuurlijk niet te laten zien, want het scherm laat je gedurende die tijd gewoon uit.
Ook de hoeveelheid opslagruimte is geen probleem, want je hangt er gwoon wat usb-drives aan.
Je kan het systeem zelfs ook nog als mp3-speler gebruiker. Of navigatie (met Open Street Map).

Al dit soort uitbreidingen zijn met een Arduino o.i.d. zo goed als onmogelijk, of je zit het wiel opnieuw uit te vinden.
Vergeet niet dat je onder Linux meer dan 25.000 pakketten tot je beschikking hebt met de broncode erbij.
Je zou op je dashboard zelfs een compleet office-pakket kunnen laten draaien.:-)
Lukt je met een Arduino vast niet...

Vervangen DOOR.
High met Henk

Special Member

Nee, maar wat heb je nodig op een dashboerd, paar meters enpaar lampjes..

Ik iig wel. En afgezien van de toerenteller reageert alles super traag, dus je kunt de vollefige processor snelheid gebruiken voor weergave. 20 MHz lijkt mij dan meer dan genoeg.

En instant boot
De arduino of atmel is namelijk wel toegankelijker dan een rpi

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik was eerst ook veel van plan met die arduino en het begon allemaal al veeeeeeeeel minder te worden toen ik er effectief mee bezig was.

de programmacode stelde in het begin niet zoveel voor (meting accu spanning, meting temperatuursensor (spanning) en meting brandstofvlotter (spanning). het begon allemaal heeeel erg snel te gaan met het geheugen toen ik met TFT's begon te werken ipv zo een 16x2 lcd scherm.

het probleem van refreshrate zit hem vooral in het scherm hoor, die TFT's kunnen echt niet snel schrijven als ze over SPI gaan als je het volledig scherm altijd refreshed.

een grafisch uitziende naald zal veel te traag overkomen, maar een gewoon rood streepje zal al een pak simpelder zijn. bv zoiets
http://www.librow.com/content/common/images/products/product-3/car-lcd-dashboard-1.gif.

benzine en temperatuur hoef je echt niet snel te veranderen. als je een beetje goed schrijft dat je enkel het veranderend deel aanpast, gaat het nog sneller.
stel nu dat je benzinelatje links bestaat uit 100 lijntjes boven elkaar die zo een balkje vormen. je staat nu op 70 en wil naar 69. dan ga je enkel het lijntje op 70 wit inkleuren. je hoeft niet die hele balk te hertekenen.

het zal er wel op aankomen om je code zodanig te schrijven dat ze de loop heeel snel doorloopt en tijdens elke loop precies 1 extra ding te doen.
bv loop 1: toerenteller refreshen en brandstofniveau meten
loop 2: toerenteller refreshen en brandstofniveau aanpassen
loop 3: toerenteller refreshen en temperatuurnieau meten
loop 4: toerenteller refreshen en temperatuur aanpassen
loop 5: toerenteller refreshen en 'knipperlichten aan?' nakijken
...

als je een programma gaat schrijven dat eeerst al die andere inputs leest en dan je toerenteller controlleert, zal die te traag overkomen.

ik moet wel zeggen, dat arduino geval in de auto is SUPERHANDIG. in mijn auto kan exact 51liter en dan heb je de auto al naar het tankstation mogen duwen.
gisteren heb ik die leeggereden tot het display van 1liter naar 0liter brandstof sprong (0,49liter wordt namelijk afgerond naar 0, boven de 0,50 is 1liter).
daarna gaan tanken en 50,45liter getankt (brandstof tot 1mm onder de vulopening gevuld). nu kan ik tenminste rondrijden tot de laatste liter zonder onverwachts al stil te vallen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

tja, maar de RPI is wel sneller, echter de IO prioriteit ligt veel lager.

bijvoorbeeld de toerenteller... Pulsjes tellen op een RPI zal verdomd lastig worden... JE zal een aparte interface moeten maken die frequentie meet en op een bus zet bijvoorbeeld.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Op 13 juni 2015 17:24:16 schreef fcapri:
probleem met dergelijke zaken van een rpi is dat je ook de shutdown goed moet regelen.
je zou die in principe al kunnen laten booten als je de deur ontgrendeld en pas het display aanzetten als je het contactslot over draaid. dan nog eens een uitschakelsysteem dat de rpi afsluit als die meer dan 5min geen contactslot heeft gezien.

ik overweeg ook al om met arduino te voeden met een grote condensator zodat die enige minuten kan blijven nadraaien (display achtergrond wel uitgeschakeld). als ik nu de motor uitschakeld omdat ik ff voor de winkel moet wachten op de vrouw, dan is men arduino wel weer uitgeschakeld

Als ik op mn vrouw wacht, duurt het eerder uren dan minuten :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

mischien meerdere arduinos gebruiken?
eentje die alle metingen voor zich neemt en de data mooit in pakketjes verzameld, en een 2de die zich enkel bezig houd met het weergeven op een display.
jaja, ik voel men 2de project aankomen :-). de huidige arduino enkel nog data laten weergeven en de data eerst via de terminal (pc) doorsturen.
daarna een 2de arduino in het leven roepen om alle data te verzamelen en deze via uart als 1 data string door te sturen naar de 2de. ik hoef daar geen hoge snelheid te halen.
eens dit werkt, is het ook peanuts om het display gebeuren bv door een snellere te laten verwerken (krachtigere arduino, arm, rpi,...)

bij xerox printers zit op het display unit ook een atmega. k heb deze geprobeerd aan de praat te krijgen maar kreeg er echt niks uit.
vermoedelijk verwerkt die enkel het display en de 4 input buttons, de rest van de data komt uit de printer.

Op 14 juni 2015 09:52:05 schreef mel:
Als ik op mn vrouw wacht, duurt het eerder uren dan minuten :)

das bij mij ook, maar ik kom aan bij de winkel, ik parkeer de auto, draai het contactslot uit (motor stil) en direct weer aan. de radio is gewoon verder blijven spelen, men arduino is aan het rebooten en moet weer alle gegevens gaan verzamelen (duurt ff voor die men brandstof exact heeft gemeten). ik moet enkel die seconden overbruggen tussen motor stil en contact weer aan

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 14 juni 2015 09:57:33 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

En dat is precies zoals ik 't zou doen. Je laat de Pi lekker op z'n gemakkie poorten uitlezen en een mooi scherm updaten.
Tijd-kritische zaken moet je dat ding niet laten doen.
Maar de vraag was oorspronkelijk ook hoe je het dashboard zou kunnen implementeren. Niet hoe je pulsen telt of vloeistofnivo's meet.

Uiteindelijk wil je toch een virtueel dashboard zoals, bijvoorbeeld, van Audi, waarbij je op de achtergrond zelfs navigatiegegevens kan projecteren. En maak het goed te configureren. Toerenteller links, of rechts? Je zegt 't maar...
Instellen met rotary encoder en on-screen menu. Sommigen zullen zeggen: touchscreen, maar dat vind ik *persoonlijk* een no-go.
Druk-draaiknop werkt bij mij prima.

Dat soort leuks kan echt alleen maar met volledige graphics. Ik zou dus echt een TFT'tje via HDMI aansturen vanuit een Pi of Intel-board.
Mogen anderen vertellen welke compacte schermpjes daarvoor bestaan...

Of je pakt toch een AVR en knutselt er voor de graphics een nvidia processor aan.
Hoe? I don't know... :-)

Vervangen DOOR.

Allereerst ben ik een beetje gaan struinen naar een scherm wat ik zelf mooi vind en vond iets wat zeker mijn goedkeuring kan krijgen:

http://www.aliexpress.com/item-img/7-7inch-TFT-LCD-Module-Display-w-SS…

In feite kunnen alle opties die ik zou willen hierop weergegeven worden.

De huidige snelheidsmeterkabel (bowdenkabel) gaat naar de versnellingsbak (althans, dat is bij mijn AX'en zo). Kun je eens een foto maken van de aansluiting van de kabel op de bak?

Citroën heeft namelijk een speciale adapter toegepast bij AX-en met een 1.0i KDZ motor en 1.4i KDX motor om de ECU van snelheidssignaal te voorzien. Die adapter zit in plaats van de standaard aansluiting voor de (mechanische) snelheidsmeterkabel.

Wellicht dat er voor de Cinquecento ook zoiets is van een recenter model?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De aansluiten van de tellerkanel (bowdenkabel) is rood omcirkeld en zit rechtstreeks op de menemer van de bak

[Bericht gewijzigd door Oldtimer-sr op zondag 14 juni 2015 13:18:07 (26%)

Zit er bij jouw Cinquecento ook zo'n 3-polige stekker aan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

In de regen even onder de auto gekropen :-( maar helaas zit er bij mij geen pulsgever tussen en is voor mijn type versnellingsbak ook niet verkrijgbaar.

Zal mogelijk moeten gaan werken met een magneet en sensor.

Vraag me trouwens af of het mogelijk is om een ipad te koppelen aan een gps ontvanger, daarna een speedometer te installeren. en het geheel vast in te bouwen.
Mogelijk is een GPS ontvanger ook zelf te maken of deze los te kopen en aan te sluiten ??

Daarnaast voor het toerental, kilometerstand, brandstof meter iets apparts te maken.

Heb overigens wel de nodige gegevens gevonden ten aanzien van de aansturing van de diverse meters die nu in het dashbord zitten (uitvoering met toerenteller):

Op 13 juni 2015 19:36:28 schreef Satoer:
...waar alles elektronisch is en geregeld had dit toch wat gevolgen zoals:

Dat je snelheid ineens 0 km/h wordt bij het wegvallen van de GPS fix lijkt mij een ontwerpfout 1e klas :-) Je kunt toch gewoon pulsen blijven geven van de laatste geldige snelheid? In dat geval blijft alles netjes werken. Ik zou het met de cruise control niet aandurven (gaat fout zelfs), maar da's toch al doodeng met zo'n zelfbouw ding.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee ABS zit er niet op.

Alleen het hoognodige is present, zie het maar als een veredelde brommer met een dak ;-)

GJ_

Moderator

Op 14 juni 2015 14:09:21 schreef Oldtimer-sr:...maar helaas zit er bij mij geen pulsgever tussen en is voor mijn type versnellingsbak ook niet verkrijgbaar...

Is altijd verkrijgbaar: een pulsgever die op de plaats van de kabel komt. Achterop de pulsgever komt de kabel dan weer te zitten. Kostten indertijd rond de 120 euro.

Ga ik daar bij een bevriende garage morgens eens naar informeren.
Ik houd jullie hiervan op de hoogte want dit zou het wel aanzienlijk eenvoudiger maken om het een en ander aan te sturen.
Anders ga ik iop de sloop eensl neuzen of ik iets passends vind.

High met Henk

Special Member

dat ding wat je ind e link hierboven zet is wel geinig als je OBD hebt: ik hebdat niet. Ik moet alles interfacen op een conventioneel dieseltje, dus alles pas maken.... En voor mijn toepassing moet het ook nog eens waterdicht zijn..... (je het regent gewoon in deze auto.)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met Henk:

Inderdaad en voor ongeveer 45 euro best te betalen.
Zo in feite zo ingebouwd kunnen worden in mijn dashboard.
Dit bracht me vervolgens op het idee een Ipad of Notepad te nemen en hier een GPS aan te hangen.
Vergelijkende "snelheidsmeter" heb ik ook op mijn smartphone alleen is dat erg klein.
Regenen in de auto is niet wat je noemt ideaal, of je moet vergeten zijn je linnen kap te sluiten maar neem aan dat je dat niet bedoelt.

Arco

Special Member

Zoeken op 'taxi taxameter speed sensor' of 'odometer speedsensor' geeft er wel wat...
http://www.alibaba.com/product-detail/Speed-Sensor-Transducer-_1218385…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

ik doel op: Of hij gaat het water in. of er komt water in.

als het regent regent het binnen, toen ik ooit de voorruit eruit had vroeg ik bij een specialist of ze strips haddem om hem waterdicht terug te zetten toen werd ik vierkant uitgelachen....

Fred101 kent dit verschijnsel ook trouwens....
hoort bij het model.

Maarem als je OBD hebt zou dit je beste optie zijn en volgens mij moet een vijfcenten ding dat wel hebben. Of de opvolger die zes centen kost wel.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 14 juni 2015 21:10:04 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank je Arco.

Ga morgen verder informeren en zo, mogelijk een aanschaffen dan is het begin gemaakt.
Heb ook iets gevonden wat als temp. meter moet gaan functioneren echter nu zoeken naar een ander kleur display want dat groen vind ik 10 x niks dan werk ik liever met LED-bargraph 10-voudig Groen/rood van Kingbright maar kan daarvoor nog geen pcb vinden die geschikt is tot c.a. 125 graden
Wel een gevonden die tussen de +10 en +39 graden meet terwijl dit tussen de 0 en 125 graden zou moeten zijn en b.v bij 95 graden over gaat in de rode kleur.

Lees dit topic net met interesse door en zie mogelijke oplossingen voorbij komen met speed-sensor in / tussen de tellerkabel.

Ik heb nog 2 hele nieuwe in de aanbieding van Hyundai, eentje nog in de verpakking, de andere er zojuist voor het eerst uit gehaald om deze foto's te schieten;

https://www.dropbox.com/sh/ithsvyazl5wkqiz/AAAfkOLU3UyS2yQbSbsYT_CYa?d…

Moer aan ene zijde is wartelend (los) draad aan andere zijde gewoon op huis getapt.
Beide draden zijn M22x1,5

Sensors zijn ooit besteld voor project maar monteren is er nooit van gekomen.Daarom nu beschikbaar voor verkoop.
Voel je nergens toe verplicht, als ik jou was zou ik trouwens gewoon zelf een opnemertje fabriceren met een magneetje en een reedcontactje. Zo'n constructie heb ik zelf jaren mee rond gereden naar volle tevredenheid. :-)

met vriendelijke groet, Jan