Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Zijn we weer!

Ik heb op de RadioMarkt in Beetsterzwaag deze onderstaande mosfets gekocht.

bij: http://www.htfelectronics.nl/nl/

2x : BUZ71A N-Channel Mosfet
http://www.htfelectronics.nl/nl/buz71a-mosfet.html

2x : IRF9Z24N P-Channel mosfet
http://www.htfelectronics.nl/nl/irf9z24n-mosfet.html

Op de foto van mijn oude Cam die ik van mijn vader heb gekregen zit het hoofdstuk al in elkaar. Nu nog een 3baans gaatjes bordje ervoor. Met de BC547 vanaf je MCU PWM-pin. Daar tussen zoek ik ook nog een gaaf setje transistors, voor de 3 stage H-Bridge die het in totaal moet worden. Inclusief de weerstand waardes daarbij.

Kan iemand mij helpen met een schema met mosfets die voldoende lijken op de type nrs hierboven?

Groet,

Wouter van Wegen

-=WvW=-

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Kuch kuch.... "he's back" !

Wouter, wat is er met al de schema's gebeurd die je hiervoor in je fameuze post aangereikt hebt gekregen?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Wait, wut? Je wilt blijkbaar een H-brug maken met 3 "stages" (als in, voorversterker, nog een versterker, eindversterker), en daarvoor heb je MOSFETs met een Rdson van 120 en 175 milliohm gevonden?

Je hebt blijkbaar bedacht dat het handig is om N-channel en P-channel MOSFETs te gebruiken zonder dat je de rest hebt uitgewerkt? Nu is dat best mogelijk, en voor kleine stromen en lage spanningen (vooral <20V) is dat wellicht ook een redelijk idee, maar het lijkt me toch handig om daar eerst over na te denken.

Je hebt blijkbaar van elk type 2 exemplaren, dus 0 marge om een keer iets te slopen. Goh, optimistisch!

Begin nu eerst eens met een "pakket van eisen": wat voor werkspanning, wat voor maximale stroom, welke schakelfrequentie, wil je alle MOSFET onafhankelijk kunnen besturen, wel of geen synchrone rectificatie, etc.

Kijk eens op de website van Pros, daar staat wel een bruikbaar ontwerp voor beginners, geloof ik.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 11 juli 2015 20:07:32 (21%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ja hoor, en we beginnen gewoon weer op nieuw.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jup, nog geen driver ontwerp, VEEL te lange draden op die gaatjesprint, en enorme koelblokken alsof het ding vele kilowatts moet gaan schakelen. Met fatsoenlijke MOSFETs en een redelijke driver zou die koeling compleet overbodig zijn, of in ieder geval veel kleiner kunnen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Op 11 juli 2015 20:42:58 schreef Lambiek:
Ja hoor, en we beginnen gewoon weer op nieuw.

Hoeft niet, als je niet reageert zakt hij vanzelf in de krochten van het forum.

Maar beginnen met JO ? en er al eens eerder op gewezen te zijn :( , en de nodige slotjes had ik me er al niet aan gewaagd ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Pascal
Voor alle zekerheid heb ik je vorige topics weer even snel doorgenomen.
Ik ga dit topic zeker weer volgen, dat wordt weer genieten.
Succes met de bouw van de 3 traps H bridge met P- en N-gate Mosfets.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Enthousiasme is ook heel belangrijk :)
Al zou het kunnen dat TS een tikie overdrijft. Then again ik "onderdrijf" soms, das ook niet alles.

Anyway, pascalbythree, schets 's een schematje van wat je nu hebt, en vraag specifiek welk stukje je nog niet uitkomt. Voor mijn part omcirkel je 't.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2015 20:56:25 schreef Lucky Luke:
Anyway, pascalbythree, schets 's een schematje van wat je nu hebt, en vraag specifiek welk stukje je nog niet uitkomt.

Ja, en daar zit hem nu net de clou. Dat doet hij dus niet, want hij leest niet.

Op 11 juli 2015 20:51:18 schreef Shiptronic:
Maar beginnen met JO ? en er al eens eerder op gewezen te zijn :(

Ja, dat komt je echt de :r uit.

Ik dacht trouwens dat MGP dit op zou lossen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 juli 2015 11:14:27 schreef Lambiek:
Ik dacht trouwens dat MGP dit op zou lossen. :)

Waar heb je dat gelezen? Dat had ik niet van u verwacht, de zo mensen opstoken :p

Maar om hem uit zijn lijden te verlossen zal ik vandaag nog een schema tekenen van onderstaande sturingen.
De proefopstellingen gebruikten LR120N mosfets die volgens mij te warm komen bij zware belastingen, daarvoor zit er in de linkse nu 4 x 20N30L die veel beter zijn (heb niets beter liggen).
Ik moet nog eens een bestelling doen van betere mosfets en het printontwerp moet nog verkleinen want ik ga het voor nog andere dingen gebruiken.

Dit ontwerp is er gekomen nadat ik op zoek was naar vervangers voor die ADP3417 en botste toen op die MCP14628.
Een goede ziel hier op CO heeft die voor mij besteld bij Farnell en de testen liepen voortreffelijk.
De drivers zijn heel flexibel het enige waar je moet op letten is dat je logic level mosfets gebruikt.
Dus zullen zijn IRF3704 ook wel werken.

Misschien tegen vanavond, want ik teken niet graag ....

Edit: als hij interesse heeft kan hij mij emailen dan kan hij tegen kostprijs 2x MCP14628 + verzendkosten kopen, een verloopprintje voor die 2 stuks krijg hij er gratis bij en kan hij eens proberen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 12 juli 2015 11:59:38 schreef MGP:
Waar heb je dat gelezen? Dat had ik niet van u verwacht, de zo mensen opstoken :p

O, dat dacht ik uit het vorige toppic te hebben opgemaakt. :)

Maar om hem uit zijn lijden te verlossen zal ik vandaag nog een schema tekenen van onderstaande sturingen.

Kijk daar stonden ook zulke uitdrukkingen. :)

Misschien tegen vanavond, want ik tekenen niet graag ....

Dat is juist leuk, en het is toch slecht weer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, je ziet of leest veel teveel dingen die er niet staan. :p

Slecht weer? deze morgen klein beetje regen maar nu is het hier af en toe zonnig en heb deze voormiddag al 30km gefietst en ga straks nog wat publiciteit gaan maken voor onze fietstochten in september.

Maar goed of slecht weer, ik teken niet graag.

Het is nu aan Wouter om te beslissen, de smd C's voor die printjes krijgt hij er ook bij (gebruikte) dan moet hij niks bestellen.

Edit: hieronder nog een foto van de testprint met verloopprintjes, de layout van die drivers was verkeerd.
Zo zie je ook eens dat iets ontwerpen/proberen soms wat werk met zich meebrengt.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 12 juli 2015 13:44:00 (18%)

LDmicro user.

Denk dat hij morgen pas zijn hemd met erg lange mouwen weer uit mag voor een uurtje ....

stop het overmatig spatiegebruik !
Lucky Luke

Golden Member

Jongens (Heren?), wees een beetje aardig voor mekaar.

Ik geef toe dat TS er een chaos van maakt en dat de neiging tot humoristische opmerkingen dan lastig te onderdrukken is.

Anyway, ik ga bloemschikken, voordat ik in dit topic óók een helm nodig heb... :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
GJ_

Moderator

Op 12 juli 2015 21:15:10 schreef Lucky Luke:
Jongens (Heren?), wees een beetje aardig voor mekaar.

dat kost inderdaad niks. We weten niks van TS behalve dat hij wat chaotisch is.

Lambiek

Special Member

Op 13 juli 2015 00:04:17 schreef GJ_:
dat kost inderdaad niks.

Ik weet dat aardig doen niets kost, en vindt het ook leuk om mensen te helpen. Maar dit heb ik nog niet mee gemaakt.

We weten niks van TS behalve dat hij wat chaotisch is.

Je zou denken dat er meer aan de hand is. Hij heeft 18 topics geopend waarvan er 9 op slot zitten. Als je de topics doorleest zie je dat hij nergens op reageert, hij stelt alleen maar nieuwe vragen. Dat vindt ik toch wel triest.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb in het verleden nooit op zijn topics gereageerd, omdat ik dacht met een trol te maken te hebben. En trollen moet je geen podium geven.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Shiptronic

Overleden

Op 11 juli 2015 20:51:18 schreef Shiptronic:
[...]

Hoeft niet, als je niet reageert zakt hij vanzelf in de krochten van het forum.

>:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij deze het schema van een H-Bridge met een MCP14628.
Er staan geen dioden over de mosfets omdat hedendaagse mosfets veel betere bodydioden hebben.

Mijn motoren hebben zeker een uur gedraaid in omstandigheden van een afstandsbediening, maar nog niet in het water.
Moet eerst nog andere mosfets hebben en behuizingen maar das voor later, heb eerst nog andere dingen op het oog.

Nu zal Lambiek ook een tevreden man zijn :) :) hopelijk

edit: ter vervanging van deze!

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Nu snap ik waarom je een hekel aan tekenen hebt, je doet het met de hand!!!!!!!!

Ik ben zeer tevreden MGP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Idd met de hand, heb geen tekenpakket en S-plan7.0 heeft zelfs nog geen mosfets+diode in hun bibliotheek...ik vind er toch geen!

Maar het belangrijkste is dat je tevreden bent ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 13 juli 2015 16:16:05 schreef TonHek:
Hoe anders?

Ik bedoel via de pc Ton. :) Dit is nog met een potlood of pen gedaan.

Op 13 juli 2015 16:17:19 schreef MGP:
Idd met de hand, heb geen tekenpakket en S-plan7.0 heeft zelfs nog geen mosfets+diode in hun bibliotheek...ik vind er toch geen!

Nou ik weet niet wat voor paket je dan hebt, maar in S-plan7.0 staan gewoon fets en diodes hoor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Onder welke componenten vind je onderstaande mosfet?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dit staat er standaard in.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20mgp.jpg
En als de gene die je wilt er niet tussen staat kan je dat onder Editer zo aanpassen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten