Opruiming elektronica'verzameling' Deel 2

Dit topic is gesloten

Schimanski

Golden Member

Dank voor de verklarende tekst. Onroesten? Chassis kaalmaken en in een bak zoutzuur leggen tot het roest weg is. Afspoelen en in de zinkprimer o.i.d. spuiten.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Ik ben blij dat die roestbak een goed huis gekregen heeft, ik stond er ook nog naar te kijken (al 2 achtereenvolgende bezoekjes).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Ook ik ben een metalhead, en mijn chauffeur Roland ook.
Ik kan me dat gesprek over de en het Bilt nog herinneren...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Na een detour via Roermond, bij goede vriend gegeten en bij gekletst te hebben, gisteravond laat met mijn dozen met onderdelen thuis gekomen. Daar alles even uitgestalt. Dik tevreden over de buit. De Metex DMM bij goede vriend all van nieuw 9 volt blokje voorzien en die lijkt te werken :-) Vandaag even verder aan de tand voelen.

Veel dingen op mijn boodschappen lijstje kunnen afstrepen, waardoor de onderdelen schaarste danig terug gelopen is. Ik ben nog wel even bezig om alles netjes in bakjes te doen. Was blij dat ik een hoop losse plastic zakjes bij mee genomen had, dat scheelt een hoop werk met uit sorteren :-)

Voor mij een geslaagde dag. Volgende keer ga ik weer mee.

Tidak Ada

Golden Member

Zo, kater van de BBQ uitgeslapen, auto leeggehaald, buit uitgestald en een foto gemaakt en bewerkt:

klik

  • 2 Philips-bakken voor in de keuken laden (mijn eega is er gek op).
  • 2 bordjes te koop/te huur
  • Een hoeveelheid 1W hoogspanningsweerstanden
  • Een zakje 14-pens press-connectors voor lintkabel
  • Een zakje contactbusjes
  • Een bundel coax vebindingskabeltjes print -> SMA
  • Een communicatie antenne voor op voertuigen.
  • Een machineschakelaar
  • Een Tijdklokje
  • Een rookmelder met isotoop om stralingscounters te testen.
  • Een sroboscooplamp
  • 4 Net-entree's
  • porceleinen fittingen om buizen met Edison-vatting in op te stellen.
  • Een keramische 'straatdeun'
  • Een doosje 4A print zekeringen
  • 6 Rubberbuffers
  • Een stel Philips spantangknoppen (één spantang en dopje mist)
  • 2 11-pens buisvoeten (wie weet of ik daar nog wat in kan steken).
  • Een Cuprox of seleen gelijkrichterbrug (voor de heb)
  • Een zakje met dunne krimpkousjes

Niet op de foto:

  • Een set grijskaarten voor fotografie (Belichting en kleurbalans).
  • Een HITACHI airco om te kijken of die bruikbaar is of alleen rijp voor het stort.

Ten slotte nog een gezellige dag met oude en nieuwe*) gezichten megenomen :)

*) Helaas daarvan geen namen en gezichten onthouden.
Misschien moeten we aan het einde van de volgende sessie(s) eens een groepsfoto maken ...?

Brabm, zijn die flessen nú al leeg :o :+ ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Duh, wat een verzameling en ik die dacht dat ik veel brol had. ;)

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada, Hik, :-)

Is dit iets voor je?
In een zakje doen en met de postduif meesturen?

http://www.bramcam.nl/Diversen/Eric-dopje.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Olá blackdog,

Reservedopjes en spantangen zijn altijd interessant ;)

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada

Groepsfoto is leuk idee, maar dan misschien aan het begin van de middag in Deurne dan staat iedereen er nog een beetje fris op ;-)

Ik heb ook al het idee van smoelen boek voorgesteld. (Er schijnt in het verleden ook al zoiets gemaakt te zijn.) Maar groepsfoto met namen er bij is best een heel leuk idee. ( en anders nummertjes, dan kan er online een lijstje gemaakt worden en kan iedereen zelf bepalen met welke naam / nick hij zich bekend maakt)

Net de Metex DMM aan de tand gevoeld, op de verschillende ranges vergeleken met mijn Keithly 199. Waardes komen goed overeen, ze zijn het alleen over de laatste digit niet altijd eens. Ook nog even van binnen visueel geïnspecteerd. Een van de weerstanden van het stroommeet circuit heeft het ooit wat te warm gehad, gelukkig niet desastreus. Is ook niet terug te zien in de meetwaarden.

Deze DDM vult mooi het gat wat ik had qua meetapparatuur. Ben er echt blij mee :-)

[Bericht gewijzigd door MacBart op zondag 19 juli 2015 16:48:14 (35%)

Sine

Moderator

Het smoelenboek staat hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/118202/

Gezien het in de koffiecorner staat is het niet voor iedereen zichtbaar.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 juli 2015 17:05:56 (23%)

Hewlett

Honourable Member

He, een Metex 4650, zo'n meter (iets oudere versie) heb ik ook en dat al bijna 27 jaar :-) Hier meet de meter een minstens net zo oude Philips 1.5µF elco

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0354.jpg

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 juli 2015 17:03:57 schreef Sine:
Het smoelenboek staat hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/118202/

Gezien het in de koffiecorner staat is het niet voor iedereen zichtbaar.

Ik bedoel ook niet openbaar maken, maar via PM verzenden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Hewlett

Cool! Zie dat er maar hele kleine verschillen zijn. Bij de CR zit er nog een logic niveau tester op, maar het 200uA bereik ontbreekt. Daarnaast zit er nog een hele rudimentaire PC interface op waardes via PC uit et lezen. Zag er in de gebruiksaanwijzing nog erg MSDOS uit.

Wat ik heel fijn is dat deze DMM ook AC Ampere kan meten. Nadat mijn Miselco tester 5Ok overleden was miste ik die mogelijkheid toch wel. De min en max hold optie lijkt mijn ook handig.

haasje93

Golden Member

Heer Henry legt het gebruik van soldeer gereedschap uit, Haasje93 denkt het er het zijne van aan zijn zorgelijke blik te zien *grin*
[afbeelding]

Hahaha geweldig!

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

@Tidak Ada

Ah verborgen opties, die vrij gegeven worden na donatie, ik wist nog niet van het bestaan hiervan. Opzich een goed idee. Was handig geweest als dit wat prominenter aangeven wordt, bijvoorbeeld in de Forum FAQ. (Ja er zijn mensen zoals ik die de FAQ echt lezen ;-)

Na donatie is de site ook meteen advertentie vrij. Ik moet meteen denken gister en het gesprek aan het gesprek van rond 16.00 buiten in Deurne. Een van de CO'ers vertelde dat ze ook niet meer dan de drie advertenties die nu op het forum staan willen plaatsen. Waarop ik inkopte: "Oh die zie ik toch niet, want ik gebruik Addblock plus" Waarop plagerig en met knipoog ingekopt werd: "Oh ben jij er zo een. Nou ik gebruik het zelf ook"

Toen ik vanmiddag op CO schoot ik enorm in de lach, ondanks dat mijn Addblock plus draaide kreeg ik toch de advertenties voorgeschoteld. Hebben de boefjes van CO na mijn opmerking van gister, achter de schermen de code snel aangepast??? :-)

Ga ondanks de geldkrapte donatie overwegen.

Schimanski

Golden Member

Donatiemogelijkheden staat niet in de FAQ maar in de navigatie (2e optie van onderaf) doneren

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Je hoeft geen gigantische bedragen te doneren, ik zit ook vaak krap en hou het bescheiden maar ik doneer wel.

Verder gebruik ik Ghostery, voornamelijk tegen trackingcookies en dergelijke, niet persé tegen advertenties al sneuvelen die meestal wel (collateral damage). Voor bijvoorbeeld tweakers.net maak ik zelfs een uitzondering en heb precies zoveel aangezet dat die site niet gaat klagen over adblocken.

Overigens zou ik op CO nou net wel graag de advertenties zien, omdat ze niet geserveerd worden door een hufterige trackende derde partij maar gewoon met de hand uitgekozen zijn en ook echt relevant (een unicum).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 juli 2015 21:35:08 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Schimanski

Ik zie het nu ook in de navigatie staan. je lijkt daar best wel snel overheen (In menu's zoek je vaak naar iets, alles wat niet relevant is sla je over) Misschien een idee om in de FAQ onderaan een link naar deze pagina te vermelden. Voordeel: meer nieuwe leden vinden de weg naar de donatie pagina, dus meer inkomsten om CO overeind te houden.

@maartenbakker

Ik moet heel strak budgetteren om niet in de problemen te komen en kan me heel weinig extraatjes veroorloven. Omdat ik heel strak budgeteer kan ik me die extraatjes dan ook veroorloven. Die kies ik dan ook met zorg, (zoals meegaan naar Helenaveen en Deurne :-)

Advertenties vind ik vaak vreselijk afleiden. Niet vanwege de inhoud, maar vanwege het onrustige geknipper van wisselende beelden, waarmee mijn aandacht van de te lezen tekst wordt verstoord. Helaas knipperen de advertenties op CO ook, dus geblocked. Daarnaast hoor ik door geldkrate toch niet tot de doelgroep :-)

Natuurlijk ben ik wel heel nieuwsgierig wat er op:

"Je krijgt toegang tot een afgesloten sectie op het forum waar ook niet-elektronica zaken aan bod komen **"

te doen is? Is dat alleen een virtuele "koffiehoek" (ik drink liever thee ;-) of is daar meer te doen?
(Smoelenboek is natuurlijk een inkopeprtjes :-)

Jinny

Golden Member

'T is daar niet zo spannend hoor, soms gebeurt er weken niets...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

Er moet ook niet te veel aan de orde komen, er moet wel tijd genoeg zijn om alles te lezen.

De Philips voeding ( lees: roestbak) is zojuist geheel gedemonteerd.
Daarbij bleek dat de vorige eigenaar een ietwat vreemde opvatting hanteerde inzake verbindingen. De voorschakelweerstand ( V meter) bleek niet gesoldeerd maar de aansluitdraden waren om het soldeeroogje gewonden.
Gold ook voor eenzelfde weerstand bij het controlelampje.
De voltmeter hapert als de wijzer bij de 2 Volt komt.
Een van de grote porseleinen ondersteuningen is afgebrokkeld.
Uit de afdrukken op het chassis blijkt dat er oorspronkelijk twee elco's werden toegepast i.p.v. de huidige drie.
Wonderlijk is dat het typeplaatje vertelt dat de uitgangsspanning 16 volt bedraagt terwijl de V. meter gaat tot 10; V.
Verder is er is roest te over en sterke vervuiling van de variac.
Maar de bouw is nog te overzien; geen multilayers, geen smd's, geen controllers alles eerlijk massief spul( trafo en een heuse smoorspoel van ettelijke kilogrammen per stuk).... Heerlijk.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Waar ik nog wel benieuwd naar ben wat die voeding betreft... Zijn de trafo's en spoel ook van codenummers en datumcodes voorzien? Aan de hand van het typeplaatje dat ik bij een vorige gelegenheid al gefotografeerd had, plaats ik hem ruwweg tussen 1965 en 1975.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 juli 2015 22:58:59 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Maarten; Het apparaat kent een nummer: 9412 900 00121. D501
Zowel de trafo als ook de smoorspoel heb ik gekanteld en gedraaid, heb vuil, roest, grijs en zwart gezien...maar nummers, cijfers, coderingen ....niet niente nada.

festina lente

Vanavond leuk IQXO 10 Mhz oscillatortje uit een van de "Leuk metalen kastje, maar wat is het" aankopen uit Deurne gesoldeerd. Doet het prima en gaat als frequentie bron worden voor mijn jaren oud zelfbouw frequentie teller. Is altijd nauwkeuriger dan het losse kristal en de oude trimmer zut die er nu in zit :-)

pietplof

Golden Member

Maarten; de voeding is nu geheel gestript.
Het chassis ontroest en voorzien van een laag zinkcompound.
Het frontpaneel idem
De volt- en amperemeter zijn aan de achterkant voorzien van een papiertje met de tekst:2422-160-14001. En de datum 27-3-68. Verder nog importe de Hollande.
Achter op de A meter staat dezelfde datum.
Een van de zekeringhouders van het fabr. Philips was ook kapot. Het is nog zo'n houder die met hulp van een m3 aan het chassis is gemonteerd. Voor de boutkop komt dan een minipapiertje met daarop de waarde van de zekering.

De andere voeding is, uiteraard , ook een bejaard beestje. Twee gescheiden voedingen die je naar wens los van elkaar ( 35v. 2A) , in serie en ook parallel kunt zetten.
Een en ander is nog voorzien heuse selenium gelijkrichters.

festina lente
Henry S.

Moderator

580km verder...

Ik heb dit keer expres niet naar het kleine grut in de achterste opslag gekeken ;).

Uit Helenaveen haalde ik een stapel printen, wat RB's, printtrafo's, een 23cm TV-zender (eerder een 19" bak met inhoud), en twee Nokia MD-59 autotelefoons (hier zit een 25W (design rating, hier valt veel meer uit te halen) UHF(specs tot 512MHz) MRF644 in).

Ook vond ik een monitormodule met NL3224FC35-04 5.5" 320*240 kleurendisplay.
Nieuw erg duur: http://nl.farnell.com/nec/nl3224bc35-20/tft-display-5-5/dp/1626055

Voor Tidak Ada: Deze versie met een heleboel elektronica er omheen komt uit de BMW 5 en 7 serie (E38/E39)/. En is onderdeel van de radio/cassette/ navigatie module met BMW code 65 52 8 374 914

Volgens een servicemanual is het dan module A196 met de volgende aansluitingen (niet getest):

1 - video rood
2 - massa
3 - video groen
4 - massa
5 - video blauw
6 - massa
7 - sync
8 - 12V boordspanning
9 - nc
10- nc
11- nc
12- backlight aan/uit

Het wordt nog uitzoeken of dat allemaal klopt.
http://www.7-forum.com/forum/4/hintergrundbeleuchtung-140508.html
http://www.baso.no/download.asp?file=content/bmw/Monitor_Pinouts.jpg
http://www.baso.no/download.asp?file=content/bmw/Video_Schematics_MK3.…

In Deurne vond ik nog een 4W FM bakkie, misschien te modificeren, en een paar blikjes met 'TX/RX' er op (een low-cost 25W 27MHz versterker en een zelfbouw 2m versterker met een BlY87C (meet goed)), printtrafo's, pluggen, vertinde printjes, ouderwetse witte Motorola mike, en een mooie rolspoel opgebouwd met oa plaatjes teflon. Deze spoel meet 16µH op z'n eind.

Een hele geslaagde dag!

Edit: Linkjes/afbeelding

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten