Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Waarom heb je de pic niet zo geprogrammeerd dat met de potmeter in de middenstand de motor stilstaat, potmeter verdraaien naar links of rechts is motortoerental omhoog plus draairichting link rechtsom.

Zal mij benieuwen hoe lang het heel blijft. Niet van wegen jou werk natuurlijk hé MGP, daar is verder niets op aan te merken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat kun je niet, de pwm schakeling is een LM555 schakeling die direkt de H-bridge stuurt.
Ene kant is pwm en andere de GND.

Om zoiets te maken heeft hij die 876a vandoen en dat is een schakeling die hij zelf moet bouwen.

Het programma zit erin en kan worden aangestuurd met 2 servotestertjes, 1 heeft hij al en kan dus proberen.

Met die 555 schakeling kan hij al zijn sturingen testen zonder dat er veel ongelukken kunnen gebeuren.
Leren zal de boodschap zijn, goed over nadenken en er niet eropvliegen ;)

Edit: Tonhek hieronder, er zit een tekening bij en er hangt een sticker rond de draden. Btw. tis een 12V batterij en er mag een batterij aan van 6V tot 24V

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 27 juli 2015 11:17:23 (13%)

LDmicro user.

Dat je heb je heel mooi gemaakt voor Pascal Wouter. Hulde @MGP.
Ik zie zijn volgende reactie met belangstelling tegemoet.

...... Ik heb niet zo'n accu van 2V zoals te zien is in het filmpje ...

Grapje..
Heel veel succes Pascal Wouter. Deze schakeling moet zeker inspiratie voor je zijn om verder te gaan met je projectje.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2015 10:37:10 schreef MGP:
Dat kun je niet, de pwm schakeling is een LM555 schakeling die direkt de H-bridge stuurt.
Ene kant is pwm en andere de GND.

O, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat het een pic was met een stukje code erin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Kan iemand een weddenschap opstarten:

hoe lang blijft deze H-brug bij Wouter leven?

ik zet als eerste in: na aansluiten is hij reeds defect.

@MGP: mooi werk, maar heb er weinig vertrouwen in dat het heel blijft (en nee, dat ligt niet aan het ontwerp!!!). Indien het heel blijft, voldoet het niet aan TS zijn wensen/eisen/gedachten en hebben we wederom 2 opties:

TS gaat deze verbouwen tot hij het nooit meer doet

TS gaat een neiuwe bouwen en deze beland in een la/hoek.. De nieuwe gaat nooit werken....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Komaan, wees een beetje positief .

Iedereen is toch met iets moeten beginnen.

Trouwens die schakelingen zijn niet zomaar kapot te krijgen.

En die brug bouwen is nu niet zo'n grote uitdaging, ook niet voor de TS.
De smd printjes zijn al gesoldeerd en hij heeft een voorbeeld.

Het moeilijkste voor hem, denk ik, is het aan elkaar hangen(verbinden) van de controller met de brug en de servotester en wat hij kan verwachten.

LDmicro user.

Misschien blijft het heel, misschien niet.

Ik voorzie in ieder geval 1 mogelijke failure mode, die het gevolg is van het ontwerp; ik zie maar 1 schattig kleine elco bij de MOSFETs staan; als de TS een wat grotere motor aansluit (met een hogere zelfinductie), en de accu lostrekt terwijl er een forse stroom door die motor loopt, wordt die energie in die elco gedumpt, waarbij de spanning mogelijk zover oploopt dat er iets stuk gaat. Om dat te voorkomen kun je een dikke zenerdiode over de accupolen DC kant van de brug zetten, of zoveel capaciteit toevoegen dat de spanning binnen de toelaatbare grenzen blijft bij een maximale load dump.

Een andere manier waarop dit stuk kan, is door de accu verkeerd om aan te sluiten. Je zou een zekering in serie kunnen zetten, en hopen dat die aangesproken wordt voordat de MOSFETs om zeep zijn (meestal gaat dat wel goed), maar dan loop je weer het risico dat je de bovenstaande failure mode triggert.

Hoewel ik MGP zeker een pluim wil geven voor zijn inzet, kan ik toch niet anders dan me afvragen wat de TS hier nu van geleerd heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die elco zou idd groter kunnen gekozen worden, maar voorlopig kan hij verder want zijn motoren zijn dezelfde als in het filmpje.
Hij zou ook nog kunnen werken met een kleine condensatorbank moest dat later nodig blijken.

Er zit een 10A zekering in serie, als je goed kijkt naar het filmpje zie je rechts van de batterij een autozekering tussen de draad.

LDmicro user.

Ja, die lag wel een beetje verstopt hé! Maar daarmee is die failure mode waarschijnlijk wel redelijk afgedekt, aangenomen dat hij die zekering na de eerste keer niet vervangt door een stukje aluminiumfolie of zo.

Ik neem aan dat die 555 schakeling alleen bedoeld is om mee te testen? Als je handmatig een kabeltje om moet steken om de richting te veranderen, was het toch simpeler geweest om een schakelaar of relais te gebruiken voor het omkeren van de draairichting, en daarmee een MOSFET in serie te zetten om de snelheid te regelen.

Nu zit ik me eigenlijk af te vragen waarom die optie nog niet genoemd is hier, het aansturen van een relais en een enkele low-side MOSFET zouden zelfs voor deze TS toch wel min of meer hapklare brokjes moeten zijn, of in ieder geval een stuk simpeler dan een complete H-brug met drivers.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

IK vraag me ook af dat waarom TS veel dingen wil kopen maar niet een complete werkende H-brug en die zijn er genoeg te vinden in alle soorten en maten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat ook; de BTS7960 modules die je voor een paar euro op eBay vind, bijvoorbeeld, doen het bij mij best aardig. De stroommeting werkt op sommige modules helemaal niet (geen uitslag), en op andere is hij ernstig niet-lineair, maar dat maakt voor de TS weinig uit, lijkt me zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 juli 2015 20:00:58 schreef SparkyGSX:
Ik neem aan dat die 555 schakeling alleen bedoeld is om mee te testen? Als je handmatig een kabeltje om moet steken om de richting te veranderen, was het toch simpeler geweest om een schakelaar of relais te gebruiken voor het omkeren van de draairichting,

Blijkbaar heb je niet alles gelezen, het schakelaartje is er niet gekomen omdat het risico te groot is dat je de motor aan 10000tr/min in 1klap kunt omkeren en dat wilde ik vermijden.

De schakeling is normaal gezien gemaakt om te werken met een afstandsbediening (joystick) en daar moet je eerst door 0 gaan vooraleer de draaizin om te keren.

Dat er veel verbeteringen aan kunnen gebeuren spreekt voor zich, wat hij wil maken weet ik ook niet, maar nu kan hij verder.

Het is een start en nu kan hij leren hoe je alles aan elkaar koppelt, dat alleen al zal een hele opgave zijn.

Dat hij er wat voor over heeft...so be it

Je kunt idd van die modulen kopen, je kunt een volledige schakeling kopen en voor de prijs kun je ze niet maken.
Eigenlijk zijn er weinig zaken die nog goedkoper zijn door ze zelf te maken, 't is maar hoe je zoiets zelf ziet.

Edit: en deze discussie heeft totaal geen zin als je het volledige topic hebt gevolgd.

Edit2: @SparkyGSX hieronder:

Op 27 juli 2015 22:05:43 schreef SparkyGSX:
In tegenstelling tot wat jij beweerd, heb ik WEL het HELE topic gelezen.

.....er staat gevolgd.
De tolerantie van Henry S. met dit topic spreekt voor zich.

LDmicro user.

Ja, maar nu heeft hij het alsnog niet zelf gemaakt.

Wat betreft die schakelaar of relais bedoeld ik een exemplaar met 2 wisselcontacten om de motor mee op te polen, dan heb je maar een enkele low-side MOSFET nodig in plaats van 4 stuks, en is waarschijnlijk wat eenvoudig zelf te bouwen voor de TS.

Een motor op een hoog toerental direct ompolen hoeft geen probleem te zijn, de stroom die dan gaat lopen is kortstondig iets minder dan 2x de stall current. Als de schakeling dat aan kan, is er weinig aan de hand.

Zodra hij het ding gaan aansturen met een microcontroller o.i.d. heb je direct hetzelfde probleem.

In tegenstelling tot wat jij beweerd, heb ik WEL het HELE topic gelezen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik vind het een prima plan zo van MGP om de boel zo uit te leveren. Als ie het anders op dag 1 kapot maakt, krijgt MGP te horen dat het DOA was. Zo is de boel uit te breiden naar iets wat WEL "zelf" van richting verandert. Maar als hij dingen verandert heeft en DAN gaat het kapot is het duidelijker dat er een oorzaakelijk verband zou kunnen zijn.

(ik heb het laatst ook zo gedaan: Klant vraagt of ie "alleen de PCBs" kan kopen, kabeltjes connectortjes doet ie zelf wel. Ik lever gewoon de kabeltjes en connectors er bij voor zijn "testbestelling" zodat hij met mijn correct-inmekaar-gezette spullen kan controleren dat het werkt, en dat ie weet waar ie het moet zoeken als ZIJN eerste kabel verkeerd is. Dan werkt het dus WEL met mijn kabel en niet met de zijne. Zit ik niet met gezeur: het werkt niet, heeft nooit gewerkt ook.... ).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 28 juli 2015 07:53:47 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2015 22:05:43 schreef SparkyGSX:
Wat betreft die schakelaar of relais bedoeld ik een exemplaar met 2 wisselcontacten om de motor mee op te polen, dan heb je maar een enkele low-side MOSFET nodig in plaats van 4 stuks, en is waarschijnlijk wat eenvoudig zelf te bouwen voor de TS.

Ik denk dat SparkyGSX zoiets bedoeld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/motorregeling%20met%20relais.jpg
Dat had ook gekund, heb het zelf ook vaak genoeg gedaan op deze manier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, ik had alleen geen tekening bij de hand. Lijkt me een stuk eenvoudiger, aangezien deze TS blijkbaar erg hapklare brokjes nodig heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat is een juiste oplossing, en Wouter proof mocht hij beide ingangen tegelijk op 'enabled' zetten.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Dat is juist hetzelfde als dat stekkertje/schakelaar maar ingewikkelder ;)

Dat is nu iets waar de TS niks mee is, tenzij er zich iemand geroepen voelt om wat software te schrijven en liefst voor een ATMEL.
Niet moeilijk 2 motoren,, 1 joystick, links-rechts, voor- en achteruit en PWM.
Ik wil nog wel die schakeling helpen maken, als de software er is. >:)

LDmicro user.

Het zou een stuk simpeler zijn voor de TS om zelf te kunnen bouwen, maar natuurlijk niet simpeler dan je schakeling *laten* bouwen.

Voor zover ik weet heeft de TS nog steeds niet verteld wat hij er nu eigenlijk mee wil gaan doen, toch?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Dan moet je een aantal gesloten topic's terug, ik vermoed voor het plaatje uit deze topic start : http://www.circuitsonline.net/forum/view/123805

http://www.circuitsonline.net/forum/file/810/forum-post-thumb

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 28 juli 2015 13:39:03 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 28 juli 2015 12:06:42 schreef SparkyGSX:
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, ik had alleen geen tekening bij de hand.

Ik had dat schema eens gemaakt voor iemand hier, weet alleen niet meer voor wie. :+

Op 28 juli 2015 12:35:59 schreef MGP:
Niet moeilijk 2 motoren,, 1 joystick, links-rechts, voor- en achteruit en PWM.

Dat wil ik de TS nog wel eens zien maken, het is voor ons misschien niet moeilijk.

tenzij er zich iemand geroepen voelt om wat software te schrijven en liefst voor een ATMEL.

Ik moet het nog wel hier of daar hebben, het is wel voor een pic.

De TS kan natuurlijk ook de code van een arduino pakken, daar zal best iets over te vinden zijn denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, doe geen moeite, ik heb hem een 876a gestuurd met de software erin van die website (Lashwhip) die nu niet te bereiken is.

Hij heeft voorlopig alles wat hij moet hebben, hij moet enkel nog een paar schakelingen maken en dan met elkaar laten werken.

Laten we wachten tot het zover is en geen nieuwe voorstellen meer doen.
Het is al moeilijk genoeg.

LDmicro user.

Goedendag, een slechte lezer vraagt u:

Eerst even een Plaat wezen halen voor MGP en opgestuurd. Van Queen, leek me typisch wat voor hem, gezien het project. Om aan de muur te hangen.

Maar nu de vraag (misschien een herhaling uit vorige berichten):

Als ik vrijdag nu 10 Nicad cellen koop van 1,2v perstuk + Lader.

Kan iemand mij wetend beantwoorden of het BEC van het ADP schema, daar op werkt?

1. 12v Meanwell Voeding uit Taiwan
2. 10x 1,2v NiCad cellen
3. Kleine Lood Accu
4. Auto Accu
5. Zwaardere 12v LM nodig
6. Of 12-12volt stabilisator

Voordat ik mijn kleine SOIC8 SMD´s opblaas.

Hartelijk bedankt voor uw aandacht. Ondanks mijn letter spelling.

Groet,

Wouter van Wegen

Bijgevoegd een foto van mijn 12v Lood Accu MID-Size. Ik zoek een garantie/waarschuwing voor ik het schema aansluit op deze accu.

of Volt = Volt ? opties spelen verder geen rol.

Ik bedacht me toch in de messages weer te gaan sturen voordat het pakje terug komt en plaat gepost. Snappie...

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 28 juli 2015 17:04:35 schreef pascalbythree:

Eerst even een Plaat wezen halen voor MGP en opgestuurd. Van Queen, leek me typisch wat voor hem, gezien het project. Om aan de muur te hangen.

Wouter, daar weet ik niks van ....

Die 12V loodaccu zal prima werken met wat er in uw doos zit, waarschijnlijk zul je die maar morgen krijgen, het postpunt is de maandag maar om 13u30 open.

Laat die ADP's nog wat liggen, wacht ermee, er zit genoeg in die doos om nog een brug te maken.

En koop nu geen andere batterijen, dat is niet nodig!

Ik zal u een schema tekenen zoals op die website en via email opsturen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 28 juli 2015 17:04:35 schreef pascalbythree:
Ik bedacht me toch in de messages weer te gaan sturen voordat het pakje terug komt en plaat gepost. Snappie...

Nee, maar als jij het maar snapt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten