Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

De kerel(*) bij wie de krokodillen al 10 jaar lang niet gebeten hadden en toen ineens wel vraagt nog naar de camera: "Je bent toch wel aan het filmen hoop ik?" :-)

(*) Nouja, het was de kerel die kwam helpen om de krokodil z'n bek open te laten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, maar die RUST die ze in dat filmpje blijven houden... echt ongelooflijk!

If you want to succeed, double your failure rate.

Die doet het niet meer....

http://prive.bitwizard.nl/dsc05948_small_crop.jpg

(z'n broertje daarboven (Q6A) deed ook raar).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vanochtend geen internet, digi TV en geen telefoon.Oeps !!
Modem van Z.gg. bekeken -> brand niets.
Blijkt een groepautomaat eruit te liggen.
Weer inschakelen en ja het modem start weer op.
Na vijf minuten nog steeds geen internet/telefoon en digi.TV
Inmiddels ook gezien dat het analoge TV signaal nagenoeg weg was.
Dan zie ik ook dat het ledje op de signaalversterker onder in de meterkast niet brand. Kassa -> netvoeding 12V 0.5A werkt niet.-> vervangen door een universele en jahoor alles werkt.
Nieuwsgierig geworden en de netvoeding open getrokken en zie:

Ben ik blij dat het een degelijke voeding was !

maartenbakker

Golden Member

Wat is het merk en type van die voeding (en van de signaalversterker)?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De versterker is de erg veel toegepaste Tratec met bijbehorende netadapter van Ktec.

De stevige behuizing voorkwam erger!

RAAF12

Golden Member

Op 3 september 2015 17:13:00 schreef BenI2C:
Ben ik blij dat het een degelijke voeding was !

Een slecht ontworpen, 13 in een dozijn Chinees prul! Tratec is een prima merk en jammer dat er dan zo'n voeding bijzit. Mooi in ieder geval dat ie niet in brand is gevlogen aan de buitenkant (uitslaande brand). Geen zekering te bekennen in het binnenste.....

Op 3 september 2015 20:33:29 schreef RAAF12:
[...]
Geen zekering te bekennen in het binnenste.....

Is dat ding op de eerste foto links onder niet de uit z'n krimpkous gescheurde zekering?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik heb toevallig precies hetzelfde aan de hand gehad met een Ktec adapter aan een Tratec antenne versterker. Ik heb bij gebrek aan fatsoenlijke adapters maar de Dreambox van op slaapkamer ontdaan van zijn 12V 2A adapter.

Wat voor een merk word aangeraden? Misschien bepaald merk van regenboog(Gigatronic) of bij Conrad bestellen? voor iets dat 24/7 aan staat moet niet op bezuinigd worden denk ik zo.

Ik kom dit soort praktijken veel te veel tegen. Iedere keer dat ik een apparaat met stekker adapter krijg of koop, trek ik de lader na of die te vertrouwen is en als die als twijfelachtig beschouwd word vervang ik die door een fatsoenlijke, daarom heb ik op het moment geen fatsoenlijke adapter meer liggen.

Ik heb nog steeds littekens van een brandje, veroorzaakt door een dergelijke 13 in een dozijn adapter die ik met aanwezige middelen (t-shirt en handen) heb moeten blussen. En meteen de les geleerd dat een verlengdoos niet op vloerbekleding moet liggen.

Inderdaad, dat is een kleine zekering 250V 500ma staat erop.
Waarschijnlijk wel een trage !

RAAF12

Golden Member

Op 3 september 2015 21:42:36 schreef Nightwalker:
[...]
Is dat ding op de eerste foto links onder niet de uit z'n krimpkous gescheurde zekering?

Over het hoofd gezien |:-( |:( blijkbaar een supertraag type....

Ik heb wel eens een zekering 'live' voor m'n ogen een barst zien maken bij het doorslaan. Die zakte eerst lekker tegen het glas aan, om toen met een mooie blauwe vonk door te vlammen en een barst te veroorzaken.

Als zo'n zekering rechtop staat... zou dat effect nog wel eens veel sterker kunnen zijn.

M'n moeder had hier trouwens van een tablet een of ander superklein USB-ladertje. Dat ding moest ook 2 A bij 5 Volt doen volgens het stickertje. Ik vertrouwde het gewicht voor geen cent en heb haar altijd verboden dat ding in de nacht op te laden of haar tablet te gebruiken als ze 'm aan het laden was. Ik zal eens nagaan of we dat ding nog hebben (was zo'n kruidvat-tablet, de accu begaf het al snel)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

het is net als met chinese schroeven, maatvoering komt niet zo nauw. ook met de zekeringen in dat land. heb al menig adapter gezien die zo eruit zagen vanbinnen. de zekering was wel stuk maar over de hele binnenkant verspreid. ook in led buizen heb ik dat gezien. wel apart, een ledbuis die net als een opgebrande tl zwart aan 1 zijde was :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 3 september 2015 20:33:29 schreef RAAF12:
[...]

Een slecht ontworpen, 13 in een dozijn Chinees prul!

Nop, Chinees ja ... maar daar komt 99% van de massa goederen vandaan. Maar dat zijn verbazend goede voedinkjes, laag eigenverbruik en redelijk efficiënt.

RAAF12

Golden Member

Constructief is er van alles mis met die voeding. Hoe het ook kan bewijst een (duitse) fabrikant die voor Fluke produceert. Mja, dat zal wel appels met peren vergelijken zijn.

Maar wat nu ?
Ik krijg een nieuwe versterker + netvoeding geleverd door Z*gg*.
Moet ik die zomaar weer aansluiten 24/7 ?

RAAF12

Golden Member

Yep, ff bellen naar de klantenservice of langsgaan bij een steunpunt. Krijg je een nieuwe (als die ooit geleverd is door die firma)

edit
edit 2

hmm je hebt hem opengesloopt, dan kan je beter alleen bellen :-) de klantenservice hoeft dat geopende ding niet te zien..

RAAF12

Golden Member

Op 3 september 2015 23:10:16 schreef BenI2C:
Maar wat nu ?
Ik krijg een nieuwe versterker + netvoeding geleverd door Z*gg*.
Moet ik die zomaar weer aansluiten 24/7 ?

Of je koopt een beter type als je die chinezen niet vertrouwd. Ik zou zo'n brak geval niet 24/7 in huis willen hebben. Of je zet hem uit als je uithuizig of in diepe slaap bent. Een brandmelder kan voor iedereen nuttig zijn.Wat ook kan, maar dat zal zelf dokken zijn, want Ziggo heeft dat niet in het assortiment, is een echt goede adapter. En dan ken ik maar een merk en dat is het duitse Optronix. Op de website staat nog veel meer.Hieronder eentje die ik in gebruik heb om een Fluke accupack op te laden of een 867B Fluke meter extern te voeden. Het verschil is duidelijk, goede componenten, koellichamen, ontstoorspoelen, surge arrestor, printzekering ect. Onder dat zwarte kapsel boven zit de voedingselco ingeklemt. De Vout is in vergelijk met een standaard Chinees brandschoon. Scope moet je ver opdraaien om pruttels te zien.

Ben ff Optronix aan het zoeken zij lijken verschwunden te zijn....

maartenbakker

Golden Member

Een Friwo zo te zien? Salcomp was ook altijd goed, is nu alleen wel uitsluitend Chinees. Naast deze van oorsprong Europese merken heb je nog de bekendere van oorsprong Taiwanese/Aziatische merken zoals Delta, Seasonic, Meanwell e.d. Meanwell niet verwarren met Minwa die opzich niet heel slecht is maar wel een klasse lager. Jammer dat PPS/Bobitrans/etc. nooit zo die business ingegaan is, dat had ze misschien wat faillisementen gescheeld.

Overigens zie ik vooral secundair ook wat rare dingetjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Een stukje blank draad als printbrug, dat had netter gekund. Meer vreemds zie ik eigenlijk niet. Wel een totale verademing t.o.v. dat stuk brandhout Chinees van een paar foto's hierboven. Mooi dat je wat andere namen hebt van goed spul want die Optronix Corp is helaas verschwunden!

Op 3 september 2015 22:03:33 schreef EL83:
Ik heb toevallig precies hetzelfde aan de hand gehad met een Ktec adapter aan een Tratec antenne versterker. Ik heb bij gebrek aan fatsoenlijke adapters maar de Dreambox van op slaapkamer ontdaan van zijn 12V 2A adapter.

Wat voor een merk word aangeraden?

Maarten heeft wat merken genoemd die beter zijn dan dat het chineese 13 in een dozijn spul. Ik snap niet dat het ongetest op brandgevaar zomaar verkocht mag worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 5 september 2015 16:32:17 (48%)

Niet electr(on)isch maar hier is mijn laatste wounded in action.

Met 3900€ en 3 weken thuis met een goed pak kneuzingen en schaafwonden kom ik er vanaf :)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11892053_10200773320890700_5211121348684359040_n.jpg?oh=827bd1fadc60781f48efbbefd6b1dd2d&oe=56702603

maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2015 17:22:34 schreef RAAF12:
[...]

Maarten heeft wat merken genoemd die beter zijn dan dat het chineese 13 in een dozijn spul. Ik snap niet dat het ongetest op brandgevaar zomaar verkocht mag worden.

Nou, de brand is keurig binnengebleven en uitgegaan. Dan zal het aan de normen voldoen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 september 2015 15:52:37 schreef rew:
Die doet het niet meer....

[afbeelding]

(z'n broertje daarboven (Q6A) deed ook raar).

Je moet er ook geen 300 Ampere doorsturen zoals op deze elementjes staat.

En volgens mij ligt het aan het weerstandje wat op z'n kop gemonteerd is eronder...

[Bericht gewijzigd door Roches op vrijdag 4 september 2015 22:14:47 (12%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ja, dat is een SOT-23 tor in cabriolet uitvoering, lastig te verkrijgen. ;-)

Wat glaszekeringen betreft: De maximale kortsluitstroom is ruim overschreden dan knallen deze uit elkaar. In goed ontworpen voedingen is bij een enkelvoudig defect de maximale (zeer kort durende) kortsluitstroom maximaal wat de behuizing mag verwerken.

P.S. Dat heeft niets met de nominale waarde van doen.

Stel de maximale stoom om ontploffing te voorkomen is 40A voor een zekering dan moet er een minimale weerstand in het circuit zitten van 230/40 = 5,75 Ohm. Dat is blijkbaar hier niet het geval.
Ik denk dat 90% van alle voedingen door een KEMA/UL keur oid zo afgekeurd worden op dit punt.

Dat is zgn "maximum breaking capacity".

-edit- Net even opgezocht wat een zekering van 5x20mm kan hebben: 35A bij 250V voor de fuses van 3.15A en kleiner (merk Littlefuse)

En niet alleen de zekering maar ook de zekeringhouder moet er tegen kunnen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Er schijnt ook een verschil te zijn tussen europa en de USA mbt de waarde vermelding op/voor zekeringen. Ik weet niet meer hoe het zat maar de ene heeft het over de max stroom, de ander over de gemiddelde stroom. In de states betekent een 1A zekering dus wat anders dan hier.

Bob Pease schrijft een heel stuk in zijn boek over zekeringen. Het komt er op neer dat er veel meer achter zit dan alleen Traag of Fast en de stroom opdruk. Denk alleen al aan zandgevuld of lucht, die HV gevallen in multimeters, er zijn zekeringen met een soort weerstand ofzo erin.

Ik kwam vorige week in een 50 kilo zware getransistoriseerde "mini"computer voeding (3C computer control company) uit 1964 een grote zandgevulde, (optisch een HRC achtige), zekering tegen met vergulde doppen. Dat bleek een gewone en thermische zekering in een te zijn. (gelukkig was hij niet kapot) En wat ik al die jaren aanzag als 3 schakelaars voor de 3 rails, bleken automatische zekeringen te zijn.

Best een apart geval waar niet op een paar centen is gekeken. Ik maak daarvan nog een verslag op mijn site met fotos. De 230V draden zijn bv erg dun en gaan via een op het oog gewone tuimel schakelaar. Deze was lam en bij reparatie daarvan bleek dat de contacten nog in keurige staat waren. Alles op de monsterachtige trafo en enorme elco's na zit via zware connectors op het chassis geplugd. In 1964 moeten die >15000uF/stuk elco's een fortuin hebben gekost.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten