Engineering blunders (elektronica)

Niet helemaal een elektronische blunder, maar toch... een jaartje terug een Philips koffiezet (HD7688) gekocht, omdat je die vooraan kan laden, best handig als het ding onder een keukenkastje staat.

Helaas vond de marketingafdeling dat het toestel nog een Unique Selling Point nodig had. Het ding moest sneller koffie zetten en er moesten meer Watts op de doos staan.

De engineers hebben er dus een 1400W weerstand in gemonteerd ipv. de gebruikelijke 800 à 900W. De rest van de constructie ongewijzigd... gevolg: het water in de boiler wordt ZO hard verhit dat het explosief in het filter terecht komt. De gemalen koffie wordt daarbij in alle richtingen gekatapulteerd, dit alles gepaard met veel lawaai en een enorme stoomontwikkeling, waardoor het condenswater letterlijk in straaltjes van de muur naar beneden liep...

Alsof dat nog niet genoeg was, liep er aan de achterkant van het ding ook nog eens condenswater uit. Niet een toevallig druppeltje ofzo, nee, na het zetten van een kan koffie had je echt een plasje water achter het toestel.

Gelukkig het stuk ellende kunnen terugbrengen met dank aan de zichttermijn bij online aankoop. De verkoopster begreep het concept "ontwerpfout" niet, het ding is dus waarschijnlijk als "defect" teruggestuurd :-) Nu staat er trouwens een heerlijke no-nonsense Rowenta, 10x stiller, geen condens op de muur, thermoskan die niet lekt, en geen nutteloze verwarming onder de thermoskan (de Philips had dat!).

Ooit aan LaCie netwerk hardeschijf gekocht.
500Gb, Porche design.

Wat een ramp..

Na een tijdje was die niet meer toegankelijk via het netwerk.
Dus gestart met de helpdesk te contacteren.

Heel hun advies gevolgd met op het einde de raad die terug binnen te brengen voor herstelling (in garantie).
Cool, enkele weken later was die terug in orde.
Ik was wel alle gegevens kwijt :-(

Nog een tijd later, hetzelfde verhaal.
Geen garantie meer. Dus ik contacteer ze omdat ik gevonden had dat een logbestand de dader zou zijn.
Het bleek dat dat logbestand bleef groeien op een partitie (meen ik mij te herinneren), waar het OS op stond.
Met het groeien kwam dat systeem in de knoop omdat die nergens meer tijdelijke gegevens kwijt kwam (zo las ik op fora).
Dus ik dat aan de helpdesk verteld en die gaven geen ja of nee..

Binnenbrengen voor herstelling was hun advies, wel betalend.
Het was een mooi design dat moeilijk te openen was.

Ik heb het in een hoek gegooid met het idee dat ik het ooit wel zou herstellen.
Ik heb dan een Synology gekocht met twee bays en dat werk al jaren zonder storingen.

LaCie, al geven ze mij het gratis, mijn gegevens zijn mij meer waard, komt niet meer in huis!

Die LaCie ligt nog steeds in dat hoekje werkloos.
Ik las dat je het OS er terug moest op zetten, maar welk dat was en waar ik dat kon vinden?

Ooit een mooi printje gemaakt met van die druppeltantaals erop, lang geleden. Helaas even niet goed opgelet. Verkeerd om...

Resultaat: een paar prachtige miniatuur atoombommen. Het gaf amper geluid, maar er steeg een heel mooie, zwarte paddestoelachtige wolk uit op, ca 10 cm hoog.

O ja, nog een. Voor een industieel apparaat wilden we een PC leveren in het DOS en vroege Windows tijdperk zonder toetsenbord. Opdat het personeel er vanaf zou blijven.

Dus de PC start op. Dan komt de bios die geen toetsenbord ziet. Wat was de foutmelding?

Keyboard missing, press any key to continue.

maartenbakker

Golden Member

Dast is een klassieker, maar er zit tegenwoordig en ik denk toen ook al, een instelling in om dat te omzeilen juist voor dit soort toepassingen.

Overigens kan je bij de meeste moederborden dan gewoon een toetsenbord hotpluggen en op een key pressen om te continuen. Het is dus wel raar maar ook weer niet helemaal een klassieke catch 22.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 november 2015 02:18:27 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Vroege PC's kwamen ook altijd met de melding 'BASIC ROM MISSING' als er geen bootmedium te vinden was.
(en dat nog vele jaren nadat rom basic allang was afgeschaft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ook engineering blunders heeft, is de donkerblauwe BoordTenue-werkkleding van de Koninklijke Marine. Deze heeft namelijk dikke uitstekende zwarte drukknopen op de jas zitten die gemakkelijk ergens achter kunnen blijven haken en/of gemakkelijk kunnen afbreken. Dit geeft risico's bij bepaalde werkzaamheden en ik vraag mij af of dat arbotechnisch wel verantwoord is. Civiele werkjasjes met drukknopen hebben namelijk of zodanige platte drukknopen dat die nergens achter kunnen blijven haken, of drukknopen die verborgen zitten achter een strook stof. Ook zijn bij de BoordTenue-werkkleding de armsgatnaden tussen de mouwen en de borst- en rugpanden niet dubbel gestikt uitgevoerd, waardoor die een zwakke plek vormen die gemakkelijk kan scheuren bij overbelasting. Verder slijten de ritsen van de ritszakken op de borst ook snel, met als gevolg dat de ritszaken niet goed gesloten kunnen worden en het ritsen stug verloopt.

Pop in donkerblauwe BoordTenue-werkkleding:

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 12 november 2015 23:30:26 schreef subsonik:
Gelukkig het stuk ellende kunnen terugbrengen met dank aan de zichttermijn bij online aankoop. De verkoopster begreep het concept "ontwerpfout" niet, het ding is dus waarschijnlijk als "defect" teruggestuurd :-)

En jij het concept "zichttermijn" zeker niet :-) . Bij online aankopen mag je dingen terugsturen alsof je in de winkel met de doos in de hand het ding omdraaiend tot de conclusie komt: die koop ik niet ("de kleur staat me niet aan" of andere kutsmoes.)
Toch aardig van die dame dat ze hem teruggenomen heeft. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet alleen de marine heeft dat

duck-tape does miracles...so do I

Dit is de GVT-M93-basisjas (gevechtstenue) van de Koninklijke Landmacht die begin jaren '90 werd ingevoerd. Het BoordTenue van de Koninklijke Marine dat pas in 2006 werd ingevoerd, is daarvan afgeleid.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

En luchtmacht ;)

Het desert tenue is er nog erger aan toe qua knopen die springen bijna vanzelf open maar blijven bij mij wel zitten op het pak.

Ik hoop dat het nieuwe pak wat betere heeft.

duck-tape does miracles...so do I

Op deze bovenste foto, genomen tijdens de Marinedagen van 2015, dragen de twee personen links en rechts een prototype van het nieuwe gevechtstenue (DOKS, Defensie Operationeel Kledingsysteem), het middelste persoon draagt Boordtenue Kon. Marine. Ook bij de Koninklijke Marine zal er een nieuw donkerblauw Boordtenue komen, dat moet nog door het KPU-bedrijf ontworpen worden. Is daar al wat meer over bekend?

Nieuw gevechtstenue:

Nieuw gevechtstenue (Bron: https://www.militaire-uitrusting.nl/blog/2014/10/27/defensie-toont-nie…):

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

jep dat is hem, uitrol ergens in 2017 als ik me niet vergis.

Maar ik hou me niet echt bezig met wanneer iets uitkomt van kleding,
het word vaak genoeg uitgesteld :)

duck-tape does miracles...so do I

tja, oa die sluitingen zijn een ramp bij werkkleding. m'n werkbroeken hebben al vanaf het begin dat de rits open blijft staan, dat ligt gewoon aan de te ver zittende knoop. ik heb die al 2x verzet, maar dan heb je ook meteen een broek die 1 maat kleiner uitvalt. het lijkt er dus sterk op dam men een broek heeft gepakt die een maat kleiner is om met 1 broek 2 maten te kunnen verkopen.

dit heeft niet alleen mijn broek, maar alle broeken van dat merk en serie kleding. al diverse collega's gesproken die ineens bij de knie een dubbel gestikte naad open hadden staan van 40cm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
trix

Golden Member

niet alles door gelezen,doe ik zometeen,

ford transit, weet niet welk bouwjaar.
als je rijd met het licht aan en de achterdeuren niet gesloten, wat je hebt met te lange lading. dan blijft de pieper "licht aan met sleutel uit contact of motor uit" continu piepen.
daar word je na een half uur helemaal gestoord van.

eigenwijs = ook wijs
High met Henk

Special Member

Op 10 november 2015 22:36:39 schreef RetroTechie:
[...]
M'n vriendin had een paar jaar terug een harddisk recorder van Ziggo. Zat een USB aansluiting op, dus... te gebruiken voor afspelen v/e film vanaf USB stick? Nee dus, hele USB aansluiting werd niet ondersteund door ingebouwde software.

Zat ook een ethernet aansluiting op. Hmm.. aan te sluiten op huis netwerk voor zelfde doel? Nee dus, ook niet ondersteund door ingebouwde software.

Wilden we een keer een nieuwe TV serie opnemen, bleek dat niet te kunnen. Verder onderzocht, wat bleek: gold alleen die serie, op die zender. Lees: gewoon een of ander signaal wat meegestuurd wordt van "dit mag niet opgenomen worden!". En dat met harddisk recorder + bijbehorend duur abonnement van dezelfde aanbieder. Waarvoor heb je dat ding dan? (inhoud wordt gecodeerd opgeslagen dacht ik, dus harddisk eruit halen en opnames kopiëren werkt sowieso al niet. In ieder geval niet zo simpel).

Bediening was vaak traag, en diverse vastlopers gezien. Al laaaaang bekende problemen werden niet gefixed. Op internet viel te lezen dat UPC klanten met exact hetzelfde apparaat veel minder problemen hadden (betere software ondersteuning).

De oplossing voor al dit gedonder: een nieuwer model harddisk recorder van zelfde leverancier... |:(
Zoals te verwachten: niet veel beter. Ach ja, rond de € 40 / mnd. voor zo'n "triple-play" abo (meerdere jaren doorlopend), maar het kastje mag niks kosten hè?

Ik heb deze gemist: ik had OOK zo? ding.
USB had niet eens POWER, dus kon raspberry er niet op draaien.
Ethernet was ook niet idd
Was een Cisco.

vastlopers
opnames werden soms idd geblokkeerd.
maar ik had daarnaast ook soms last van 100% verbinding en soms GEEN verbinding.

Maar toen ik een keer iets op wilde nemen (ook gedaan) crashte de hdd 2 dagen later (it might get loud, documantaire over de elektrische gitaar met Jimmy Page, Jack White en owh ja, ze schofferen ook heel netjes The edge) terug wilde kijken. werkte dat niet. apparaat bekeken niets mis mee HDD bekeken was ook goed. Ding moest ff hdd herformateren... TOPPIE. weer 4 maanden gedraaid toen weer dat gezeik... niet eens opnames gemaakt.
Gewoon KEIHARDE SW bug na update. ding was inmiddels buiten garantie, al 1 hele maand. Moest van Ziggo maar nieuw appraat kopen.

DAT HEB IK DUS NIET GEDAAN: Dis cisco doos is naar bprosman hier op het forum gegaan. en ik heb wat anders gedaan

Heb een XS4all abo genomen
Stabiel internet
Stabiel modem (fritzbox)
en die motorla top box waar iedereen over zwamt.. GEEN PROBLEEM ding is relatief snel, opnames staan bij xs4all dus voor mij goed
enige... nadeel is dat die smartfuncties die er nu bij zitten niet goed werken. maar die zijn er pas sinds 2 weken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

@dawmast: Elektronica?

Op 22 december 2015 22:19:03 schreef High met Henk:
en die motorla top box waar iedereen over zwamt.. GEEN PROBLEEM ding is relatief snel, opnames staan bij xs4all dus voor mij goed

Toen deze uitkwam was het slome rampenbak, met opnames die vaak niet eens af te spelen waren. Nu wat updates verder is het een stuk beter.

Maar vergeleken met een Dreambox nog steeds een onhandig traag ding (door de menustructuren).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 december 2015 23:05:23 (92%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Past die dreambox dan ook op iptv van xs4all?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Nee, dat zou te gemakkelijk zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dat lokaal opnemen gaat er toch uit, je neemt op via internet en ruimte op de provider servers. of ze hebben al een copie van ieder programma, iedereen die op rec drukt kan diezelfde opnamen dan later afkijken, scheelt veel data..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

dat lokaal opnemen gaat er toch uit, je neemt op via internet en ruimte op de provider servers

Ja, laten we dat lekker massaal doen, totdat er een keer besloten word dat reclame niet meer geskipped kan worden.
Dat zie je nu al gebeuren bij Replay TV.

p.s
Als ik ergens de schurft aan heb dan is het wel aan die klo.. reclame!
Kijk dus vrijwel altijd time shift of (lokale) opnames.

ik haat de reclames ook, publieke zenders hebben alleen saaie programma's dus komt je toch bij commercieel uit. echter was ik het wel zat, toen een film begon om 20.30, de eerste reclame al om 20.40 begon 12 minuten duurt en dan om 21.20 weer een blok langskomt. men dacht kijkers te houden door tussen programma's in geen reclame meer te doen, maar dat hebben ze ruimschoots weer opgevuld..

opnamen van tv willen ze veel liever kwijt, providers geven er niks om om die optie erbij te verkopen, maar het verschilt per zender of die dat ook wel willen. vandaar dat men soms een uitzending blokkeert blijkbaar..

echter kun je ook een statief camera op laten nemen van het tv scherm, audio via koptelefoon uitgang op de camera steken. het mag niet te makkelijk zijn alleen..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 23 december 2015 00:59:07 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Met de afstandsbediening in de sleutel zijn de deuren van mijn auto op afstand te sluiten en te ontgrendelen, ook gaat het affabriek alarm dan aan of uit. De sleutel heeft een derde knop waarmee alleen de achterklep ontgrendeld kan worden, maar het alarm niet :+ dat gaat dan meestal af als je de klep open doet. Rare jongens, die Italianen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
guidob

Overleden

heb een Humax 5050C. Reclame skip ik altijd. Is CI en geen CI+, dus ze kunnen dat skippen ook niet blokkeren (als ik het goed heb).

Tijdje terug al de elco's in de voeding vervangen met fatsoenlijk spul. Hopelijk gaat die zo nog lange tijd mee :)

Thevel

Golden Member

Ja, ik weet dat met CI+ dat technisch de mogelijkheid bestaat om het skippen van reclame te blokkeren.
Gelukkig word daar nog geen gebruik van gemaakt, en als dat wel gaat gebeuren hoop ik dat het met een ander apparaat (heb nu een Humax 5200C) wel te omzeilen is.
Als het allemaal heel lastig wordt heb ik een andere oplossing:
1. zet raam open
2. pak tv en smijt deze door het geopende raam
3. sluit raam
4. probleem opgelost!