dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op http://www.nu.nl/internet/4164459/storing-luchthaven-parijs-veroorzaak… lees ik dit:
Storing op luchthaven Parijs veroorzaakt door Windows 3.1-computer
De grote storing bij luchthaven Orly in Parijs afgelopen weekend werd veroorzaakt door een verouderd besturingssysteem. Computers draaiden nog steeds op Windows 3.1.
Windows 3.1 verscheen voor het eerst in 1992, waarna het besturingssysteem in 1995 werd vervangen door Windows 95. Sindsdien zijn er meerdere Windows-updates uitgekomen. De Franse luchthaven is echter bij Windows 3.1 gebleven.
De storing werd veroorzaakt door problemen met DECOR, een vliegveldprogramma dat piloten helpt bij slechte weersomstandigheden.
Pensioen
Volgens Alexandre Fiacre, secretaris-generaal van de Franse vereniging van verkeerleiders, is de luchthaven van Parijs afhankelijk van vier verschillende besturingssystemen. Al deze systemen zijn tussen de 10 en 20 jaar oud.
Het vliegveld heeft ook steeds minder mensen die overweg kunnen met deze software. Op het moment kunnen slechts drie mensen in Parijs overweg met de systemen. Eén van hen gaat volgend jaar met pensioen, maar er is nog geen vervanging gevonden.
Op https://news.vice.com/article/windows-31-is-still-alive-and-it-just-ki… "Windows 3.1 Is Still Alive, And It Just Killed a French Airport" kun je daar meer over lezen.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (42%)]
ik zou me meer zorgen maken als het op enige latere windows versie zou draaien 
unix / linux lijkt mij een beter alternatief, maar DOS is ook alive...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't was in ieder geval een stuk sneller. Start op een trage computer (XT) zelfs nog in seconden op... (handig bij reboot...
)
Kijk 20 Jaar en 1 vastloper, dat red je vandaag de dag niet meer. En het zal er wel 1 geweest zijn is de categorie PEBKAC
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb zoiets ook onlangs gehad bij een bedrijf wat draait op een toestel wat alu strip in letters buigt. toestel uit de usa en 15 jaar oud, draaiend op win 98 nog. probleem was dat het toestel af en toe vastliep om onverklaarbare redenen. geen schema van te vinden uiteraard, nieuw toestel maanden levertijd en 6 cijfers kostprijs.
de pc was nog nooit gebackupt, toen ik het toestel zonder vastlopers in de besturing had gekregen maar meteen aangegeven dat een backup wel nodig was met die antieke hardware welke 5 dagen 8 uur in de week draait voor 15 jaar. dat was met een win98 installatie, aan internet die al 15 jaar liep toch al een wereldwonder eigenlijk..
Op nu.nl stond bijna exact dezelfde tekst: "... French satirical weekly Le Canard Enchaîné (which often writes serious stories, such as this one)"
Een satirisch blad dat serieuze artikelen schrijft? Dat riekt naar satire! Het enige dat ontbreekt is dat het 1 april is. 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ach ook eens een machine gehad waar een DOS applicatie op draaide. Iemand had er denk ik w95 op gezet en het ding in een full screen DOS box op laten starten.
Dom-dom, uiteindelijk alles backupped, en er DOS 5.22 of zo op gezet. Daar kun je de power af gooien zonder dat het corrupt raakt.
Want niemand gaat in de industrie een machine netjes afsluiten.
Hup hoofschakelaar op het ding uit.
Nu start het ding in 30 sec op.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dos 5.22, dat riep iemand op tweakers ook al, maar dat bestaat niet. Je mag kiezen uit 5.0 of 6.22
Is best wel een aardig near-realtime OS.
Hoe dan ook, is DOS een betere keuze dan Windows. Windowsversies uit die tijd, of het nu 3.1 of NT 3.1 was, hebben volgens mij allebei last van een overlopende secondenteller zodat je na 42 dagen (?) moet rebooten. Uptime halen lukt dan niet echt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dos 7.02 kan ook nog... (Da's DR-Dos van Digital Research/Caldera)
Er is nog heel wat oud spul in gebruik. Een jaar of 7 geleden werden we gebeld over een computersysteem wat we ooit geleverd hadden.
Dat stond in een serverrruimte in een 19" pc, en draaide daar al een jaar of 15. Men vroeg wat 't ding eigenlijk deed, want niemand wist dat meer zeker...
Was dus een ISDN-Pri Voice Response systeem op OS/2 wat nog steeds actief werkte. Aangezien het nooit kapot was, keek men er ook nooit meer naar om...

[Bericht gewijzigd door Arco op (77%)]
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
waarom ook niet. die software dat erop draait is dedicated en de hardware vaak specifiek ontwikkeld hierop.
bij ons op het werk (oa ook met luchtverkeer te maken) draaien wij nog 0S2, nt4 op STERK verouderde machienes.
ikzelf ben bezig met herstellen van die oude prul en die onderdelen zijn nog masaal te vinden. t zijn wel unix machienes
E zijn nog heel veel DOS applicaties en denk vooral aan FoxPro 2.5 die nu draaien in een DOS box op de huidige Windows versies. Een DOS 6.22 computer met Windows 3.11 voldoet vele malen beter hiervoor.
Men zou er van verschieten hoeveel computersystemen er nog op windows 3.1 draaien. Ik persoonlijk kan bevestigen dat er al zo meer dan duizend rondrijden op treinen (zelfs nieuwe treinen worden er nog mee geleverd). Maar waarom niet hé ... het is gewoon super stabiel, het doet wat het moet doen en het systeem is niet verbonden met de buitenwereld dus virussen, hackers, ... hebben geen invloed. Het enige heel grote nadeel is, als er iets defect is om het te herstellen. Meestal zijn het moederborden op maat gemaakt met speciale functies die niet zomaar door één of ander standaard moederbord kan vervangen worden. Dus met de tijd zal alles moeten geupdate worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken nog een programmeerbare zaagmachine die op dos draait, heb daar al eens de dallas klok van geopereerd want de pc startte niet meer op. ook heb ik nog een nt4.0 machine in onderhoud op een groot formaat scanner van 20 jaar geleden..
Voor de industrie is dit een typisch probleem waar we steeds meer mee geconfronteerd worden. Soms zijn er mensen die denken dat een IPC beter is dan een PLC (of een IPC verkleed als PLC, bv Beckhoff). Een machine moet toch wel 15 tot 20 jaar mee kunnen maar al na een paar jaar is je OS en je processor verouderd.
jerome
Golden Member
Heb jaren terug nog een Win2000 laptop ge'downgrade naar Dos5 als backupstation voor een oud cnc machine. Met een RS-progje kan ik data zenden en ontvangen via de rs-232 stekker. Verbluffend dat dit in minder dan 5 sec. is opgestart. De (trage)originele 286 doet het ook weer na het vervangen van de voedingselco's. Had op die laptop ook willen een usb1 driver zetten. Had heel handig geweest naar dat lukt van geen kanten. Met de floppy's red ik het ook.
Helaas draait veel software voor 286/386 niet op latere processoren. Vervangen van de hardware is dus niet altijd eenvoudig.
Allemaal niet bijster bijzonder, bij ons draaien er nog diverse machines onder windows NT3.51 en windows 98. Grootste probleem begint inderdaad de hardware te worden, meeste problemen ontstaan met de harde schijven die slecht leverbaar zijn onder de 40GB.
Tevens een aantal nieuwe machines (geleverd in 2012) waarbij de machinebesturing nog draait onder DOS, weet even niet uit mijn hoofd welke versie. HMI en beeldverwerking draait dan wel weer windows 7 en 2008.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Wil je onder MS-DOS/Win 3.11 gebruik maken van USB, dan is het handig dat de BIOS van het moederboard USB voor muizen, toetsenborden en USB-opslag ondersteunt, anders moet je speciale MS-DOS stuurprogramma's voor USB gebruiken, die vaak lastig te configureren zijn.
Omdat er geen protected-mode stuurprogramma's voor USB onder Win 3.11 bestaan, moet Win 3.11 telkens de processor omschakelen van protected mode naar real mode en terug om via MS-DOS of de BIOS gebruik te kunnen maken van USB. Dat omschakelen veroorzaakt grote prestatieverliezen. Ook geen wonder dat er in Win 3.11 protected mode stuurprogramma's aanwezig waren om de harde schijf en het bestandsysteem in protected mode aan te sturen, dit heette ook wel 32-bit schijf- en 32-bit bestandstoegang. In Win 95 en Win 98 werd dan altijd aangeraden om zo min mogelijk real mode MS-DOS stuurprogramma's te gebruiken die d.m.v. CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT werden geladen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 15 november 2015 09:47:31 schreef Electroman:
Men zou er van verschieten hoeveel computersystemen er nog op windows 3.1 draaien. Ik persoonlijk kan bevestigen dat er al zo meer dan duizend rondrijden op treinen (zelfs nieuwe treinen worden er nog mee geleverd). Maar waarom niet hé ... het is gewoon super stabiel, het doet wat het moet doen en het systeem is niet verbonden met de buitenwereld dus virussen, hackers, ... hebben geen invloed. Het enige heel grote nadeel is, als er iets defect is om het te herstellen. Meestal zijn het moederborden op maat gemaakt met speciale functies die niet zomaar door één of ander standaard moederbord kan vervangen worden. Dus met de tijd zal alles moeten geupdate worden.
Windows 3.1 is van huis uit niet zo stabiel, is het niet NT3.1? En waarom dan niet NT 3.51? Maar ik ben wel benieuwd. Welk systeem binnen de trein draait daarop?
Arco
Special Member
Helaas draait veel software voor 286/386 niet op latere processoren.
Goed voorbeeld is pacman voor pc. Op een veel snellere moderne pc vliegt alles als vlooien over het scherm, te snel om te volgen... 
Veel SBC computers zijn trouwens nog gewoon te koop voor DOS.
Grafische DOS toepassingen wordt heel lastig op nieuwe pc's; de meeste hebben geen VESA-compatible bios meer...
[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]
RAAF12
Golden Member
Op 15 november 2015 14:20:47 schreef maartenbakker:
[...]Windows 3.1 is van huis uit niet zo stabiel, is het niet NT3.1?
Dat lijkt mij ook. Een OS op een NTFS partitie is veel betrouwbaarder dan dat FAT16 systeem. Hoe vaak ik onder DOS niet chkdsk moest draaien om lost clusters te verwijderen. Met die ouwe MFM HD's (voorloper van IDE) moest je ook parkdisk gebruiken anders landden de koppen verkeerd bij een shutdown. Nee, zo goed wat MSDOS (en Win 3.1) op FAT16 niet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Om van de vele stopschermen maar niet te praten...
Het fijne van het programma was dat je veel makkelijker in het register kon klooien (omdat het kleiner is) en sommige dingen in batch-files numeriek kon invullen. Helaas is een en ander flink weggezakt door tijd en leeftijd.
Verder had je niet zoveel ruimte nodig voor allerlei onnodige toeters en bellen: Gelikte icoontjes, transparante vensters en dergelijke ballast.
Nadeel wat ik heb ondervonden was dat je een presentatie in PowerPoint niet eindeloos kon laten doorlopen, omdat dan je geheugen volliep (werd niet automatisch gedumpt). De machine liep dan vast en je moest hem opnieuw opstarten. Heel lastig als je die presentatie op een beurs gebruikt.