blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Gertjan, 
Het ging er om bij 10 a 20uSec tijdbasis instelling.
Als ik de ZOOM functie op de HAMEG gebruikte (delay op een analoge scoop) zag ik ook de aberratie.
Het gaat er om dat je voortdurend moet weten hoe je scoop staat ingesteld.
En dat bij gebruik van de TRUUS knop hij nog steeds niet altijd optimaal staat.
Ik denk dat dit ook niet mogelijk is, het blijft een hulpmiddel en je zal moeten blijven denken over de setting van je meetapparatuur.
Nu heb ik een grote kop, dus dat denken gaat redelijk 
Gegroet,
Blackdog
Boeiend topic... Leuk om te lezen hoe iemand anders een project hardwarematig aanpakt zowel electronisch als mechanisch. Voorwaar een fraai project met een prachtige uitvoering.
mijn complimenten
Fred
miedema
Golden Member
Ha blackdog,
Dat is precies wat ik tegen die Truus knop heb...
Je hebt misschien wel snel een mooi plaatje. Maar je weet eigenlijk niet waar je naar kijkt, omdat je niet weet wat de settings zijn...
Als je zelf je scoop (of SA) instelt weet je precies wat je gedaan hebt, en dus hoe het plaatje te interpreteren.
En op weg naar het goede plaatje leer je wellicht wat merkwaardigheden van je meetsignaal kennen.
Dus, hoewel het wat meer tijd kost:
Liever instellen met een Bram bol, dan met een Truus confuus 
Overigens denk ik wel dat je kleine aberraties op een analoge scoop veel eerder opmerkt.
Dit omdat op de gladde trace een klein kriebeltje snel opvalt, waarna je kunt inzoomen om het te onderzoeken.
Op de digitale scoop is dat kriebeltje er natuurlijk ook, maar valt makkelijk weg in de brokkeligheid van de 8 bits trace.
Dus ga je ook niet verder kijken...
groet, Gertjan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 23 november 2015 09:09:28 schreef miedema:
Overigens denk ik wel dat je kleine aberraties op een analoge scoop veel eerder opmerkt.
Dit omdat op de gladde trace een klein kriebeltje snel opvalt, waarna je kunt inzoomen om het te onderzoeken.
.
Dat is ook mijn ervaring. Zeker als het om niet regelmatig repeterende signalen gaat. Een DSO meet maar een erg beperkt deel van de tijd. Een trace met variabele "dekking" (kan niet op de juiste term komen) maakt het wat makkelijker en met een snelle scoop zie je ook meer. Voordeel is dat het dan langer in beeld blijft (en dingen als peakmeasure en de trace niet meer laten "wissen" helpen ook.
Ik gebruik vaak single shot en dat is bij een DSO veel zinniger dan bij een analoge scoop.
Ook vind ik roll mode heel handig.
Bij een analoge scoop moet je goed opletten maar dan is er wel meer kans dat je het ziet.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Als eerste Captain, dank je voor het compliment 
Fred, Gertjan,
De eerste aversie die ik had tegen DSO's was dat het er altijd zo ruisig uitzag...
Na wat leeswerk hierover en wat testen kwam ik er achter dat een DSO vaak minder tegen je liegt dan een Analoge scoop!
Ik maak daar regelmatig gebruik van, het laatste nog met het maken van de perfecte blok generator.
Bij een frequentie van 1Khz zie je met een DSO ook de overshoot die rond de 100Mhz zit op de HAMEG.
Vergeet dit maar bij een analoge scoop, vooral als deze overshoot zeg ronde de 5% zit.
De gemiddelde Analoge scoop geeft dan de weinig licht om dit te kunnen registreren als je een paar perioden in beeld heb.
Ik heb het niet over digitale zoom of delay tijdbasis instellingen, dat doe je later pas,
Het gaat om de eerste blik op je golfvorm.
Waar ik dus de mist mee in ging, is mijn aanname, dat de scoop "weet" welke metingen ik aan het doen ben, en dan ook de voor mij optimale instellinge kiest.
De TRUUS knop is zeer nuttig zowel op mijn HAMEG scoop als op de SA van RIGOL.
Het is een basis instelling zodat je in ieder geval iets ziet waaruit je dan weer verder kan gaan met instellingen vor de gewensde weergave.
De beperking zit niet in de TRUUS knop maar bij de gebruiker die aannames doet 
Even weer naar mijn versterker schakeling, ik had de 7815 en de 7915 gemonteerd en wou voor ik de
versterker er op aansloot voor de zekerheid de uitgansspanningen meten.
W.T.F. -29V op de negatieve uitgang, nu is een 7915 aansluiten geen Rocket Science en de aansluitingen zaten ook goed.
Defecte regelaar dan?
Nop, als je rond de 30V input komt, heeft deze regelaar een minimale belasting nodig.
3mA brengt hem al bijna helemaal aan de goed uitgangs spanning binne 50mV.
Ik heb op het printje nu een paar belasting weerstanden gezet zodat ik ruim aan de minimale belasting kom.
Vanavond test ik het geheel en laat wat plaatjes zien van de metingen.
Gegroet,
Blackdog
rbeckers
Overleden
Bram, daarom staan er bij mijn regelaars vaak ook Leds. Zowel t.b.v. signalering en als belasting.
De Truus knop is net zoals de beamfinder knop, beperkt.
Als je een goede analoge scoop, diverse Teks of Hamegs (HM1004 en hoger) ziet, dan denk je misschien wat anders over intensity info (ook z-as).